Zeer vroege Duitse postzak.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Zeer vroege Duitse postzak.

Bericht door Wouter »

Beste mensen,

Vandaag in mijn zoektocht naar Carnavals spullen, vond ik op zolder nog 2 Duitse postzakken.
1 uit 1940, en 1 uit 1933.
Die uit '33 heeft aan de ene kant het gebruikelijke H. Vpfl 1933 staan, en aan de andere kant dit.

Afbeelding

Iemand enig idee? Ik dacht zelf aan een postzak van het leger vóór Hitler goed aan de macht was.

Wouter
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Is geen postzak, maar een Heeresverplegungssacke (voor medicijnen, veldpost, voedsel, munitie e.d.). Is volgens mij Reichswehr.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ook postzak :P

O well, is wel een leuk ding. Ligt nu bij mij op de kamer in ieder geval!
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

is met 100% zekerheid een reichswehr adler. De postzakken (verplegungs zakken, zoals ze eigenlijk heten) werden vanaf eind 1800 gebruikt tot 1945. Je ziet ze dus ook met soms wel 5 a 6 stempelingen uit diverse periode's!
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Op deze staat alleen H.Vpfl en de Reichswehr adelaar, en die 2 strepen aan de zijkanten. Het is tenminste nog wel een zak! De andere 2 die ik heb, uit 1937 en 1940, wel met Hakenkruis en adelaar, maar die zijn opengescheurd, naden los.

Bedankt voor de informatie!
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Wouter schreef:Op deze staat alleen H.Vpfl en de Reichswehr adelaar, en die 2 strepen aan de zijkanten.
Ik heb hier ook zo 1tje, maar dan met 1936 erop. De waarde van zo'n zak is naar mijn weten hetzelfde als die met latere adelaar met hakenkruis.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Om een klein beetje beeld te geven, de volgende foto's zijn van de voor en achterzijde van een zak die in WO-2 nog doorgebruikt is:

Afbeelding Afbeelding

Deze zak komt dus nog echt uit de tijd van het Keizerrijk (KPA is vermoedelijk Keizerlich post amt)

Om maar aan te geven dat t absoluut niet raar is dat je een reichswehr adelaar op een zak tegenkomt die in wo-2 nog gebruikt is.

:wink:

Michiel
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Bedankt voor de foto's!

Ik weet enkel niet of deze postzak ook doorgebruikt is.
Kwam hem op zolder tegen, samen met een 1940 postzak, waarvan de naden kapot zijn.
Deas Gu Cath
Plaats reactie