Brieven Otto Frank gevonden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Brieven Otto Frank gevonden

Bericht door YPPY »

NEW YORK - In een New Yorks archief hebben onderzoekers tientallen brieven van de vader van Anne Frank gevonden. De brieven naar vrienden, familie en overheidsfunctionarissen geven weer hoe desperaat Frank probeerde zijn vrouw, moeder en kinderen in veiligheid te krijgen.

De correspondentie stamt uit de periode tussen 30 april en 11 december 1941, meldde het Amerikaanse tijdschrift Time Magazine donderdag.

Otto Frank onderzocht mogelijkheden om via Spanje naar het neutrale Portugal te gaan, vroeg visa aan voor Parijs en probeerde een overtocht te boeken naar de Verenigde Staten en/of Cuba.

Alle pogingen mislukten en de familie Frank dook in juli 1942 onder op de Prinsengracht in Amsterdam. In 1944 werden ze verraden en door de Duitsers gearresteerd. Otto Frank overleefde als enige de oorlog.

Archief

Vrijwilligster Estelle Guzik ontdekte de brieven twee jaar geleden al in het archief van het YIVO Instituut voor Joods Onderzoek in New York. De vondst werd anderhalf jaar lang stil gehouden. Het YIVO onderzocht hoe het zat met de rechten voor mogelijke publicatie ervan.

Woensdagavond maakte het onderzoeksinstituut bekend dat het de documenten tijdens een persconferentie op 14 februari zal vrijgeven.
bron: nu.nl

Verbaast me niks dat hij heeft geprobeerd weg te komen uit Nederland. Hij was ook zo vooruitziend aan een schuilplaats te denken. Nog drie weken, dan kunnen we ze lezen. Ben beniewd wat er precies in staat.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Robbert M
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jan 2006, 14:58
Locatie: Meppel

Bericht door Robbert M »

Ik wacht ook op wat er in staat :D
Mobilisatie 1939
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het was op tv, waren veel documenten. Werd zelfs aangehaald als invloedvol voor de Amerikanen, omdat nu blijkt hoe ontzettend moeilijk het was voor vluchtelingen om daar veiligheid te vinden. Op zich was dat al bekend natuurlijk, maar nu is er wel het sprekende voorbeeld van het dagboek dat niet geschreven had hoeven worden.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik heb het ook gezien maar wat me verbaasde waren de grote stukken tekst die met zwarte tape o.i.d. waren weggehaald. Enig idee waarom ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Dat waren als het goed is passages met persoonlijke dingen.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Brieven naar vrienden zijn toch altijd persoonlijk ? Vind het een beetje vreemd hoor, ze lezen wel het dagboek van Anne Frank (en volgens mij is er voor een persoon die een dagboek bij houd niets persoonlijkers dan een dagboek) maar een brief van Otto wordt voor de helft getoond omdat er persoonlijke stukken in staan. :? Rare gasten die Amerikanen. :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dat is wel vaker. Het kan bijvoorbeeld gaat over iemand die nu nog in leven is en het niet leuk vindt als er details over hem/haar in staan.
Weet weet schreef Otto wel: "Ik heb Jan Klaassen hulp gevraagd, maar hij zei niet te willen helpen." Of "Helaas is Piet Hein bij de SS, daarom kan ik hem niet inlichten." Dat wil je als persoon of als nabestaande vast niet in het nieuws.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie