EK2

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

EK2

Bericht door Ivo Wilms »

Hallo,

Kreeg laatst deze mail van iemand:

'Hallo

Ik ben in het bezit van een ijzeren kruis 2e klasse met zakje en toebehoren. Dit alles is in nieuwstaat en 1000% origineel. Dit kruis is destijds postuum verstuurd naar een familie.
Ik doe er niets mee en ben ook geen verzamelaar. Wanneer je interesse hebt, doe een bod en je hoort van me.

Gr (...)'

Afbeelding

Deze lijkt mij in orde, maar wat denken jullie?

Mvg, Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ondanks dat het van een foto moeilijk tezeggen is (zeker zo'n vage) lijkt het mij een mooie originele, waarde? ik schat het op 80 - 100 euro
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Bedankt voor je reactie. Ik heb net eens voorzichtig gevraagd wat hij er voor wilt hebben. 100 euro. Ik weet nog niet wat ik er mee doe.

Mvg, Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Zakje lijkt me zowie zo ok, net als het lint. Het kruis zelf glanst nog wel heel erg hard en de foto is wat vaag. Pleit in ieder geval niet voor het kruis, maar het zou een goede kunnen zijn inderdaad...

Zou zelf in ieder geval om non-wazige foto's gevraagd hebben. :wink:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

van verzamelen naar As-mogendheden
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie
Contacteer:

Bericht door marf »

Ik zou zeggen, een slecht lint te nieuw dus en te proper ten zij hij het is gewassen maar dat zal wel niet zijn.Het kruis is wel oké
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

het lint lijkt me eerder oke, een lint slijt immers veel minder snel, en als het jaren in het zakje heeft gezeten is er met de kleur ook niets mis...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
axis1940
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2007, 21:09
Locatie: Deventer

Bericht door axis1940 »

even zien uit hoeveel delen dit kruisje bestaat en of hij magnetisch is.
Duitse orden zijn PERFECT netjes afgewerkt , let daar goed op. .
PS> er schijnen EKs te zijn van messing voor de marine ivm roest.
Maar bij mijn weten betreft dit alleen EK1 .

Staat er nog een stempeltje in het ringetje ?
Ik verzamel bajonetten, Duitse koppelsloten & orden. Minelab Explorer S metaaldetector .
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

'Hoi Ivo

Kruis is 3 delig, magnetisch en in het ringetje gemerkt zoals het hoort.
Bij de toebehoren zit zelfs nog het vloeipapiertje.
Het kruis is in een absolute nieuwstaat en 1000% origineel.
Dit alles compleet kom je nog maar zelden tegen.

Gr (...)'

Aldus de verkoper.

Mvg, Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Als het postuum verleend is, zal het niet gedragen zijn en kan het lintje natuurlijk in erg goede staat zin.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ook als het niet postuum verleend is kan dit nog wel zo netjes zijn, tis maar net hoe de eigenaar ermee omging. En op het uniform werden over het algemeen battons gedragen dus op deze manier kon de medaille met lint erg netjes gehouden worden.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Waarmee is het ringetje gemerkt?
En er bestaan ook ongemerkte EK's! Dus wat de verkoper zegt klopt niet helemaal.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Even een tip, wat je moet vragen is het volgende:
Een goede foto van de achterkant van het zakje en duidelijke foto's van het kruis zelf.
Vergelijk het nummer wat op het ringetje staat met de fabrikant naam die je op de meeste zakjes op de achterkant vind.

En nog wat info, EKII's zijn met met miljoenen gemaakt dus zeldzaam zijn ze niet! ook niet met het bijbehoorende zakje, veel zijn inderdaad postuum verleend, en die zijn als het goed is nog in top conditie, ook het lintje kun je nog checken, schijn er UV licht op en als het witte fel oplicht is het repro ook kun je nog een klein draadje eruit trekken en verbranden, brand het restloos weg is het OK verbrand het in een klompje is het repro.

De meeste EKII zakjes zijn blauw en zijn ook wel licht bruine zakjes maar dan vooral in een kleiner formaat deze grote die je laat zien zijn zeer omstreden.

Groeten René.
COUNT YOUR BLESSINGS.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

kokstok schreef: ook het lintje kun je nog checken, schijn er UV licht op en als het witte fel oplicht is het repro
Klopt niet helemaal, eenmaal in contact geweest met modernere afwasmiddelen en het lintje licht ook op.
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

PFFF JA HOOR :?
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gesloten