Helmen behandelen met olie...

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Helmen behandelen met olie...

Bericht door SiNiStEr »

Ik weet dat er al meerdere topics geopend zijn in het verleden met vragen over het behandelen van Duitse helmen hoewel het in die topics vaak ging om bodemvondsten in een verre staat van verroesting. Daarnaast had ik geen zin om zo'n ontzettend oud topic op te rakelen dus maak ik even een nieuwe aan.

Mijn vraag is dus of het behandelen van Duitse helmen in een aardige staat met olie goed of juist slecht helpt tegen roest. Ik weet namelijk dat een helm ingestreken met olie, vocht wel afstoot(blijft er als druppels opliggen en verdampt of loopt eraf) maar ik weet niet of een helm die al wat roest heeft er juist op achteruit gaat omdat de olie de roest weer wat vochtig maakt.
De helm die je op de foto hieronder ziet is mijn nieuwe M42 LW SD die ik ook ingestreken heb met olie en die ik nog een behandeling wil geven daar de eerste laag van gisteren inmiddels al is ingewerkt. Maar als jullie me dit afraden doe ik dit uiteraard niet.
Ik kom met deze vraag omdat de plekken waar de originele verf nog goed aanwezig is(het grootste deel van de helm) de olie goed lijkt te werken en mooi iets ingetrokken is terwijl het wel een beschermende laag over de helm is. Echter op een paar plekken waar nog iets hardnekkiger roest zit dan een beetje vliegroest(bovenop 2 plekjes en bij een stukje van de rand van de helm) lijkt het, het roest weer vochtig te maken en dus weer kans te geven.
Ik weet dus niet of het positief of negatief is dat het roest ook donker is geworden. Hopelijk kunnen jullie me hier mee helpen. :D

Afbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Ik heb 1 van mijn bodemvondst helmen wel met zonnebloem olie ingeolied.. hij staat er nogsteeds..

Olie heeft de eigenschap dat het water afstoot, wel moet je uitkijken dat je bijvoorbeeld geen snijolie gebruikt (voor boren enzo) want daar zit een bepaals zuur in die het roesten juist activeerd.

Kijk op de achterkant van de verpakking.Staat er zuur op.. dan laat je het staan..
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Robert-Jan schreef:Ik heb 1 van mijn bodemvondst helmen wel met zonnebloem olie ingeolied.. hij staat er nogsteeds..
Dit wil niets zeggen, in een paar jaar hooguit gebeurt er niet zo heel veel, wil je militaria goed bewaren dan moet je denken aan termijnen van tientallen jaren.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Lijnolie gebruiken..
Zonnebloemolie, olijfolie e.d. is crap.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Polte schreef:Lijnolie gebruiken..
Zonnebloemolie, olijfolie e.d. is crap.
Want..?
Onderbouw je mening aub eens, op deze manier is het vrij moeilijk om dingen van je aan te nemen.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Ervaring misschien?
Dan neem je het niet van mij aan, is ook best. :D
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

lijkt me niet dat miesjel je niet gelooft, alleen de rede waarom je lijnolie moet gebruiken, waarom is dat beter dan olijf- en zonnebloemolie? Gaat dat op langere termijn beter mee, tas het minder aan? Ik ben nl ook wel benieuwd :wink:
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

het belangrijkste vind ik dat het te behandelen metaal mooi blank-zuiver is, dan lijnzaadolie erop of siliconen spray
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

En ik zeg dat je er best niks aan doet... En zeker geen olie of andere rommel
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

ik had het eigenlijk over de aangehaalde bodemvondsthelmen, maar willysproject, een helm met wat roestuitslag moet toch iets hebben? Natuurlijk is de wijze waarop hij bewaard word al heel veel.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Hans_uvi
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2007, 09:38

Bericht door Hans_uvi »

Zonnebloemolie en olijfolie zijn plantaardig. Dit gaat dus plakken omdat het bederft. Helmen zonder felsrand zou ik niet behandelen. Met felsrand gewoon met huishoud of naaimachineolie. Maar niet de hele helm alleen daar waar je niet bij kan komen. En goed nawrijven met een schone doek
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ok, bedankt allemaal! Ik heb de helm gewoon één keer ingevet gelaten en heb dat een week in laten werken. Resultaat is erg netjes en ik denk dat ik er verder niet meer aankom. Het ziet er zo prima uit, het plakt niet en geeft ook niet af. Verder heeft de verf op de helm er niks van te leiden net als de decal. Als er nu een druppel water opvalt blijft het er ook als een druppel opliggen en verdampt het of loopt eraf dus vocht heeft ook geen kans meer. Ideaal dus. Hij ligt overigens ook in een droge en redelijk warme ruimte dus er kan weinig misgaan denk ik zo. ;)

Toch nog heel erg bedankt voor al jullie adviezen. :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

fototje misschien??? ;)
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Bodemvondsten moet je zeker behandelen, anders heb je in de loop van de tijd niets meer over.
Zonnebloem en olijfolie werken wel maar niet zo lang, zeg een maandje en dan mag je de boel weer opnieuw in smeren omdat er alweer van die oranje roest op je object komt. Met lijnolie is dat niet het geval. Je zult het wel om de zoveel tijd opnieuw moeten insmeren maar minder snel als met zonnebloemolie oid.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

ironmarc schreef:fototje misschien??? ;)
Foto kan wel maar denk dat dit alleen zin heeft bij daglicht anders kun je het resultaat nog niet goed zien. Woensdag heb ik pas overdag tijd dus dan zal ik een goede foto maken. :)
Polte schreef:Bodemvondsten moet je zeker behandelen, anders heb je in de loop van de tijd niets meer over.
Zonnebloem en olijfolie werken wel maar niet zo lang, zeg een maandje en dan mag je de boel weer opnieuw in smeren omdat er alweer van die oranje roest op je object komt. Met lijnolie is dat niet het geval. Je zult het wel om de zoveel tijd opnieuw moeten insmeren maar minder snel als met zonnebloemolie oid.
Dit is dus geen bodemvondst maar een helm die lang op een zolder heeft gelegen waar het vast ook een beetje vochtig is geweest. De helm heeft dus maar 3 kleine plekken waar wat dikkere roest zit voor de rest is de helm of nog helemaal goed of er zit een klein beetje vliegroest op. Zolang deze helm op mijn kamer blijft zal er niks aan de hand zijn daar vocht daar geen kans heeft en het daar redelijk warm is. Echter heb ik de helm voor de zekerheid dus toch een keer met amandelolie ingestreken. Deze olie kun je ook gebruiken om leer mee in te vetten e.d. maar op deze helm werkt het dus ook prima. Wilde zo'n dunne olie gebruiken omdat ik geen zin had om met van die dikke brol op m'n helm te smeren waarvan het resultaat maar af te wachten was. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie