Opzienbarend verhaal van kameraadschap.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ja dat heb ik geloof ik ook ooit eens gelezen, en ook in de film (a bridge too far) is dit geloof ik te zien. (maar dat weet ik niet zeker meer...heb de film laatst gekocht, maar nog niet gezien en de laatste keer dat ik deze op tv zag is ook al weer tijdje terug.)
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Er zijn veel van dit soort verhalen bekend. De Duitse soldaten waren blijkbaar minder "slecht" en de geallieerde soldaten minder "goed" dan ons is voorgehouden. Zo werkt de geschiedenis.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

En ook in Arnhem, een Brits veldhospitaal stond precies tussen de beide linies, een Duits bericht kwam binnen over de radio dat de Duitsers precies op die plek een aanval planden, en om onnodige slachtoffers te voorkomen werd de Britten gevraagt het veldhospitaal een halve kilometer (?) te verplaatsen...

Iets wat de Britten niet deden (of niet toe in staat waren), en het Duitse (artillerie)vuur werd met preciesie langs het veldhospitaal gedirigeerd...
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Brian schreef:En ook in Arnhem, een Brits veldhospitaal stond precies tussen de beide linies, een Duits bericht kwam binnen over de radio dat de Duitsers precies op die plek een aanval planden, en om onnodige slachtoffers te voorkomen werd de Britten gevraagt het veldhospitaal een halve kilometer (?) te verplaatsen...

Iets wat de Britten niet deden (of niet toe in staat waren), en het Duitse (artillerie)vuur werd met preciesie langs het veldhospitaal gedirigeerd...
Ik denk dat als ze dat niet hadden gedaan ze de Conventie van Geneve hadden geschonden. Zeker in de einddagen van de oorlog, gingen opperbevelhebbers meer aan hun eigen hachje denken, wanneer de oorlog was afgelopen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Het verzoek van de Duitsers was, of de Engelsen hun verdedigingslinie een paar honderd meter naar achter wilden verplaatsen omdat de Noodhospitalen in de directe frontlijn lagen (kruising Utrechtseweg/stationsweg in Oosterbeek, hotel Schoonoord een Vreewijk in)
Als de Engelsen dit gedaan zouden hebben hadden ze geen gebied om te verdedigen omdat de perimeter daar maar een paar honderd meter breed was, dus de Engelsen konden dit niet doen.

Ken wel een verhaal van een Engelse Officier-arts in Oosterbeek die scheldend en tierend in operatiekleding met een witte vlag naar een duits sturmgeschutz loopt en de commandant ervan een uitbrander geeft omdat deze (per ongeluk) een schot had gelost op het hospitaal. Het voertuig trok zich prompt terug :lol:
'signatures are like assholes, everybody's got one'
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Dodo schreef:
Brian schreef:En ook in Arnhem, een Brits veldhospitaal stond precies tussen de beide linies, een Duits bericht kwam binnen over de radio dat de Duitsers precies op die plek een aanval planden, en om onnodige slachtoffers te voorkomen werd de Britten gevraagt het veldhospitaal een halve kilometer (?) te verplaatsen...

Iets wat de Britten niet deden (of niet toe in staat waren), en het Duitse (artillerie)vuur werd met preciesie langs het veldhospitaal gedirigeerd...
Ik denk dat als ze dat niet hadden gedaan ze de Conventie van Geneve hadden geschonden. Zeker in de einddagen van de oorlog, gingen opperbevelhebbers meer aan hun eigen hachje denken, wanneer de oorlog was afgelopen.
De wapenstilstand is door de Duitsers aangeboden om de vele gewonden van de hulpposten naar de grotere ziekenhuizen te brengen achter de linies zoals het Elizabeth gasthuis.

@ Jullie hebben gelijk, de scene met Upham is uiteraard uit Saving private Ryan en niet uit BOB
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Om even on-topic te blijven.

Wat een verhaal zeg :)!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Genoeg voorbeelden

Bericht door Robert-Jan »

MARKET GARDEN schreef:Meer dan genoeg, kijk in de film BOB, die Duitser die de trap afloopt, Upham in de ogen kijkt en doorloopt.
Dat is SPR en geen BOB, maar dat doet die duitser echt niet omdat hij de Amerikaan mag hoor. Het is notabene een SSer.

Waarschijnlijk deed hij dat omdat hij toch geen gevaar van een huilend iemand verwachte, en hem zelfs de dood nog niet gunde.

Maar waar kijk je naar dan? een film. Dat verhaal van die vliegers is waarheid.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Genoeg voorbeelden

Bericht door Charly1975 »

MARKET GARDEN schreef:Meer dan genoeg, kijk in de film BOB, die Duitser die de trap afloopt, Upham in de ogen kijkt en doorloopt.
Wouter schreef:Dat is in Saving Private Ryan ja, maar dat is niet echt het soort gebaar wat hier word bedoeld...
MARKET GARDEN schreef:@ Jullie hebben gelijk, de scene met Upham is uiteraard uit Saving private Ryan en niet uit BOB
Robert-Jan schreef:
MARKET GARDEN schreef:Meer dan genoeg, kijk in de film BOB, die Duitser die de trap afloopt, Upham in de ogen kijkt en doorloopt.
Dat is SPR en geen BOB, maar dat doet die duitser echt niet omdat hij de Amerikaan mag hoor. Het is notabene een SSer.
Ik had geen zin om het topic even te lezen maar ik geef toch maar m’n reactie; volgens mij komt het niet uit Band of Brothers maar uit Saving Private Ryan. :roll:

Maar goed….weer on-topic: zijn er nog meer van dit soort verhalen bekend ? En uiteraard dan niet uit een film of serie of (strip)boek !

En ja mijn eerste zin is sarcastisch bedoeld !
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Hmm, volgens mij was dat niet Band of Brothers maar Saving Private Ryan hoor!
Deas Gu Cath
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Bij de bospartizanen had een van die duitsers toch een pistool weten achter te houden maar daar niemand wat over verteld ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Kun je er iets meer over vertellen want ik persoonlijk weet niet waar je het precies over hebt.

Het kan best een mooi verhaal zijn, maar ik weet te weinig van bospartizanen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Het schijnt dat een van die Duitsers die door de Bospartizanen gevangen genomen was een luger o.i.d tijdens de gevangenschap in zijn bezit had zonder dat zijn kameraden en de verzetsmensen er iets van afwisten, ettelijke tientallen jaren heeft hij bekend t.o.v de partizanen (had nog altijd contact met hen) dat hij een luger had maar daar nooit iets over gezegd had.

Althans wat ik me nog herinneren kan van de serie
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Heeft niemand de documentaire 'T was maar een mof gezien?
Erg indrukwekkend vond ik!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Nick schreef:Heeft niemand de documentaire 'T was maar een mof gezien?
Erg indrukwekkend vond ik!
Ik heb een dvdbox waar die docu erin zat! Vond het een schoon verhaal... En moedig van die jongen om die kinderen te redden. De reactie van die halfbroers gezien toen ze hoorden hoe het broer 60 jaar geleden juist gestorven was? Echt ontroerend...
For King & Country
Plaats reactie