ss ring

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
dessert fox
Lid
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 dec 2006, 21:15

ss ring

Bericht door dessert fox »

kan er mij iemand me iets meer vertellen over deze ring, of dat een originele ss ring is of niet. Binnen in de ring staat haugesund, maar van de laatste letter ben ik niet zeker en er boven staat er ook nog iets maar is onleesbaar voor mij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"the real and lasting victorries are those of peace, and not of war"

ralph waldo emerson
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Verzamel dan wel geen duits, maar ik zie wel dat hier geen hout van klopt.
Het oppervlakte van de runen is vlakgeslepen.
Past totaal niet bij de rest van de ring.
Runen zijn er dus later ingeslepen en ingekleurd.
Er zal denk ik eerst een noors symbool op hebben gestaan.
Norge staat namelijk voor Noors Oftewel Noorwegen.
Hard bij weg lopen is mijn advies.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Ik sluit me aan bij Haplo. Verder kun je, als je goed kijkt ook zien dat de runen niet gelijk zijn.

gr Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Vooropgesteld dat dit soort ringen weldegelijk bestaan hebben, heb ik ook ernstige twijfels bij deze ring.
Dit soort ringen werd verkocht in de SS-kantines en oneerbiedig gezegd: voornamelijk gekocht door mannen die enigszins jaloers waren dat ze de SS-Totenkopfring (nog) niet gekregen hadden.
Toch waren de meeste van deze ringen nog wel van enige kwaliteit en het koperachtige doorschemeren wat je bij deze ring ziet, klopt zeker niet met het zilvergehalte wat er in staat.
De putjes (pitting) en onregelmatigheden aan de binnenkant wijzen op een goedkope die-cast.
De beschadigingen aan de voorkant zijn kunstmatig aangebracht en merkwaardig genoeg zijn die runen al die jaren prachtig zwart gebleven?
Haplo schreef:Er zal denk ik eerst een noors symbool op hebben gestaan.
Heer Haplo’s Alziend Oog heeft in deze volkomen gelijk: op het originele ontwerp behoort een leeuw te staan.
Maar ja, een leeuw koppel je niet zo snel aan de SS moet iemand gedacht hebben, dus aan de slag met o hemel, den Dremel.

De details zijn slecht en dat komt niet door slijtage, maar door slechte vervaardiging.
Die kreet Haugesund aan de binnenkant is ook vreemd.
Er waren ooit een SS-Sturmman Svein Haugesund en een SS-Sturmman Leo Haugesund in SS-JÄG.SCHI.BTL. ”NORGE”, maar waarom zou zo'n vent een ring van nog geen 5 RM laten graveren met zijn naam?
Er is ook nog een plaats in Noorwegen genaamd Haugesund, een paar keer in het nieuws geweest vanwege rechts-extremisme na de oorlog.
Misschien is dat een verband?

Kortom, zoals de meeste adviezen gelden inzake SS-ringen: laat deze ring u liever niet scheiden van uw zuurverdiende centjes.
Mijns inziens klopt er geen klootje van.
Gebruikersavatar
dessert fox
Lid
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 dec 2006, 21:15

ss ring

Bericht door dessert fox »

het is zeker een zilveren ring want ik heb hem laten testen. Daar ben ik dus heel zeker van
"the real and lasting victorries are those of peace, and not of war"

ralph waldo emerson
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Zilver of niet.
Niet kopen.
LDO heeft het weer eens mooi verwoord.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
dessert fox
Lid
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 dec 2006, 21:15

ss ring

Bericht door dessert fox »

ik heb hem al een tijdje in mijn bezit gehad van mijn grootvader enkele jaren geleden
"the real and lasting victorries are those of peace, and not of war"

ralph waldo emerson
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Haplo schreef:Verzamel dan wel geen duits, maar ik zie wel dat hier geen hout van klopt.
Het oppervlakte van de runen is vlakgeslepen.
Past totaal niet bij de rest van de ring.
Runen zijn er dus later ingeslepen en ingekleurd.
Er zal denk ik eerst een noors symbool op hebben gestaan.
Norge staat namelijk voor Noors Oftewel Noorwegen.
Hard bij weg lopen is mijn advies.
Klopt als een bus. Deze ring is eerst bruingevverfd en daarna met een staalborstel geschuurd waarbij de runen weggelaten zijn. De voorkant is daarna afgeschuurd.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

(ff off-toppic sorry :oops: )

voornamelijk gekocht door mannen die enigszins jaloers waren dat ze de SS-Totenkopfring (nog) niet gekregen hadden.
waneer kreeg je zon ring dan ?
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

dessert fox schreef:ik heb hem al een tijdje in mijn bezit gehad van mijn grootvader enkele jaren geleden
Tja, dan kan je beter je grootvader naar de achtergrond informeren, lijkt me.
Maar de punten die ik opnoemde, blijf ik achter staan: het lijkt mij een naoorlogse die-cast kopie waar de leeuw vanaf gehaald is en de runen overheen geschilderd zijn.
bertjan schreef:(ff off-toppic sorry :oops: )
voornamelijk gekocht door mannen die enigszins jaloers waren dat ze de SS-Totenkopfring (nog) niet gekregen hadden.
waneer kreeg je zon ring dan ?
Dat was het vervelende voor de mannen die graag zo'n ding wilden dragen: de Totenkopfring was geen onderscheiding waar voor je jezelf kon kwalificeren.
Het werd je door Himmler 'persoonlijk' toegestaan om één van de ringen te dragen.
Je moest dus door Himmler opgevallen zijn, wilde je er één krijgen.
Dus toch een beetje een onderscheiding?

De ring werd ook niet je eigendom en diende na het verscheiden geretourneerd te worden.
Mooi zeg ik dat hè?
Betekent zoveel als: wanneer je voor je noten geschoten wordt, stuur je voor het creperen nog even gauw je ring terug naar de Wewelsburcht, waar de ring deelgenoot werd van een monument voor de gesneuvelde Teutoonse semi-ridders.
Het is nog steeds de vraag of die duizenden ringen op tijd verstopt zijn door de SS of dat de G.I.’s inderdaad met zakkenvol huiswaarts keerden.
Teken aan de wand is dat zelfs in het museumpje van de Wewelsburchrt een kopie getoond wordt.

Alles om de ring werd zeer duister gehouden, er mocht niet over gepubliceerd worden, hij mocht niet nagemaakt worden, er was maar één fabrikant die er over zweeg als het graf, kortom: een geliefd mystiek speeltje van Reichsheini.
Toch is de ring nooit zo exclusief gebleven, er is flink mee gestrooid.
Zo erg dat er zelf brieven gevonden zijn waarin commandanten aan Himmler schreven: ‘Dit varken wordt nog net aan getolereerd omdat ‘ie wel aardig kan knokken, verder is hij een schande voor de SS en alles waar wij voor staan. Waarom is hij gerechtigd een TK-ring te dragen?’
In meerdere gevallen werd iemand ook verboden nog langer de TK-ring te dragen omdat 'ie stout geweest was.

Maar laat ik niet te ver dwalen, ik kan wel een uurtje kleppen over de TK-ring.
Het korte antwoord is dus: de ring was geen onderscheiding, je kon je er niet voor kwalificeren, slijmen bij Heinrich was een betere optie.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

En om daaraan toe te voegen; als jij met je mooie ring dood werd geschoten, moesten je kameraden je lichaam terughalen, en de ring weer naar Himmler sturen.

Zelfs als je midden in vijandelijk gebied lag, de ring mocht kostte wat kost niet in handen van de communistische barbaren vallen, om het zo maar te zeggen.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
dessert fox
Lid
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 dec 2006, 21:15

Bericht door dessert fox »

thx voor info
"the real and lasting victorries are those of peace, and not of war"

ralph waldo emerson
Gebruikersavatar
dessert fox
Lid
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 dec 2006, 21:15

Bericht door dessert fox »

hier mag slotje op thx voor reactie's
"the real and lasting victorries are those of peace, and not of war"

ralph waldo emerson
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

De info kan interessant zijn voor anderen, hier komt dus geen slotje op.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Op de ring zijn duidelijk nog de vijlsporen te zien waarbij de ring ontdaan is van een evt versiering om de runen tekens te kunnen zetten ,En dat is zeer slordig gedaan en zoals al reeds gezegd deze tekens zijn niet gelijk en wijken enorm af..deze zijn er dus door een knutselaar met een (huisvlijt diploma) in gezet dat is zeker.

PS, En waarom heb je zulke grote bestanden voor de foto's genomen voor zo'n klein voowerp de gehele pagia is daardoor bijna geblokt.
Laatst gewijzigd door custom op 14 jan 2007, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie