Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Het deel dat ze op marktplaats kijken en evt. huiszoeking regelen is wel degelijk zo. Verder lijkt het me niet zo dat ze je als bieder/mailer iets kunnen maken.
Harmpeter
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:29
Locatie: Gelderland

Bericht door Harmpeter »

Gaat een beetje off-topic dit... Snap best dat het heel ver gezocht is en dat het niet echt geloofwaardig klinkt Bob. Ik heb het gehoord van enkele verzamelaars die al jaren antieke wapens en militaria verzamelen, en veel meegemaakt hebben in dit wereldje..
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Raar die huls 250 euro?....Tis volgens mij geen hembrug ofzo iets
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ja degelijke fotos bij die advertentie... niet eens een bodemstempel als pic.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Op de huls zelf staat de volgende tekst:

M.9.MTW.79
VBM. NK. 1024.
K.B.2.76.
LAD. GEW 8,32 KG

Het is een 120 mm huls van de Nederlandse marine. Ik weet niet uit welk jaar
hij komt, maar hij is 10 tot 20 jaar oud.


even gemailt met de aanbieder.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

@ Telemark: Al was het een Hembrug, voor dat geld dat hij zich ervoor vraagt kun je er 3 kopen.

Gr, Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Ivo Wilms schreef:@ Telemark: Al was het een Hembrug, voor dat geld dat hij zich ervoor vraagt kun je er 3 kopen.

Gr, Ivo.
Een andere verzamelaar had een tijdje terug een Hembrug huls van scheepgeschut uit 1947 verkocht voor 200 euro.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Ik doelde op de voor-oorlogse kazemathulzen van Hembrug. (Kaliber weet ik even niet. Hulzen zullen rond de 40 a 50cm hoog zijn.) Deze gaan voor rond de 90,-.

Mvg, Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Advertentie's op Marktplaats

Bericht door asjemenou »

Harmpeter schreef:Ja of juist niet gelukkig voor de verkoper. De politie werkt tegenwoordig samen met marktplaats, als marktplaats een advertentie verwijderd wordt deze advertentie doorgespeeld naar de politie. Er is momenteel zelfs een bepaald politieteam die marktplaats in de gaten houdt. Het wil ook wel eens gebeuren dat er machinegweren, handgranaten of geweren waar bij staat; Belgisch onklaar, worden aangeboden op verkoopsites die een paar dagen blijven staan. Reageer hier nooit op (hoe mooi het allemaal ook lijkt) er is een grote kans dat deze advertenties juist worden geplaatst door blauw
Dat Marktplaats in de gaten wordt gehouden door de politie dat is bekend maar dat ze ook advertentie's plaatsen waarin ze verboden vuurwapens e.d. te koop aanbieden daar geloof ik niets van. Het zou naar mijn mening juist mensen in de verleiding kunnen brengen om zoiets te gaan kopen. Een bekend spreekwoord luidt dan immers ook, gelegenheid maakt de dief!
Gelukkig is men hier nog niet zo hypocriet als in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Daar passen ze dit soort praktijken wel toe.
Wat al die verboden zaken zoals onklaar gemaakte machinepistolen, handgranaten e.d. betreft, dit alles is bij wet verboden in Nederland. Koop die rotzooi gewoon niet. Doe je dit wel dan moet je achteraf ook niet zeuren als je bestraft wordt. Het thema vuurwapens komt bijna dagelijks ter sprake op dit forum. Elk Nederlands lid van dit forum weet het dus langzamerhand aan ook wel.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Harmpeter schreef:Ja of juist niet gelukkig voor de verkoper. De politie werkt tegenwoordig samen met marktplaats, als marktplaats een advertentie verwijderd wordt deze advertentie doorgespeeld naar de politie. Er is momenteel zelfs een bepaald politieteam die marktplaats in de gaten houdt. Het wil ook wel eens gebeuren dat er machinegweren, handgranaten of geweren waar bij staat; Belgisch onklaar, worden aangeboden op verkoopsites die een paar dagen blijven staan. Reageer hier nooit op (hoe mooi het allemaal ook lijkt) er is een grote kans dat deze advertenties juist worden geplaatst door blauw
Je moet niet zoveel CSI kijken :lol:
Dat mag helemaal niet. Uitlokking is verboden in nederland
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Inderdaad: uitlokking is verboden in Nederland net als:

-Automatische danwel semi-automatische wapens, al dan niet onklaar. Enkel door de helft gefreesd en gemonteerd op een plank mag men deze zonder WM bezitten, waarbij gezegd moet worden dat de andere helft van het wapen niet in het bezit van dezelfde persoon mag zijn.

-Munitie geschikt voor hergebruik, ( hand- ) granaten, mijnen en dergelijke zijn scherp en inert verboden bezit. Men mag inerte en opengewerkte exemplaren echter wel bezitten als men een WM 10 bezit, echter dienen de in bezit zijnde items een educatieve danwel historische waarde te bezitten.

-Pistolen en revolvers, vuurklaar danwel onklaar zijn verboden bezit, tenzij in bezit van de juiste machtiging.

-het bezit van realistische replica's van wapens uit bovenstaande categorieën zijn verboden te bezitten. M.a.w. de resin Garands, Thompsons en dergelijke zijn in Nederland verboden en gelden als wapens. Dit geldt ook voor de 9mm Knall replica's zoals verkrijgbaar in bv Duitsland en voor airsoft replica's.


Wat mag wel:

-grendelgeweren zoals de 98k, waarvan de grendel is vastgelast, de loop is doorboord en voor een deel is dischtgelast met een stalen pen, de patroonkamer is uitgeboord ( zodat het groter is dan het oorspronkelijke kaliber ) en het nooit meer tot een operationeel wapen te maken is.
Een onklaar gemaakte Garand wordt gedoogd, echter strikt bezien is het een semi-automaat en dus verboden bezit tenzij in bezit van een machtiging.
-Zwartkruitwapens, waarvan de vuurkracht beneden een bepaald energieniveau ligt ( uitgedrukt in Kilojoule ) de precieze norm weet ik niet zo uit m,n hoofd, maar dat kan men uitzoeken! ;)

Dit alles een beetje kort door de bocht uitgelegd, maar dit is het! We leven in Nederland, waar de wapenwetten tot de strengste van Europa behoren! Live with it! Er word elke dag wel wat geschreven over hoe vervelend het is dat niet helemaal duidelijk is wat wel mag en wat niet... Bij deze.
Daar is 'ie weer!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

jeroen wo2 schreef:"Huls te koop"

€250,- :shock: :?

//edit:
Ik heb even de link aangepast, zodat de lay-out van het forum niet helemaal uit elkaar getrokken wordt.
Dit kan met de volgende code:

Code: Selecteer alles

[url=hier-de-link]Hier je eigen tekst[/url]

Groeten,

Dodo
Ja die huls heb ik ook, Staat al 3 jaar naast de kachel,1951, aan koper is ie zon 85 euro waard :evil: .

Mvg Erik,

PS ik doe hem niet weg voor het koper, en nee hij past niet door een raam :lol:
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Waffenambt schreef:
jeroen wo2 schreef:"Huls te koop"

€250,- :shock: :?

//edit:
Ik heb even de link aangepast, zodat de lay-out van het forum niet helemaal uit elkaar getrokken wordt.
Dit kan met de volgende code:

Code: Selecteer alles

[url=hier-de-link]Hier je eigen tekst[/url]

Groeten,

Dodo
Ja die huls heb ik ook, Staat al 3 jaar naast de kachel,1951, aan koper is ie zon 85 euro waard :evil: .

Mvg Erik,

PS ik doe hem niet weg voor het koper, en nee hij past niet door een raam :lol:
Aardig gewichtje aan koper.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Peter schreef:-Pistolen en revolvers, vuurklaar danwel onklaar zijn verboden bezit, tenzij in bezit van de juiste machtiging.
Wat mag wel:

-grendelgeweren zoals de 98k, waarvan de grendel is vastgelast, de loop is doorboord en voor een deel is dischtgelast met een stalen pen, de patroonkamer is uitgeboord ( zodat het groter is dan het oorspronkelijke kaliber ) en het nooit meer tot een operationeel wapen te maken is.
Een onklaar gemaakte Garand wordt gedoogd, echter strikt bezien is het een semi-automaat en dus verboden bezit tenzij in bezit van een machtiging.
-Zwartkruitwapens, waarvan de vuurkracht beneden een bepaald energieniveau ligt ( uitgedrukt in Kilojoule ) de precieze norm weet ik niet zo uit m,n hoofd, maar dat kan men uitzoeken! ;)
Je mixt hier een beetje waarheid met van horen zeggen.
Zwartkruit van voor 1945 is vrij. Pistool of geweer. Revolver centraalvuur moet van voor 1873 (dacht ik, moet ik nazoeken) zijn.

Energieniveau bij zwartkruit is onzin. Dit gold tot een paar jaar geleden voor luchtbuksen. Deze regel is echter ook niet meer van kracht.

De regels voor het onklaar maken van een wapen zijn genoemd in de wapenwetgeving. Semi automaat/ automaat moet inderdaad door de helft. Gedogen is een keuze van de betreffende ambtenaar maar wettelijk mag het niet. Ik weet wel dat ik een groot probleem heb ik ik zo iets uithaal hier. Opboren van de kamer ken ik ook niet. Heb je ook weinig aan als de grendel vastgelast zit in het wapen.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Centraalvuurrevolver moet zijn geproduceerd voor 1 januari 1870. Alle overige vuursystemen voor revolvers zijn vrij mits voor 1 januari 1945 geproduceerd (randvuur, penvuur, percussie e.d.)
Dictators die, like all men.
Plaats reactie