Wat weet de jeugd nog over de oorlog?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

HMS Renown schreef:Vandaag hadden we het in de klas over geschiedenis. Toen we aan de tweede wereldoorlog kwamen had bijna iedereen zijn grootvader 2 Duitsers doodgeschoten... Dan denk ik kom mensen dit kan niet denk toch eens na voor dat je zoiets zegt.
Hm ja, zo had 99% van het Nederlandse volk naar eigen zeggen destijds in het verzet gezeten en onderduikers op zolder gehad :|
En wat te denken van de repatrianten uit Nederlands-Indie die allemaal politiecommissaris zijn geweest?. Een veteraan zei ooit tegen mij: "volgens mij ben ik de enige soldaat geweest in WOII want de rest is allemaal officier geweest als ik het zo hoor" :lol:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Inderdaad, ik snap niet waarom iedereen dat toch allemaal verzint... Over wat er nou eigenlijk allemaal behandeld zou moeten worden: ik vind vooral de grote lijnen van de oorlog, waarom die is gevoerd en natuurlijk de fascistische ideeën i.c.m. de Holocaust. Met grote lijnen bedoel ik dan dat er even aandacht moet worden besteed aan de strijd in de lage landen en Frankrijk, Rusland, Battle of Britain en vervolgens de bevrijding. Hoeft niet diep te gaan, maar zodat de mensen een IDEE hebben wat er nou allemaal gebeurde. Verder wat begrippen dus, zoals D-Day, en Market Garden, aangezien die voor ons (Nederlanders) het belangrijkst zijn.
Gebruikersavatar
O'Neal
Lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 11 aug 2005, 23:05
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door O'Neal »

De jeugd weet bijna niets meer over WO2..
Vorig jaar hebben we met geschiedenis een 2-tal lessen over WO2 gehad.
Tijdens deze les was ik de enige die op de vragen van de leerkracht kon antwoorden..
Na het examen heeft de leerkracht tegen me gezegd dat ze nog iets van me geleerd heeft.

O'Neal
Where life had no value, death, sometimes, had it's price.
That is why the bounty hunters appeared.
http://www.ressurektjon.be.tt
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

PVC O'Neal schreef: Na het examen heeft de leerkracht tegen me gezegd dat ze nog iets van me geleerd heeft.

O'Neal
Dan doe je het pas echt goed :)
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

PVC O'Neal schreef:De jeugd weet bijna niets meer over WO2..
Vorig jaar hebben we met geschiedenis een 2-tal lessen over WO2 gehad.
Tijdens deze les was ik de enige die op de vragen van de leerkracht kon antwoorden..
Na het examen heeft de leerkracht tegen me gezegd dat ze nog iets van me geleerd heeft.

O'Neal
Buitengewoon treurig! Maar als de leerkracht al zo weinig kennis heeft van WOII, hoe kunnen we dan verwachten dat de leerlingen er iets van leren?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Zelfde geld voor WOI. Die behandelen we nu, en naast mij is er maar 1 die er ook ook maar IETS vanaf weet.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

PVC O'Neal schreef:De jeugd weet bijna niets meer over WO2..
Vorig jaar hebben we met geschiedenis een 2-tal lessen over WO2 gehad.
Tijdens deze les was ik de enige die op de vragen van de leerkracht kon antwoorden..
Na het examen heeft de leerkracht tegen me gezegd dat ze nog iets van me geleerd heeft.

O'Neal
Ken ik. Ik heb een foto van Zjoekov op mijn agenda plakken en mijn leraar geschiedenis zei "a mooie en duidelijke foto van Rommel". Sorry hoor maar ik weet meer over wo2 als hij als ie dat nog niet weet.

De mensen scheppen er veel te hard over op over oorlog. Hitler zou ooit tegen een medewerker gezegd hebben "elke generatie zou een oorlog moeten meemaken". Misschien had hij nog geen ongelijk dan scheppen ze er nog niet zo over op. Ze denken dat het allemaal zo simpel is een Duitser doodschieten en dumpen. In de films is het gemakkelijk ja maar als ze 1 lijk vonden brandde ze het hele dorp af. Dat laten ze natuurlijk niet zien in de film en dat is de vreselijke kant van oorlog alles waar ze hun hele leven voor gewerkt hebben zien ze in een oogwenk af branden en ze kunnen helemaal opnieuw beginnen terwijl ze niks misdaan hebben! Ze hebben alleen maar geleden.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ken ik. Ik heb een foto van Zjoekov op mijn agenda plakken en mijn leraar geschiedenis zei "a mooie en duidelijke foto van Rommel". Sorry hoor maar ik weet meer over wo2 als hij als ie dat nog niet weet.
Gewoon zo antwoorden:
"Ja inderdaad mijnheer! Mag ik u complimenteren met uw buitengewoon scherp observatievermogen en uw kennis van belangrijke figuranten in onze wereldgeschiedenis."

Altijd dat ene kleine beetje extra geven voor een hoger cijfer.. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Dodo schreef:
Ken ik. Ik heb een foto van Zjoekov op mijn agenda plakken en mijn leraar geschiedenis zei "a mooie en duidelijke foto van Rommel". Sorry hoor maar ik weet meer over wo2 als hij als ie dat nog niet weet.
Gewoon zo antwoorden:
"Ja inderdaad mijnheer! Mag ik u complimenteren met uw buitengewoon scherp observatievermogen en uw kennis van belangrijke figuranten in onze wereldgeschiedenis."

Altijd dat ene kleine beetje extra geven voor een hoger cijfer.. :)
_/-\o- _/-\o- _/-\o- _/-\o-

Zo haal jij dus goede punten op school
:lol:
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Gewoon een slijmcampagne lanceren :P Zoals bij mijn oude techniek-leraar: voor elk pw minstens een half punt teveel!
snatcher
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:26

Bericht door snatcher »

ik vroeg laatst een vriend of hij wist wie Montgomery was en hij zij nee :shock: :shock: voor zover ik weet krijg je dat op de basisschool maar ok
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Dodo schreef:
Ken ik. Ik heb een foto van Zjoekov op mijn agenda plakken en mijn leraar geschiedenis zei "a mooie en duidelijke foto van Rommel". Sorry hoor maar ik weet meer over wo2 als hij als ie dat nog niet weet.
Gewoon zo antwoorden:
"Ja inderdaad mijnheer! Mag ik u complimenteren met uw buitengewoon scherp observatievermogen en uw kennis van belangrijke figuranten in onze wereldgeschiedenis."

Altijd dat ene kleine beetje extra geven voor een hoger cijfer.. :)
Dodo ik geraak alleen maar in mijn volgende jaar door héééééééééééél goed bij de leerkrachten te slijmen. :)
Gebruikersavatar
Gerd
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 feb 2005, 17:10
Contacteer:

Bericht door Gerd »

snatcher schreef:ik vroeg laatst een vriend of hij wist wie Montgomery was en hij zij nee :shock: :shock: voor zover ik weet krijg je dat op de basisschool maar ok
Met alle respect, maar ik geloof nooit dat ze in de basisschool spreken over Montgomery. Wat zou daarvan ook de noodzaak zijn? Als WOII daar al aan bod komt, is dat in beperkte mate en is het zeker niet nodig om daar met allerlei namen beginnen te goochelen. Zoals bij velen is mijn interesse voor WOII pas rond m'n 12-13de beginnen groeien. Waarom zou je ook uitgebreid op WOII moeten ingaan bij dergelijke jonge kinderen?
snatcher
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:26

Bericht door snatcher »

bij ons is de naam Montgomery wel gevallen op de basisschool meerdere keren zelfs :wink: maar dan zal het verders wel aan mij liggen :wink: :P
Gebruikersavatar
Gerd
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 feb 2005, 17:10
Contacteer:

Bericht door Gerd »

Het zal idd sterk verschillen van school tot school en uiteraard ook van leerling tot leerling.

Iig, verder zie ik er niet echt de noodzaak van in om kinderen van amper 10 jaar "lastig te vallen" met namen als Montgomery, e.d. Daar hebben ze (voorlopig nog) weinig een boodschap aan.
Plaats reactie