restaureren van helmen??

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

restaureren van helmen??

Bericht door Stephan.h »

Wat is jullie mening over het restaureren van helmen?

Ik vind namelijk dat het veel indrukwekkender en origineler is als ze nog volledig veroest zijn(zo heb ik er ook 2.)

Als je iets restaureerd verander je niet alleen de helm maar ook het verhaal achter de helm.
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

Tja, da's heel persoonlijk.
Als je een Mercedes sport uit 1953 naar nieuwstaat terugbrengt zegt iedereen oooh en aaaah. Doe je dat met een helm dan zegt men zonde, waarde-vermindering.
Zelf vind ik het restaureren van een bodemvondst geen enkel probleem, maar een helm die 60 jaar bij een veteraan in de kast heeft gelegen moet je niks aan doen.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Een bodemvondst die redelijk staat is met binnenring enz.. nog vind ik ook nog zonde om te restaureren.
Dan vind ik dat de sfeer en het idee van de helm weg is,
Want je plamuurt spuit hem enz... en hij ruikt dan naar verf...
Nee niks voor mij!
Mooi in de staat laten als hij ook gevonden word dat is mijn mening. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

Als je het over sfeer hebt; oude meesters (schilderijen dus) worden ook gerestaureerd..juíst om de sfeer te behouden en het originele licht er in terug te brengen.
Zelf denk ik dat je niet tot restauratie over gaat uit respect voor de drager van een helm...-maar dat is mijn visie :)
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Waarom zou je de helm restaureren?
Ik neem aan dat je met restaureren overschilderen en decals erop etc. bedoelt?

1. Nu verminderd de waarde van de helm.
2. Hij is nu niet orgineel meer.
3. Nieuwe verf staat lelijk op een bodemvondst.

En als je dan zo nodig een Duitse helm wilt hebben, koop je toch gewoon een goeie?!


Zo vern**k je gewoon de geschiedenis.
Het is gewoon hetzelfde alsdat je een uniform met motgaten, de motgaten wegknipt en er nieuwe stukjes stof voor in de plaats doet.

Of een orgineel uniform met replica patches maakt..

PURE ZONDE!
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Helemaal met je eens hoor robert-jan,
Ik vind ook als iemand zo nodig een helm wil gaan oververfen pak dan een brandweerhelm of dergelijke modellen. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Of koop een replica en ga daar met je kwast overheen kalderren
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

koop eentje die overgeschilderd is en die niet anders te redden valt :!: :wink:
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Waffenambt schreef:koop eentje die overgeschilderd is en die niet anders te redden valt :!: :wink:
Nou een bodemvondst helm ofzo die overgeschild is krijg ik weer helemaal kaal :)
Dus valt het nog wel te redden :P
want ik had eens paar spullen gekocht en zat ook "verneukte" k98 bajonet+schede bij.
Die was overgeverft met van dat oranje meni of hoe je dat schrijft en toen zwart met groen.
Kheb hem in de verfafbijtmiddel gezet van de praxis (had immers niks te verliezen) en toen in kokend water.
Verf liep voor me aan eraf :lol: en bajonet was zelfs nog licht geblauwd en was nr gelijk alleen de schede was niet in de beste staat meer :|
Maar ik had immers niks te verliezen dus heb ik het maar geprobeerd want lelijk was die bajonet toch al, :)
Dus zo wil het vast ook wel bij een helm alleen er zit was meer werk in, :wink:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Gister op de beurs in Vlaardingen heb ik een Duitse bodemvondst helm gekocht, de vorige eigen naar had de helm al een op knap beurt je gegeven, en met een speciaal verfje/middeltje de helm rood geverft, om door roesten te verkomen, de helm is nog erg stevig alleen, jammer genoeg, zitten op een plek wat gaatjes. Aangezien de helm nu rood is, was ik van plan om hem te restaureren. Nu heb ik de volgende vraag, wat is de beste manier om de enkele gaatjes die in de helm zitten dicht te maken en zo vlak mogelijk te krijgen.

Op de helm zitten geen decals en er zijn ook geen resten binnen werk meer.

Mvg, Vincent
'War is delightful for those who have not experienced it'
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Ondanks dat ik tegen het opknappen van oude helmen ben:

Gaatjes zou je dicht kunnen lassen. De pitjes kan je altijd vlak maken met een soort kit, die ook veel in auto schade bedrijven gebruikt worden.

Maar persoon lijk zeg ik, Haal het rode er af en doe er voor de rest niks aan ;)
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Bedankt voor de tip, ik ben naar de hobby winkel hier in de buurt geweest, hij zei precies het zelfde. Ik ben nu bezig geweest met de soldeerbout.

Ik ben niet van plan om de hele hlem vlak te maken, maar ik wil hem zowiezo een groene kleur geven.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

viny schreef:Bedankt voor de tip, ik ben naar de hobby winkel hier in de buurt geweest, hij zei precies het zelfde. Ik ben nu bezig geweest met de soldeerbout.

Ik ben niet van plan om de hele hlem vlak te maken, maar ik wil hem zowiezo een groene kleur geven.
Jouw helm vincent is voor mij een uitzondering wat helmen restaureren betreft.
Het is dat je een roodgeverfte bodemvondst gekocht hebt, dus dat er op het gebied van autentiek zijn al weinig meer van over is.
Maar normaal gesproken ben ik fel tegen het bewerken van helmen.
Voor mij is een orginele bodemvondst met enorme gaten er in, meer waard dan een helemaal hele helm, met een nieuw verflaagje er op.

De meeste mensen verzamelen militaria omdat ze de orginele, autentieke militaria mooi of intressant vinden.
Een overgerfde, of dichtgesoldeerde helm is niet orgineel of autentiek meer, en ziet er meestal ook een stuk minder mooi uit.

In jouw geval zou ik zelf gewoon proberen die rode verflaag er af te schuren of iets dergelijks, maar de waarde zal er waarschijnlijk ook niet veel minder meer van worden als je gewoon doorgaat met wat je nu aan het doen bent.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Ik vraag me wel af, iedereen vindt dat een gerestaureerd voertuig wel moet, uitrustingsstukken worden daar waar mogelijk ook gerestaureerd. Waarom mag dat dan met helmen niet, als je een helm met gaten (kogelgaten zijn dan wel een uitzondering) netjes kunt restaureren, en kunt voorzien van historisch juiste cammo of verf met nieuwe decals, dan is dat toch ook geweldig ?

Ik heb het dan wel over in heel slechte staat verekerende bodemvondsten
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Bericht door wessel »

Ik heb zelf een m35 die jaren en jaren in een kelder heeft gelegen.
Hij is redelijk verroest en je ziet de 2 decals nog nauwelijks.
Ik heb hem in mijn vitrinekast gelegd en sinds dien gewoon laten liggen.
Niks poetsen,schuren,olie wrijven,ontroesten enz voor mij . Daar beschadig je de helm meer mee denk ik.
Plaats reactie