Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Zeer mooi

Bericht door asjemenou »

Zeer fraaie aanwinsten Auke. De medailles met de gebruikssporen zijn gewoonweg het mooist. Komt ook omdat de Sovjet militairen ze gewoon in het veld op hun uniform droegen. Ik zal de bladzijde's met de vermelding van je medailles in "Echoes of war" van wel voor je scannen als ik tijd heb. Stuur je ze je wel toe in een PB.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Netjes Auke.
Gaat wel vrij lekker de laatste tijd zo te zien.
Weer een paar mooie stukken.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties!

Asjemenou, als je de pagina zou willen scannen; heel erg graag!

De medailles met een productienummer en een verhaal erachter vind ik zelf ook het mooist. Dit is toch iets waarin de Sovjets en hun navolgers uniek zijn; Duitse of Amerikaanse onderscheidingen bijvoorbeeld zijn niet genummerd en dus niet achterhaalbaar. Het is trouwens ook wel mogelijk dat de ontvanger van de onderzochte Medaille voor Moed nog leeft; hij zou nu ongeveer 80 moeten zijn. Zodra ik de research binnen heb weet ik zijn naam en kan ik er misschien wel achter komen of hij nog leeft.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Proxy^
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 18 jul 2006, 21:50
Locatie: Albergen (Twente)

Bericht door Proxy^ »

Mooie Medailles, met veel Informatie over de Medailles
mijn complimenten mate ;)
The war is over. One or two of those things, and Japan will be finished. - General Groover
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt. Voor de geïnteresseerden nog wat foto's van de lijsten waarin ik de onderscheidingen bewaar (zelf gemaakt uiteraard):

De ordes. Voor de screwbacks heb ik gaten geboord en de pinbacks hangen aan ijzerdraadjes. Het rode fluweel geeft een heel mooi effect, wat helaas niet zo tot z'n recht komt op de foto...

Close-up van de ordes.

De medailles. Ze hangen allemaal aan schroefjes. Ik heb het een beetje opgeleukt met een paar foto's en het document wat bij de onderste drie medailles hoort. Misschien geef ik deze lijst ook nog wel eens een fluwelen doek als achtergrond.

Close-up van de bovenste medailles.

Close-up van de onderste medailles.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Een voor mij vertrouwde opstelling, met een schitterend resultaat!!
Zit er bij jou nog plexiglas voor?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Ja, ik heb bij een glassnijder twee glasplaten gehaald. De bovenste rand van het frame zit los en kan zo van van de lijst afgetild worden, waarna ik de glasplaat in de lijst kan laten zakken. Je ziet niet dat de bovenste rand los zit en het is zo makkelijk om wat te wijzigen.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vermelding Echoes of war

Bericht door asjemenou »

PB gestuurd.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

De research van Medaille voor Moed # 3086881 is binnen gekomen. Afbeelding De naam van de soldaat was Nikolai Jakovlevitsj Golovatsj (Николай Яковлевич Головач). Hij staat niet op Pobediteli.ru dus waarschijnlijk is hij overleden.

Hieronder de research. Het eerste document is de onderscheidingenkaart. Op de voorzijde staan wat persoonlijke gegevens van de ontvanger, namelijk zijn achternaam (Golovatsj), zijn voornaam en patroniem (Nikolai Jakovlevitsj), zijn rang (soldaat), zijn geslacht (mannelijk), zijn geboortejaar (1925), zijn geboorteplaats (Soemi Regio, Belopolsk District, dorp Golovatsji), zijn toegewijdheid aan de partij (geen lid), zijn opleiding (basisschool), zijn nationaliteit (Oekraïns), vanaf welk jaar in het Rode Leger (09-1943 tot 15-03-1946), zijn plaatsing op het moment van onderscheiding (verbindelaar in 131e Garde-Mortierregiment van de 35e Zelfstandige Garde-Mortierbrigade), zijn huidige plaatsing (conducteur op het station van Belopolye) en zijn huisadres (Soemi Regio, Belopolsk District, Gorobivsk Selsovet, dorp Golovatsji).

Op de achterkant staan de onderscheidingen die Golovatsj allemaal heeft ontvangen: naast zijn Medaille voor Moed # 3086881 (via Prikaz 13126 van 31-03-1945) kreeg hij nog een Orde van de Rode Ster, # 2838634 (via Prikaz 35??9 van 26-04-1945). Het document is ondertekend door een generaal-majoor en gedateerd 28 april 1948. Beide onderscheidingen kreeg hij op die datum.

Het volgende document (drie pagina's) is de Prikaz (Bevel van een formatie, dus niet van het Presidium van de Opperste Sovjet) van het 131e Garde-Mortierregiment van de 35e Zelfstandige Garde-Mortier-Retsjitskaja-Rode Banier en Orde van Bogdan Chmelnitsky-Brigade van het RGK (Reserve van het Opperbevel) van 31 maart 1945. Hier worden alle militairen genoemd die voor de acties op 6 februari 1945 in de omgeving van Vogelsang (Fogelzang) onderscheiden zijn met de Medaille voor Moed (Медаль "За отвагу"). Golovatsj wordt genoemd in de tweede alinea van pagina twee (met het vinkje erachter).

Het document is ondertekend door de commandant van het 131 Garde-Mortierregiment (waar Golovatsj toe behoorde), luitenant-kolonel Troebatsj. Het document is voorzien van zijn handtekening en de regimentsstempel.


De Onderscheidingenkaart:
Afbeelding

De onderscheidingen:
Afbeelding

Pagina 1 van de Prikaz:
Afbeelding

Pagina 2:
Afbeelding

Pagina 3:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Auke op 03 feb 2007, 15:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Dat is nou harstikke mooie informatie Auke! Maar de papieren, die heb je toch niet zelf neem ik aan? Allemaal fotokopieën toch!

Is er ook een vermelding bij de uitreiking van zijn medaille voor moed? Dus, waarom hij deze medaille heeft gekregen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Dodo schreef:Dat is nou harstikke mooie informatie Auke! Maar de papieren, die heb je toch niet zelf neem ik aan? Allemaal fotokopieën toch!
Inderdaad, bovenstaande afbeeldingen zijn scans van de kopieën die ik binnen heb gekregen. De originelen blijven uiteraard in de Centrale Archieven.
Dodo schreef:Is er ook een vermelding bij de uitreiking van zijn medaille voor moed? Dus, waarom hij deze medaille heeft gekregen.
Dat punt begrijp ik ook niet helemaal. De Prikaz vermeld kort waarom Golovatsj de medaille kreeg (bij Vogelsang onder zware tijdsdruk en onder hevig vijandig geweer-, machinegeweer- en artillerievuur defecte telefoonlijnen repareren) maar er is geen Vermelding binnen gekomen (ook wel bekend als citation)... Zover ik weet moet er voor iedere medaille zowel een Vermelding als een Prikaz zijn. Daar ben ik dus nog over aan het rond vragen...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

En ik heb wat toevoegingen op mijn vertaling ontvangen, dus de post hierboven even geëdit...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Auke schreef:Dat punt begrijp ik ook niet helemaal. De Prikaz vermeld kort waarom Golovatsj de medaille kreeg (bij Vogelsang onder zware tijdsdruk en onder hevig vijandig geweer-, machinegeweer- en artillerievuur defecte telefoonlijnen repareren) maar er is geen Vermelding binnen gekomen (ook wel bekend als citation)... Zover ik weet moet er voor iedere medaille zowel een Vermelding als een Prikaz zijn. Daar ben ik dus nog over aan het rond vragen...
Oke, succes met je zoektocht!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Even een zijspoor, vijf Mongoolse aanwinsten dit keer. Duidelijk Oost-Aziatische medailles, maar met veel Sovjetinvloeden.

Afbeelding

- Eervolle Medaille van de Strijd ("Baildaany Choendet" medal) # 19148 (voorkant - achterkant)
- Medaille voor de Overwinning op Japan ("Japonyg jalsny toloo" medal) # 35216 (voorkant - achterkant)
- Medaille voor 30 jaar Overwinning op het Militaristische Japan ("Militarist Japonyg jalsny 30 zjilyn oin" medal) (voorkant - achterkant)
- Medaille voor 30 jaar Overwinning bij Chalchin Gol ("Chalchyn golyn baildaany jalaltyn 30 zjilyn oin" medal) (voorkant - achterkant)
- Medaille voor 40 jaar Overwinning bij Chalchin Gol ("Chalchyn golyn jalalt" medal) (voorkant - achterkant)
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Dodo, het blijkt heel eenvoudig te zijn, de Prikaz bevat de citation. Deze werd (bijna) letterlijk in de Prikaz overgenomen.


Verder is vandaag eindelijk de research voor de Medaille voor Militaire Verdienste # 298909 aangekomen.

Het eerste document is de onderscheidingenkaart. Op de voorkant staan wat persoonlijke gegevens van de ontvanger en op de achterkant zijn onderscheidingen:

1. Achternaam: Kafanov
2. Voornaam en patroniem: Dmitry Jakovlevitsj
3. Militaire rang: garde-sergeant-majoor
4. Geslacht: mannelijk
5. Geboortejaar: 1913
6. Geboorteplaats: dorp Kotovo, Krismovsky Subregio, Koersk Regio
7. Toegewijdheid aan de partij: lid sinds 1943
8. Opleiding: middelbare school
9. Nationaliteit: Russisch
10. Vanaf welk jaar in het Rode Leger: 4-1943 - 1-1945
11. Plaatsing en formatie ten tijde van onderscheiding: 24e Zelfstandige Garde-Tankregiment, 5e Gemechaniseerde Gardebrigade, zware tankcommandant
12. Huidige plaatsing en beroep: Miropol ???, Dzerzjinsky Subregio, Zjitomir Regio, Hoofd Beveiliging
13. Huisadres: Zjitomir Regio, Dzerzjinsky Subregio, dorp Novo-Miropol
14. Onderscheidingen: Medaille voor Militaire Verdienste # 298909, documentnr. 697185, Prikaz van 14-2-1943. Het
document is gedateerd 10 ??? 1947.

Het volgende document (vier pagina's) is de Prikaz van het 24e Zelfstandige Garde-Tankregiment van 14
februari 1943. Hier worden alle militairen genoemd die voor acties rond die datum onderscheiden zijn met de Medaille voor
Moed of Medaille voor Militaire Verdienste. Kafanov wordt genoemd in de tweede alinea van pagina drie (met het vinkje
erachter).

Het document is ondertekend door de commandant van het 24e Zelfstandige Garde-Tankregiment, garde-majoor
Poetse, en de chef-staf van het regiment, garde-majoor Jakoesjin. Het document is voorzien van de handtekeningen en de
regimentsstempel.

De Onderscheidingenkaart (voorkant):
Afbeelding

De Onderscheidingenkaart (achterkant):
Afbeelding

Pagina 1 van de Prikaz:
Afbeelding

Pagina 2:
Afbeelding

Pagina 3:
Afbeelding

Pagina 4:
Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie