Wat is voor jou de "Nederlandse cultuur"?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Mike.H schreef:
viny schreef:
Leroy schreef:Lekker ondoordacht. Zij komen naar Nederland toe, zij weten dat onze cultuur heel anders is dan die van hun. Dan moet je dus niet raar gaan opkijken als wij géén hoofddoeken dragen.
Zij komen naar Nederland toe, wij weten dat hun een hele andere cultuur hebben, dus wij moeten niet raar op kijken als hun hoeefddoeken dragen.

Trouwens, de Christenen mogen geen rokken mee dragen, daar kan ook een bom onder!!!!
Zeg luister nou even, als het andersom zou zijn dan hadden wij ons ook aangepast. En je kan het toch niet goedpraten door het te vergelijken met het Christendom.. Wij zijn hier geboren. Wij zijn Nederlanders. Zij zijn ergens anders geboren of ze zijn hier geboren met Turkse/Marrokaanse ouders. Dan alsnog behoor je je gewoon aan te passen aan de Nederlandse cultuur. Het is een eer om hier te mogen wonen, dan moeten ze dat ook zo zien..
Ik acht die kans vrij klein. Eventjes een klein gedachtenexperimentje.
Je gaat met een Nederlandse kolonie naar Spanje. Nu neem ik Spanje, waarom? Het is geen zéér verschillende cultuur, Nederlanders gaan er regelmatig heen voor hun vakantie en het is een EU-land met een ecomisch relatief hoge standaard (relatief met landen buiten de EU). Vreemd voorbeeld eigenlijk, zoveel verschillen wij niet, maar toch, kijk (of eerder: lees) en huiver:
Passen wij ons aan? Kleine kans. Veel Nederlanders nemen niet eens de moeite om in hun vakantie (2 à 3 weken van een heel jaar) iets van de andere cultuur op te snuiven. Je hebt de hele Nederlandse en verachtelijke zuipkolonie, genaamd Salou. Veel Nederlanders nemen niet eens de moeite om streekgerechten te proberen. Ze vreten de vette hap die Nederlandse snackbarhouders verkopen in Salou. Ze zuipen Heineken in de Nederlandse disco's die Nederlandse clubhouders geopend hebben.

Nederlanders krijgen het niet eens voor elkaar om 2 weken wat anders te proberen. Om nu ronduit te gaan beweren dat, wanneer wij, misschien in de toekomst noodgedwongen, verhuizen naar een ander land, wij ons aanpassen aan de cultuur daar, is gewoon niet te bewijzen (over een Latijnse zinsconstructie gesproken hehe :P ). Alles wijst tegen ons. En waarom? Tja..
Nederlanders leven tegenwoordig (in mijn ogen) in een simplistische en verachtelijke cultuur. Geen enkel besef van de waarden en hun normen. Mijn beste vriend, naar mijn mening zou je gek in je hoofd zijn om je aan te passen aan de Nederlandse cultuur. Een religie bied meer, meer aan waarden en hun normen, en als sommigen dat tot in het extreme willen doorvoeren, laat ze hun gang gaan. Ze moeten alleen dan niet opkijken dat er enkelen zullen zijn die minder voor ze open staan. Dat zit gewoon in het aard van het beestje.

Overigens, een detail (een best grote): haal cultuur en taal niet door elkaar.. :)

Pff de Nederlandse cultuur: voor mij is dat stampen op hardcore, dikke wijfen in teveel onthullende kleding en iedere middag om 3 uur een kroket naar binnen douwen. Brrrr...

Hehe, alsof de Nederlanders zich zouden aanpassen. De meesten hebben het aanpassingsniveau van een varken. Daarom nemen we ook altijd die eeuwige sleurhut aka caravan mee.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Dus dat zou inhouden dat ik me ook niet aan de Nederlandse cultuur houd? Ik heb namelijk géén enkele vergelijkenis met jouw voorbeelden...En dan ook géén één. Die zie ik zelfs niet in mijn omgeving...

Over dat van Salou is overigens niet te ontkennen, dat het er zo aan toe gaat. :P
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Leroy schreef:Dus dat zou inhouden dat ik me ook niet aan de Nederlandse cultuur houd? Ik heb namelijk géén enkele vergelijkenis met jouw voorbeelden...En dan ook géén één. Die zie ik zelfs niet in mijn omgeving...

Over dat van Salou is overigens niet te ontkennen, dat het er zo aan toe gaat. :P
Precies..
Tot zover de "Nederlansche cultuur".. :)
Wat is voor jou "Nederlander zijn" dan?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

awel, beste dodo

Een burka dragen is bijvoorbeeld GEEN onderdeel van de Nederlandse cultuur.
Een ruime opvatting over onze cultuur is Vrijheid, vooral Vrijheid van Meningsuiting.
Maar ook het aanpassen aan anderen zodra je ergens mensen mee ergert... :P
Zie:http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=160 ... sc&start=0
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Dodo, ergens op vakantie gaan en ergens heen emigreren vind ik toch echt wel iets anders.. tenzij de allochtonen het hier ook als betaalde vakantie nog wel dan ervaren...?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

mannerheim schreef:awel, beste dodo

Een burka dragen is bijvoorbeeld GEEN onderdeel van de Nederlandse cultuur.
Een ruime opvatting over onze cultuur is Vrijheid, vooral Vrijheid van Meningsuiting.
Maar ook het aanpassen aan anderen zodra je ergens mensen mee ergert... :P
Zie:http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=160 ... sc&start=0
Ik vraag ook niet aan je wat níet een onderdeel is van onze Nederlandse cultuur.

Vrijheid is een waarde van de Nederlandse gemeenschap. Niet de Nederlandse cultuur. Cultuur is de kennis/wetenschap en kunst van een gemeenschap.
Mike H. schreef:Dodo, ergens op vakantie gaan en ergens heen emigreren vind ik toch echt wel iets anders.. tenzij de allochtonen het hier ook als betaalde vakantie nog wel dan ervaren...?
Ik vind het een goed illustrerend voorbeeld van de onmogelijkheid van veel Nederlanders om zich níet aan te passen. En dat voor twee weken. Je zou toch verwachten dat iemand uit het land gaat om juist eens wat anders te doen. Nederlanders kunnen het niet eens voor twee weken opbrengen. Dat vind ik juist zo stuitend. Ik trek dan ook nérgens een vergelijking tussen emigreren en vakantie houden.

Als Nederlanders het niet eens twee weken uithouden in een andere cultuur, hoe houden ze het dan twee jaar uit?

Overigens, een ander voorbeeld: Turkije.. :) Het toerisme "vernederlandst" daar ook. Er worden door de Turkse overheid speciale voorzieningen gebouwd om de Nederlanders zich thuis te laten voelen. Ook hier komt de vette hap uit de grond, word er Heineken geschonken en heb je wederom Nederlandse clubs. Is dat dan de Nederlandse cultuur? Het zijn de meest overwegende dingen die in het buitenland overgenomen worden om het de Nederlanders zo gemakkelijk mogelijk te maken.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Mike.H schreef:Dodo, ergens op vakantie gaan en ergens heen emigreren vind ik toch echt wel iets anders.. tenzij de allochtonen het hier ook als betaalde vakantie nog wel dan ervaren...?
En de rest van de gegeven argumenten ben je het mee eens?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Blijkbaar hebben jullie iets gemist. Dit is geen kwestie van "vakantie" "cultuur" o.i.d., maar topgeheime plannen om in het buitenland kleine kolonies te stichten en van daaruit DE HELE WERELD TE VEROVEREN ! WHAHAHAHA. Sorry. Even serieus: ik herken mijzelf niet in je verhaal Dodo, maar wel anderen. Ik erger mijzelf ook mateloos aan die kolonies (tenzij het in Frankrijk is, dan heb je tenminste geen last van de autochtonen daar, maar dat is mijn eigen -belachelijke- mening). Ik ga op vakantie om dingen te zien, een ander land te zien. Veel andere Nederlanders gaan erheen om lekker bier te zuipen en de hele dag onder elkaar te zijn en in het zwembad te hangen maar dan in een plek waar het een paar graden warmer is. Of op de plek van Spanje nou Spanje, China, Mongolië, Australië of Amerika ligt, het maakt ze niet uit maar het is lekker dichtbij (goed te doen met de caravan) en het is er warmer. Ze geven geen ene *** om de cultuur. Het gaat ze alleen om het klimaat. En een beetje aanpassen: ho maar! Ze rijden asociaal, gedragen zich asociaal en kopen alleen dingen in winkels waar ze Nederlands spreken.
Dit is dan ook het bekende Nederlander-beeld die we hebben achtergelaten in het buitenland, iets waar we niet trots op mogen zijn.
Het kan echter ook anders. Er zijn genoeg Nederlanders die zich wel aanpassen, soms zelfs een beetje de taal (proberen) te spreken en vooral de cultuur belangrijk vinden. Helaas vallen dat soort mensen wat minder op naast al die aso's.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Wat versta je precies onder cultuur..
Onze kunst, literatuur, muziek, gerechten?
Onze geschiedenis, politiek stelsel, feestdagen?
Of doel je meer op onze gebruiken en gewoontes.

Dat we onze agenda erbij moeten nemen wanneer we eens op visite willen, want tenslotte alles moet vooraf geplanned zijn, oh wee als je onverwachts voor de deur staat en al helemaal rond etenstijd ;-)

Dat we 1 koekje bij de koffie krijgen, die koektrommel op tafel staat maar oh wee als je er zelf iets uitpakt.

Dat we op verjaardagen in een kringetje de standaard volgorde van de te nuttigen hapjes en drankjes aanhouden?

Dat we vreemde voorwerpen gebruiken als de flessenlikker en de kaasschaaf.
En dat we hagelslag op brood doen in plaats van op de taart (vinden Engelsen nogsteeds erg vreemd)

Misschien is dit een leuke cursus voor nieuwe Nederlanders, en ook voor onszelf een goede spiegel ;-)
Kliktumaar!
Het is trouwens ook te koop in boekvorm, ik heb me echt slap gelachen (voornamelijk om mezelf, want hoe herkenbaar de dingen in dat boek) ... dan zie je Nederland en Nederlanders eens door de ogen van buitenlanders (in geval van het boek een Amerikaan en een Engelse)
Laatst gewijzigd door Kleine Feldmaus op 05 feb 2007, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

Ik vind vakantie toch wat anders dan emigreren :roll:
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Telemark schreef:Ik vind vakantie toch wat anders dan emigreren :roll:
Wat fijn dat je de moeite hebt genomen om dit topic eens door te lezen.

Sommige leden vinden dat allochtonen zich direct aan moeten passen aan de Nederlandse cultuur. Dit topic zorgt voor een discussie van de Nederlandse cultuur. Als je iets had gelezen, dan had je het begrepen...

@Feldmaus
Bedankt voor de link, angstaanjagend hoe je dingen kan herkennen. En dan zie je pas hoe stupide sommige dingen van de Nederlandse cultuur zijn.

Overigens, voor het begrip cultuur ben ik van de definite van de van dale uitgegaan:
3 kunst en wetenschap
:)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Tolerantie, hoewel dat soms niet echt te merken is...
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Rednas schreef:Tolerantie, hoewel dat soms niet echt te merken is...
Dat vind ik een goede! Je zegt zelf al dat het soms niet echt te merken is. Als we alleen al naar dit forum kijken. Hoeveel tolerantie is er hier? Bijzonder weinig. We stonden er bekend om, ik heb het ook overwogen om het zelf te zeggen, maar het is weg. Nederlanders zijn niet meer tolerant. Het "Not in my backyard"-principe is nu iets typisch Nederlands geworden. Alles is wel leuk, maar zolang het niet in de buurt is. Tot zover tolerantie...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Nee Okke.

Hehe ik las laatst dat Nederlanders proberen Doctor Livington te evenaren en proberen de zo rustig mogenlijke plekjes op te zoeken op vakantie (naja Salou laten we dan even buiten beschouwing :P) maar neem de Nederlandse emigranten in Australië, zij zijn daar de meest "gewilde" emigranten omdat ze vooral een hoog opleidingsniveau hebben en zich makkelijk daar aanpassen!

Maar luister Dodo Turken daar in Turkije zijn ander dan de Turken hier. De Turken in Turkije "haten"/"verachten" de Turken hier omdat ze de Turken in het algemeen een slechte naam bezorgen. Ik denk dat wij nou net de slechte groep te pakken hebben hier. (en om nou niet gelijk te generaliseren; jullie weten wel over welke groep allochtonen ik het heb)

maar ik moet zeggen dat ik persoonlijk niet erg last heb van de Burka, omdat ik hem (naja in dit geval een haar) nooit tegenkom.. maar ik weet zeker dat ik het niet prettig vind om tegen iemand te praten met een Burka op.. dat is net als een moslimvrouw die je hand niet schudt als je die aanbied.. gewoon onbeschoft vind ik dat.

Maar als allochtonen geaccepteerd willen worden moeten wij zorgen dat zij zich thuisvoelen, maar ik vond niet dat het maar van 1 kant komen kan en dat ook dus de allochtonen zich op die manier moeten aanpassen aan ons.. toch?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Even voor de duidelijkheid, heb je het over de emigratie-golf naar Australië na de Tweede Wereldoorlog? Tegenwoordig emigreren er niet echt veel Nederlanders meer naar Australië.

Als dat zo is, moet je niet het verschil tussen 1945-'50 en 2005 vergeten. De omgangsvormen waren heel anders, en de Nederlandse samenleving van toen is ook niet te vergelijken met de huidige Nederlandse samenleving.

Ik ben op het moment voor school een onderzoek naar de moslimgemeenschap aan het doen. Hier komt ook het verschil tussen de Turken in Turkije en de Turken in Nederland aan bod. Hopelijk heb je iets van een bron, want ik zou het verdomd goed kunnen gebruiken! Overigens denk ik dat de Nederlanders gasten kunnen vormen. Een slechte gastheer maakt een slechte gast. Wij hebben duidelijk wat fout gedaan. Misschien waren we té aardig, of juist helemaal niet. Ik vind het een lastig dilemma.

Maar om niet helemaal op een ander spoor te geraken, laten we kijken naar de Nederlandse cultuur. Ik stel nog steeds dat de Nederlanders tegenwoordig niet meer van een cultuur kunnen spreken en dat het dus belachelijk is om van allochtonen te eisen dat ze zich aanpassen aan onze cultuur. Om te verwachten dat allochtonen zich aan de simplistische levensomgeving die wij als Nederlanders voor onszelf creëeren aanpassen is bizar en verloochening van de eigen cultuur, en dus religie. Maar ze moeten zelf kunnen kiezen. Als je tot in het extreme blijft vasthouden aan je eigen cultuur, zal je ook offers moeten brengen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie