Duitse Bondgenoten

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Mannerheim ik vind het prima als je mij verbeterd, maar als je nou ook met voorbeelden komt..? Zwitserland heeft BF-109 jagers van Duitsland in de Luchtmacht gehad en was gewoon "neutraal" maar had geen afkeer van Duitsland volgens mij.. dat ook omdat Zwitserse fabrieken vaak van Duitsland waren. (wapenfabrieken dan)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

O nee, het was helemaal niet mij bedoeling om te verbeteren, of om onvriendelijk te zijn.
Integendeel. Ik wilde juist aanvullen

En Zwisterland is niet echt een 'vriend' van Duitsland te noemen.
Zwitserland keerde zich als neutraal land af tegen alles wat met oorlog te maken had.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

mannerheim schreef:O nee, het was helemaal niet mij bedoeling om te verbeteren, of om onvriendelijk te zijn.
Integendeel. Ik wilde juist aanvullen

En Zwisterland is niet echt een 'vriend' van Duitsland te noemen.
Zwitserland keerde zich als neutraal land af tegen alles wat met oorlog te maken had.
:) oke dat's dan duidelijk.

hehe ze schoten wel alles af wat boven Zwitsers grondgebied vloog en ze hadden stellingen in de Alpen gebouwd.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

1939-1945 — Tweede Wereldoorlog — Zwitserland blijft neutraal, maar mobiliseert wel. 26.000 joden worden opgenomen in Zwitserland, hoewel de asielpolitiek streng was.

Uit Wikipedia in het Nederlands.

Zwitserland was iets minder oppertunistisch dan Zweden, maar nog steeds niet echt trouw
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Mike.H schreef:Mannerheim ik vind het prima als je mij verbeterd, maar als je nou ook met voorbeelden komt..? Zwitserland heeft BF-109 jagers van Duitsland in de Luchtmacht gehad en was gewoon "neutraal" maar had geen afkeer van Duitsland volgens mij.. dat ook omdat Zwitserse fabrieken vaak van Duitsland waren. (wapenfabrieken dan)
De Duitse jagers in Zwitserland waren afkomstig van de Luftwaffe die daar om wat voor reden dan ook geland waren. Verdwaald, noodlanding desertie. Zo hadden de Zwitsers ook een scala aan geallieerde toestellen. B-17 bommenwerpers P-51 Mustangs Mosquito's. Als ze werkten werden ze in Zwitserse luchtmacht kleuren geschilderd en gebruikt. Reserve onderdelen kwamen van niet te herstellen toestellen die geregeld uit de lucht kwamen vallen gratis. :)
Na de oorlog hebben de Zwitsers een groot aantal toestellen terug
gegeven aan de Amerikanen en Britten en sommige toestellen gehouden en betaald!

In tegenstelling tot wat men denkt. Een geallieerde soldaat die Zwitserland bereikte werd niet automatich terug naar huis gestuurd. Deze kwamen meestal in een interneringskamp. Ook de Duitse piloten. Waarschijnlijk niet bijelkaar. De ambassades van het betreffende land moest dan moeite doen om zijn mannen vrij te krijgen. Beter was het voor een militair de eigen ambassade op te zoeken. Scheelde tijd en een hoop rompslomp. Zonder geldige papieren het land binnen komen was gewoon strafbaar. Hadden veel militairen niet verwacht.
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Bericht door von Manteuffel »

mannerheim schreef:1939-1945 — Tweede Wereldoorlog — Zwitserland blijft neutraal, maar mobiliseert wel. 26.000 joden worden opgenomen in Zwitserland, hoewel de asielpolitiek streng was.

Uit Wikipedia in het Nederlands.

Zwitserland was iets minder oppertunistisch dan Zweden, maar nog steeds niet echt trouw
Ik heb niet zo lang geleden een artikel gelezen dat toch een ander licht werpt op Zwitserland in de oorlog. Het artikel gaf aan dat de joden, op vraag van Duitsland, het ook niet al te gemakkelijk hadden in dit neutrale land. Toen Duitsland Vichy-Frankrijk binnenviel in 1942, sloten de Zwitsers hun grens met Vichy-Frankrijk zodat de joden aan Hitlers ongenade overgeleverd waren. Spijtig genoeg weet ik niet meer waar ik dat artikel gelezen heb.
kazin

Re: Duitse Bondgenoten

Bericht door kazin »

[quote="Katusha"]Er is een heel raar vraag onstaan. Toen ik deze dingen bekeek.

Duitsland en Italie= Ze mochten elkaar niet, en hadden argwaan naar elkaar toen
Roemenie en Hongerije= waren aartsvijanden van elkaar (met betrekking tot Transvallie).
En toch waren dat bondgenoten van elkaar.

Was dat een politiek spelletje van Hitler en co. Of kon het niet anders?[/quote]

Ze mochten elkaar niet nee ( Duitsland en Italie ) Maar de dictatoren waren dikke vriendjes.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Jim schreef:
Mike.H schreef:Mannerheim ik vind het prima als je mij verbeterd, maar als je nou ook met voorbeelden komt..? Zwitserland heeft BF-109 jagers van Duitsland in de Luchtmacht gehad en was gewoon "neutraal" maar had geen afkeer van Duitsland volgens mij.. dat ook omdat Zwitserse fabrieken vaak van Duitsland waren. (wapenfabrieken dan)
De Duitse jagers in Zwitserland waren afkomstig van de Luftwaffe die daar om wat voor reden dan ook geland waren. Verdwaald, noodlanding desertie. Zo hadden de Zwitsers ook een scala aan geallieerde toestellen. B-17 bommenwerpers P-51 Mustangs Mosquito's. Als ze werkten werden ze in Zwitserse luchtmacht kleuren geschilderd en gebruikt. Reserve onderdelen kwamen van niet te herstellen toestellen die geregeld uit de lucht kwamen vallen gratis. :)
Na de oorlog hebben de Zwitsers een groot aantal toestellen terug
gegeven aan de Amerikanen en Britten en sommige toestellen gehouden en betaald!

In tegenstelling tot wat men denkt. Een geallieerde soldaat die Zwitserland bereikte werd niet automatich terug naar huis gestuurd. Deze kwamen meestal in een interneringskamp. Ook de Duitse piloten. Waarschijnlijk niet bijelkaar. De ambassades van het betreffende land moest dan moeite doen om zijn mannen vrij te krijgen. Beter was het voor een militair de eigen ambassade op te zoeken. Scheelde tijd en een hoop rompslomp. Zonder geldige papieren het land binnen komen was gewoon strafbaar. Hadden veel militairen niet verwacht.
Switzerland took delivery of its first Bf 109s in 1938 when ten Bf 109Ds were delivered. After this, 80 109E-3s were purchased which arrived from April 1939. During the war, a further four 109s (two Fs and two Gs) were acquired by the Swiss Air Force through internment. The 109Es were supplemented by eight aircraft licence manufactured by Doflug, at Altenrhein, from spare parts and delivered in 1944.

In April 1944, 12 further G-6 aircraft were acquired in exchange for the destruction of a highly secret Messerschmitt Me 110G nightfighter which made an emergency landing in Switzerland. The new 109Gs suffered from numerous manufacturing defects and after problematic service were withdrawn from use by May 1948. The 109Es continued in service until December 1949. [5]

On 10 May 1940, air combat between Switzerland and Germany was initiated. Several Swiss Bf 109s engaged a German Dornier Do 17 near the border at Bütschwil; in the ensuing exchange of fire, the Dornier was hit and eventually forced to land near Altenrhein. The scene was repeated on 16 May when a German He 111 returned from France by way of Swiss airspace. Two Swiss fighters jumped the light bomber when it dropped below cloud cover to de-ice its wings. The German aircraft was hit by machine gun fire and was further damaged by anti-aircraft fire near Zürich. Two injured flyers parachuted; the other two crew members went down with the plane and were captured.[citation needed]

On 1 June when the Germans sent 36 He 111s through Swiss airspace, Switzerland sustained its first casualty. Sub Lieutenant Rudolf Rickenbacher was killed when his Bf 109 caught fire after being hit in the fuel tank by enemy fire.[citation needed]

On 8 June, a C-35 observation plane, a relic biplane, was attacked over the Jura Mountains by two German Bf 110s. The pilot and observer were killed. Later on the same day, Swiss Captain Lindecker led about 15 Swiss fighters against 28 German planes. The Swiss pilots again displayed their ability in air-to-air combat, knocking three of the German planes from the sky and severely wounding the crew in a fourth. A Swiss Bf 109 was hit and damaged in the dogfight.[citation needed]

During the war, the Swiss aircraft were painted with red and white striped "neutrality markings" around the fuselage and main wings to avoid confusion with German 109s.

van Wiki.

Dus toch niet alle BF-109's waren door internering bij de Zwitserse Luchtmacht gekomen.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

"Ze mochten elkaar niet nee ( Duitsland en Italie ) Maar de dictatoren waren dikke vriendjes."

Dit is onzin...

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

heeft mussolini niet ooit eens over hitler gezegd 'dat kleine dikke ventje' ? ik geloof dat ze elkaar ook niet echt graag hadden.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Nog minder mocht hij Ciano. Er zijn veel verschillen op te noemen tussen de manier van handelen van Italië en Duitsland. Bijvoorbeeld (ja, daar ben ik weer) het gedrag t.o.v. Finland.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@arneken; "heeft mussolini niet ooit eens over hitler gezegd 'dat kleine dikke ventje'"
Dit heb ik nog nooit gehoord. Ik acht het onwaarschijnlijk aangezien Hitler niet dik te noemen valt..

@mannerheim; De Duitsers mochten Galeazzo Ciano inderdaad niet. Algemeen wordt aangenomen dat de Duitsers Mussolini hebben aangezet tot het laten executeren van zijn schoonzoon.

Het beleid tov Finland verschilde enkel gedurende de Winteroorlog. Gedurende deze oorlog steunde Italie Finland veel actiever tegen de Communisten.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Veltro schreef:
Het beleid tov Finland verschilde enkel gedurende de Winteroorlog.
Klopt, de Duitsers wilden geen Italiaanse transporten naar Finland toelaten i.v.m. het Molotov-von Ribbentroppact
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

@ veltro : excuus dacht dat ooit eens ergens gelezen te hebben.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@arneken; excuses zijn nergens voor nodig!!

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie