Helmen behandelen met olie...

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Ik reageerde meer op de opmerking van Gerd e.a.
Sorry had quote moeten toepassen.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

SiNiStEr schreef: Foto kan wel maar denk dat dit alleen zin heeft bij daglicht anders kun je het resultaat nog niet goed zien. Woensdag heb ik pas overdag tijd dus dan zal ik een goede foto maken. :)
Ok ben benieuwd!
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

De olie zorgt er voor dat de verf en het leder wordt aangetast... Daarom is het niet verstandig van lederwerk en helmen in te vetten... Vroeger werd dat vaak gedaan, maar ondertussen weet men maar al te goed dat dat eigenlijk verkeerd is, en dat het schade toebrengt. Daarom doe je er best niks aan... Door een goede helm (100% origineel: originele verf, origineel binnenwerk) met olie te behandelen, zorg je er voor dat de waarde op korte termijn wordt gehalveerd (en meer)...

Ik sprak niet over bodemvondsten. Iedereen weet wel al hoe ik daarover denk... :evil:

MvG,
Gerd V
Polte schreef:Ik reageerde meer op de opmerking van Gerd e.a.
Sorry had quote moeten toepassen.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

willysproject schreef:De olie zorgt er voor dat de verf en het leder wordt aangetast... Daarom is het niet verstandig van lederwerk en helmen in te vetten... Vroeger werd dat vaak gedaan, maar ondertussen weet men maar al te goed dat dat eigenlijk verkeerd is, en dat het schade toebrengt. Daarom doe je er best niks aan... Door een goede helm (100% origineel: originele verf, origineel binnenwerk) met olie te behandelen, zorg je er voor dat de waarde op korte termijn wordt gehalveerd (en meer)...

Ik sprak niet over bodemvondsten. Iedereen weet wel al hoe ik daarover denk... :evil:

MvG,
Gerd V
Lang niet iedere olie is hetzelfde en ik ben ervan overtuigd dat er genoeg soorten zijn die de verf e.d. niet beschadigen vandaar dat ik het vraag.
Heb je er verder ervaring mee trouwens?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Helmen die met olie behandeld zijn worden door ervarern helm-verzamelaars als "gebrekkig" aanzien... Als is het maar door de glanzende schijn die er op komt... Met olie behandelde helmen zijn niet zo verzamel-geil als volledig originele exemplaren, dus de meeste ervaren verzamelaars leggen liever 100 à 200 euro op, teneinde een volledig originele helm te kopen. Hopelijk bereiken sommigen hier ooit ook eens dat niveau van verzamelen...
Voor de rest zorgen dergelijke antwoorden enkel maar voor dit soort topics:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=16598
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Om een klein beetje af te wijken en toch niet helemaal,
Hoe zit dat met stalen kisten?
Als die dingen er totaal niet meer uit zien of onder de vet en zand zitten,
Hoe of liever wat moet je gebruiken en doen om deze weer netjes te krijgen?
Je wilt hiervan de verf natuurlijk ook niet aantasten.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Ik zeg gewoon dat ikzelf (en anderen) nooit bereid zouden zijn om een WH SD helm te kopen die behandeld is met olie...
Dan wacht ik liever en koop ik nog liever een volledig intacte helm (die in exact dezelfde toestand is als 60 jaar terug en niet behandeld is met olie) aan een prijs die 250-300 euro hoger ligt... Ik wil niet zeggen dat de helm ongebruikt moet zijn, maar wel 'onaangeroerd' (zonder dat er sinds het einde van de oorlog aan geprutst is...) Deze helmen zijn nog steeds te vinden en indien men dergelijke stukken terug te koop aanbiedt blijft men er nooit mee aan zijn vingers zitten...
Wat betreft kisten heb ik geen ervaring. Deze zaken zeggen me niet zo veel.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

willysproject schreef:Helmen die met olie behandeld zijn worden door ervarern helm-verzamelaars als "gebrekkig" aanzien... Als is het maar door de glanzende schijn die er op komt... Met olie behandelde helmen zijn niet zo verzamel-geil als volledig originele exemplaren, dus de meeste ervaren verzamelaars leggen liever 100 à 200 euro op, teneinde een volledig originele helm te kopen. Hopelijk bereiken sommigen hier ooit ook eens dat niveau van verzamelen...
Bij mijn helm is niks geen glanzende schijn te zien dus dat gaat al niet op. Verder zou het kunnen dat jij en sommige anderen die helmen als minder origineel zien, zelf vind ik dat echter grote onzin. De olie die ik heb gebruikt komt de helm enkel ten goede door hem goed te beschermen en verder is er niks van te zien. Heb hieronder een paar beloofde foto's geplaatst van de helm zoals hij nu is. Ze zijn niet helemaal zo 100% scherp geworden als ik had gewild maar denk dat ze goed genoeg zullen zijn. Hierop valt ook te zien dat de olie niet te zien is en ook geen glanzende laag achter heeft gelaten. De helm is gewoon in een net zo'n goede en onaangeroerde staat als daarvoor.
Overigens vind ik je laatste zin raar overkomen. Alsof die manier van verzamelen hoog verheven is boven andere manieren van verzamelen. Persoonlijk zou ik die manier liever willen plaatsen onder "overdreven" of "doorgeslagen". Dit is verder geen persoonlijke aanval en ik heb wel respect voor die manier van verzamelen maar mij gaat hij tever. Maargoed, zoals gezegd is dit slechts mijn persoonlijke mening. :)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Dat heeft niks te maken met "verheven" of gebrek aan respect.

Ik vind het eigenlijk grappig hoe vlug sommigen het hier hebben over "respect hier" en "respect daar"... Eigenlijk heeft men hier vaak weinig respect voor het krijgen van goede raad van ervaren verzamelaars...
Als men in het leven steeds met iedereen moet rekening houden en respectvol blijven, dan moet men gewoon forums afschaffen... De waarheid kwets immers vaak...

Als sommigen hier binnen een tiental jaar nog steeds deze dingen verzamelen en gedurende die jaren voor enkele duizenden euro's zaken hebben gekocht en later weer hebben verkocht, omdat men ze eigenlijk 'rommel' gaat vinden in vergelijking men andere zaken, zal men dan misschien misnoegd zijn omdat we ze niet vroeger "het licht" hebben doen zien aangaande de keuze bij de aankopen...

Die helm ziet er inderdaad mooi uit zo. Toch blijf ik er bij dat men moet oppassen met produkten tegen roest en dergelijke. Het behandelen van militaria met dergelijke produkten is vaak niet eens echt nodig en dus leidt het naar het aankweken van slechte gewoontes... Het zou niet de eerste keer zijn dat leder gewoon kapot gaat, week wordt en scheurt, door moderne produkten...

MvG,
Gerd V

SiNiStEr schreef: Overigens vind ik je laatste zin raar overkomen. Alsof die manier van verzamelen hoog verheven is boven andere manieren van verzamelen.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Je kan het ook anders doen. Doorsparen voor een helm zonder roest. Dan krijg je ook geen gezeik over wel of niet behandelen ;)
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

pionier schreef:Je kan het ook anders doen. Doorsparen voor een helm zonder roest. Dan krijg je ook geen gezeik over wel of niet behandelen ;)
That's the spirit :!:
If you always follow, you'll never lead
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

en als je zo'n helm krijgt die 60 jaar op een zolder lag, dus met lichte roest en taai leder binnenin? :) Da's wat anders dan "doorsparen" he!
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

...dan moet je dat leder taai laten en niet om zeep helpen door olie of vet aan te smeren.

bollebekboerke schreef:en als je zo'n helm krijgt die 60 jaar op een zolder lag, dus met lichte roest en taai leder binnenin? :) Da's wat anders dan "doorsparen" he!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Welk leerwerk? :P
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

liner? :? :roll:
SiNiStEr schreef:Welk leerwerk? :P
Plaats reactie