Wat is voor jou de "Nederlandse cultuur"?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Nou Dodo die bron(nen) zijn allemaal vrienden van mij die daar gewoon met de Turken daar in gesprek zijn geraakt.. Vorig jaar zijn er 3 vrienden van me naar Turkije gedaan en ze waren het allemaal eens dat de Turken daar heel anders zijn dan hier dus.. maar tsja dat kan je eigenlijk dus niet als een goeie bron beschouwen.. ik had laatst wel een verhaaltje gelezen over een Turks meisje in Nederland opgegroeid en die weer naar Turkije ging om te studeren. Zij werd daar altijd als "buitenbeentje" gezien etc. omdat ze anders Turks praatte, nog een beetje deftig of iets dergelijks..

En over die emigratiegolf heb ik het niet. Nu gebeurd het ook nog, maar dan worden Nederlanders graag binnengehaald in Australië.

Ja, wij hebben ze als gastarbeider gehaald terwijl in de periode 45-55 (ong.) het gestimuleerd werd om naar Canada, Australië etc. te gaan..



NEDERLANDSE AUSSIES

Australie is al tijden lang een populair nieuw thuisland onder Nederlanders. De meeste van hen arriveerden tussen 1950 en 1960 en waren toen gemiddeld 20 jaar. Momenteel wonen zo'n 96.000 Nederlandse immigranten in Australie. In totaal zijn er ongeveer 250.000 Australiers met (deels) Nederlands bloed waarvan de meeste Nederlanders zich in en rond Sydney (30.000) en Melbourne (33.000) bevinden. Maar ook aan de andere kant rond Perth leeft een groot aantal Nederlanders. De Dutch Aussies spreken thuis voornamelijk Engels, zelfs als beide ouders gewoon van Nederlandse afkomst zijn. De meeste kinderen worden eentalig opgevoed en wel in het Engels! Hierdoor hebben de Nederlandse immigranten zich (ge)makkelijk(er) aangepast dan andere immigranten. Interessant is dat de kleinkinderen van de eerste generatie zich weer lijken de interesseren voor de Nederlandse taal, terwijl hun ouders er vaak niets van moeten hebben.
Hoewel de Dutch Aussie zich behoorlijk aan de Australian way of life aan lijkt te passen, heerst er toch een gemeenschappelijk gevoel. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de verschillende Nederlandse gemeenschappen en kranten in Australie, zoals de 'Dutch Courier', die speciaal voor Nederlandse Australiers is ontwikkeld. En wat dacht je van het Holland Festival? Dit is het allerlgrootste Nederlandse festival van het zuidelijk halfrond en 'aims to entertain with a huge variety of events and attractions to give people a real "Dutch" experience'. Het evenement vindt op 18 en 19 februari 2006 plaats in Victoria. Er zijn ook verschillende websites te vinden die voor en door emigranten gemaakt zijn om een steun in de rug te bieden in een vreemd land.

http://www.australie.nl/nb/indexaus07_lang.html
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Overigens, voor het begrip cultuur ben ik van de definite van de van dale uitgegaan:
3 kunst en wetenschap
:)

Ik denk niet dat de meeste mensen deze definitie van cultuur bedoelen als ze het hebben over aanpassen.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Dodo schreef:

Eventjes een klein gedachtenexperimentje.
Je gaat met een Nederlandse kolonie naar Spanje. Nu neem ik Spanje, waarom? Het is geen zéér verschillende cultuur, Nederlanders gaan er regelmatig heen voor hun vakantie en het is een EU-land met een ecomisch relatief hoge standaard (relatief met landen buiten de EU). Vreemd voorbeeld eigenlijk, zoveel verschillen wij niet, maar toch, kijk (of eerder: lees) en huiver:
Passen wij ons aan? Kleine kans. Veel Nederlanders nemen niet eens de moeite om in hun vakantie (2 à 3 weken van een heel jaar) iets van de andere cultuur op te snuiven. Je hebt de hele Nederlandse en verachtelijke zuipkolonie, genaamd Salou. Veel Nederlanders nemen niet eens de moeite om streekgerechten te proberen. Ze vreten de vette hap die Nederlandse snackbarhouders verkopen in Salou. Ze zuipen Heineken in de Nederlandse disco's die Nederlandse clubhouders geopend hebben.

Nederlanders krijgen het niet eens voor elkaar om 2 weken wat anders te proberen. Om nu ronduit te gaan beweren dat, wanneer wij, misschien in de toekomst noodgedwongen, verhuizen naar een ander land, wij ons aanpassen aan de cultuur daar, is gewoon niet te bewijzen (over een Latijnse zinsconstructie gesproken hehe :P ). Alles wijst tegen ons. En waarom? Tja..
Nederlanders leven tegenwoordig (in mijn ogen) in een simplistische en verachtelijke cultuur. Geen enkel besef van de waarden en hun normen. Mijn beste vriend, naar mijn mening zou je gek in je hoofd zijn om je aan te passen aan de Nederlandse cultuur. Een religie bied meer, meer aan waarden en hun normen, en als sommigen dat tot in het extreme willen doorvoeren, laat ze hun gang gaan. Ze moeten alleen dan niet opkijken dat er enkelen zullen zijn die minder voor ze open staan. Dat zit gewoon in het aard van het beestje.

Overigens, een detail (een best grote): haal cultuur en taal niet door elkaar.. :)

Pff de Nederlandse cultuur: voor mij is dat stampen op hardcore, dikke wijfen in teveel onthullende kleding en iedere middag om 3 uur een kroket naar binnen douwen. Brrrr...

Hehe, alsof de Nederlanders zich zouden aanpassen. De meesten hebben het aanpassingsniveau van een varken. Daarom nemen we ook altijd die eeuwige sleurhut aka caravan mee.

De culturele vergelijking tussen de vakantie en vrijetijdsgewoonten van Nederlandse maatschappelijke lagen is toch iets anders dan Nederlandse cultuur naast andere culturen leggen. Niet alle Nederlanders laven zich aan sangria en patat mét op een camping in een land dat ze niet eens op de kaart kunnen aanwijzen. De doorsnee Spaanse campinghouder dan ook heeft een heel ander beeld van Nederland en de Nederlanders dan iemand die Nederland regelmatig bezocht heeft en zich een beetje heeft verdiept in bepaalde achtergronden.

Wat men tegenwoordig onder "cultuur" verstaat is grotendeels geleend/gepikt/ontstaan uit vele andere culturen (Amerika, Afrika, Azie). 100 jaar geleden kon men bijvoorbeeld een foto maken van een jongen en een meisje en eenieder kon aan de hand hiervan eningszins achterhalen uit welk land of welke streek zij afkomstig waren. Dat moet je nu eens proberen! Kleding, houding, uiterlijke kenmerken...het is zo ongeveer eenheidsworst geworden.

Door allerlei oorzaken is een groot deel van de oorspronkelijke Nederlandse cultuur in het dagelijks leven verloren gegaan of bevind zich goed geconserveerd in musea. Behalve klompen, molens, kaas, tulpen, de deltawerken, ons koningshuis, de Rotterdamse haven en de KLM is er weinig meer dat ons heden ten dage herinnert aan ons roemruchte verleden. Als zeevarende natie, koloniale macht en steenkoolproducent tellen we niet meer mee en door allerlei omstandigheden en gebeurtenissen willen we dat allemaal kennelijk liever vergeten. Onwetentheid, maar ook schaamte en zelfkastijding vervangen nationale trots. Geschiedenis en Nederlandse taal vallen onder het begrip "lekker belangrijk" en niet alleen bij de jeugd, getuige bijv. de stemmen die regelmatig opgaan in maatschappij en politiek om geschiedenis als vak maar helemaal af te schaffen en het al decennia durende geharrewar op academisch niveau tussen 'pannekoek' en 'pannenkoek', zodat zolangzamerhand niemand meer weet hoe hij zijn moerstaal moet schrijven en spreken. Slechts door de sport (onder invloed van internationale gebruiken) is het Wilhelmus weer een beetje in de belangstelling komen te staan, maar waar het voor staat en hoelang dit lied officieel ons nationale volkslied is (nog geen 80 jaar!) weet praktisch geen hond. Lekker belangrijk immers?

Jeugdige rebellie is van alle tijden; onze ouders en grootouders leefden zich als scholieren reeds uit met rock & roll, flower power en disco, alleen de ongecontroleerde consumptie van alcohol en drugs, dat zich vervolgens uit in agressief en liederlijk gedrag, heeft inderdaad meer kapot gemaakt dan mij en menigeen lief is. Vertroebelde gezagsverhoudingen en materialisme hebben de rest gedaan.

De laatste 3 decennia is ons land in aanraking gekomen met immigranten uit diverse windstreken die ieder een cultuur, gedachtengoed, religie, normen en waarden met zich mee hebben gebracht, die volkomen anders zijn dan de onze. Het had logisch geweest als deze mensen zich, maatschappelijk gezien, hadden aangepast aan de gebruiken in hun nieuwe vaderland, want het is in de praktijk voor ons simpelweg ondoenlijk om ons aan te passen aan bijv. een Surinaamse én een Turkse én een Marokkaanse cultuur, die immers onderling al van elkaar verschillen als dag en nacht. Dat heeft niets met onwil, rascisme of discriminatie te maken, al menen voorstanders van een multiculturele samenleving van wel. Men vergeet echter dat er geen land ter wereld is waar een dergelijk systeem op de lange termijn werkt (kijk naar voormalig Joegoslavie en de voormalige Sovjetunie, waar verschillende bevolkingsgroepen elkaar met onderbrekingen al eeuwenlang in de haren vliegen); er is dus geen enkele garantie dat zoiets hier wel werkt, en de voortekenen zijn al in brede zin merkbaar. Internationale gebeurtenissen, zoals 9-11 en de gevolgen daarvan, hebben ook hier hun weerslag gekregen. Moslims menen enerzijds dat ze allen worden aangekeken op de daden van een kleine minderheid en anderzijds is aan het licht gekomen wat voor rottigheid een aantal imams over hun volgelingen uitstrooien. Dit alles versterkt het "wij - zij gevoel" en zijn een voedingsbodem voor extremisme en fundamentalisme. Als tegenwicht gaat zich een geleende subcultuur van skinheads, lonsdalers en andere rechtsgeörienteerde groepen ontwikkelen, iets dat evenmin een gunstige ontwikkeling genoemd kan worden. En de Nederlandse cultuur? Die staat als altijd stof te happen; als je goed kijkt zie je onze voorouders op de schilderijen van Rembrandt en Vermeer hoofdschuddend toekijken en, Bennie Jolink indachtig, naar elkaar fluisteren: "oe wat 'n volk!" :|
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Mike.H schreef:
En over die emigratiegolf heb ik het niet. Nu gebeurd het ook nog, maar dan worden Nederlanders graag binnengehaald in Australië.

Ja, wij hebben ze als gastarbeider gehaald terwijl in de periode 45-55 (ong.) het gestimuleerd werd om naar Canada, Australië etc. te gaan..

NEDERLANDSE AUSSIES

Australie is al tijden lang een populair nieuw thuisland onder Nederlanders. De meeste van hen arriveerden tussen 1950 en 1960 en waren toen gemiddeld 20 jaar. Momenteel wonen zo'n 96.000 Nederlandse immigranten in Australie. In totaal zijn er ongeveer 250.000 Australiers met (deels) Nederlands bloed waarvan de meeste Nederlanders zich in en rond Sydney (30.000) en Melbourne (33.000) bevinden. Maar ook aan de andere kant rond Perth leeft een groot aantal Nederlanders. De Dutch Aussies spreken thuis voornamelijk Engels, zelfs als beide ouders gewoon van Nederlandse afkomst zijn. De meeste kinderen worden eentalig opgevoed en wel in het Engels! Hierdoor hebben de Nederlandse immigranten zich (ge)makkelijk(er) aangepast dan andere immigranten. Interessant is dat de kleinkinderen van de eerste generatie zich weer lijken de interesseren voor de Nederlandse taal, terwijl hun ouders er vaak niets van moeten hebben.
Hoewel de Dutch Aussie zich behoorlijk aan de Australian way of life aan lijkt te passen, heerst er toch een gemeenschappelijk gevoel. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de verschillende Nederlandse gemeenschappen en kranten in Australie, zoals de 'Dutch Courier', die speciaal voor Nederlandse Australiers is ontwikkeld. En wat dacht je van het Holland Festival? Dit is het allerlgrootste Nederlandse festival van het zuidelijk halfrond en 'aims to entertain with a huge variety of events and attractions to give people a real "Dutch" experience'. Het evenement vindt op 18 en 19 februari 2006 plaats in Victoria. Er zijn ook verschillende websites te vinden die voor en door emigranten gemaakt zijn om een steun in de rug te bieden in een vreemd land.

http://www.australie.nl/nb/indexaus07_lang.html
Allereerst, de migratiegolf van Nederlanders naar Australië nam plaats vlak na de Tweede Wereldoorlog. Nederland leverde toen nog subsidies aan de vertrekkers. Begin 1960, toen de economie weer een beetje begon aan te trekken, ontstond er een overspannen arbeidsmarkt. Dat wil zeggen dat er een aanbod was aan (bepaalde) banen, maar dat er geen vraag voor was. Dit waren veel simpele industriële banen. Nederland heeft toen de subsidies stopgezet en Nederlandse bedrijven begonnen met het zoeken naar gastarbeiders. Dit waren eerst Spanjaarde, Portugezen en Italianen. Later kwamen de Turken en de Marokkanen. Het is dus niet zo dat de Nederlanders weggingen en de gastarbeiders de plekjes overnamen. Nederlanders kregen gewoon de mogelijkheid om een hogere opleiding te doen, waardoor de vraag naar simpele banen wegviel.

Ik zou ook niet de migratiegolf naar Australië gebruiken voor een vergelijking met de migratiegolf van gastarbeiders. Nederlanders hadden gemiddeld een véél hoger opleidingsniveau. Ze vertrokken vrijwillig. Nederlandse bedrijven hadden speciale wervingsbureau's om gastarbeiders aan te trekken. Dit ging er een beetje twijfelachtig aan toe, totdat de Nederlandse overheid ingreep. Daarnaast was het opleidingsniveau van de gemiddelde gastarbeider bijzonder laag. 73% van de Turkse gastarbeiders had alleen iets van een basisvorming gekregen. Zo'n 48% van de Marokkaanse gastarbeiders was analfabeet.

Ik durf wel te stellen dat een groot deel van de Nederlandse emigranten een aardig hoog opleidingsniveau hadden. Australië heeft hele strikte regels voor nieuwe inwoners. Ze moeten binnen 2 jaar op een bepaald inkomen zitten, een eigen huis hebben, als ze kinderen hebben moeten die (dacht ik, weet het niet zeker meer) op een Australische school zitten. Een héél ander beleid dan dat Nederland heeft gevoerd toen de gastarbeiders kwamen, en later hun gezinnen....
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Dodo berichte:

Ik durf wel te stellen dat een groot deel van de Nederlandse emigranten een aardig hoog opleidingsniveau hadden. Australië heeft hele strikte regels voor nieuwe inwoners. Ze moeten binnen 2 jaar op een bepaald inkomen zitten, een eigen huis hebben, als ze kinderen hebben moeten die (dacht ik, weet het niet zeker meer) op een Australische school zitten. Een héél ander beleid dan dat Nederland heeft gevoerd toen de gastarbeiders kwamen, en later hun gezinnen....

Je hebt het over beleid van nederland,maar dat is pas de laatste jaren zo.
In den beginne was er geen beleid,en de volgende decennia ook niet.
Had nederland net als australie maar een goed toelatings beleid gehad,dan zag het er nu veel beter uit nietwaar?
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Beleid is inderdaad een beetje het verkeerde woord hiervoor. Waar ik op doelde waren de wervingsovereenkomsten tussen verschillende overheden en de werkgevers. Er werden hele andere eisen gesteld aan gastarbeiders, dan de eisen van Australië waar men nu aan moet voldoen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Leuk dat je het nog eens duidelijk maakt wat je bedoeld.
Maar ik had het wel begrepen.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Dodo schreef:Nederlanders leven tegenwoordig (in mijn ogen) in een simplistische en verachtelijke cultuur. Geen enkel besef van de waarden en hun normen.

Hehe, alsof de Nederlanders zich zouden aanpassen. De meesten hebben het aanpassingsniveau van een varken.
Als je het nu over jezelf zou hebben,OK.
Maar jij beledigt nu alle Nederlanders...
Jij vind dat Nederlanders zich moeten aanpassen als ze 1 week op vakantie gaan, maar jij vind ook dat als hier mensen komen wonen ze zich niet aan hoeven te passen.

Laat maar, ik heb al geen zin meer om met jou in discussie te gaan..
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

mannerheim schreef:
Dodo schreef:Nederlanders leven tegenwoordig (in mijn ogen) in een simplistische en verachtelijke cultuur. Geen enkel besef van de waarden en hun normen.

Hehe, alsof de Nederlanders zich zouden aanpassen. De meesten hebben het aanpassingsniveau van een varken.
Als je het nu over jezelf zou hebben,OK.
Maar jij beledigt nu alle Nederlanders...
Jij vind dat Nederlanders zich moeten aanpassen als ze 1 week op vakantie gaan, maar jij vind ook dat als hier mensen komen wonen ze zich niet aan hoeven te passen.

Laat maar, ik heb al geen zin meer om met jou in discussie te gaan..
Okidoki, maar je hebt mij niet begrepen, of je hebt niet de moeite genomen om dit topic eens door te lezen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Nederlander zijn

Bericht door asjemenou »

Wordt het "Nederlander zijn" niet een beetje te zwart/wit weergegeven op dit topic? Van een Nederlandse middenstander aan de Spaanse costa weet ik dat niet alleen de (jeugdige) Hollanders zich daar misdragen. De nazaten van onze voormalige bezetters én bevrijders (Duitsers én Britten) vertonen dit wangedrag daar ook veelvuldig. Om dan nog maar te zwijgen van de Scandinaviërs die zich aan de Spaanse kust vrijwillig vergiftigen met een flinke overdosis alcohol. Uiteraard ziet menig locale Spanjaard dit "vakantie" gedrag met lede ogen aan maar gelijktijdig weet deze Spanjaard ook dat deze toeristen zeer belangrijk zijn voor zijn economie!
Het zijn dezelfde Spanjaarden die volgens onderzoek, het luiddruchtigste volk van Europa zijn. Zelf ben ik meerdere malen op verschillende plaatsen in Spanje geweest én inderdaad, overal in den lande weet de Spanjaard in het verkeer z'n claxon goed te vinden. Ik kom dan ook tot de conclusie dat elk volk zo zijn eigenaardigheden heeft.
Ondanks "onze" misdragingen aan de Spaanse costa weet ik dat wij Nederlanders toch ook een geliefd volk in den vreemde zijn. Voor de Nederlander die "wat langer" in het buitenland verblijft, kan over het algemeen worden gezegd dat hij/zij zich toch goed weet aan te passen aan de locale cultuur en wetten. Uitzonderingen, die er altijd zijn, daar gelaten.
Wat mijn eigen familie in de Verenigde Staten betreft, in hun hart blijven het Nederlanders maar buitenshuis zijn het echte Amerikanen. Aan de gevel van hun huis hangt een houten klomp met daarin een paar bloemetjes, dat min of meer hun afkomst verraad maar de afstand van slechts één kilometer wordt door hen toch écht wel afgelegd in de auto en niet met de fiets.
Zo'n soort vergelijking kan je ook maken met onze Nederlandse medelanders. Zij zullen toch altijd iets van hun eigen cultuur blijven behouden en dat is op zich ook niet erg. We leven tenslotte (gelukkig) in een vrij land. Hun aanwezigheid in onze samenleving heeft ook positieve (culinaire) kanten. Denk maar aan de Indische rijsttafel, de Turkse pizza, Spaanse tapa's enz.
Zelf denk ik dat verdraagzaamheid hét grote toverwoord is voor onze samenleving. Ons land is tenslotte niet meer zoals 60 jaar geleden en wordt meer en meer een smeltkroes van allerlei culturen. Dit geldt overigens niet alleen voor Nederland. Toch blijf ik het wel van enig belang vinden dat de geschiedenis en het culturele erfgoed van ons land bewaard blijft en wordt doorgegeven aan komende generatie's. Velen van ons, die regelmatig op dit forum komen doen dit gelukkig al. En dan in de vorm van het bewaren van rekwisieten uit een zwarte periode van onze vaderlandse geschiedenis. Tot slot, we mogen best wel een beetje trots zijn op ons landje. Zo slecht doen we het tenslotte ook weer niet.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Nederlandse cultuur

Bericht door asjemenou »

Nog even reagerend op de openingstopic; Wat is voor jou de "Nederlandse cultuur"? Zoals ik al in mijn vorige reactie vermeld vind ik het toch wel belangrijk dat onze cultureel erfgoed bewaard blijft.

Afbeelding

Vele van ons vinden misschien de Hollandse molens nogal saai en niet meer passen in het huidige imago van ons land. Toch heb ik menig buitenlander een plezier gedaan met een afdruk van bovenstaande foto. Én ze blijven het mooi vinden.
Gelukkig staat de Kinderdijk op de lijst van het UNESCO wereld erfgoed zodat ook de komende generatie's nog van deze unieke groep molens kan blijven genieten.
Toch staat het gebied waar deze molens staan onder druk. Het gebied, de Alblasserwaard, maakt deel uit van het zuidelijke deel van het Groene Hart. De molens zijn nu al bijna niet meer te fotograferen zonder dat de horizon vervuild is met contouren van stadsbebouwing of electriciteitsmasten. Eeuwig zonde! En weer denkt één of ander projectontwikkelaar; "Ach, er kunnen nog 1000 huizen bij in dat Groene Hart." En het jaar daarop denkt hij dat weer en krijgt hij wellicht weer zijn zin. En zo verdwijnt steeds meer en meer een uniek stukje Nederland. Het is dit unieke stukje Nederland dat voor een belangrijk deel, deel uitmaakt van ons nationale imago. Dit is nu voor mij dé Nederlandse cultuur. Laten we daar met z'n allen zuinig op zijn.
Tijdens één van mijn vele bezoeken aan de Kinderdijk was ik getuige van een fotoreportage van een bruidspaar van Turkse komaf. Ik vroeg hen waarom zij zich juist daar lieten fotograferen. Het antwoord was; "Wij zijn hier geboren en voelen ons meer Nederlander dan Turk. We vinden het een leuk idee om ons te laten fotograferen in een typisch Nederlands landschap. Ook leuk om zulke foto's op te sturen naar onze familie in Turkije."
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Zelf ben ik nationalistisch in de zin van 'trots op me land en ze moeten ervan afblijven'. Ikzelf werk in de AH 4 dagen per week en ondervindt regelmatig de treiterpartijen, diefstallen etc. van de marokkaanse jeugd. Voor de Nederlandse 'Lonsdalers' en zogenaamde 'Hooligans' van Feyenoord en ADO geld hetzelfde. Ik betreur het zeer dat het zo uit de hand loopt, maar misschien hadden we het wel jaren van te voren kunnen voorspellen.

Toch moet ik wel zeggen dat ik sommige argumenten van forum-leden zwak vind. Ik bedoel dan niet alleen in dit topic. Opmerkingen als 'ze kunnen geen Nederlands, en 'Nederlanders die emigreren passen zich wel aan' vind ik verwerpelijk. Als je als Nederlander emigreert naar Saudi-Arabi is de taal erg moeilijk en zal je hoogst waarschijnlijk hetzelfde effect hebben als de 'nederlandse-marokkaan'. Om er aan toe tevoegen dat de Nederlandse taal wordt gezien als 1 van de moeilijkste ter wereld. En soms als je kijkt naar de grammatica en interpunctie van forumleden word je al droevig (die van mij kent ook zijn gebreken). Úiteraard is er voor de generatie emigranten die hier geboren(!) is geen excuus voor hun taalachterstand.

Toch zou ik zeggen laten wij het goede voorbeeld nemen, en ons volwassen gedragen. Extremistische moslims horen hier niet thuis, maar extreemrechtse groeperingen zoals Blood & Honor, Stormfront etc. horen hier ook NIET thuis.

Sgt. Gallée
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Dat jij dat zwak vind dat is dan iets persoonlijks en ik heb dat gezegd ja, hoef je het niet mee eens te zijn maar als je naar de Nederlandse gemeenschap kijkt in Australië of weet ik veel waar dan moet je toch met me eens zijn dat die zich beter aanpassen. Neem een willekeurig land, en let dus niet op de taal, en wij passen ons aan. Als een buitenlander hier komt en niet tegen de Nederlandse kritiek kan of bijv. de spotprent over Mohammed, wat wij ons weer moeilijk voor kunnen stellen, dan vind ik dat ook erg zwak. Maja dat kan dan ook weer aan mij liggen.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Interessante discussie, die bij mij meteen de vraag deed opkomen: "Hebben wij eigenlijk wel een cultuur?" Nederland als zodanig bestaat nog geen tweehonderd jaar. Daarvoor bestond het gebied, dat we nu Nederland noemen uit min of meer autonome gewesten, met ieder hun eigen cultuur, zeden en gewoonten. Zelfs een provincie als Gelderland, waar ik zelf woon, heeft geen eigen cultuur. We hebben de bourgondische Nijmegenaren met daaromheen de dorpen waar de pastoors vaak nog roomser zijn dan de Paus en op nog geen steenworp daarvandaan de Betuwe met zijn uiterst gereformeerde dorpjes. Iets noordelijker daarvan het zelfde laken een pak. De zwarte kousen van de Veluwe kent iedere Nederlander. Zelf woon ik in de Achterhoek. Helemaal een mengelmoes van culturen. Het ene dorp is katholiek, viert carnaval en schuttersfeest, het dorp ernaast is hervormd en de kermis moet daar volksfeest heten, omdat het anders te katholiek zou zijn.

De Nederlandse cultuur, als die al bestaat, komt pas tot uiting in het buitenland. Daar waar veel Nederlanders wonen, worden Nederlandse gebruiken volop in ere gehouden. Daar wordt nog volop Sinterklaas gevierd, terwijl wij hier liever de Amerikaanse kerstman in huis halen. Daar hangt John Vanderbildt, een derde-of-nog-meer-generatie Nederlandse Amerikaan nog steeds een klomp met geraniums naast zijn deur en een windmolen in zijn tuin. In Australië en Canada precies hetzelfde, zie de reclame van Unox en Evert van Benthem, uiteraard is deze reclame zwaar gechargeerd, maar toch. Wij Nederlanders willen in het buitenland maar wat grag laten zien, dat we uit dat kleine klompendragende, tulpenkwekende en Delfts-blauwe-vazen-kopende landje aan de Noordzee komen. En daarmee verschillen we niet veel van de allochtonen in ons land, die hun (vaak in hun land van herkomst) verouderde gebruiken en kleding nog steeds uiten.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Foei Hendrik! :wink: Nederland heeft wel degelijk een cultuur. Juist jij zou als Achterhoeker moeten weten dat met name in gebieden als de Achterhoek en Twente nog veel oeroude volksgebruiken in zwang zijn, zoals bijvoorbeeld die kermissen/volksfeesten. Ok, die zijn ouder dan het Koninkrijk der Nederlanden, maar dat is slechts een staatkundig gegeven. Cultuur is iets van het volk en niet van een staat.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Plaats reactie