Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Is het mogelijk om weer on-topic te gaan? Ik zou het erg waarderen als jullie dat deden.

Als jullie willen, kunnen jullie een centraal topic openen voor een discussie over de WWM. Ik zal er dan tzt een stickey op plakken!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

racefiets schreef:
Peter schreef:-Pistolen en revolvers, vuurklaar danwel onklaar zijn verboden bezit, tenzij in bezit van de juiste machtiging.
Wat mag wel:

-grendelgeweren zoals de 98k, waarvan de grendel is vastgelast, de loop is doorboord en voor een deel is dischtgelast met een stalen pen, de patroonkamer is uitgeboord ( zodat het groter is dan het oorspronkelijke kaliber ) en het nooit meer tot een operationeel wapen te maken is.
Een onklaar gemaakte Garand wordt gedoogd, echter strikt bezien is het een semi-automaat en dus verboden bezit tenzij in bezit van een machtiging.
-Zwartkruitwapens, waarvan de vuurkracht beneden een bepaald energieniveau ligt ( uitgedrukt in Kilojoule ) de precieze norm weet ik niet zo uit m,n hoofd, maar dat kan men uitzoeken! ;)
Je mixt hier een beetje waarheid met van horen zeggen.
Zwartkruit van voor 1945 is vrij. Pistool of geweer. Revolver centraalvuur moet van voor 1873 (dacht ik, moet ik nazoeken) zijn.

Energieniveau bij zwartkruit is onzin. Dit gold tot een paar jaar geleden voor luchtbuksen. Deze regel is echter ook niet meer van kracht.

De regels voor het onklaar maken van een wapen zijn genoemd in de wapenwetgeving. Semi automaat/ automaat moet inderdaad door de helft. Gedogen is een keuze van de betreffende ambtenaar maar wettelijk mag het niet. Ik weet wel dat ik een groot probleem heb ik ik zo iets uithaal hier. Opboren van de kamer ken ik ook niet. Heb je ook weinig aan als de grendel vastgelast zit in het wapen.
Aan het opboren van de kamer heb je weinig als de grendel in het wapen vastgelast zit, inderdaad. Echter dient de kamer wel degelijk uitgeboord te worden voordat het dichtgelast wordt. Ik heb inderdaad de wetgeving wat zwartkruitwapens betreft inderdaad verward met de oude wetgeving omtrend luchtdrukwapens. Wat de Garand betreft: het is niet iedere ambtenaar duidelijk wat wel en wat niet toegestaan is, en ik benadruk nogmaals dat het om gedogen gaat. Strikt gezien is de Garand inderdaad een semi-automaat en mag deze niet in bezit zijn zonder WM behalve dan dat het door de helft is gefreesd en op een plank gemonteerd.
Ook wat pistolen en revolvers betreft ga ik niet uit van het zwartkruit type, daar deze buiten het belangstellingsgebied liggen van de WO2 verzamelaar. Er is een verschil tussen wapenverzamelaars en -experts en verzamelaars van WO2 militaria die -zoals ondergetekende- het wapen zien als een onderdeel van de uitrusting, en minder bezig zijn met de geschiedenis en de techniek achter wapens en munitie. Vandaar ook dat ik me vergiste in het zwartkruitverhaal... ;)
Mijn uitleg over de wapenwet is nogal kort door de bocht, en was vooral bedoeld als reactie op het eeuwige thema over waarom de wet zo streng is en wat wel en wat niet toegestaan is....

@ Dodo: mijn excuses voor deze enigzins verlate reactie, het lijkt me inderdaad zinvol om over de WMM een apart topic te openen waarin uitgelegd kan worden wat wel en wat nie toegestaan is, en bovendien een link naar de website van Justitie is geplaatst waar men de circulaire WWM kan downloaden...
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Waffenambt schreef:
jeroen wo2 schreef:"Huls te koop"

€250,- :shock: :?

//edit:
Ik heb even de link aangepast, zodat de lay-out van het forum niet helemaal uit elkaar getrokken wordt.
Dit kan met de volgende code:

Code: Selecteer alles

[url=hier-de-link]Hier je eigen tekst[/url]

Groeten,

Dodo
Ja die huls heb ik ook, Staat al 3 jaar naast de kachel,1951, aan koper is ie zon 85 euro waard :evil: .

Mvg Erik,

PS ik doe hem niet weg voor het koper, en nee hij past niet door een raam :lol:
Ik heb ook nog 5 van die hulzen......1942 dacht ik :?
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Deze zijn altijd na-oorlogs, weet je wel hoe groot deze hulzen zijn?

Mvg
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

o
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Op marktplaats gevonden. Ik heb niets tegen meiden in welke staat van kledij dan ook. Maar als je militaria wil verkopen plaats dan ook een plaatje van de te verkopen militaria. Te suf voor woorden!
Afbeelding

Deze op ebay! Ik betwijfel of officiële Britse handboeken dergelijke plaatjes bevatten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Vervalste Roemsorde 2e klasse

Bericht door asjemenou »

Op Ebay kwam ik deze advertentie van een Roemsorde 2e klasse tegen; http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... B:EF:DE:11 . Ik had eigenlijk al meteen het vermoeden dat het hier om een vervalsing ging. Toch heb ik de verkoper gemaild, met de vraag of hij de medaille (sterfiguur) kon opmeten. Ik wilde graag de dikte aan de rand van de medaille tot op een tiende milimeter nauwkeurig weten.
Als antwoord kreeg ik dat hij niet over dure apparatuur beschikte om de dikte op te kunnen meten maar hij vermoedde dat de medaille zo'n 2 mm. dik was. Tevens kreeg ik onderstaande foto opgestuurd. Vervolgens stuurde ik hem de volgende reactie;

Voor het opmeten van de medaille kan een simpele schuifmaat worden gebruikt. Deze kan tot op een tiende milimeter nauwkeurig meten. Volgens jouw zeggen is de medaille 2 mm. dik. Dit is te dik voor dit type medaille. Uitgaande van het verleningnummer 8255 moet dit een Roemsorde 2e klasse, type 2 zijn. Dit is de zg. dunne variant en deze moet dus een dikte hebben tussen de 1 en 1,5 mm. Ook het verleningnummer op de achterkant klopt niet. Op een Roemsorde 2e klasse, type 2 is het verleningnummer hand gegraveerd en niet machinaal.
Ik ben er van overtuigd dat het hier om een vervalsing gaat. De Roemsorde 2e klasse is in werkelijkheid een verprutste Roemsorde 3e klasse. De medaille die jij te koop aanbied, is een klassiek voorbeeld van een vervalsing van een Roemsorde 2e klasse.
Misschien kan je het verschil tussen een originele en een vervalsing niet zien daarom maak ik je er hierbij opmerkzaam op. Ik neem je je onwetendheid niet kwalijk maar ik zou het wel erg attent van je vinden als je dit dan ook in je advertentie vermeld want niemand wil bedrogen worden. Mocht je twijfelen aan mijn kennis van Sovjet medailles dan verwijs ik je graag naar de volgende website;
http://www.historicalresearch.com/ .

De verkoper heeft niet meer gereageerd maar tot op heden heeft hij z'n advertentie ook niet aangepast. Misschien is het een leuk alternatief voor een duurdere originele Roemsorde 2 klasse maar mocht je er op willen bieden, biedt dan niet teveel want eigenlijk is hij niets meer waard. Het is namelijk een verknalde Roemsorde 3e klasse.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Fakes maken is nog tot daar aan toe, maar ga geen originelen verbouwen om fakes te krijgen. Je ziet dit ook wel bij Ordes van de Rode Ster waar ze veel voorkomende types ombouwen tot zeldzamere klinknagel-versies. Daar kan ik me wel zo aan ergeren Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Jim schreef:Op marktplaats gevonden. Ik heb niets tegen meiden in welke staat van kledij dan ook. Maar als je militaria wil verkopen plaats dan ook een plaatje van de te verkopen militaria. Te suf voor woorden!
Afbeelding

Deze op ebay! Ik betwijfel of officiële Britse handboeken dergelijke plaatjes bevatten.

Afbeelding
:frownno: waar is den tijd gebleven waar men militaria nog verkocht met in het achterhoofd het nodige repect voor onze bevrijders...??? den dag van vandaag draait het toch veel te veel om €€€€ en p*rn* :frownno:
For King & Country
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Hallo allen,

Kijk uit voor deze helm. Is al meerdere malen behandeld, ook op dit forum.

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=179 ... ht=#179253

"Aangeboden een Italiaanse Waffen-SS helm. Nog mooi in de verf, decals lichten niet op onder uv-licht, oordeel zelf.........."

Afbeelding

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Afbeelding

beetje duur?
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

gedenazificeerd en 3 pagina's die ontbreken. haha en dan 850 euro :roll:
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Hoge prijs inderdaad, maar het is een interessant boekje. Veel onderscheidingen en bevorderingen. Ik weet echter niet of de prijs/kwaliteit een beetje behoorlijk is... :P
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Ik vind het belachelijk hoog, niet eens compleet en alleen omdat er een paar stempels in staan? Vast interessant voor de persoon die dit precies zoekt of die ze verzameld, maar voor 850 euro vind ik het niet interessant meer, wat kun je voor die prijs kopen ipv een soldbuch!
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Auke J. schreef:Ik vind het belachelijk hoog, niet eens compleet en alleen omdat er een paar stempels in staan? Vast interessant voor de persoon die dit precies zoekt of die ze verzameld, maar voor 850 euro vind ik het niet interessant meer, wat kun je voor die prijs kopen ipv een soldbuch!
2 k98's
Plaats reactie