Einde voor Liberty Park in Overloon dreigt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Bericht door carmella »

Sorry Wilco , als je denkt dat ik die verslaggeefster ben heb je het echt mis. Maar ben inmiddels van beide kanten goed geinformeerd.
Ik heb het verslag inderdaad gelezen en ook het Hanengevecht verslag van jou.
Net als jullie ben ik iemand die erg begaan is met deze kwestie , omdat ik beide museu een warm hard toedraag.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Maar als je goed geinformeerd bent, kan je toch niet jezelf afvragen waarom het bestuur (van Overloon???) niets doet? Immers het bestuur van het Oorlogs- en Verzetsmuseum gaat alleen maar over de inventaris van het Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon en niet over die van het Marshall Museum.
Als je goed geinformeerd bent dan weet je dus ook dat tegenwoordig er een Liberty Park is met een directie en dat daarin 2 musea zijn gevestigd, nl Het Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon en het Marshall Museum. Dan weet je dat beide musea hun eigen stichtingsbestuur hebben. Dan weet je dat er een overeenkomst is, dan weet je dat er niets met de eigendommen van het Marshall Museum gebeurd zonder dat de Stichting die die inventaris beheerd er iets over zegt. Noch de direktie van het Liberty Park, noch het bestuur van de Stichting Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon kan ook maar iets met de eigendommen van het Marshall Museum doen. Echter andersom ook niet.
Logisch want het zijn twee verschillende zaken. Als een ieder zich nu eens met haar eigen eigendommen zou bemoeien en niet met dat van een ander en een ieder zich houd aan een overeenkomst is er niets aan de hand toch?
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ik denk meer dat er onderling afspraken gemaakt zijn hoe het geheel geleid en beheerd zou gaan worden en dat daar onenigheid over is. De verkoop van cookie was volgens mij een voorbeeld over het verschil van inzicht tussen de Groot en het bestuur/ directie van Overloon.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Dat kan dus helemaal niet. Immers de directie van het museum heeft niet zo veel te zeggen over de verkoop van Cookie. Dat is slechts de eigenaar die daar wat over te zeggen heeft.
Vergelijk het als volgt. Stel dat ik zelf een deel van mijn verzameling in bruikleen geef aan een museum, stel Overloon. Dan stel ik daar een contract over op. Op een gegeven moment haal ik, geheel in overeenstemming met mijn contract, een onderdeel van mijn eigendom in dat museum weg omdat ik het verkoop. Dat is dan mijn zaak. Daar hebben andere eigenaren van andere objecten in dat museum niets mee te maken. Natuurlijk ze mogen er een mening over hebben, maar het is en blijft mijn keuze.
Voor zover ik begrepen heb is er gewoon een overeenkomst tussen de directie van het Liberty Park (dus niet de eigenaar van de inventaris van het Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon) en ik dacht de Stichting Historisch Materieel (voor zover ik begrepen heb de beheerstichting van het materieel van het Marshall Museum). Die overeenkomst houd in dat het Liberty Parc het Marshall Museum herbergt. Als nu de directie van het Liberty Park zich niet aan die overeenkomst houd heeft dhr de Groot helemaal gelijk. Echter er is niets met ook maar iets van de eigendommen van dhr de Groot gebeurd, maar met een eigendom van het andere museum dat ondergebracht is bij het Liberty Park, nl het Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon. En ook daar heeft de directie van het Liberty Park weer weinig over te zeggen. Immers de eigenaar van "cooky" was niet de directie van het Liberty Park, maar het bestuur van de beheerstichting van dat andere museum in het Liberty Park, het Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon. Kortom de 1 wil gewoon wat te zeggen hebben over de ander, maar heeft dat niet en toen en toen en toen. Vervolgens snapt niemand het meer, wil dhr de Groot zijn spulletjes liever terug in Zwijndrecht en zal de rechter een uitspraak moeten doen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Maar ligt het niet aan het feit dat ze samen naar de buitenwereld toe één museum zijn en dat niet veel mensen weten hoe de stichtingen e.d. verdeeld zijn. Doordat de ene stichting iets verkoopt, kan dat ook een slecht imago voor de andere stichting opleveren. Dat is denk ik de oorzaak van de "ruzie"

Maar wat gebeurd er eigenlijk met het geld dat "Cookie" opgeleverd heeft, worden daar andere museumstukken voor aangekocht of wordt dat in nog meer kunst gestoken of voor het onderhoud ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Mede met het geld dat binnen gehaald is voor Cookie worden voor zover ik begrepen heb alle andere objecten die nog buiten staan of stonden gerestaureerd en binnen gezet (tanks, voertuigen, geschut). Zoals je op de site van het Liberty Park bij nieuws kan lezen zullen alle objecten (behalve dacht ik de bunkers) uiteindelijk na restauratie binnen een plaats krijgen. Op dit moment worden al diverse objecten die buiten stonden en nu niet meer te zien zijn, gerestaureerd.

Of iets imago problemen oplevert zou ik niet weten, kan goed zijn. Maar het probleem is dat je uiteindelijk alleen maar iets te zeggen hebt indien je dat met elkaar bent overeen gekomen. Als het Liberty Park zich gewoon heeft gehouden aan de overeenkomsten, dan kan je van alles vinden wat er met een object van een ander gebeurd, maar heb je simpelweg niets om ophef over te maken. Als je zeggenschap had willen hebben, dan had je zelf bij overeenkomst er voor moeten zorgen dat je dat vast legt. Zaken doe je niet met gevoelens en meningen, maar simpelweg met overeenkomsten. Dat zou een grootondernemer als dhr de Groot toch wel weten neem ik aan.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Bericht door carmella »

Racefiets ik geloof dat jij het snapt.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Ik vind de houding van dhr. de Groot onbegrijpelijk, zijn collectie staat er keurig bij (heb een donateurspas en kom er vaak) en er is duidelijk veel geld geinvesteerd om zijn collectie onderdak te geven en nu gaat hij alles weer ophalen??
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ik denk dan ook dat het slimmer is om gewoon af te wachten en kijken wat er gaat gebeuren. We kunnen hier allerlei meningen geven en/of bedenken. Mekaar daar minder aardig of minder symatiek door gaan vinden en ik denk dat niemand daar gebaat bij is. Het is een onenigheid tussen de Groot en Overloon (de stichting of de directie) en die zullen er samen uit moeten komen. Denk niet dat ons gespeculeer daar iets aan gaat veranderen.

Denk dat we alleen kunnen hopen op een goede afloop ten gunste van de bezoekers van Overloon.
jutter
Lid
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:33

Bericht door jutter »

Ben er in de afgelopen 20 jaar 4/6 keer geweest en heb het altijd een beetje een museum gevonden zonder een indentiteit. Tis wel een een leuk museum op zich en die voertuigen van de Groot voegen zeker wat toe maar vind het wel erg ééntonig allemaal.
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

De hallen binnen zien er op zich zeker mooi uit nu. Wat het denk ik eentonig maakt is dat er geen uitgebreidere omschrijving is bij de voortuigen en uitrustingsstukken. Een kort omschrijving, kenmerken, bewapening, kracht, zwakte zou het stukken beter maken dan alleen een typeomschrijving.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Tsja, echter heeft de Stichting Historisch Materieel die de inventaris van het Marshall Museum beheerd, tot op de dag van vandaag verzuimd om de documentatie beschikbaar te stellen die bij die voertuigen horen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Bericht door carmella »

Verbaasd mij niets , groot gelijk.
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

wat nou als het marshall vertrekt?

Dan staat Overloon er alleen voor.
Het heeft een nieuwe eigenaar nodig.
1 die alle repro weghaald (blijft er dan nog wel wat over?)
en het museum in goede orde hersteld.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Plaats reactie