Victoria Cross brengt aardig geld op!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Victoria Cross brengt aardig geld op!

Bericht door Roel R. »

Victoria Cross brengt aardig geld op!

De onderscheiding van een Britse oorlogsheld is in Londen voor € 358.000,- geveild. De boordwerktuigkundige van de RAF verdiende de hoogst militaire onderscheiding, het Victoria Cross, door op een hoogte van ruim 6 kilometer op de brandende vleugel van zijn vliegtuig te stappen in een poging de vlammen te doven.

Uiteindelijk stortte de Lancaster neer, waardoor twee van de zeven bemanningsleden omkwamen. Jackson overleefde de oorlog en stierf in 1994. Zijn familie moest de onderscheiding ter veiling aanbieden. Het hoogste bedrag waarvoor een Victoria Cross tot nu toe was geveild, was € 87.000,-.

Bron: Dagblad BN/de Stem van dinsdag 4 mei 2004
Bizarre prijzen,
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Prachtige medaille,

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

En dit is de vc van Jackson:

Afbeelding

En dit is de beste man zelf:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Roel R. op 05 mei 2004, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

In het museum in Best (van de forummeeting) hing er ook een.
Inderdaad een mooie medaille.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

A collection of medals owned by Group Captain Ivan Whittaker, of the Dam Busters squadron, were also sold at the auction for £14,115.

The lot included the Distinguished Flying Cross and Bar, the 1939 to 1945 Star, Air Crew Europe Star and a programme for the world premiere of the Dam Busters film, signed by members of 617 Squadron.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/london/3673277.stm
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik vind ze eigelijk niet zo 'mooi'. Het heeft niet wat het Deutsche Kreuz in gold of het Ritterkreuz mit Eichenlaub und Schwerten wel hebben. (En daarmee bedoel ik niet de swastika :wink:)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik vind die ook mooier, maar dit vind ik zeker niet lelijk,

Opvallend eigenlijk dat het kruis ontwerp van de duitsers hier een beetje in terug komt ;)
Plaats reactie