Porceleinen tankjes gevonden in een loopgraaf

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Porceleinen tankjes gevonden in een loopgraaf

Bericht door Carl4cv »

Deze 2 tankjes/voertuigen zijn direct na de oorlog in een loopgraaf gevonden door een famillielid van me.
Op de onderkant van de tank staat: Tiger en het getal 46.
Op de halftrack staat: m S.P.W. en een soort bloemetje.

kan iemand meer vertellen over deze tankjes? Ik heb ze nl verder nog nooit ergens gezien.

Al vast bedankt

(kan iemand me overigens vertellen hoe ik de foto's op deze site krijg?)
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Een beetje zoeken op internet doet wonderen. Ik heb nl. onderstaand gevonden op internet. Het schijnen tankjes te zijn die gebruikt werden om tactische manouvres voor te bereiden en inzichtelijk te maken

"A rather unique, and quite rare, set of ID models are the Goebel models. These are small, approximately 1/100, id models made of ceramic. On the base the have the diagnostic Goebel Company Wide Crown Trademark. For tanks with turrets which rotate, this crown is on a "plug", which secures the turret to the hull. On the other models, the crown is imprinted upon the base.

The tanks were manufactured by the German porcelain company, W.Goebel Porzellanfabrik. In 1879, the Goebel's started manufacturing porcelain. By the late 30's, they started creating the now famous of figurines based on the artwork of Sister M.I.Hummel. When World War II began, although a small number of figurines were made for export, the German government required Goebel to make dinnerware for the military, communications insulators, and other "useful" items. Additionally, Goebel was instructed to created "sand table" models. The models were placed on a large table representing the field of battle, and were used to visualize the tactical distribution of various military units."
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

foto's plaatsen via http://www.imageshack.us/
bladeren (opzoeken in je pc), "host it " en dan link copieëren en dan hier plakken.
Ik neem meestal "Hotlink for forums (1)"
nog nooit gehoord van zo'n miniatuurkes
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

kijken of het werkt
Afbeelding
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Onderkant Tiger:
Afbeelding
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Onderkant halftrack:

Afbeelding
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Zijaanzicht:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Zo te zien heb je wat waardevols in handen!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Iemand enig idee wat ze waard zouden kunnen zijn?

Carl
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Zou ik misschien mogen weten waar dit gevonden is?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Deze zijn direct na de oorlog gevonden in een dorpje in de Achterhoek, Ruurlo. Hier was in 1944 het hoofdkwartier van de 10e ss pantserdivisie gevestigd
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

En weet je al wat deze waard zijn?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Ik heb geen idee wat ze waard zijn, ik denk wat de gek er voor wil geven
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Hey das ongeveer 10 km. bij mij vandaan! Vet zeg! In kasteel slangenburg heeft in september 1944 de Duitse SS staff gezeten die van daaruit alle Duitse tegenaanvallen gecoordineerd hebben tijdens Market Garden en daarna. Weet niet of je dat al wist maar anders weet je het nu. ;)

Weet je ook waar deze precies in Ruurlo gevonden zijn? Neem aan bij kasteel "Huize Ruurlo", de WaffenSS had zover ik weet wel oog voor dat soort imposante gebouwen waarin ze hun hoofdkwartieren konden vestigen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Ik zal nog een navragen waar ze gevonden zijn. Volgens mij niet direct bij Huize Ruurlo.
Huize Ruurlo is idd destijds gebruikt door de SS. Tijdens de restauratie van het kasteel gingen ze er van uit dat ze in de grachten nog spullen zouden vinden die de SS-ers er in gesmeten zouden hebben, maar dat bleek tegen te vallen.
Plaats reactie