Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

ja, zij hebben toch ook hun aandeel aan die slag geleverd?
29
74%
mowh, zolang er maar geen SS-ers tussen zitten..
5
13%
nee, dan ver**** je alleen maar de ouwe dag van die heldhaftige Britse veteranen!!
1
3%
mooi niet! stelletje zieke varkens zijn het!!
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ik heb het van iemand bij Museum Hartenstein gehoord dat er geen Duitsers komen, officieel dan... of dat vanwege de burgers, Britten of allebei is wist hij niet.

Waarom zouden de gewone Wehrmacht en al dat grut dat vanuit het Westen kwam wel welkom zijn volgens sommigen van jullie en de meer gedisciplineerde SSers uit het oosten niet?
wat herdacht word is een SLAG, niet de hele OORLOG!! de slag word herdacht en in die slag is behoorlijk netjes gevochten en voor zover ik weet zijn er niet zoveel wreedheden begaan door beide kanten...
natuurlijk zijn er wel verkeerde dingen gebeurd, zo schijnt dat een dronken SS officier een gevangen Britse medische officier neergeschoten had.. maar dat soort gebeuren overal en in elke oorlog...

ik denk dat er hier teveel de nadruk word gelegd op de wreedheden van de SS gedurende de hele oorlog TERWIJL ALLEEN MAAR DE SLAG OM ARNHEM herdacht word!!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Hier word teveel zwart/wit gekeken.
Ik krijg hier de indruk dat ALLE ss-ers slecht waren en de 'gewone' wehrmachtsoldaat de 'goede' waren.
Wel,die vlieger gaat voor mij niet op,sorry.
Er waren ook gewone reguliere wehrmacht-onderdelen die werden ingeschakeld in het uitroeien van 'ongewenste elementen',zoals joden.
Of dacht je dat enkel ss eenheden daarvoor werden ingeschakeld?

Adrian.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Yorick schreef:ik heb het van iemand bij Museum Hartenstein gehoord dat er geen Duitsers komen, officieel dan... of dat vanwege de burgers, Britten of allebei is wist hij niet.

Waarom zouden de gewone Wehrmacht en al dat grut dat vanuit het Westen kwam wel welkom zijn volgens sommigen van jullie en de meer gedisciplineerde SSers uit het oosten niet?
wat herdacht word is een SLAG, niet de hele OORLOG!! de slag word herdacht en in die slag is behoorlijk netjes gevochten en voor zover ik weet zijn er niet zoveel wreedheden begaan door beide kanten...
natuurlijk zijn er wel verkeerde dingen gebeurd, zo schijnt dat een dronken SS officier een gevangen Britse medische officier neergeschoten had.. maar dat soort gebeuren overal en in elke oorlog...

ik denk dat er hier teveel de nadruk word gelegd op de wreedheden van de SS gedurende de hele oorlog TERWIJL ALLEEN MAAR DE SLAG OM ARNHEM herdacht word!!
Ik wil best met iemand een bepaalde slag herdenken maar dat zal moeilijk gaan als ik ondertussen weet wat hij nog meer geflikt heeft tijdens de oorlog.
Omdat het om een slag gaat kun je (ik tenminste niet) even de rest van de oorlog vergeten.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Adrian schreef:Hier word teveel zwart/wit gekeken.
Ik krijg hier de indruk dat ALLE ss-ers slecht waren en de 'gewone' wehrmachtsoldaat de 'goede' waren.
Wel,die vlieger gaat voor mij niet op,sorry.
Er waren ook gewone reguliere wehrmacht-onderdelen die werden ingeschakeld in het uitroeien van 'ongewenste elementen',zoals joden.
Of dacht je dat enkel ss eenheden daarvoor werden ingeschakeld?

Adrian.
Je hebt wel gelijk, ik geloof dat er ook "goede SS'ers" waren..Maar toch, de Wehrmacht was "verplicht" en de SS altijd vrijwillig(toch? ff tjekken nog:D) :roll:

Ik heb liever geen SS bij Arnhem!

Jurrie
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

denk dat we deze discussie beter kunnen sluiten...

antwoord is wel duidelijk:
meesten hebben het liever NIET..

en over SS en wie goed en fout waren kun je blijven discussieren...
"Arnhem bridge. And hold it!"
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Veel dienstplichtige Duitse jongens kozen voor de waffen ss omdat ze liever bij een elite eenheid diende dan bij de reguliere wehrmacht.
En ook het uniform was veel mooier,volgens veel jonge snaken van toen.
Dit gegeven mag men niet zomaar negeren.
En om zomaar elke ss-er als slecht te bestempelen is dom.
Kijk naar de geschiedenis Marloes,jij die beweert daar veel van te weten.
Of werd elke ss-er ingeschakeld in het uitroeien van ongewenste elementen soms?

Adrian.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Adrian schreef:Veel dienstplichtige Duitse jongens kozen voor de waffen ss omdat ze liever bij een elite eenheid diende dan bij de reguliere wehrmacht.
En ook het uniform was veel mooier,volgens veel jonge snaken van toen.
Dit gegeven mag men niet zomaar negeren.
En om zomaar elke ss-er als slecht te bestempelen is dom.
Kijk naar de geschiedenis Marloes,jij die beweert daar veel van te weten.
Of werd elke ss-er ingeschakeld in het uitroeien van ongewenste elementen soms?

Adrian.
Als je kiest voor een elite eenheid dan betekend dat dat je extra hard wilt vechten, dan vecht je extra hard voor de nazis.
Misschien is dat je bedoeling niet maar als je daar niet over nadenkt voor je je aanmeld is dat niet ok.
Lid worden van een eenheid alleen om het uniform is behoorlijk dom.
En als je je eenmaal gemeld had bij de SS kreeg je een opleiding met een bepaalde lading en boodschap.
Of je wilt of niet, dat laat zijn sporen achter.
Ik beweer niet dat ik veel weet van geschiedenis, vertel gewoon dat wat ik ervan denk te weten.
Niet iedere SSer maakte deel uit van gruwelijk oorlogsmisdaden, maar ze vochten wel voor gruwelijke doelstellingen en een zieke maatschappij, en dat deden ze extra hard en over het algemeen veel gemotiveerder dan de gemiddelde wehrmacht soldaat.
Daarnaast ben je lid van een organisatie die ergens voor staat, jij bent dan misschien onschuldig maar het uniform dat je draagt, de runen en alles waar de ss voor staat is betrokken bij foute dingen.
En dat denken mensen als ze de SS zien, niet 'goh die ene veteraan is vast onschuldig', nee 'daar heb je de ss...die waren fout'.
Als je eruit ziet als een hells angel denken bepaalde mensen ook van alles over je.
Dus terecht of onterecht, iemand de bij de SS zat brengt een boel bagage mee en zal door de meeste mensen op een bepaalde manier bekeken worden.

MAAR deze discussie is al zoooo oud en vaak gevoerd, bovendien kunnen we lullen wat we willen, geen van ons weet eigenlijk echt waar hij/zij het over heeft want we hebben die periode niet meegemaakt.
Bovendien lopen dit soort discussies vaak uit de hand.
Dus laten we er mensen bijhalen die het meegemaakt hebben en zich kunnen verdedigen, of laten we wat verhalen opzoeken en hier plakken.
In ieder geval ga ik er een eind aan breien.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

marloes schreef: MAAR deze discussie is al zoooo oud en vaak gevoerd, bovendien kunnen we lullen wat we willen, geen van ons weet eigenlijk echt waar hij/zij het over heeft want we hebben die periode niet meegemaakt.
Bovendien lopen dit soort discussies vaak uit de hand.
Dus laten we er mensen bijhalen die het meegemaakt hebben en zich kunnen verdedigen, of laten we wat verhalen opzoeken en hier plakken.
In ieder geval ga ik er een eind aan breien.
:)

groot gelijk..

als allerlaatste woord zeg ik:
men kan SSers niet over een kam scheren, daarvoor is de SS veels te divers en weten wij er veels te weinig van af en bovendien zijn we nergens zelf bij geweest en kunnen we dus ook nooit 100% objectief een mening geven!!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Nou, ik wil er nog best wel even over verderdiscussieren.
Aan de pol te zien hebben de meeste mensen liever wel dat er Duitse veteranen bij de herdenking in Arnhem aanwezig zijn. Een grote meerderheid stemt hier in iedergeval voor.
Marloes, ik heb het idee dat je denkt dat iedere SS'er wandaden op z'n geweten heeft. Lees eens boeken met levensverhalen, ooggetuigenverslagen dan zie je dat het ook gewoon mensen waren.
Ik ben benieuwd hoe je over de Amerikaanse paratroepers denkt, zijn dat ook fanatiekelingen zonder eer of geweten, het zijn tenslotten ook elitetroepen.
De discussie moet JUIST gevoerd worden, al is hij al zoooooo oud. Je kunt hier niet zomaar omheen. Na Rusland heeft Duitsland de meeste militaire slachtoffers van de wereld, zo'n 4 miljoen. Nu kun je zeggen: Ja, maar zij zijn begonnen. Zo simpel liggen de zaken niet.
Ik kende iemand wiens familie bij Kleef in Duitsland woonde. De vrouw haar neef weigerde dienst te nemen in de Wehrmacht en is toen voor zijn huis doodgeschoten als dienstweigeraar.
Ik moet jullie ook eerlijk bekennen dat ik denk dat ik ook wel enthausiast zal zijn geweest voor keurtroepen. Wie wil daar geen deel van uitmaken. Kijk, het grote verschil is dat ik nu weet wat zich in de concentratiekampen heeft afgespeeld. Het wrange daarvan is dat de kampbewakers niet eens tot de Waffen-SS behoorde en dat dit ook de reden is dat 9 van de 10 SS soldaten nooit heeft geweten van de concentratiekampen. Zo zijn er goede SS soldaten geweest en slechte Wehrmachtsoldaten. Ik ken foto's van WH soldaten die aan de rand van een massagraf staan. Wat ook vergeten wordt is dat er speciale Einzatsgruppen waren die soms ook nog eens met genoegen door de plaatselijke bevolking werden geholpen bij het afschieten van niet gewenste personen. Dit had allemaal niets te maken met de Waffen-SS en de soldaten hiervan.
Wat ik ook vreemd vind, Marloes, je zegt dat je nooit met een SS soldaat een herdenking zou kunnen houden, of wat ik uit je verhaal kan opmaken. Waarom niet? Met een Britse of Amerikaanse militair wel? Aangezien het aantal slachtoffers aan Duitse zijde zullen er meer geallieerde militaire "moordenaars"rondlopen dan Duitse.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Stijn
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Met een Britse of Amerikaanse militair wel? Aangezien het aantal slachtoffers aan Duitse zijde zullen er meer geallieerde militaire "moordenaars"rondlopen dan Duitse.
De Duitsers hadden anders wel de dood van ongeveer 20 miljoen Russen op hun geweten. Daar zullen die soldaten die nu nog rondlopen ook wel wat mee te maken hebben gehad of niet?

(Dit ter nuance)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

elke kant heeft oorlogsmisdaden begaan, de een meer dan de ander.... Rusland en Duitsland over het algemeen een stuk meer en wreder, maar de Geallieerden evengoed!

maar het isniet objecctief om te zeggen dat de SS slecht was, zoals stijn al zegt: het waren speciale eenheden die met de Joden handelden, en tuurlijk begingen de soldaten ook oorlogsmisdaden, schoten ze gevangenen of burgers zomaar neer, maar dat deden de Amerikanen evengoed (zie een ander topic hier op het forum!)
de Waffen-SS was gewoon een elite eenheid die voornamelijk aan het front vocht en als het nodig was werden ze ook wel voor andere zaken ingezet, maar lang niet elke SS soldaat heeft Joden omgebracht in een concentratiekamp hoor! dat is een verkeerd beeld wat men van de SS heeft!

ik zeg neit dat de SS niks verkeerd heeft gedaan, maar ik vind alleen dat ze te zwaar bestraft worden in de zin van zwartgemaakt en met de nek aangekeken!!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Yorick schreef:
maar het isniet objecctief om te zeggen dat de SS slecht was,
Waren ze dan goed? Want jij zegt tot het niet objectief is om te zeggen dat de SS slecht was.Dus blijft er nog maar 1 keuze over en dat is goed.En er zullen ook SS'ers zijn geweest die zich vrijwillig aangemeld hebben in 1943 of 1944 toen ze wisten tot de joden werden vergast en doodgeschoten.Als je zoiets hoort dan moet je toch ook denken van "Daar ga ik me niet voor opgeven".Maar je had natuurlijk mensen die dat wel wilde omdat ze de joden haatte en daarvoor speciaal naar de SS gingen.Niet iedereen was zo in de SS maar de meeste(Wat ik denk) waren toch wel in staat om joden en dergelijke neer te schieten of te vergassen.(Wat normale leger eenheden niet deden).Want waarom zijn trouwens alleen maar SS'ers ingezet in kampen en bij razzia's? Omdat zei hun taak wel deden en niet zoals andere duitse leger eenheden.

Ps:Dit is niet kwaad bedoeld op jou yorick,dus vat het niet persoonlijk op :wink:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

robin.h schreef:
Yorick schreef:
maar het isniet objecctief om te zeggen dat de SS slecht was,
Waren ze dan goed? Want jij zegt tot het niet objectief is om te zeggen dat de SS slecht was.Dus blijft er nog maar 1 keuze over en dat is goed.
sorry verkeerd verwoord van mij: wat ik bedoelde is: dat alle SSers per definitie slecht zijn!

quote="robin.h"]En er zullen ook SS'ers zijn geweest die zich vrijwillig aangemeld hebben in 1943 of 1944 toen ze wisten tot de joden werden vergast en doodgeschoten.Als je zoiets hoort dan moet je toch ook denken van "Daar ga ik me niet voor opgeven".[/quote]
klopt, maar ik denk dat dat lang niet bij alle jonge mannen bekend was! ooit wel is een rekruterings poster van de SS gezien waar ze zeiden dat je daar Joden kon vergassen? ik ben ze nog nooit tegengekomen!!!
robin.h schreef:[Maar je had natuurlijk mensen die dat wel wilde omdat ze de joden haatte en daarvoor speciaal naar de SS gingen.Niet iedereen was zo in de SS maar de meeste(Wat ik denk) waren toch wel in staat om joden en dergelijke neer te schieten of te vergassen.(Wat normale leger eenheden niet deden).Want waarom zijn trouwens alleen maar SS'ers ingezet in kampen en bij razzia's? Omdat zei hun taak wel deden en niet zoals andere duitse leger eenheden.
tuurlijk die zaten er ook bij.. dat geef ik ook toe... maar lang niet allemaal waren ze zo..
robin.h schreef:[Ps:Dit is niet kwaad bedoeld op jou yorick,dus vat het niet persoonlijk op :wink:
:) vind het alleen maar leuk zo'n discussie!

zolang je maar weet dat ik alles behalve een Nazi aanhanger ben ofzo!!
ik vind gewoon dat de Duitse soldaten tevele over een kam worden gescheert!!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

[/quote]
En er zullen ook SS'ers zijn geweest die zich vrijwillig aangemeld hebben in 1943 of 1944 toen ze wisten tot de joden werden vergast en doodgeschoten.Als je zoiets hoort dan moet je toch ook denken van "Daar ga ik me niet voor opgeven".Maar je had natuurlijk mensen die dat wel wilde omdat ze de joden haatte en daarvoor speciaal naar de SS gingen.Niet iedereen was zo in de SS maar de meeste(Wat ik denk) waren toch wel in staat om joden en dergelijke neer te schieten of te vergassen.(Wat normale leger eenheden niet deden).Want waarom zijn trouwens alleen maar SS'ers ingezet in kampen en bij razzia's? Omdat zei hun taak wel deden en niet zoals andere duitse leger eenheden.

Ps:Dit is niet kwaad bedoeld op jou yorick,dus vat het niet persoonlijk op :wink:[/quote]

Wat kraam jij een onzin uit zeg, Robin.
Jij beweert dus dat men later in de oorlog opeens WEL wist wat er met Joden en dergelijke gebeurde. Wat hebben Joden trouwens met de Waffen SS te maken, als ik vragen mag?
De razzia's werden ook door de SD ondernomen en soms werd er ook gebruik gemaakt van Wehrmacht personeel.
De NSB gaat er wat dit betreft ook niet vrijuit!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

De discussie ging op dit moment over de SS of die goed waren of niet.Daarvoor geef ik als voorbeeld een argument over Joden.De razzia's werden ook door anderen dan waarschijnlijk ondernomen maar toch het meest door de SS dacht ik.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Plaats reactie