Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Zeldzame onderscheidingen

Bericht door asjemenou »

Wat de Orde van dienst voor het moederland in de krijgsmacht van de USSR 1e klasse betreft, ik kan niet helemaal goed beoordelen om welke klasse het gaat maar als het de 1e klasse is dan is deze orde dus superzeldzaam. Tot aan 1991 is deze onderscheiding slechts 13 keer verleend! Een kopie zal het niet zijn want die bestaan niet. The comprehensive guide heeft als opmerking bij deze orde; This order can only be categorized as "buyer beware"! Met andere woorden, het is haast onmogelijk voor een verzamelaar om een uitgave van deze orde te hebben die verleend is. Gaat het hier soms om een niet verleende uitgave?
De 2 onderscheidingen daaronder zijn niet Mongools maar Sovjet Russisch. Links; De Orde van de rode banier voor arbeid type 2, 1936 versie en rechts; De Orde van eer, type 2, 1936 versie. Van beide orden bestaan zeer veel vervalsingen. Ik kan uiteraard zo niet beoordelen of dat ze origineel zijn maar gezien het feit dat de verzamelaar ook de Orde van dienst voor het moederland in de krijgsmacht van de USSR 1e klasse heeft en nog andere hoge orden denk ik wel dat het allemaal originelen zijn. Is deze foto niet in één of ander museum genomen? Het is namelijk haast onmogelijk om een verleende Orde van dienst voor het moederland in de krijgsmacht van de USSR 1e klasse te hebben als verzamelaar.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Okee, ik identificeerde ze gewoon op het oog, het kan ook een 2e Klasse zijn, maar het schild zag er nogal goudkleurig uit. Gelukkig is asjemenou nog goed wakker :wink:

Alledrie de bovenstaande foto's zijn trouwens van dezelfde verzamelaar.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Bericht door asjemenou »

Katusha schreef:Wouw! Werd eens tijd (y) 8)
Heb personelijk niks. Maar me grootopa's hebben medaliés van Aarbeid. 1tje was op 1 oogblind.. andere te belangerijk om als soldaat ingezet te worden. De eerste heeft bijna bij slag om Praag gevochten maar kwam gelukkig te laat aan.

Wat me oma's hebben als zusters in veldhospital zou ik niet weten. Hebben bijde niet zo lang volgehouden volgens mij :(
Je éne opa heeft dus bijna deelgenomen aan de slag om Praag? Dit is overigens de laatste slag die de Sovjets leverden met de Duitsers. De slag eindigde zelfs 2 dagen na de uiteindelijke capitulatie van Duitsland op 9 mei. Mag ik dan aannemen dat je opa tijdens z'n diensttijd ingedeeld was bij het 1e of 2e Oekraïense Front?
Wat je oma's betreft, deze waren werkzaam in een veldhospitaal en hebben het niet zo lang volgehouden volgens jou. Konden ze daar vrijwillig voor kiezen of moesten ze dit werk doen? Enig idee waar ze te werk werden gesteld?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Bericht door asjemenou »

Dodo schreef:Jullie hebben het in een ander topic gehad over de verschillende modellen uniformen. Misschien een idee om deze hier ook te plaatsen?
Daar heb je wel gelijk in Dodo. Om dit (sticky) topic een beetje interessant te houden zal ik mijn eerdere reactie met betrekking tot het verschil tussen het Russische M35 en het M43 hier ook plaatsen.
Het M35 uniform, ingesteld in 1935, werd voornamelijk in de eerste periode van de Grote Patriottische Oorlog (WWII) gedragen. In 1943 werd dit uniform vervangen door het M43 uniform. Kenmerkend voor het M43 uniform zijn o.a. de brede schouderepauletten, welke zijn voorzien van rangen zoals die ook in gebruik waren bij het pré-revolutionaire Russische leger. Met het pré-revolutionaire leger bedoelt de Rus het tsaristische leger van voor 1917.

Afbeelding

Sovjet officieren met M35 uniformen. Het M35 uniform is te herkennen aan de liggende kraag met daarop de rangonderscheidingstekens.

Afbeelding

Artilleristen die hun maaltijd nuttigen. Zij dragen het M43 uniform, welke te herkennen is aan de staande kraag met de 2 knopen en de schouderepauletten met de rangen naar voorbeeld van het pré-revolutionaire Russische leger.

Afbeelding

Twee vrouwelijke scherpschutters. De linker vrouw draagt een M35 kiel met M43 schouderepauletten. De rechter vrouw draagt een M43 kiel met de bijbehorende M43 schouderepauletten.

Afbeelding

Een mortierploeg gekleed in M43 uniformen. Duidelijk zijn de gekleurde service dress schouderepauletten van de artillerie te zien. Op het velduniform behoorden officieel de gedekte schouderepauletten te worden gedragen maar vaak droegen de Russische soldaten de gekleurde schouderepauletten ook op het velduniform.

Afbeelding

Een luchtafweerkanon met z'n bemanning. Ook zij dragen M35 uniformen met M43 schouderepauletten.

Afbeelding

M35 uniformen.

Afbeelding

Duitse krijgsgevangen met hun Russische bewaker. De Russische soldaat draagt het M43 uniform. Het M43 uniform was niet het enige wat pré-revolutionaire kenmerken had. Op de linkerborst draagt de Russische soldaat de Roemsorde 3e klasse. De Roemsorde was de Sovjet vervanger van het tsaristische St. George kruis, welke ook in 3 klassen verleend werd. Net als het St. George kruis had de Roemsorde een pentagonale hanger met een zwart/oranje lint.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Mooi beeldmateriaal uitgezocht! Hoe zit het met de namaak van russische uniformen? Word er veel nep verkocht als origineel?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

volgens mij eerder veel naoorlogs verkocht als oorlogs..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

M35 en M43 uniformen

Bericht door asjemenou »

Van zowel het M35 als het M43 velduniform bestaan reproductie’s. Zoals Sobel al terecht opmerkt zijn er van het M43 uniform ook naoorlogse varianten. Het M43 uniform is namelijk tot ergens in de jaren zestig van de vorige eeuw in gebruik geweest. Het M35 uniform is dan ook zeldzamer dan het M43 uniform.
Het moeilijke aan een M43 velduniform is dat er niet echt een standaardmodel van bestaat. Het uniform is destijds door vele fabrieken gefabriceerd zowel in de voormalige Sovjet Unie als daarbuiten en dan o.a. in Amerika (lend lease) en later in Oost Duitsland.
Zelfs als ik mij beperk tot alleen de Russisch gefabriceerde WOII modellen dan zijn er al vele varianten van het M43 uniform.
De kleur van het M43 uniform kan variëren van groen tot kaki kleurig. Je hebt ze mét en zonder borstzakken (zonder is voor dienstplichtige soldaten). Je hebt modellen waarbij de schouderepauletten worden bevestigd doormiddel van een lusje en een knoop (Duitse manier) en modellen met ingenaaide schouderepauletten. Bovendien bestaat er een grote variatie aan knopen. Er zijn knopen van metaal, messing en plastic, al dan niet groen geverfd.
WOII gedateerde M43 uniformen vindt je meestal in een flink gebruikte staat. Dit geldt zeker voor de modellen met een lagere rang. Ongebruikte WOII gedateerde M43 uniformen vind ik zelf erg bedenkelijk. Vaak hebben ze op de borst ook gaatjes. Deze gaatjes zijn afkomstig van Sovjet insigne’s of onderscheidingen die veelal met een schroef en een schroefplaatje op het uniform werden bevestigd.
Hieronder enkele afbeeldingen van Sovjet soldaten in M43 uniformen. Let maar eens op het verschil van kleur, knopen, borstzakken enz. onderling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

M35 Pilotka

Bericht door asjemenou »

De Pilotka werd ingevoerd op 3 december 1935 en werd gedragen door alle diensten van het Russische leger.
Wat voor het M35 en M43 uniform geld, geldt ook voor de M35 Pilotka (veldmuts). Doordat de Pilotka door vele fabrieken werd gefabriceerd verschillen de Pilotka’s onderling nogal. Er bestaat dus niet echt één standaardmodel van. Ook is de Pilotka door de jaren heen weinig veranderd. Dit maakt het herkennen van een WOII model wel erg lastig, zeker als ook de stempel nog eens verwassen of versleten is.
Net als zoveel overige Russische WOII militaria zal je een WOII gedateerde Pilotka niet snel in een nieuwstaat aantreffen. Dit komt omdat veel Russische WOII gedateerde militaria na de oorlog op- en doorgebruikt is. Zoals al reeds vermeld, bestaan er vele varianten van de Pilotka. Ik wil mij hierbij dan ook beperken tot de 3 exemplaren welke ik in mijn verzameling heb.

AfbeeldingAfbeelding

De bovenste Pilotka is een vooroorlogs model. De vooroorlogse modellen zijn gemaakt van een meer grijzere stof dan de latere oorlogse en naoorlogse modellen.
Het middelste model is dus een later model. Doordat de stempel in de Pilotka niet goed leesbaar meer is, durf ik niet met zekerheid te zeggen of dat het een WOII uitgave is.
Het onderste model is een naoorlogse Pilotka en dateert van 1989. Dit model is voorzien van een canvasachtige zweetband.

Afbeelding

Eén van de fabrikanten van M35 Pilotka's was de Красный Воин/Krasniij Voin (Rode Krijger) fabriek. Deze fabriek heeft de Pilotka's zowel tijdens als na de oorlog gemaakt.
Op bovenstaande foto een afbeelding van een naoorlogse stempel van de Krasniij Voin fabriek. Pilotka's voorzien van deze stervormige stempel zijn dus naoorlogs. Tijdens de oorlog had de Krasniij Voin fabriek dus een andere stempel.

Afbeelding

Ook bestaan er verschillende sterinsigne's voor op de Pilotka. Het bovenste model werd tot aan het eind van de oorlog gemaakt. Dit model sterinsigne is van messing en ingekleurd met rode verf. Het middelste model werd ongeveer vanaf WOII tot ergens in de jaren vijftig gemaakt. Deze sterinsigne is van messing gemaakt en ingelegd met rode kunsthars.
Het onderste model is tot 1991 gemaakt en gedragen. Deze insigne is vervaardigd van verguld inoxaal (aluminiumlegering). De insigne is ingelegd met rode kunsthars.
Ook bestaat er nog een zogenaamde gedekte sterinsigne. Dit model vervaardigd van groen geverfd metaal is vanaf de oorlog tot aan 1991 vrijwel ongewijzigd gebleven.

Afbeelding


Bijgaand nog een drietal foto's van Pilotka dragende Russische soldaten. Let eens op het verschil van de Pilotka's onderling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Gardisteninsigne

Bericht door asjemenou »

Ook wel interessant om in dit topic te vermelden is de Gardisteninsigne. De titel “Garde eenheid” werd voor het eerst verleend op 18 september 1941. Deze titel werd verleend aan eenheden van het Sovjetrussische leger, welke zich moedig hadden onderscheiden tijdens de Grote Patriottische oorlog van 1941-1945. De Garde insigne en de Garde rangen zijn pas ingesteld op 21 mei 1942.

The "GVARDIA" badge was instituted on 21 May 1942 by order of Presidium of Supreme Soviet of the USSR at the same time with institution of guardian ranks for soldiers and officers. (For example: when the unit got the guardian title, soldier or officer got the "guardian" title for his rank "guardian sergeant", "guardian major", etc.)
The Guard badge had to be worn of the right side of the chest. In June of 1943, they introduced the Guards Red Banners for the land forces and in February of 1944 for the naval forces.
The first units to get the "GVARDIA" title were: 100, 127, 153 and 161 infantry divisions for merit and courage in September of 1941. Later they were renamed 1, 2, 3 and 4 Guardian Infantry Divisions. The Soviet 316th Rifle Division was renamed to the 8th Guards Rifle Division on November 18, 1941, following the actions of the panfilovtsy. By 31 December 1941 the 107th, 120th, 64th, 316th, 78th, and 52nd Rifle Divisions had become the 5th through 10th Guards Rifle Divisions. Some twenty Guards Airborne Brigades were converted into 11th-16th Guards Rifle Divisions in December 1943.
The first air unit was the 29 Red banners Fighters Air Regiment, and first ship were the "Stoykiy" ("The Staunch One") destroyer and the cruiser "Krasniy Kavkaz" ("Red Caucasus"). The "GVARDIA" symbol had also been used by tanks and aircrafts crews for decoration of turrets and fuselages of units that had guardian ranks.
After the WWII a number of Guards troops were stationed in Eastern Europe, e.g., in the Group of Soviet Forces in Germany.


Afbeelding

De linker en middelste gardisteninsigne op de foto zijn WOII gedateerde Gardisteninsigne's, de rechter insigne is een naoorlogs model. Veelal wordt beweert dat het verschil tussen de WOII insigne's en naoorlogse insigne's zit in de rand met franjes onderaan de banier. Naoorlogse insigne's zouden een rand met franjes hebben en de WOII gedateerde insigne's zouden deze rand met franjes juist niet hebben.
Echter, er bestaan dus wel dégelijk WOII gedateerde Gardisteninsigne's die een rand met franjes hebben. Volgens kenners zit het verschil tussen de WOII insigne's en de naoorlogse insigne's in de structuur van de (rode) banier. Naoorlogse Gardisteninsigne's hebben een golvende structuur in de banier. WOII Gardisteninsigne's hebben deze golvende structuur dus niet!

Afbeelding

Een Gardist wordt vereeuwigd met een borstbeeld. Op z'n rechterborst draagt hij de Gardisteninsigne.

Afbeelding

Tankisten van een Garde tankregiment staan in het gelid tijdens de overwinningsparade van 24 juni 1945.

Afbeelding

Katusha raketwerpers van een Garde artillerie eenheid eveneens tijdens de overwinningsparade op het Rode plein in Moskou. Op de portieren van de voertuigen is het Garde embleem afgebeeld. De voertuigen zijn Amerikaanse Studebaker US-6 vrachtauto's. Deze vrachtauto's werden tijdens de oorlog door de Amerikanen aan de Russen geleverd.

Afbeelding

Een formatie Yakovlev Yak-9D jachtvliegtuigen van een Garde jagerregiment van de Sovjetluchtmacht. Op de neus van het toestel is links het Garde embleem afgebeeld en rechts het embleem van de Orde van de rode banier.

Afbeelding

Een foto van een fraai gerestaureerde Yakovlev Yak-9. Op de neus van het jachtvliegtuig is wederom het Garde embleem afgebeeld.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 07 jan 2007, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Hallo Sovjet verzamelaars! :D

Een vraag voor een vriend; Zijn er naast de boeken van Osprey ook boeken over Uniformen/Uitrusting voor Russische WW2 militaria?

Zoiets als The Canadian Soldier, GI Collectors Guide etc.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Boeken Sovjet militaria

Bericht door asjemenou »

Wouter,

Zulke boeken bestaan wel, kijk hier maar eens; http://www.collectrussia.com/showcat.htm?cat=BookSovMil . De prijzen van de boeken zijn wel redelijk maar er komen nogal wat verzendkosten/invoerrechten bij die de uiteindelijke prijs best pittig maken. Je hebt hierbij in ieder geval wat titels. Wellicht kom je nog eens een exemplaar op Ebay tegen (dit hoop ik zelf ook). Er bestaat ook een mooie referentie website, helaas wel in de Russische taal maar plaatjes zeggen ook al het één en ander. Dit is; http://www.rkka.ru/iuniform.htm . Succes.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Er bestaat geen 'standaard' naslagwerk zoals de GICG. Er zijn wel een aantal gewoon goede boeken zoals Red Army Uniforms 1918 -1945 in Color Photographs die o.a. op Collectrussia.com te koop staat, maar zoals asjemenou al schreef zijn de verzendkosten daar absurd hoog. Ook de prijzen van de onderscheidingen daar zijn gewoonweg triest. Red Army Uniforms wordt ook op Sovietgenerals.com te koop aangeboden voor 60 USD. Ik heb daar nog nooit iets gekocht maar de eigenaars ken ik wel; ze zijn uiterst betrouwbaar.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Red Army uniforms...

Bericht door asjemenou »

Leuk dat je even reageert Auke. Naar aanleiding van jouw verwijzing naar de website http://www.sovietgenerals.com ben het boek "Red Army Uniforms 1918-1945 in color photographs" eens wat nader gaan bekijken en wat blijkt, ik heb een afgeslankte versie van dit boek! Ik heb namelijk het boek "Red Army uniforms of World War II in colour photographs"! De beide boeken zijn van Shalito, Savchenkov enz. Zelfs de gefotografeerde modellen/figuranten in de beide boeken zijn hetzelfde!
Mijn boek heb ik ooit bij de Slegte gekocht voor ik meen één Gulden. Het was toen zo partij die weg moest voor een bodemprijs maar misschien hebben ze nog wel ergens een verdwaald exemplaar liggen.
Het boek "Red Army uniforms of World War II in colour photographs" is een leuk referentieboek en het voldoet wel aardig maar net wat Auke zegt het is niet te vergelijken met de GI Collectors Guide. Ik denk wel dat het boek "Red Army Uniforms 1918-1945 in color photographs" dezelfde inslag heeft als "Red Army uniforms of World War II in colour photographs" alleen het zal een bredere tijdsperiode behandelen (1918-1945).
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Goed, hoewel ik dit topic niet wil laten verzanden in een rommeltje, wilde ik dit toch echt met jullie delen. De onderscheidingenkaarten van twee beroemde buitenlandse generaals uit de Sovjetarchieven (raad maar wie):

Afbeelding
Omer Bredli

Afbeelding
Doeait D. Eizenchauer

:D
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
RussianCollector
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:57

Russische medaille

Bericht door RussianCollector »

Ik heb onlangs een orde van de patriotische oorlog gekocht. Ik denk een tweede klasse van 1985. Er is een serienummer te lezen: 6346601
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie