formatie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Welke formatie vind jij het meest geschikt?

CDA, PvdA en SP (99 zetels)
10
24%
CDA, PvdA en GroenLinks (81 zetels)
0
Geen stemmen
CDA, PvdA en ChristenUnie (80 zetels)
6
14%
CDA, VVD en PvdV (72 zetels)
17
40%
SP, PvdA, GroenLinks, D66, CU en PvdD (76 zetels)
1
2%
anders
8
19%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

SP heeft het nu af laten weten. Een kwestie van principes. Voor SP zelf een hele goede zet, omdat ze nu met 25 zetels de grootste oppositiepartij zijn. Dat kan ze bij volgende verkiezingen alleen nóg maar meer stemmen opleveren. Zoals het er nu naar uitziet kan er een kabinet gevormd worden met CDA, PvdA en Groen Links, eventueel aangevuld met de CU. Dat laatste zal geheel afhangen van de linkse partijen. De mogelijkheid van een centrum-links kabinet is dus nog steeds enorm groot, ook zonder SP. Die SP kan het in de Kamer dat kabinet wel eens heel moeilijk gaan maken, met name voor de PvdA, omdat PvdA's standpunten aardig naar rechts bijgevijld zullen moeten worden.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Bigshot schreef:Als ik alles vooruit geweten had, was ik toch maar gaan stemmen. En dan weet ik zeker dat ik op de Partij voor de Dieren had gestemd.

Vanavond aan tafel zat ik me kapot te ergeren. De mensen moeten echt veel beter voor hun kippen zorgen, want de kipnuggets die ik kreeg waren namelijk veel te klein.

Volgend jaar dus met z'n alles op de Partij voor de Dieren stemmen, voor het meest veelzijdige stukje vlees! :roll:
hehe dan krijg je volgende keer geen kipnuggets meer maar chemischenuggets ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

hendrik schreef:SP heeft het nu af laten weten. Een kwestie van principes. Voor SP zelf een hele goede zet, omdat ze nu met 25 zetels de grootste oppositiepartij zijn. Dat kan ze bij volgende verkiezingen alleen nóg maar meer stemmen opleveren. Zoals het er nu naar uitziet kan er een kabinet gevormd worden met CDA, PvdA en Groen Links, eventueel aangevuld met de CU. Dat laatste zal geheel afhangen van de linkse partijen. De mogelijkheid van een centrum-links kabinet is dus nog steeds enorm groot, ook zonder SP. Die SP kan het in de Kamer dat kabinet wel eens heel moeilijk gaan maken, met name voor de PvdA, omdat PvdA's standpunten aardig naar rechts bijgevijld zullen moeten worden.
Als de PVDA met het CDA wil regeren moet het zeker naar rechts buigen.
Maar als je de berichten volgt,wil wouter dat juist niet.
Het CDA moet buigen volgens wouter,bye the way:wouter heeft afgelopen weekend jan bestookt met berichten om contact op te nemen.
Om samen ff wat te regelen inzake kabinets formatie,maar............
En dat viel me niks tegen, jan reageerde niet!!
Die jan marijnissen is een eerlijker vent dan die wouter bos!
Oja,heb ik van het program on tv:pauw/witteman.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

hendrik schreef:SP heeft het nu af laten weten. Een kwestie van principes. Voor SP zelf een hele goede zet, omdat ze nu met 25 zetels de grootste oppositiepartij zijn. Dat kan ze bij volgende verkiezingen alleen nóg maar meer stemmen opleveren. Zoals het er nu naar uitziet kan er een kabinet gevormd worden met CDA, PvdA en Groen Links, eventueel aangevuld met de CU. Dat laatste zal geheel afhangen van de linkse partijen. De mogelijkheid van een centrum-links kabinet is dus nog steeds enorm groot, ook zonder SP. Die SP kan het in de Kamer dat kabinet wel eens heel moeilijk gaan maken, met name voor de PvdA, omdat PvdA's standpunten aardig naar rechts bijgevijld zullen moeten worden.
De SP maakt de regeringspartijen altijd moeilijk.

Maar wat heb je aan zetelwinst als je er steeds niets mee doet? De SP moet wat meer bereidwillendheid tonen om in de regering te komen. Anders blijft het een aanvalsoppositiepartij.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Het probleem van de huidige kamer is: Geen linkse meerderheid, geen meerderheid in het centrum, en geen meerderheid rechts.
Het midden (nu Balkenende) zal naar twee kanten steun moeten verwerven. Maar dan blijft er een kabinet over dat alle linkse en rechtse hobbies in de knip moet houden.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Plaats reactie