Weer zo'n boef op e-Bay...

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Ebay

Bericht door asjemenou »

johan willaert schreef:Ebay leeft van de verkopers, niet van de kopers...... :wink:
Zo is dat. Verkopen is big business voor Ebay. Het kan misschien niet vaak genoeg verteld worden daarom nog maar eens gezegd; Veel (WOII) militaria op Ebay is niet wat het is, waar het uiteindelijk voor wordt uitgegeven of verkocht. Ebay is helaas voor veel oplichters een dankbaar medium om hun waar wereldwijd aan de man te brengen.
Aan een paar wazige foto's kan je soms het object ook niet goed op orginaliteit beoordelen. Onderzoek/bestudeer het voorwerp goed voordat je er op gaat bieden. Vraag bij twijfel om betere foto's of om meer informatie. Mocht de verkoper niet reageren op je reactie of een wazig antwoord geven, NIET bieden!!!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

LDO schreef:Yep, plus het leuke bijverschijnsel dat wanneer je iemand als eerste een negatieve feedback aan zijn broek hangt, je er direct één terug kunt verwachten...
Waardeloos systeem eigenlijk.
Het is inderdaad een waardeloos systeem, maar er zijn trucjes om het krijgen van negatieve feedback als reactie op door jou gegeven negatieve feedback te voorkomen. Stel, je bent door een verkoper belazerd. Geef dan geen feedback. De verkoper zal denken dat je geen feedback geeft omdat je geen negatieve feedback terug wilt krijgen. Maar de optie om feedback te geven blijft 90 dagen open staan. Op dag 89 geef je alsnog negatieve feedback. De meeste verkopers zitten niet 24/7 op eBay, en zodra hij weer online komt zal hij zien dat jij negatieve feedback hebt gegeven en hij hier niets meer tegen kan doen. Als het werkt is het een schitterend wraakmiddel.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Ebay

Bericht door asjemenou »

Goeie tip Auke, Ik zal 'm onthouden. Tot nu toe heb ik maar ooit één keer een negatieve feedback behoeven te geven. Het ging om een partijtje Franse naoorlogse kwartiermutsen die ik op Ebay te koop had gezet. Op zich hadden de kwartiermutsen een waarde van zo'n 15 Euro denk ik. Ik had een Franse bieder die er 10 Euro op bood. Bij benadering reageerde deze koper niet meer. Ik heb 'm een week na de verstreken termijn een e-mail gestuurd en een negatieve feedback gegeven. Hij heeft niet meer gereageerd en mij ook geen negatieve feedback gegeven. De kwartiermutsen heb ik vorig jaar alsnog op de (Koninginnedag) vrijmarkt voor een leuk prijsje kunnen verkopen.
Nogmaals gezegd, probeer een negatieve (ver)koop op Ebay te voorkomen. Voorzichtigheid blijft de moeder van de porceleinkast. Ik zeg niet dat ik nooit bedrogen zal/kan worden maar ik ben wel heel voorzichtig met het doen van aankopen/biedingen. Meestal benader ik een (buitenlandse) Ebay verkoper met een specifieke vraag o.i.d. Hier kan je soms al je conclusie's uit trekken. Helaas zijn er bedriegers actief op Ebay maar mijn ervaring is toch ook wel dat er nog genoeg eerlijke mensen bestaan.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Na één week mag je nog geen negatieve feedback geven op eBay he. Geloof dat in zo'n zelfde situatie pas na 60 dagen mag!

779
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Negatieve feedback

Bericht door asjemenou »

779 schreef:Na één week mag je nog geen negatieve feedback geven op eBay he. Geloof dat in zo'n zelfde situatie pas na 60 dagen mag!

779
Kan best zijn maar binnen 3 dagen moet er wel contact zijn opgenomen tussen de hoogste bieder en de verkoper. De Franse bieder bracht kort voor het verstrijken van de veiling zijn bod uit. Op dat moment was hij dus in de gelegenheid om te bieden en eventueel te reageren. Stuur dan een e-mail naar de verkoper en zeg dat je bijvoorbeeld een paar dagen niet in de gelegenheid bent om te reageren o.i.d. Waarom biedt je dan op iets?!
Ik heb uiteraard meerdere malen contact gezocht met de Franse bieder maar ik kreeg geen enkele reactie. Vervolgens heb ik 'm een E-mail gestuurd en gezegd dat ik 'm een negatieve feedback zou geven als hij niet zou reageren. Een paar dagen daarna (het was zelfs langer dan een week meen ik) heb ik 'm dus een negatieve feedback gegeven.
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Heb nog niets gekocht/verkocht via ebay maar ik wil daarmee niet zeggen dat ik het nooit zal doen alhoewel.
Als ik hier al eens de commentaren lees dan vind dat men nogal naief staat tegenover het systeem.
Uitermate verwonderd dat men via ebay door een malafide verkoper opgelicht wordt.
Voor mij leent dit soort van handelen zich uitermate goed voor deze boeven: is het niet de moderne versie van "men koopt een kat in een zak"??

Mvg,

Paul Siemons
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Ik heb wel eens een negatieve feedbackl gehad van een verkoper omdat ik hem niet betaald had.

Ik heb die verkoper na het eindigen van de veiling 3x gemaild met de vraag omzijn gegevens. Maar nooit gekregen. Daar wordt ik nou echt boos van.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

koen schreef:Ik heb wel eens een negatieve feedbackl gehad van een verkoper omdat ik hem niet betaald had.

Ik heb die verkoper na het eindigen van de veiling 3x gemaild met de vraag omzijn gegevens. Maar nooit gekregen. Daar wordt ik nou echt boos van.
Idd... heb ik ook wel eens gehad. Meermalig gemailt voor gegevens en nooit gehad.

Een keer de gegevens gekregen en bleken ze niet te kloppen. Geld was dus wel overgemaakt, maar foutief. Dat geintje koste me 50 euro. Vervolgens die man negatief gegeven, en krijg je er ook nog eens een terug. Echt shandalig!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Opgelicht

Bericht door asjemenou »

pionier schreef:Een keer de gegevens gekregen en bleken ze niet te kloppen. Geld was dus wel overgemaakt, maar foutief. Dat geintje koste me 50 euro. Vervolgens die man negatief gegeven, en krijg je er ook nog eens een terug. Echt shandalig!
Dat is erg vervelend Pionier. Ik hoor dit soort verhalen wel meer maar hoe kan dat dan dat je onjuiste gegevens hebt van de bewuste koper? Als hij geld naar jou overmaakt dan heb je dat toch op rekening staan? Waar zit 'm dan de oplichting in?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Ik denk dat pionier de koper was...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ik was de koper inderdaad. Het ging toen om een originele duitse m43 voor een paar honderd euro.

Voor een overschrijving naar het buitenland heb je bij de rabobank een Iban en adres nodig.
Deze 2 kwamen niet overeen bij de verkoper, waardoor de bank van die persoon wel het geld erop kreeg, maar het geld niet kon plaatsen bij de juiste persoon.

De buitenlandse bank heeft toen 50 euro achter gehouden als 'terug boekings kosten'.
Nu werkt m'n pa toevallig bij de bank, en via hun weet ik dat dus (anders had ik niet eens iets ervan geweten).
Overigens staat die buitenlands bank 'in hun recht' (al is het natuurlijk niet eerlijk)
Adelheid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2006, 22:34

Bericht door Adelheid »

Ik ben ook eens naar andere veilingen van die meneer FBL63 op eBay gaan kijken.
LDO heeft helemaal gelijk, het is een boef en een oplichter die misbruik maakt van de onwetendheid van vele verzamelaars.
Kijk maar eens naar het verhaal van hoe hij aan zijn zogenaamde Luftwaffe vliegerjacks komt (140070600133).Als je hem moet geloven liepen ze in naoorlogs Nederland liever rond in Duitse uniformen waar wat aan veranderd was dan in de prachtige en enorme verzameling leren jacks en jassen die hij zogenaamd op de kop wist te tikken in de jaren 70.
Maar aan de rest van zijn veilingen is ook van alles mis. Kijk maar eens naar het Prinses Irene uniform wat hij te koop aanbied (140070596064): Rare stempels in het jasje, een rare gouden streep die ook nog verkeerd om zit. Volgens mij gewoon Mitin spul uit de jaren 50 en 60 waar hij het label uitgehaald heeft en er een paar stempels ingezet heeft net als in zijn zogenaamde “vooroorlogse” mariniersuniform (140067806227)…ook uit de jaren 60 dus! Je hoeft er bij de broek alleen maar op te letten of de heupzak op de voorkant of op de zijkant van de heup zit.
Alles wat hij verkoopt is volgens hem uit de 2e wereldoorlog en een heleboel onwetenden trappen er in. Volgens mij is het gewoon een voddenboer die aan eBay een goudmijntje heeft.
Nu kun je wel zeggen “eigen schuld – dikke bult” maar mensen als hij verpesten het voor alle anderen die wel eerlijke spullen verkopen of willen kopen.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Paul Siemons schreef:Voor mij leent dit soort van handelen zich uitermate goed voor deze boeven: is het niet de moderne versie van "men koopt een kat in een zak"??
Ben het met je eens dat Ebay het makkelijk maakt om mensen te bedriegen maar natuurlijk is het geen "moderne versie van men koopt een kat in een zak". Dan zouden er niet duizenden kopers en verkopers op Ebay zitten en zou Ebay allang door velen genegeerd worden. Het heeft er gewoon mee te maken dat je als verkoper spul netjes en correct aanbied met als het even kan, duidelijke foto's. Maar het heeft er nog veel meer mee te maken dat je als koper alleen maar op dingen biedt waarvan je zo goed als zeker bent van originaliteit. Anders moet je er niet op bieden. Zo simpel is het, en als iedereen gewoon binnen zijn verzamelgebied het koren van het kaf weet te scheiden als het gaat om originele en fake spullen dan zou er niks aan de hand zijn.

Natuurlijk kunnen daarnaast nog wel andere dingen gebeuren die een transactie verkeerd doen verlopen maar als je het hiervoor genoemde gewoon toepast dan is de kans echt vele malen kleiner en zul je net als ik bijna nooit problemen hebben met Ebay.

(nog maar een keer wat mis gegaan en hiervan heb ik geleerd dat je spul van buiten Europa ALTIJD via Airmail moet laten versturen en NOOIT via Surface mail!!!! :yes: :o)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Ik gebruik ook wel eens surface mail hoor vanuit de US...geen problemen mee gehad :o

Sbas
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

[quote="Adelheid"] Kijk maar eens naar het Prinses Irene uniform wat hij te koop aanbied (140070596064): Rare stempels in het jasje, een rare gouden streep die ook nog verkeerd om zit. Volgens mij gewoon Mitin spul uit de jaren 50 en 60 waar hij het label uitgehaald heeft en er een paar stempels ingezet heeft net als in zijn zogenaamde “vooroorlogse” mariniersuniform (140067806227)…ook uit de jaren 60 dus! Je hoeft er bij de broek alleen maar op te letten of de heupzak op de voorkant of op de zijkant van de heup zit./quote]

Ik heb het aan mijn pa gevraagd (hij is beroepsmarinier van hem geweest). Hij weet 100% zeker dat dit mariniers uniform uit de jaren '60 is en doorgebruikt is tot zeker '73. Dit uniform hang bij sommige oud-mariniers nog in de kast.

Oplichter dus...

Ik verzamel zelf medailles (geallieerd) en ik sta de laatste tijd te kijken van het aanbod replica's die worden benoemd als ''100% orginal check the photo's''. Dit gaat echt nergens over, ribbons die qua breedte niet kloppen etc.
Een goede remedie voor geallieerden medailles is dat je altijd vraagt naar de breedte van het ribbon en het gewicht van de medaille, via verschillende sites is zo gemakkelijk te checken welke repro zijn. Weigert een verkoper dit, niet mee in zee gaan dus (tenzij je zeker weet dat het een echte is uiteraard). Uiteraard zijn er altijd wel een aantal op de markt die pas na een moeilijke analyse als 'fake' beschouwt kunnen worden.
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Plaats reactie