Gevaarlijke vondst? Hoe te herkennen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Dione
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:37

Gevaarlijke vondst? Hoe te herkennen?

Bericht door Dione »

Hallo,

Ik heb onlangs een metaaldetector gekocht om te zoeken naar oude muntjes en andere leuke oude dingen.
Is er een manier waarop ik makkelijk kan zien of munitie nog gevaarlijk is?
Vandaag heb ik een roestig metalen kegelvormig object uitgegraven.
Het stuk metaal was ongeveer 12 cm lang en de doorsnede aan de dikke platte kant ongeveer 4 cm. Aan de andere kant zat een punt.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn en of het gevaarlijk is?
Ik heb hem weer voorzichtig terug gelegd en bedekt met zand, ik had geen camera meegenomen.
Ik heb in de directe omgeving al tientallen granaatscherven uitgegraven en een paar kilo aan ondefinieerbare grote brokken roestig ijzer, er is in WO2 flink gevochten in die buurt.

Dank!
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik denk dat als je een kegelvormig object, denk ik dat je er van uit kan gan dat je een stuk munutie opgraaft wat nog niet i af gegaan of is afgeschoten. Zolang de punt er nog op zit kun je er denk ik van uit gaan dat de het patroon nog op scherp staat en dat er dus nog kruit in het patroon zit.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Dione
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:37

Opgelost!

Bericht door Dione »

Dank voor je antwoord.
Ik dacht het zelf ook al, dus ik heb vanochtend toch even de politie gewaarschuwd.
Zij wisten het niet zeker, maar dachten ook dat het een explosief was. Ze hebben de EOD ingelicht.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Komt me niet bekend voor zo, ik had al antwoord gegeven op detecties Dione.

Groeten,
Nick (Nibelungen)
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

ga er van uit als er een punt op zit dat het op sherp staat. misschien als je een redelijke bodemvonst hebt kan je naar de onderkant kijken als er een kuiltje in het slaghoedje zit is ie afgeschoten


was het trouwens explosief? (het zou een punt van een granaat kunnen wezen)


Afbeelding de linkse is afgeschoten en de rechtse niet
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

"Kuiltje" of niet in het slaghoedje van de huls, de granaat die erop zit is dan nog net zo gevaarlijk.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Dione
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:37

Bericht door Dione »

Weet ik ook weer wat een slaghoedje is :)
Wel leuk om te weten voor een eventuele volgende vondst, in het bijzonder als er geen punt meer aan zit :)

Ik heb niets meer gehoord van de EOD of de politie, ik hoop dat ze nog laten weten wat het was. Ik heb het wel aangegeven dat ik graag op de hoogte gehouden wou worden.

Ik ga de granaatscherven ook steeds leuker vinden, vaak zijn de codes erop nog leesbaar.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

Polte schreef:"Kuiltje" of niet in het slaghoedje van de huls, de granaat die erop zit is dan nog net zo gevaarlijk.
als het om een granaat is wel maar kogels niet en daarbij een granaat (sherpe) zal je nooit op een afgeschoten huls vinden. teminste niet bij bodemvonsten. maar oke de punt kan afgebroken zijn. (bij kogels) :wink:
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Sinds wanneer heeft een granaat een slaghoedje dan? Een granaat op een afgeschoten huls klopt inderdaad niet, daarom vind ik je beredenering zo vaag.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Dat kogels niet gevaarlijk zijn is overigens lariekoek. Maargoed.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

als ze afgeschoten zijn kan jer toch niks meer mee. ik bedoel geen explosive kogels.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Je zegt in je post hiervoor enkel alleen kogels. Daar vallen ook explosieve kogels onder niet?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

ja kan, voor mijn idee vallen explosive kogels onder granaten. maar zal wel weer aan mij liggen. een kar98 kogel is toch onschadelijk en kan je niet meer afschieten. (probeer maar lukt toch niet)
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Ik raad je aan om hier >> http://www.inert-ord.net/usa03a/index.html eens rond te kijken.

En hier >> http://www.bodem-vondsten.nl/index.php zitten de Nederlandstalige experts op het gebied van bodemvondsten uit de Tweede Wereldoorlog (toch Nick? :lol: )
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

special air service schreef:ja kan, voor mijn idee vallen explosive kogels onder granaten. maar zal wel weer aan mij liggen. een kar98 kogel is toch onschadelijk en kan je niet meer afschieten. (probeer maar lukt toch niet)
Explosieve kogels vallen onder granaten.... jaja. Vaag manneke.
Plaats reactie