Einde voor Liberty Park in Overloon dreigt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Bericht door carmella »

Maar hoe zal de overheid tegenover het feit staan dat er subside gevraagd wordt om " cültureel erfgoed"te beschermen, en dat er met geld van de overheid gehandeld wordt. Neem als voorbeeld maar de Sherman tank Cookie. Wat ik zo links en rechts lees op het forum staat Overloon bekend om handel in originele spullen.Maar ik kan het ook mis hebben.
Wat ik ook lees is dat Mein Kampf in 2004 z.g. "gestolen"is , is dit boek ooit teruggevonden?. Het gevaar is dat je achterdochtig wordt met dit soort berichtgevingen.Ik ben pas nieuw op dit forum dus ik heb mij echt in moeten werken.
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

carmella schreef:Maar hoe zal de overheid tegenover het feit staan dat er subside gevraagd wordt om " cültureel erfgoed"te beschermen, en dat er met geld van de overheid gehandeld wordt. .
Is die niet een aantal jaren geleden voor een heleboel jaar tegelijkertijd ontvangen ? voor meer dan 1.000.000 guldens ?
carmella schreef:Wat ik ook lees is dat Mein Kampf in 2004 z.g. "gestolen"is , is dit boek ooit teruggevonden?. .
ik denk dat die in opdracht is gestolen en dat die in een particuliere verzameling zit ergens en nooit meer boven zal komen
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Bericht door carmella »

Als er dan geen subsidie meer komt , zou je dan als bestuur van het Nationaal Oorlogs en verzetsmuseum niet eens beter met je geldschieters om moeten gaan?
Ik heb begrepen dat de hele verhuizing van de Marshall Collectie op kosten is geweest van de eigenaar, zijn eigen personeel heeft daar maanden gewerkt, en dat er door de Groot nog links en rechts wel meer geld is geinvesteerd in het Oorlogsmuseum.
Voor mij blijft het een groot ? En wat doet het bestuur NIETS.
Vrijwilligers en medewerkers van het Liberty Park wordt eens wakker!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Allereerst krijgt Overloon helemaal niet zo veel subsidie als wel wordt gesuggereerd. Het is gewoon een bedrijf. Dan zitten er 2 stichtingen. De ene beheerd de eigendommen van dhr de Groot. Dat is izjn eigen stichting. Die is de enig die zeggenschap heeft over de eigendommen die uit het Marshall Museum komen. Niemand van Overloon zelf heeft daar iets over te zeggen. Daarnaast is er een stichting ide zeggenschap heeft over de eigendommen van Overloon zelf. Die hebben niets te zeggen over de eigendommen van het Marshall Museum.
Dan is er nog de museumdirectie. Die doet eigenlijk niets anders dan het museum zelf (gebouwen enzovoorts) beheren en draaiende houden.
De overbrenging van de spullen van het Marshall Museum, de bouw van de hal en dergelijke is voornamelijk door sponsering en subsidies gedaan.
Was het trouwens niet zo dat het Marshall Museum in Zwijndrecht al dicht ging voordat de verhuizing naar Overloon ook nog maar aan de orde was? En is het niet zo dat juist Overloon onderdak heeft geboden aan een verzameling die anders niet meer tentoon werd gesteld en mogelijk in onderdelen zou worden verkocht?

Ik kan me vergissen hoor. Maar ja als iedereen zo maar iets mag zeggen hier?
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Ik vind dat dhr. de Groot zich als een kleuter opsteld, natuurlijk is het jammer dat die Sherman weg is maar de juiste achtergronden ken ik niet.

Wat ik ervan begrepen heb is dat het Marshall Museum juist naar Overloon is overgebracht om de collectie voor het nageslacht te bewaren.
De waarheid komt met de jaren
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

MARKET GARDEN schreef:Ik vind dat dhr. de Groot zich als een kleuter opsteld, natuurlijk is het jammer dat die Sherman weg is maar de juiste achtergronden ken ik niet.

Wat ik ervan begrepen heb is dat het Marshall Museum juist naar Overloon is overgebracht om de collectie voor het nageslacht te bewaren.
Ja maar als ze al dingen verkopen die voor het nageslacht bewaard zouden moeten worden dan zou ik ook vragen gaan stellen !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

MNaar het verkochte item wordt nu toch ook voor het nageslacht bewaard? Alleen als monument voor een aanval in Italie in plaats van in Overloon. En dan nog dhr de Groot heeft toch niets met items te maken die niet van hem zijn? Stel je voor dat ik wat van mijn verzameling verkocht en hij daar ook wat over te zeggen wilde hebben?
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Bericht door carmella »

Het museum in Zwijndrecht was tot net voor de verhuizing gewoon nog open en draaiend. Er is zeker geen sprake van een verkoop van de collectie geweest ( volgens Jaap de Groot) maar op een plaats waar mensen op historisch grondgebied bij elkaar komen is deze collectie op zijn plaats.
Wat betreft de verhuizing en inrichting is door de Groot een cent subsidie gebruikt maar heeft Stichting Historisch Materiaal dit alles zelf betaald.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Het lijkt wel of er mensen zijn hier die meer weten dan ze in eerste instantie aangeven.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
eric33
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2006, 22:31
Locatie: overloon

Bericht door eric33 »

:shock: :lol: :wink:

gr Eric :roll:
have a nice day
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Bericht door carmella »

Het Marshall Museum in Zwijndrecht is telefonisch gewoon bereikbaar.Ik heb het telefoonnummer van de kontaktpersoon (de dochter van de Groot)voor deze zaak gebeld en heb op alle vragen antwoord gekregen. Dan hoef ik niet verder te gissen. Handig hoor.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

carmella schreef:Het Marshall Museum in Zwijndrecht is telefonisch gewoon bereikbaar.Ik heb het telefoonnummer van de kontaktpersoon (de dochter van de Groot)voor deze zaak gebeld en heb op alle vragen antwoord gekregen. Dan hoef ik niet verder te gissen. Handig hoor.
Mogen wij die antwoorden ook weten? Wel zo handig ipv allemaal bellen met dezelfde vragen :)
De waarheid komt met de jaren
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Bericht door carmella »

ik weet niet wat jouw vraag is
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Met alle respect, maar dan heb je alleen de antwoorden van mej. de Groot en dan bel je niet met het Marshall Museum maar met de firma de Groot. Immers je kan ook op de website van het museum in Overloon zien dat het Marshall Museum daar tegenwoordig is gevestigd, in Overloon dus. Het Liberty Park in Overloon herbergt immers tegenwoordig zowel het Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon als het Marshall Museum. Voor een objectief beeld zou je ook contact moeten opnemen met het Museum in Overloon, de directie van het Liberty Park, de beheerstichting van de inventaris van het Oorlogs en Verzetsmuseum Overloon, de beheerstichting van de inventaris van het Marshall Museum.
En is het netjes om hier op dit forum ook bekend te maken wat het werkelijke doel is van bepaalde reacties. Werkt Carmella toevallig voor een krant? Zit u soms ergens dicht op het vuur? En durft u uw werkelijke identiteit vrij te geven?
Laatst gewijzigd door Wilco Vermeer op 09 jan 2007, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Voor de geinteresseerden, een verslaggeefster die ook diverse fora volgt over dit onderwerp, heeft navolgend artikel in het AD geplaatst, http://www.ad.nl/rotterdam/article973231.ece
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie