foto's Tex!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

foto's Tex!

Bericht door dennisb »

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag bij deze 2 foto's van Tex is waar deze zijn gemaakt?

Zou dit in een soort van Barakken zijn waar ze zitten, om van daaruit de lucht in de gaten houden dmv. zoeklichten en evt. FLAK?

Misschien zou iemand nog wat meer info. kunnen geven en evt. nog andere foto's ?


Alvast Bedankt!! :)
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Heb je mijn mening al verteld, maar ook voor de anderen nog even.

Zoals te zien op de 1e foto gaat het om een lw flak man en lijken me dit barakken. Denk dat deze werden gebruikt voor opslag van munitie etc. In NL zie je dit ook veel. Nabij flak bunkers staan vaak stenen schuurtjes, munitie schuurtjes. Dit is mijn mening, ben benieuwd naar die van jullie
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Tex schreef:Heb je mijn mening al verteld, maar ook voor de anderen nog even.

Zoals te zien op de 1e foto gaat het om een lw flak man en lijken me dit barakken. Denk dat deze werden gebruikt voor opslag van munitie etc. In NL zie je dit ook veel. Nabij flak bunkers staan vaak stenen schuurtjes, munitie schuurtjes. Dit is mijn mening, ben benieuwd naar die van jullie
Bedankt! :)

Aangezien er bij ons in de buurt ook een soort van Barakken waren, waar de Duitsers alsware woonde zoek ik daar meer informatie rond, en toen ik jouw foto zag dacht ik dat het er wel wat op leek! Vandaar! :wink:

Bij ons stond nog een Duitse generator om energie op te winden en in de buurt stond nog een zoeklicht. Of er een FLAK was weet ik niet! Maar er waren wel een stuk of 30 Duitsers die dat allemaal in de gaten hielden. Vandaar dat ik informatie zoek! :wink:
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Bij zoeklichten was vaak lichter Flak geschut aanwezig. Vaak stond het geschut op een andere plaats als de zoeklichten omdat het dan te makkelijk zou worden voor jagers om het geschut uit te schakelen. Mijn grootvader heeft iets dergelijks ook meegemaakt. Een jager die naar beneden dook op de zoeklichten en ze met ratelende machinegeweren helemaal naar de Filistijnen heeft geholpen.

De volgende dag was de begravenis van de 6 Oostenrijkers die te dicht in de buurt stonden van de zoeklamp toen deze werd beschoten.
Dictators die, like all men.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Bart M. schreef:Bij zoeklichten was vaak lichter Flak geschut aanwezig. Vaak stond het geschut op een andere plaats als de zoeklichten omdat het dan te makkelijk zou worden voor jagers om het geschut uit te schakelen. Mijn grootvader heeft iets dergelijks ook meegemaakt. Een jager die naar beneden dook op de zoeklichten en ze met ratelende machinegeweren helemaal naar de Filistijnen heeft geholpen.

De volgende dag was de begravenis van de 6 Oostenrijkers die te dicht in de buurt stonden van de zoeklamp toen deze werd beschoten.
Bedankt voor de info.!

Alle informatie is nog welkom! :)
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Het gaat, zie ik nu, wel om 2 verschillende foto's. De bovenste is lw en de onderste denk ik heer.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Ik weet niet zeker hoe munitie opslag plaatsen nabij FlaK geschut opgesteld werden maar op munitie depots heel anders als op de foto staat aangegeven. Maargoed dat kun dus verschillen.

Vaak werd de munitie voor groot kaliber FlaK geschut (denk aan 8,8cm) opgeborgen in betonnen kelders. En dan heb ik het niet over munitie depots, maar gewoon nabij de geschuts stellingen.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Polte schreef:Ik weet niet zeker hoe munitie opslag plaatsen nabij FlaK geschut opgesteld werden maar op munitie depots heel anders als op de foto staat aangegeven. Maargoed dat kun dus verschillen.

Vaak werd de munitie voor groot kaliber FlaK geschut (denk aan 8,8cm) opgeborgen in betonnen kelders. En dan heb ik het niet over munitie depots, maar gewoon nabij de geschuts stellingen.

Het gaat hier niet om de munitie depots, en al dat eromheen, maar op het kampement zelf, hoe zag dat eruit ? hoe waren de soldaten daar gekleed, wat deden ze zoal etc etc..

Voor zover ik weet zaten er in dat soort kampementen niet veel soldaten (rond de 30 ong.) en hielden ze de boel in de gaten. Ze werden ook weleens in trucks tijdelijk naar andere plaatsen verplaatst. Maar meestal kwamen ze wel weer terug. :wink:
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

dennisb schreef:
Polte schreef:Ik weet niet zeker hoe munitie opslag plaatsen nabij FlaK geschut opgesteld werden maar op munitie depots heel anders als op de foto staat aangegeven. Maargoed dat kan dus verschillen.

Vaak werd de munitie voor groot kaliber FlaK geschut (denk aan 8,8cm) opgeborgen in betonnen kelders. En dan heb ik het niet over munitie depots, maar gewoon nabij de geschuts stellingen.

Het gaat hier niet om de munitie depots, en al dat eromheen, maar op het kampement zelf, hoe zag dat eruit ? ...
Dat zeg ik toch..

Op Flak stellingen werd de munitie meestal ondergebracht in betonnenkelders. Voor groot kaliber dan.
Meestal waren er ook onderkomens voor de soldaten, die werden meestal in de nabij gelegen bossen gestationeerd.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Polte schreef:Dat zeg ik toch..

Op Flak stellingen werd de munitie meestal ondergebracht in betonnenkelders. Voor groot kaliber dan.
Meestal waren er ook onderkomens voor de soldaten, die werden meestal in de nabij gelegen bossen gestationeerd.
hier sliepen ze zelf volgens mij ook in die barakken. :wink:
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Over welke barakken praat je nou? :?
Die op de foto?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Polte schreef:Over welke barakken praat je nou? :?
Die op de foto?
Rustig maar :roll: ,, ik had het over "hier" en daarmee doel ik op hier, bij ons waar die barakken stonden! :wink:
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Wat moeten ze anders in barakken doen dan?
Ik zie overigens de link niet met mijn post.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

dennisb schreef:
Polte schreef:Dat zeg ik toch..

Op Flak stellingen werd de munitie meestal ondergebracht in betonnenkelders. Voor groot kaliber dan.
Meestal waren er ook onderkomens voor de soldaten, die werden meestal in de nabij gelegen bossen gestationeerd.
hier sliepen ze zelf volgens mij ook in die barakken. :wink:
Zoals ik al vetgedrukt hebt.. zeg jij hier heel wat anders, en nu zeg je ineens wel weer dat ze in die barakken sliepen... :roll:

Misschien ligt het aan mij, maar "in de nabij gelegen bossen" is voor mij niet als in het kampement zelf.. :roll:
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

De kampementen werden noujuist daar aangelegt. :lol:
Bossen zijn beschut, daar werd onderdak gezocht en daar werd het meeste geinstalleerd/opgeslagen.
Flak geschut werd zelf meestal in nesten opgesteld of op stellagers enz.

Hier zijn nog zat overblijfselen te zien bij Fliegerhorst Gilze-Reijen. Er werden zelfs betonnen/stenen huisjes aangelegt in die bossen in de buurt. Voor langdurig verblijf.

Z'n kampement op een open gebied is nogal een makkelijke prooi voor jagers etc niet?


En waar zeg ik dat ze niet in die barakken sliepen? :?

Ik wil je alleen maar een beetje de juiste richting ophelpen.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Plaats reactie