Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??
- Dodo
- Lid
- Berichten: 6247
- Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
- Locatie: Den Haag
- Robert-Jan
- Lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
- Locatie: Rijssen
- Contacteer:
De me 262 natuurlijk.
Het eerste straalvliegtuig, een nieuwe technologie.
Het eerste straalvliegtuig, een nieuwe technologie.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe
Ik denk niet dat je kunt stellen dat de Me 262 het meest waardevolle vliegtuig van de 2e WO is geweest. Het was inderdaad nieuwe technologie maar heeft door diverse oorzaken (te denken valt aan matriaalgebrek; andere prioriteiten) niet het verschil gemaakt in de oorlog.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
- Dodo
- Lid
- Berichten: 6247
- Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
- Locatie: Den Haag
Dat klopt, maar het had zoals Robert-Jan zegt, wél de potentie om het verschil te maken in de (lucht)oorlog. Maar als we het over potenties gaan hebben dan struinen wij van dit draadje af.Charly1975 schreef:Ik denk niet dat je kunt stellen dat de Me 262 het meest waardevolle vliegtuig van de 2e WO is geweest. Het was inderdaad nieuwe technologie maar heeft door diverse oorzaken (te denken valt aan matriaalgebrek; andere prioriteiten) niet het verschil gemaakt in de oorlog.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe
Het ligt waarschijnlijk aan mij....maar ik zie het hele woord potentie niet in het bericht van Robert-Jan Of lees ik iets anders dan jij....?
Dat kan hoor....ik zie wel vaker dingen over het hoofd. (waar heb ik m'n beeldscherm toch gelaten ???)
Ik denk dat als we het over de meest waardevolle vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog hebben het inderdaad niet over potenties moeten gaan hebben want dan kun je mijns inziens je fantasie helemaal op hol laten slaan.
Dat kan hoor....ik zie wel vaker dingen over het hoofd. (waar heb ik m'n beeldscherm toch gelaten ???)
Ik denk dat als we het over de meest waardevolle vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog hebben het inderdaad niet over potenties moeten gaan hebben want dan kun je mijns inziens je fantasie helemaal op hol laten slaan.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
- Dodo
- Lid
- Berichten: 6247
- Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
- Locatie: Den Haag
Mijn fout, ik zat te ijlen...Charly1975 schreef:Het ligt waarschijnlijk aan mij....maar ik zie het hele woord potentie niet in het bericht van Robert-Jan Of lees ik iets anders dan jij....?
Dat kan hoor....ik zie wel vaker dingen over het hoofd. (waar heb ik m'n beeldscherm toch gelaten ???)
De nieuwe technologie zorgde voor een vliegtuig met potentie. Zo ben ik erop gekomen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
-
- Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 22 jun 2004, 22:20
- Locatie: Zoetermeer
Dat is een algemene mythe dat ome Adolf de Me 262 jager heeft vertraagd. Hitler had inderdaad de opdracht gegeven om de jager tot jachtbommenwerper om te vormen, maar zelfs als hij dit bevel niet had gegeven waren er nooit genoeg op tijd beschikbaar geweest. Dat komt door de straalmotoren. De eerste motoren moesten na een paar vluchtten worden vervangen vanwege slijtage (!) en de benodigde metalen voor deze motor (nikkel en chroom) waren schaars.
British soldier in Normandy:
When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
Ja, maar dan was de Me262 wel ingezet in '42/'43 en dat maakt dan wel een groot verschil in de verhoudingen in de lucht.. of zie ik dat nu verkeerd?MJK schreef:Dat is een algemene mythe dat ome Adolf de Me 262 jager heeft vertraagd. Hitler had inderdaad de opdracht gegeven om de jager tot jachtbommenwerper om te vormen, maar zelfs als hij dit bevel niet had gegeven waren er nooit genoeg op tijd beschikbaar geweest. Dat komt door de straalmotoren. De eerste motoren moesten na een paar vluchtten worden vervangen vanwege slijtage (!) en de benodigde metalen voor deze motor (nikkel en chroom) waren schaars.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Jurrie
- Moderator
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09
Meest waardevol voor de oorlog, dan zijn er wel een aantal te noemen.
Allereerst de Spitfire (misschien samen met de Hurricane dan), omdat zij Engeland konden verdedigen tegen de Duitsers, zodat Engeland later een springplank kon zijn voor de invasie van Europa.
Ten tweede, voor de oorlog in het algemeen, zou ik zeker de P-51 Mustang nemen. Zonder dit vliegtuig was de kans groot geweest dat (dag)bombardementen zouden worden stopgezet door de Geallieerden door de enorme verliezen.
Als geheel voor de latere ontwikkeling van de luchtvaart en ook met name de burgerluchtvaart, dan kijk ik met name naar de Me-262 die hierboven ook genoemd is en de Ar-234 omdat deze enkele nieuwe technologische snufjes had die jaren later nog gebruikt zijn. Maar dat is eigenlijk niet het antwoord op de vraag als je de vraag goed leest
Best lastig, 1 kiezen
Greetz,
Jurrie
Allereerst de Spitfire (misschien samen met de Hurricane dan), omdat zij Engeland konden verdedigen tegen de Duitsers, zodat Engeland later een springplank kon zijn voor de invasie van Europa.
Ten tweede, voor de oorlog in het algemeen, zou ik zeker de P-51 Mustang nemen. Zonder dit vliegtuig was de kans groot geweest dat (dag)bombardementen zouden worden stopgezet door de Geallieerden door de enorme verliezen.
Als geheel voor de latere ontwikkeling van de luchtvaart en ook met name de burgerluchtvaart, dan kijk ik met name naar de Me-262 die hierboven ook genoemd is en de Ar-234 omdat deze enkele nieuwe technologische snufjes had die jaren later nog gebruikt zijn. Maar dat is eigenlijk niet het antwoord op de vraag als je de vraag goed leest
Best lastig, 1 kiezen
Greetz,
Jurrie
- irish guards
- Lid
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 11 dec 2006, 15:31
- Locatie: ridderkerk
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
Sure, maar je kan een man als Hartmann in een Me-109 E tegen een P-51 laten vliegen, maar dan heb je alsnog grote kans dat de P-51 wint.. Doordat het gewoon een beter toestel is.irish guards schreef:Het ligt erook aan wie erinzit en hoe goed je bent in vliegen.
En of je een beetje fatsoenlijk kan mikken.
De man die erin zat maakt het waardevol.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Bart M.
- Lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
- Locatie: Sittard
De P 51 was inderdaad beter als de Me 109. Maar vergis je ook niet te snel in de Mustang. Deze werd door eigen piloten ook wel eens een bom met het uiterlijk van een vliegtuig genoemd. De P 51 Mustang was ontworpen en gebouwd om op de lange vluchten van de bommenwerpers naar Berlijn te kunnen escorteren. Zodoende zat hij volgepropt met brandstof op elke beschikbare plaats. Daardoor was dit vliegtuig erg gevoelig voor treffers.
Dictators die, like all men.
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
Ik had het over de eerdere modellen van de BF-109 tegen een P-51 he.. De G- modellen van de BF-109 waren wel opgewassen tegen de P-51, zeker met een goede piloot erin .Bart M. schreef:De P 51 was inderdaad beter als de Me 109. Maar vergis je ook niet te snel in de Mustang. Deze werd door eigen piloten ook wel eens een bom met het uiterlijk van een vliegtuig genoemd. De P 51 Mustang was ontworpen en gebouwd om op de lange vluchten van de bommenwerpers naar Berlijn te kunnen escorteren. Zodoende zat hij volgepropt met brandstof op elke beschikbare plaats. Daardoor was dit vliegtuig erg gevoelig voor treffers.
maar snap wat je bedoeld!
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- arneken
- Lid
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
- Locatie: wevelgem
- Contacteer: