Marrokanen die de kransen ''beveiligen''

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Stijn schreef:Zozo, mevrouw is ook nog eens reenactor. Heb je ook originele spullen?
Moet je voor de gein eens op die link in haar signature klikken...
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Zal ik dat maar eens doen:)?
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Stijn schreef:Zozo, mevrouw is ook nog eens reenactor. Heb je ook originele spullen?
Zoals ik al ze, de jaren 30 was economische crisistijd en men was arm. Men droeg die kleren waarschijnlijk omdat men die gevonden had en de mensen liepen er echt niet allemaal bij als Charly Chaplin. Kijk eens naar foto's uit die tijd van armere buurten als de Jordaan, daarop is te zien dat mensen werkelijk vodden droegen omdat er geen geld voorhanden was om nieuwe kleren te kopen. Mijn opa deed jaren met schoenen.........
Ik probeer mijn Nederlandse cultuur nogsteeds zoveel mogelijk Nederlands te houden, maar wat is cultuur..........wat versta jij daaronder?
Ik denk dat jij een prima huisvrouw geweest zou zijn als je de kans tot studeren nooit gehad zou hebben. Jij weet wat voor kansen het leven te bieden heeft en dus zou je nooit hetzelfde leven kunnen hebben als je voorouders.
Ik doe aan living history, stik in de originele spullen, gebruik en draag ze dagelijks.
In de jaren 30 liep bijna niemand erbij als charlie chaplin, maar de gewone engelse mode, het dragen van een bepaalde schnitt, de pet schuin op de kop, de muziek, het dansen, het taalgebruik dat was al erg "in" sinds einde jaren 20.
De armoede in de crisisjaren is betrekkelijk, ja er was veel armoede en werkeloosheid maar een groot deel van de mensen had het helemaal niet zo slecht.
Sterker nog voor hen die wel werk hadden werd het leven soms beter, prijzen gingen omlaag, huizen werden goedkoper, etc.
Op veel fotos uit de jaren 30 zien mensen er niet uit als sloebers.
De Jordaan was een armen buurt, in andere buurten zag je weer andere kleding.

Qua nederlandsche cultuur, de muziek waar je naar luistert, de literatuur die je leest, je manieren, je gedrag, je kleding, etc.

Niet iedere vrouw is een goede huisvrouw, veel vrouwen van toen haatte hun leven en droomde van kansen.
Sommige vrienden van mij vinden het prima om huisvrouw te zijn, ik niet.
Door de eeuwen heen had je vrouwen die het niet trokken om huisvrouw te zijn.
Mij kennende zou ik compleet gefrustreerd raken als huisvrouwtje.
En als je mij ooit een eitje had zien koken zou je nooit gedacht hebben dat ik een prima huisvrouw geweest had kunnen zijn...en dat met mijn opleiding...ik kreeg vroeger les in bed opmaken, afwassen...en nog kan ik het niet...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Om maar weer ff ontopic te gaan:
Ik ken sommige marrokanen of turken die hier nou toch al hun hele leven wonen en nog steeds geen fatsoendelijk nederlands kunnen spreken.Terwijl een jongen uit afrika hier ong een jaar of 6 woont en al beter nederlands kan spreken dan die marrokanen.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

robin.h schreef:Om maar weer ff ontopic te gaan:
Ik ken sommige marrokanen of turken die hier nou toch al hun hele leven wonen en nog steeds geen fatsoendelijk nederlands kunnen spreken.Terwijl een jongen uit afrika hier ong een jaar of 6 woont en al beter nederlands kan spreken dan die marrokanen.
Ken hollanders in Drente die hier al 60 jaar wonen en nog geen fatsoenlijk nederlands spreken... :P
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

robin.h schreef:Om maar weer ff ontopic te gaan:
Ik ken sommige marrokanen of turken die hier nou toch al hun hele leven wonen en nog steeds geen fatsoendelijk nederlands kunnen spreken.Terwijl een jongen uit afrika hier ong een jaar of 6 woont en al beter nederlands kan spreken dan die marrokanen.
ik zit in 4vwo en bij mij zit sinds dit jaar een Afghaan in de klas, hij woont 3 jaar in Nederland, spreekt behoorlijk goed Nederlands, en is dit jaar van Havo naar Vwo gegaan vanwege zijn goede cijfers!
dat hij het in Vwo toch wel moeilijk heeft moet je maar even vergeten, maar vind het toch knap van hem!
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Zo'n Afghaan zat ook bij ons in de klas. In 3 jaar sprak hij vloeiend Nederlands en ging in 1 jaar van vmbo naar Gymnasium toe. Toch wel knap van hem. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen maar je kunt niet alle buitenlanders over één kam scheren.
Om maar weer ff ontopic te gaan:
Ik ken sommige marrokanen of turken die hier nou toch al hun hele leven wonen en nog steeds geen fatsoendelijk nederlands kunnen spreken.Terwijl een jongen uit afrika hier ong een jaar of 6 woont en al beter nederlands kan spreken dan die marrokanen.
Marokko ligt in Afrika hoor :lol:
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

LHek schreef:Zo'n Afghaan zat ook bij ons in de klas. In 3 jaar sprak hij vloeiend Nederlands en ging in 1 jaar van vmbo naar Gymnasium toe. Toch wel knap van hem. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen maar je kunt niet alle buitenlanders over één kam scheren.
Om maar weer ff ontopic te gaan:
Ik ken sommige marrokanen of turken die hier nou toch al hun hele leven wonen en nog steeds geen fatsoendelijk nederlands kunnen spreken.Terwijl een jongen uit afrika hier ong een jaar of 6 woont en al beter nederlands kan spreken dan die marrokanen.
Marokko ligt in Afrika hoor :lol:
Precies, en dat is het hele geheim om niet eng te worden; Niet generaliseren.
Je mag zeggen enkele, je mag zeggen veel, maar nooit ALLE.
Marokko ligt ook in afrika...hehehe goed opgemerkt LHek 8)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Niet slecht he, voor het jongste forumlid :lol: 8)
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

marloes schreef:Je mag zeggen enkele, je mag zeggen veel, maar nooit ALLE.
Marokko ligt ook in afrika...hehehe goed opgemerkt LHek 8)
Ik zeg ook niet tot het ze allemaal zijn.
Maar ik bedoelde trouwens iemand van uit midden afrika,in oeganda.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik zag gisteravond op SBS 6 nieuws (geloof ik), was een Turkse of Marokaanse vrouw, die al 30 jaar in Nederland woonde, en weer terug moest naar haar thuisland.
Het mens sprak geen woord fatsoenlijk Nederlands, en ze woont hier toch al 30 jaar.
Ja, ik vind het ook niet kunnen dat die vrouw weer terug moet hoor, dat vind ik echt zielig, maar neem wel de moeite om eens fatsoenlijk de taal van het land waarin je woont aan te leren!
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

idd.. kijk als zedat soort mensen uitzetten vind ik terecht.. maar geintegreerde mensen die onze taal spreken en ook net zo zat als wij rondlopen tijdens feestdagen mogen blijven vind ik dan...
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

De discussie dwaalt af van het onderwerp. Dus maar dicht..
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gesloten