Onklaargemaakte wapens

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Onklaargemaakte wapens

Bericht door ZEN.45 »

Naar aanleiding van een aantal recente topics stelde ik mij de volgende vraag:
“Als een wapen onklaargemaakt is volgens de wetgeving, zijn kenmerken zoals
nummergelijkheid, bouwjaar, markeringen, enz. dan nog van belang ?”.

Ik vraag mij oprecht af of door de ‘proces’ van het onklaar maken de andere
historische kenmerken niet onbelangrijk worden.
Zelf heb ik bvb. 2 grendelgeweren (K98k & M1903) waar o.a. een nieuwe loop
op gemonteerd was. Deze hebben voor mij weinig historische- of verzamelwaarde,
maar zijn natuurlijk wel geschikt voor op de schietstand.

Ik zoek hier geen debat over het al dan niet kopen van onklaargemaakte wapens,
maar ik ben wel nieuwsgierig of iemand bijvoorbeeld bereid is om extra te betalen
voor een demil Mauser omdat die nummergelijk is
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

Ik heb niet echt problemen met het kopen van onklaargemaakte wapens, meer met het onklaar laten maken van nog schietklare exemplaren.
Da's echt doodzonde.
En al zeker als ze volgens de Nederlandse wet onklaar worden gemaakt. ;)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Wat ik wel over wil zeggen is dat het voor mij wel degelijk uitmaakt of een kar98 wel of niet nummergelijk is, ook kwa waarde!
Hoewel bij het proces van onklaarmaken er wel onderdelen verwijderd worden en beschadigen blijft het voor mij van belang of een kar98 wel of niet nummer gelijk is. De reden hiervoor is dat een kar98 die niet nummergelijk is dus bijgewerkt is of dat er later andere onderdelen bijop zijn gezet als vervanging voor de oude (versleten) onderdelen. Bij een nummergelijke kar98 zie je dus de kar98 precies zoals hij in de oorlog ook was met al die onderdelen er nog op. Bij een niet nummergelijke is dit maar de vraag, daarbij kunnen namelijk ook onderdelen vervangen zijn na de oorlog. Of deze kunnen ook na de oorlog in mekaar gestoken zijn met losse onderdelen.
Ikzelf zou in mijn collectie overigens geen groot bezwaar hebben tegen een kar98 die niet volledig nummer gelijk is. Ik snap echter wel dat dit voor de waarde wel degelijk uitmaakt en ben het hier ook mee eens. Just my opinion! ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Mijn vraag gaat eigenlijk over de tegenstrijdigheid tussen, enerzijds ...
"...bij het proces van onklaarmaken er wel onderdelen verwijderd worden en beschadigen..."
en anderzijds ...
"...Bij een nummergelijke kar98 zie je dus de kar98 precies zoals hij in de oorlog ook was met al die onderdelen er nog op..."


Ik ben het natuurlijk eens dat een nummergelijke, werkende kar98 meer historische- en verzamelwaarde heeft !
Geldt dit echter ook nog voor een onklaargemaakte ?
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
pluskat
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 nov 2006, 20:34

Bericht door pluskat »

ZEN.45 schreef:Mijn vraag gaat eigenlijk over de tegenstrijdigheid tussen, enerzijds ...
"...bij het proces van onklaarmaken er wel onderdelen verwijderd worden en beschadigen..."
en anderzijds ...
"...Bij een nummergelijke kar98 zie je dus de kar98 precies zoals hij in de oorlog ook was met al die onderdelen er nog op..."


Ik ben het natuurlijk eens dat een nummergelijke, werkende kar98 meer historische- en verzamelwaarde heeft !
Geldt dit echter ook nog voor een onklaargemaakte ?
************************************************************
Ook onklaargemaakte K98's zijn nummergelijk meer waard dan niet nummergelijke samenraapsels.

Ik ken weinig serieuze verzamelaars die schietklare K98's aan de pop hebben hangen; scherpe vuurwapens op verlof moeten immers deugdelijk zijn opgeborgen in wapenkluizen e.d. Die serieuze verzamelaar wil geen samengeraapte, overgeblauwde, overgestempelde (russische oorlogsbuit) K98 op zijn pop, maar een originele K98: het enige dat je van buiten ziet aan onklaarmaken is de dichtgelaste loop.

Ikzelf ben in samenraapsels niet geinteresseerd, maar (verregaand) nummergelijke en onklaargemaakte K98's hebben altijd mijn belangstelling.

Overigens is het natuurlijk zo, dat de markt voor onklaargemaakte K98 veel groter is dan de markt (van verlofhouders) voor scherpe K98's.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Als je een Kar98 hebt die onklaar gemaakt is en je hem vantevoren nooit 'scherp' hebt gezien kun je nooit met 100% zekerheid zeggen of hij wel helemaal nummergelijk is. Er kunnen namelijk delen van de grendel zijn vervangen waar de nummers ingeslagen staan en dat kun je niet meer achterhalen.
Maar zoals al eerder gezegd is, is dat het onklaar maken van Kar98's die werkelijk 100% nummergelijk zijn heel erg zonde is. Ondanks dat de markt voor verzamelaars in onklaargemaakte kar98's aanzienlijk groter is dan die van de schietklare wapens. (helaas)
pluskat
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 nov 2006, 20:34

Bericht door pluskat »

Mauserwerke schreef:Als je een Kar98 hebt die onklaar gemaakt is en je hem vantevoren nooit 'scherp' hebt gezien kun je nooit met 100% zekerheid zeggen of hij wel helemaal nummergelijk is. Er kunnen namelijk delen van de grendel zijn vervangen waar de nummers ingeslagen staan en dat kun je niet meer achterhalen.
Maar zoals al eerder gezegd is, is dat het onklaar maken van Kar98's die werkelijk 100% nummergelijk zijn heel erg zonde is. Ondanks dat de markt voor verzamelaars in onklaargemaakte kar98's aanzienlijk groter is dan die van de schietklare wapens. (helaas)
************************************************************

Natuurlijk is het verdrietig om aan puike wapens te lassen/boren: edoch,
het aantal WM8-houders (verzamelaarvergunninghouders) dat ze op hun verlof kan bijschrijven in Nl is gering; een mooie K98 met een uitgeschoten/gerotte loop - dus niet meer interessant voor schietsport - kan zo toch nog mooi bij een verzamelaar terecht komen.

Vergeet overigens ook niet dat nrgelijke K98 ook nog op andere manieren verkracht kunnen worden. Zo heb ik veel K98's door sportschutters/jagers zien verminken met schuurpapier, gaten boren voor Telscoopvizieren e.d.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onklaargemaakte wapens

Bericht door asjemenou »

ZEN.45 schreef:Naar aanleiding van een aantal recente topics stelde ik mij de volgende vraag:
“Als een wapen onklaargemaakt is volgens de wetgeving, zijn kenmerken zoals
nummergelijkheid, bouwjaar, markeringen, enz. dan nog van belang ?”.

Ik vraag mij oprecht af of door de ‘proces’ van het onklaar maken de andere
historische kenmerken niet onbelangrijk worden.
Zelf heb ik bvb. 2 grendelgeweren (K98k & M1903) waar o.a. een nieuwe loop
op gemonteerd was. Deze hebben voor mij weinig historische- of verzamelwaarde,
maar zijn natuurlijk wel geschikt voor op de schietstand.

Ik zoek hier geen debat over het al dan niet kopen van onklaargemaakte wapens,
maar ik ben wel nieuwsgierig of iemand bijvoorbeeld bereid is om extra te betalen
voor een demil Mauser omdat die nummergelijk is
Leuk discussiepunt ZEN.45. Dit onderwerp blijft lastig te voeren op een forum zoals deze waar zowel Nederlanders als Belgen vertegenwoordigd zijn. Twee landen met twee totaal verschillende wapenwetten.
Persoonlijk vind ik het sowieso zonde om WOII wapens te déactiveren. Ongeacht of dat het wapen nummer gelijk is, van een bepaald bouwjaar is of wat dan ook. Het is net wat je zegt, dit soort gedéactiveerde wapens hebben nauwelijks nog een historische- of verzamelwaarde. Hoe je het ook bekijkt, het wapen is kapot. Het is niet meer in z'n oorspronkelijke staat.
Ook het "verminken" van een historisch (onklaar) wapen vind ik uit den boze. Ik lees nogal eens wat reactie's van mensen die bijvoorbeeld een telescoop op een Russische Mosin Nagant willen "monteren" om zo een Mosin Nagant "Snayper" te maken. Men vergeet dat er meer verschillen zijn tussen een Mosin Nagant M1891/30 en een Mosin Nagant M1891/30 "Snayper" dan alleen de telescoop. Je bent namelijk niet klaar met alleen een telescoop op zo'n wapen. Een kenner zal op één oogopslag kunnen zien dat het een vervalsing is. Een telescoop op een Mosin Nagant M1891 of op een karabijnversie klopt sowieso al niet.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Voor mij maakt het niet zo ontzettend veel uit als hij niet nummergelijk is. Als het origineel gestempelde oorlogse onderdelen zijn is hij voor mij gewoon orgineel. Alle uniformen en helmen die je er bijvoorbeeld bij koopt zijn toch ook niet aan dezelfde personen uitgegeven toch? Zoiets is onmogelijk om te verwezenlijken tenzij je erg veel geluk hebt en een complete set aantreft op een oude zolder.

Ik vind het ook jammer van die Mosin Nagant geweren. Deze zijn goedkoper als een K98k en worden daarom vaak "verneukt" om te proberen hun waarde op te krikken. Ik zag laatst zo'n neppe Nagant sniper op Egun.de. Het wapen was origineel uit de Tweede Wereldoorlog (1942) maar er was een naoorlogse kijker op geplaatst en ik zag meteen aan de rechte grendel dat het niet om een echte ging. Dat vind ik nou zonde van een mooi geweer.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Bericht door asjemenou »

Bart M. schreef:Voor mij maakt het niet zo ontzettend veel uit als hij niet nummergelijk is. Als het origineel gestempelde oorlogse onderdelen zijn is hij voor mij gewoon orgineel. Alle uniformen en helmen die je er bijvoorbeeld bij koopt zijn toch ook niet aan dezelfde personen uitgegeven toch? Zoiets is onmogelijk om te verwezenlijken tenzij je erg veel geluk hebt en een complete set aantreft op een oude zolder.

Ik vind het ook jammer van die Mosin Nagant geweren. Deze zijn goedkoper als een K98k en worden daarom vaak "verneukt" om te proberen hun waarde op te krikken. Ik zag laatst zo'n neppe Nagant sniper op Egun.de. Het wapen was origineel uit de Tweede Wereldoorlog (1942) maar er was een naoorlogse kijker op geplaatst en ik zag meteen aan de rechte grendel dat het niet om een echte ging. Dat vind ik nou zonde van een mooi geweer.
Voor sommige mensen staat inderdaad de kassa boven de historische waarde van zo'n geweer. Het is triest dat er zulke mensen bestaan. Ze beseffen niet dat met het verpesten van zo'n geweer er een stukje historie verloren gaat. De handeling is nu eenmaal onomkeerbaar. Terugkomend op de Mosin Nagant. Veel Sovjet PU kijkers enz. die je ziet zijn echter wel WOII gedateerd. Ze zijn ook niet echt super zeldzaam maar de bevestigingsplaat daarin tegen is veelal naoorlogs of replica. Dit geldt ook voor de gebogen grendel. Vervalste Mosin Nagant "Snayper" geweren kan je goed herkennen aan de serienummers. Originele Mosin Nagant " Snayper" geweren hebben een bepaald serienummer en lettercode.
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

Volgens mij liggen de prijzen van onklaar gemaakte en werkende wapens overigens niet ver uit elkaar
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

asjemenou schreef: Veel Sovjet PU kijkers enz. die je ziet zijn echter wel WOII gedateerd. Ze zijn ook niet echt super zeldzaam maar de bevestigingsplaat daarin tegen is veelal naoorlogs of replica.
Niet alleen de montage is replica. De kijkertjes worden ook nieuw gemaakt. De meeste kijkertjes die op dit moment in Duitsland worden aangeboden zijn nieuwe aanmaak.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

PU kijkers

Bericht door asjemenou »

racefiets schreef:
asjemenou schreef: Veel Sovjet PU kijkers enz. die je ziet zijn echter wel WOII gedateerd. Ze zijn ook niet echt super zeldzaam maar de bevestigingsplaat daarin tegen is veelal naoorlogs of replica.
Niet alleen de montage is replica. De kijkertjes worden ook nieuw gemaakt. De meeste kijkertjes die op dit moment in Duitsland worden aangeboden zijn nieuwe aanmaak.
De kijkers die ik gezien heb waren naar mijn idee toch wel origineel maar het verbaasd mij niets als ook dit weer (perfect) wordt nagemaakt. Tenslotte is er vandaag de dag meer WOII militaria te koop dan dat er in de hele oorlog gebruikt is!
Plaats reactie