Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Sobel is dat sarcastisch? :P of meen je het, want voor reenactment zou het idd een mooi alternatief zijn, de helm glimt alleen een beetje..
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

het is eigenlijk serieus, nu hoeven Originele helmen niet meer de dupe te zijn van reenactment, natuurlijk wel het nadeel dat het als origineel verkocht kan gaan worden.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Dat is waar, zolang ze maar niet in de buurt van echt komen vind ik het prima, zodra ze niet zoals duitse helmen worden omgebouwd tot bekraste "gebruikte" helmen met plaat die voor echt verkocht worden hoor je mij niet klagen ;)
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Onze vriend A uit arnhem gooit zijn eigen ramen een beetje in naar mijn idee.

http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... nwerk.html?

Afbeelding

http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... -helm.html?

Afbeelding
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Er is zojuist een nieuwe Nederlandse helmsoort ontdekt: de M41!! Jeeuh!!! http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... m-m41.html

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Hahah ja, eerst geen binnenwerk, nu is het er ineens nooit uitgeweest :S
Mag hij wel duidelijk over zijn denk ik ..

En volgens mij is die groene helm een m34 model toch? m41 :P wel creatief! :roll:
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Nederlandse helm

Bericht door asjemenou »

Eigenlijk wil ik niet teveel off topic gaan maar wat voor een model Nederlandse helm is dit dan wel?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Dat is geloof ik een Nederlands model helm gemaakt door de Duitse bezetter voor politietroepen (?). Weet het niet zeker.
In ieder geval heeft dat model de rand niet die er normaal wel opzit.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Helm op Marktplaats

Bericht door asjemenou »

Edgar schreef:Dat is geloof ik een Nederlands model helm gemaakt door de Duitse bezetter voor politietroepen (?). Weet het niet zeker.
In ieder geval heeft dat model de rand niet die er normaal wel opzit.
Kleine test voor de Nederlandse WOII verzamelaars. Wat voor een helm is dit nu?
Gebruikersavatar
axis1940
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2007, 21:09
Locatie: Deventer

Bericht door axis1940 »

Het zal mij niets verbazen als dit gewoon een oostblok helm is.
Roemenie had ook dit type helm destijds. (met schietschijf voorop)
Ik heb zelf een originele NL helm met koperen leeuw (koperen schietschijf) weggegeven,en deze lijkt er niet echt op.
Ik weet niet of bijvoorbeeld de helmen ook door Hembrug gemaakt werden toendertijd ?
Maar het lijkt mij onlogisch dat er helmen zijn geproduceerd voor een verslagen leger.
Ik denk dat het in het beste geval een BB helm is. (Burger Bescherming) maar deze waren weer zwart.
Ik verzamel bajonetten, Duitse koppelsloten & orden. Minelab Explorer S metaaldetector .
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

axis1940 schreef:Het zal mij niets verbazen als dit gewoon een oostblok helm is.
Roemenie had ook dit type helm destijds. (met schietschijf voorop)
Ik heb zelf een originele NL helm met koperen leeuw (koperen schietschijf) weggegeven,en deze lijkt er niet echt op.
Ik weet niet of bijvoorbeeld de helmen ook door Hembrug gemaakt werden toendertijd ?
Maar het lijkt mij onlogisch dat er helmen zijn geproduceerd voor een verslagen leger.
Ik denk dat het in het beste geval een BB helm is. (Burger Bescherming) maar deze waren weer zwart.
Het is toch niet voor het leger, maar voor de politie tijdens de bezetting? En BB droegen gewoon de zwarte helmen, maar dat waren gewoon standaard Nederlandse helmen (meestal oorspronkelijk groen en zwart geverfd).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Wat voor een helm is dit?!

Bericht door asjemenou »

Misschien niet de juiste topic om deze discussie te voeren maar een dergelijke discussie over de Nederlandse/Roemeense helmen is al eens meer gevoerd op dit forum maar niemand schijnt het echt te weten. De helm die te koop wordt aangeboden lijkt wel op een Ned. M27 (28 ) of M34 of op een Roemeense M39 (geëxporteerde Ned. M34) helm. De term M40 (M41) helm staat waarschijnlijk voor de Nederlandse M34 helm die na de Ned. capitulatie nog tot 1942 is gefabriceerd t.b.v. het Roemeense leger. Roemenië was toen een bondgenoot van Duitsland. Het enige verschil tussen een M34 en een "M40" is de binnenhelm. De "M40" heeft namelijk een Duitse M35 binnenhelm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bovenstaande helm, is de helm die op Marktplaats wordt aangeboden. Het vreemde aan deze helm is dat hij geen velsrand heeft! De vooroorlogse Ned. M27 (28 ), M34 en de Roemeense M39 helm hebben dit dus wel, zie http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/In ... t/helm.htm . De naoorlogse Ned. variant van deze helm (ik weet geen type aanduiding van deze helm maar deze is nog lang door politietroepen gebruikt) heeft ook zo'n omgeslagen velsrand. De naoorlogse Roemeense M73 helm heeft welliswaar geen omgeslagen velsrand maar toch wel iets van een rand.
Je zou haast zeggen dat de helm die op Marktplaats wordt aangeboden, dat daarvan de velsrand is afgeslepen. Wat dat voor zin heeft om te doen, zou ik niet weten. Waarschijnlijk was alleen de binnenhelm interessant om te verwijderen. De gaten in de helm t.b.v. het bevestigen van de binnenhelm zijn wel goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter verduidelijking, hierboven afgebeeld een naoorlogse Roemeense M73 helm. Deze helm heeft wel een rand maar geen omgeslagen velsrand zoals de vooroorlogse varianten.
Tot slot, de (zwarte) helmen gedragen door politie e.d. tijdens de oorlog zijn dus zwartgeverfde vooroorlogse helmen.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Weer een big Nono.
Dit betreft een pattern 49 jasje.
En daar komt bij dat er nooit een pattern 43 is geweest.
http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... e-wo2.html?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie
Contacteer:

Bericht door marf »

Haplo schreef:Weer een big Nono.
Dit betreft een pattern 49 jasje.
En daar komt bij dat er nooit een pattern 43 is geweest.
http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... e-wo2.html?
Weer een stelletje oplichters. :mad:
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Plaats reactie