Mohawk

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Shaft schreef:
johan willaert schreef:De verf op het gezicht was ZWART en wit, niet rood en wit....

Gebruikte verf was die waarmee de 'Invasion Stripes' op de vliegtuigen werden geschilderd...
Zo moet het dus niet :evil: :

Afbeelding
Hm , wat hou ik toch van DB-boots onder M42 jumpsuits. Wat nog beter is , zijn de ABL Combats van de man op de 2de rij. Wat was dat huilen met de pet op dit jaar in Bastogne. :cry:
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik geloof niet dat we dit serieuse reenactors kunnen noemen. Eerder wat oudere mannen met een bierbuikje. Maar dat terzijde.. :)

Trouwens, de mohawk was wel wat gewaagd voor de periode 40-50 niet? Van een punkscene was nog geen sprake.. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
malarkey
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 11 jul 2005, 20:00
Locatie: ERgens

Bericht door malarkey »

Zou het ook niet wat koud zijn geweest??
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Dodo schreef:Ik geloof niet dat we dit serieuse reenactors kunnen noemen. Eerder wat oudere mannen met een bierbuikje. Maar dat terzijde.. :)

Trouwens, de mohawk was wel wat gewaagd voor de periode 40-50 niet? Van een punkscene was nog geen sprake.. :)
ik weet niet of het wel wat met punk oid temaken heeft...

het straalt een soort ''agressie uit'' teminste als ik zo iemand in het donker voor mijn neus zal hebben staan zou ik toch banger worden dan iemand zonder...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

sobel schreef:
Dodo schreef:Ik geloof niet dat we dit serieuse reenactors kunnen noemen. Eerder wat oudere mannen met een bierbuikje. Maar dat terzijde.. :)

Trouwens, de mohawk was wel wat gewaagd voor de periode 40-50 niet? Van een punkscene was nog geen sprake.. :)
ik weet niet of het wel wat met punk oid temaken heeft...

het straalt een soort ''agressie uit'' teminste als ik zo iemand in het donker voor mijn neus zal hebben staan zou ik toch banger worden dan iemand zonder...
Wat ik bedoel is dat het een zéér extreme haarstijl moet zijn geweest voor die tijd. Het was niet echt een geaccepteerd kapsel, en dat werd wel zo met de opkomst van de punkscene.

Maar het ziet er inderdaad aggresiever uit dan een normaal kapsel.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Oorspronkelijk was de mohawk gewoon een middeltje tegen de luizen , dewelke massaal verspreid werden door de Duitsers aan het front :wink: . Natuurlijk is dit geïnspireerd op de Indianen die iets soortgelijks droegen als teken van overwinning. Het middeltje is gebruikt door de Pathfinders van het 506th en hier en daar een enkeling die het had "van horen zeggen" , een minderheid. Tijdens Op. Varsity zijn er ook een aantal troopers van het 17th Airborne die de mohawk gebruikte. Vermoedelijk was dit het 507th aangezien die de D-Day jump meegedaan hadden en zo wisten van het gebruik ervan.

Voor meer info : KILLBANE, R., en MCNIECE, J., The Filthy Thirteen., Philadelphia, 2003.
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

karell schreef:of zijn deze Filthy 13 zo erg gevreesd/beroemd/berucht?
De Filthy 13 vochten zonder te aarzelen, waren heel erg toegewijd aan hun groep (de Filthy 13 dus), stonden erom bekend dat ze officieren nooit salueerden en vochten dus met de eerder genoemde Mohawks, dit gaf ze toch een status. De Filthy 13 voerden op D-day vele sabotage acties uit, met agressie en precisie. Ik denk dat ze hierom mee bekénd zijn geworden bij eigen troepen dan wel bij de vijand...
Dodo schreef:Wat ik bedoel is dat het een zéér extreme haarstijl moet zijn geweest voor die tijd. Het was niet echt een geaccepteerd kapsel, en dat werd wel zo met de opkomst van de punkscene.

Maar het ziet er inderdaad aggresiever uit dan een normaal kapsel.
Ik denk dat ze er niet veel om gaven of het een geaccepteerd kapsel was, ze stonden aan de vooravond van hun eerste combat- jump stel je voor: Je staat stijf van de zenuwen, je weet niet wat je moet verwachten, je kan wellicht omkomen, ik denk dat dit een soort uitlaatklep was voor hen... en dan ook de wetenschap dat het er een stuk agressiever uitziet...

mvg
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Brian schreef:
Ik denk dat ze er niet veel om gaven of het een geaccepteerd kapsel was, ze stonden aan de vooravond van hun eerste combat- jump stel je voor: Je staat stijf van de zenuwen, je weet niet wat je moet verwachten, je kan wellicht omkomen, ik denk dat dit een soort uitlaatklep was voor hen... en dan ook de wetenschap dat het er een stuk agressiever uitziet...

mvg
Hmm, ja daar heb je een puntje. :)
Overigens waren de slachtoffercijfers in de groep Filthy 13 wel erg hoog.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Dodo schreef:Overigens waren de slachtoffercijfers in de groep Filthy 13 wel erg hoog.
De Filthy 13, vocht volgens de verhalen, zonder enige aarzeling, deinsden voor geen enkele opdracht terug en voerden die ook zonder meer uit... ik denk dat dit in oorlogen resulteerd in hoge verliezen...
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Re: Mohawk

Bericht door To Tall »

Oud topic toch nieuwe reactie,

In 2007 hebben wij Jake en Martha McNiece leren kennen en waren zij aanwezig bij onze sprongen in Normandië. Wij hebben sinds die tijd contact gehouden met deze geweldige mensen. Wij zijn dan ook best wel trots te kunnen melden dat wij het boek over Jake's oorlogservaringen "The Filthy Thirteen" mogen vertalen en wij zullen het dit jaar nog uitbrengen onder de titel "De Dertien Smeerlappen".

Afgelopen vrijdag hebben wij hen nog gesproken en naar omstandigheden gaat het goed met hem. Vergeet niet, hij is van mei 1919 dus niet de jongste meer, maar naar omstandigheden gaat het goed met hem en zijn vrouw.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Plaats reactie