Levenslang voor tien SS'ers wegens bloedbad Italië

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Levenslang voor tien SS'ers wegens bloedbad Italië

Bericht door Eric »

LA SPEZIA - Een militaire rechtbank in Italië heeft zaterdag tien voormalige SS'ers tot levenslang veroordeeld wegens hun betrokkenheid bij een bloedbad in de herfst van 1944 in Marzabotto bij Bologna.

De rechters in La Spezia achtten de Duitse nazi's schuldig aan het doodschieten van ruim negenhonderd burgers, onder wie een veertigtal kinderen onder de twee jaar.

Het bloedbad in de regio Emilia Romagna geldt als een van de ernstige SS-moordpartijen op Italiaanse bodem. De massa-executie was bedoeld als vergelding voor een aanval van het verzet.


De ex-SS'ers werden in afwezigheid veroordeeld. Zij gaan waarschijnlijk niet de gevangenis in. De rechtbank sprak zeven andere aangeklaagde tachtigers vrij. De hoofdverantwoordelijke voor het bloedbad kreeg in 1951 levenslang opgelegd.
Bron: nu.nl
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Deze wwek konden wij van Nederlandse Veteranen nog eens weer horen hoe ze in Ned. Indië (Celebes) olv. Raymond Westerling soortgelijke acties hadden uitgevoerd en honderden mannelijke inwoners hadden doodgeschoten.
Doch dit was in naam van Oranje en werd onbestraft toegelaten.
jutter
Lid
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:33

Bericht door jutter »

IJsbrand schreef:Deze wwek konden wij van Nederlandse Veteranen nog eens weer horen hoe ze in Ned. Indië (Celebes) olv. Raymond Westerling soortgelijke acties hadden uitgevoerd en honderden mannelijke inwoners hadden doodgeschoten.
Doch dit was in naam van Oranje en werd onbestraft toegelaten.
Dat valt toch niet te vergelijken...Indië was onze kolonie. Zal mijn oom blij mee zijn als hij werd vergeleken met een SSer.........................
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Jutter schreef:
Dat valt toch niet te vergelijken...Indië was onze kolonie.
En dan waren dit dus landgenoten die daar mede door jouw oom werden doodgeschoten.
In totaliteit zijn in Celebes meer mensen door Nederlanders doodgeschoten dan in Nederland inwoners door SS-ers.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Er werd in de docu. over Westerling ook verteld dat de acties effectief waren en dat na maanden van onrust voor het eerst de orde weer werd hersteld.

Ook in Italie waren de anti-partizanen acties relatief effectief, tenminste wanneer de AS deze acties logistiek effectief kon ondersteunen.

Men moet ook niet vergeten dat de partizanen en de "ploppers" zich ook niet ook de Conventie van Geneve hielden. Zij bestonden uit kinderen, vrouwen en mannen, niet als zodanig als strijdkrachten te herkennen geconcentreerd midden in bevolkingscentra vaak ondersteund (passief/actief-onder dwang of vrijwillig) door deze centa, en ook wreedheden begaand.

Ik vraag mij af hoe de militaire strijdkrachten (DST-AS-antipartizanen strijdkrachten) zich anders tegen dit gevaar hadden moeten verweren. Zij hadden toen nog de middelen door hun militair overwicht deze acties uit te voeren. De partizanen/ploppers hadden precies hetzelfde gedaan als zij die kracht hadden gehad.

De communisten/partizanen in Italie habben die militaire kracht verkregen in 1945-47 en vermoorden duizenden fascisten....maar daar hoor je niets over.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
jutter
Lid
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:33

Bericht door jutter »

IJsbrand schreef:Jutter schreef:
Dat valt toch niet te vergelijken...Indië was onze kolonie.
En dan waren dit dus landgenoten die daar mede door jouw oom werden doodgeschoten.
In totaliteit zijn in Celebes meer mensen door Nederlanders doodgeschoten dan in Nederland inwoners door SS-ers.
Mijn Oom vertegenwoordigde het toenmalige WETTIGE gezag en dus waren die actie's rechtmatig en die opstandelingen waren onruststokers.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

jutter schreef:
IJsbrand schreef:Jutter schreef:
Dat valt toch niet te vergelijken...Indië was onze kolonie.
En dan waren dit dus landgenoten die daar mede door jouw oom werden doodgeschoten.
In totaliteit zijn in Celebes meer mensen door Nederlanders doodgeschoten dan in Nederland inwoners door SS-ers.
Mijn Oom vertegenwoordigde het toenmalige WETTIGE gezag en dus waren die actie's rechtmatig en die opstandelingen waren onruststokers.
Dat zelfde geld ook voor de SS.
Zij hadden Nederland en de rest van Europa bij Duitsland gevoegd.
Nederland was dus op dat moment een kolonie van Duitsland.
Dat was toen ook het WETTELIJKE gezag.
In hun ogen waren hun acties ook rechtmatig.
Partizanen en verzetsstrijders waren in hun ogen ook onruststokers.

Iemand gewoon zo neerschieten heeft niks met wettelijk gezag te maken.
Je naam werd opgeroepen.
Je moet naar voren komen, en je word neergeschoten.
Dat is in mijn ogen gewoon moord.

Wat je dus zegt is gewoon klinklare onzin.
Mvg/Best regards, Sipke
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Haplo dat heb je goed gezien, en het maakt ook niet uit of het een oom of een buurman is. het is en blijft oorlogsmisdaad.
Duitsers kwamen hiervoor na de oorlog in het gevang of werden zelf geëxecuteerd.
Waarom deze DST leiders nadien ook niet even langs Neurenberg gezonden en dan door dezelfde bril laten bekijken als menig Duitsers is beoordeeld?
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

"Iemand gewoon zo neerschieten heeft niks met wettelijk gezag te maken."

In de docu werd duidelijk vermeld dat er inlichtingswerk vooraf ging. Oftewel, de daadwerkelijke rebellen werden aangewezen door personen (indonesiers) betaald door de DST en kwamen op de lijst te staan.
Deze lijst werd afgewerkt door Westerling. Namen werden opgelezen, persoon bevestigd zijn/haar naam, misdaden voorgelezen en persoon werd geexecuteerd.

De "ploppers" gingen toch wel iets ruiger te werk tegenover inlanders en Nederlanders.

Wederom verwijs ik naar de Conventie van Geneve en vraag ik aan jullie hoe jullie de situatie hadden opgelost. Hou er wel rekening mee dat Partizanen/Rebellen in deze situatie onder de regelgeving vogelvrij zijn.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Veltro schreef:"
Wederom verwijs ik naar de Conventie van Geneve en vraag ik aan jullie hoe jullie de situatie hadden opgelost. Hou er wel rekening mee dat Partizanen/Rebellen in deze situatie onder de regelgeving vogelvrij zijn.

Veltro
Exact op dezelfde manier als Westerling gedaan heeft. Men wordt onder dit soort omstandigheden gedwongen om onorthodoxe maatregelen te nemen als men te maken heeft met een tegenstander die alle 'regels' aan zijn laars lapt. Dat is de Amerikanen al een paar keer zuur opgebroken, o.a. in Vietnam.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Seyffardt; precies. Een vuile oorlog win je niet met schone handen.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
jutter
Lid
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:33

Bericht door jutter »

En het is trouwens schandalig dat mensen zoals mijn oom vergeleken worden met SSers ....lijkt wel op zoals in amerika de vietnamveteranen werden behandeld door die linkse hippies.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

jutter schreef:En het is trouwens schandalig dat mensen zoals mijn oom vergeleken worden met SSers ....lijkt wel op zoals in amerika de vietnamveteranen werden behandeld door die linkse hippies.
Ik maak gewoon even een vergelijking met hoe het was in beide gevallen met het wettelijke gezag zoals jij zegt.
Je oom word hier verder toch niks verweten door mij, of wel dan?

@ Veltro,

Na het lezen van jou reactie moet ik zeggen dat je daar wel een punt hebt.
Het is inderdaad een vorm van recht spreken.
Is wel wat radicaal om het zo uit te voeren.
Maar dat is mijn mening.
Laatst gewijzigd door Haplo op 18 jan 2007, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Haplo; "Is wel wat radicaal om het zo uit te voeren."

Daarin geef ik je helemaal gelijk in. Radicaal is misschien zelfs nog wat te zacht uitgdrukt.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
jutter
Lid
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:33

Bericht door jutter »

"zachte heelmeesters maken stinkende wonden"
Plaats reactie