boerka verbod

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

boerka verbod

Bericht door okke »

Ter info een artikeltje uit de volkskrant van afgelopen zaterdag:
Bas Haring schreef:’Hoe komt het dat puntje puntje?’ is de standaardvraag in de wetenschap.
Hoe zitten de dingen in elkaar?
En hoe komt dat allemaal?
Dat zijn de vragen voor nieuwsgierige mensen.
Ik vraag me dat soort vragen regelmatig af. Hoe komt het eigenlijk dat de zee zout is? En hoe komt een giraf aan zijn lange nek?
Vaak is er wel een antwoord op die vragen.
Nu vraag ik me bijvoorbeeld af hoe het toch komt dat er mensen zijn die de burka willen verbieden.
Hoe komt het toch dat mensen dat willen? Zoveel mensen dragen zo’n burka niet. Een paar honderd, naar ik begrepen heb, en meestal zijn dat vrijgevochten moslimmeiden – als een soort van moderne punkers.

Als ‘ze’ een jaar of 25 geleden de hanenkam hadden verboden had ik er waarschijnlijk ook een genomen.
Ligt er een rationele overweging ten grondslag aan een eventueel verbod op de burka? Of is er iets anders aan de hand?

‘Jazeker!’ roept de overtuigde anti-burka-activist. ‘Er is zeker een rationele overweging: de burkadraagster is anoniem, en we kunnen niet met haar communiceren.
Bovendien kan ze ongestoord dingen ondernemen die het daglicht niet kunnen verdragen.’
Maar ik geloof er niks van dat dit de werkelijk achterliggende reden is achter zo’n verbod. Sinterklaas was deze week ook anoniem, en straks is de kerstman dat ook en nog nooit heeft iemand overwogen op basis hiervan het kerst- of sintkostuum te verbieden.

Overigens wordt anonimiteit vaak juist aangemoedigd. Op internet.

Daar nemen we nicknames , aliassen, enz. Om maar niet herkend te worden. Stel je voor dat vreemden er achter komen dat je boodschappen deed bij hema.nl. Je kunt beter een zorgvuldig gekozen schuilnaam kiezen. Opdat je anoniem blijft.

Vreemd eigenlijk dat niemand me aanraadt anoniem de Hema in de Kalverstraat binnen te stappen. Met een burka bijvoorbeeld. ‘Straks weten allerlei vreemden dat je boodschappen deed bij de Hema in de Kalverstaat. Dat zou je toch niet willen; trek liever een burka aan.’

Ik geloof niet dat anti-burka-overwegingen echte overwegingen zijn.

Het zijn gevoelens; onderbuikgevoelens.

We zijn gewoon bang voor de burka. En met onderbuikgevoelens heb ik een ambivalente relatie.

Het zijn de mooiste gevoelens die er zijn: de liefde is één groot onderbuikgevoel.

Maar ik ben er ook een beetje huiverig voor. Omdat ik ze niet begrijp. Zoals ik ook huiverig voor honden ben omdat ik ze niet begrijp. Gaat-ie bijten? Of wil hij eigenlijk spelen? Ik loop dan maar een blokje om.

Onderbuikgevoelens zijn prima.

Zo lang we er maar niet door geregeerd worden.

Waarom is het zo normaal dat iedereen me gewoon kan herkennen?
Bron: http://www.volkskrant.nl
Andere links:
NU.nl: Geen algemeen verbod boerka
NU.nl: Gewapende Sinterklaas pleegt overval
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

De burka wordt alleen gedragen in moslimlanden waar de vrouw ondedrukt wordt en niets waard is. Om die reden willen ze hem verbieden. Bijkomend feit dat de persoon eronder niet de identificeren is.

Burka is gewoon kant-en-klare onzin, daar het niet behoord tot een religieus idee.

De persoon die het stukje geschreven en het heeft over vrijgevochten moslimmeiden heeft het bij het verkeerde eind. Uitleg lijkt me overbodig.

In de trouw staan betere ingezonden stukken...

779
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

779 schreef:De burka wordt alleen gedragen in moslimlanden waar de vrouw ondedrukt wordt en niets waard is. Om die reden willen ze hem verbieden.
Als boerka's alleen daar gedragen worden, is een verbod ze hier te dragen zinloos. Ze worden dus ook hier gedragen, anders zou er geen voorstel voor een verbod zijn ingediend. Ze worden hier alleen niet gedragen om vrouwen te onderdrukken of aan te tonen dat ze niets waard zijn (als dat al de reden is dat ze in 'moslimlanden' gedragen worden).
779 schreef:Bijkomend feit dat de persoon eronder niet de identificeren is.
En dat kan volgens bovenstaand artikel niet de reden zijn boerka's te willen verbieden, tenzij het om een algemene zichtbaarheidsplicht gaat, en ook sinterklaaspakken, carnavalverkleding en bivakmusten onder het verbod vallen.
779 schreef:Burka is gewoon kant-en-klare onzin, daar het niet behoord tot een religieus idee.
Het staat symbool voor strenge moslimstromingen en behoort daardoor wel degelijk 'tot een religieus idee'.
779 schreef:De persoon die het stukje geschreven en het heeft over vrijgevochten moslimmeiden heeft het bij het verkeerde eind. Uitleg lijkt me overbodig.
Lijkt mij niet. Worden boerka's in Nederland niet gedragen door vrijgevochten moslimmeiden? Door wie worden ze dan gedragen? Potentiële, aan de man onderdanige moslimterroristes zonder gevoel van eigenwaarde?
779 schreef:In de trouw staan betere ingezonden stukken...
Daar ben ik wel geïnteresseerd in. Ik vind Trouw een prettige krant.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

De boerka zelf is betrekkelijk zeldzaam in Nederland. Je ziet deze wandelende peperbussen vooral in Afghanistan.
Veel meer zien we de Hikaab, een soort kolenzak met zwarte sluier en een gordijntje, waardoor alleen de ogen nog zichtbaar zijn. Zulke lappen ken ik nog van de boeven in oude cowboyfilms. Tegenwordig draagt het geboefte een bivakmuts. Die zou ook worden verboden met de nieuwe wet.
Het gaat bepaald niet om honderd vrouwen, en ook bepaald niet om opstandige meiden. Een wandeling door de Tarnsvaalwijk of Schilderswijk in Den Haag en je ziet er al meer dan honderd. Rij daar niet met je auto rond, want de dames kunnen niet opzij kijken.
De kledingvoorschriften in de Koran gaan niet verder dan dat je als vrouw niet met blote borsten of onbedekt geslacht rond mag lopen op straat. De rest is cultuur, mannelijke suprematie, en sex-angst.
Nederlanders zouden eens massaal moeten gaan rondlopen met Klu-klux-clan puntmutsen op. Dan zou je nog eens wat beleven!
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Goof schreef: Nederlanders zouden eens massaal moeten gaan rondlopen met Klu-klux-clan puntmutsen op. Dan zou je nog eens wat beleven!

hahahaha :lol:
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

En dat vinden ze weer discriminerend. kijk nu zelf die mannen discrimineren hun vrouwen!!

En dan zeuren dat wij als verzamelaars erg zijn :roll:
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Goof schreef:Nederlanders zouden eens massaal moeten gaan rondlopen met Klu-klux-clan puntmutsen op. Dan zou je nog eens wat beleven!
Ik begrijp de vergelijking niet ..... Hou me ten goede: Ik vind het heel erg belangrijk dat mensen op straat aan hun gezicht te herkennen zijn...

Wat bedoel je met deze uitspraak?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

dvaupell schreef:
Goof schreef:Nederlanders zouden eens massaal moeten gaan rondlopen met Klu-klux-clan puntmutsen op. Dan zou je nog eens wat beleven!
Ik begrijp de vergelijking niet ..... Hou me ten goede: Ik vind het heel erg belangrijk dat mensen op straat aan hun gezicht te herkennen zijn...

Wat bedoel je met deze uitspraak?
Wittmann had het al begrepen. Het voorgestelde verbod (ik vraag me af of dat nu nog zal doorgaan) gaat over het onherkenbaar rondlopen in de openbare ruimte. Zolang dat nog niet verboden is mogen anderen ook onherkenbaar rondlopen. Gelijke monniken, gelijke kappen. En die puntmuts? gewoon een tikje provocatief grapje. Bivakmutsen zijn ook bruikbaar hoor, en makkelijker te verkrijgen.
Laatst gewijzigd door Goof op 31 jan 2007, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik hoor van mijn vader altijd, dat de boerka een traditie is in hun land, dat geld hetzelfde voor je vrouw onder drukken en aanslagen plegen, dus hij zegt hier nee tegen.

Natuurlijk is het niet waar dat deze drie dingen in verband met elkaar staan, maar als ik iemand met een boerka op tv zie, dnek ik er meteen aan dat deze mensen onder drukt worden, dit vindt ik slecht, ook al is het voor hun 'normaal', ik zeg dus ook nee.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Burka moet af, ze moeten zich aanpassen naar ons land.
Dit klinkt heel radicaal, maar wat zouden hun ervan vinden als we met een bivakmuts op gingen lopen?

Je word niet herkent en het schrikt mensen af..
weg dus die dingen.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Robert-Jan schreef:Burka moet af, ze moeten zich aanpassen naar ons land.
Dit klinkt heel radicaal, maar wat zouden hun ervan vinden als we met een bivakmuts op gingen lopen?

Je word niet herkent en het schrikt mensen af..
weg dus die dingen.
Tsja Robert -Jan, je zegt eigenlijk 2 dingen:
1. ze moeten zich aanpassen naar ons land
2. wat zouden hun ervan vinden als we met een bivakmuts op gingen lopen Waarbij je er, denk ik vanuit gaat dat we allemaal onherkenbaar over straat gaan?

Welke van je 2 stellingen vind jij het belangrijkst?
Laatst gewijzigd door dvaupell op 02 feb 2007, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik vind wel dat RJ hier een punt heeft, met een bivak muts gaan wij allemaal onbekend over straat, en zo is dat voor hun met een boerka, ook vind ik dit een beetje met respect heeft uit te staan. Het is Nederland, hun komen naar ons, dus hun passen zich maar aan, als respect voor ons.

Als een nederlandse reporter naar hun landt gaat, durf ik er op te wedden dat deze er meerdere keren wordt op aan gesproken een hoofd doek op te doen, logisch, wij moeten respect naar hun tonen. Zo geld dat hier ook.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Waffenambt schreef:dé oplossing,

http://www.youtube.com/watch?v=BN5oV0-i_4s

:P


Mvg Erik
Hahaha...is wel grappig...

Ik vind ook dat dat burkaverbod niet eens zo een slechte zaak is, ook m.b.t terrorismebestrijding...
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

dvaupell schreef:
Robert-Jan schreef:Burka moet af, ze moeten zich aanpassen naar ons land.
Dit klinkt heel radicaal, maar wat zouden hun ervan vinden als we met een bivakmuts op gingen lopen?

Je word niet herkent en het schrikt mensen af..
weg dus die dingen.
Tsja Robert -Jan, je zegt eigenlijk 2 dingen:
1. ze moeten zich aanpassen naar ons land
2. wat zouden hun ervan vinden als we met een bivakmuts op gingen lopen Waarbij je er, denk ik vanuit gaat dat we allemaal onherkenbaar over straat gaan?

Welke van je 2 stellingen vind jij het belangrijkst?
Naar mijn mening is de eerste stelling het belangrijkst..
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Plaats reactie