Diefstal Harley uit museum Bevrijdende Vleugels Best

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Diefstal Harley uit museum Bevrijdende Vleugels Best

Bericht door Martijn »

Dit bericht stond woensdag in het Eindhovens dagblad:
Woensdag 5 mei, AARLE-RIXTEL - Bas Krijnen (66) uit Aarle-Rixtel heeft 25 jaar lang zijn motor vertroeteld, opgepoetst en gekoesterd. En niet zo maar een motor: een Harley Davidson Liberator WLA 45 uit WOII. Hij kocht het voertuig als een oude roestbak en maakte er een schitterend pronkstuk van. Vorige week werd het voertuig gestolen uit Museumpark Bevrijdende Vleugels in Best. 'Ik ben er helemaal kapot van.'.

In gedachten verzonken gaan zijn vingers over de foto's van zijn geliefde legergroene Harley. Samen met het kentekenbewijs is dat het enige dat Krijnen nog rest van zijn ronkende jongensdroom. 'Ik was zeven en keek mijn ogen uit toen de geallieerden door de straten reden. Mijn liefde voor voertuigen stamt uit die tijd', herinnert de gepensioneerde automonteur uit Aarle-Rixtel zich levendig. Zijn blik gaat onbewust steeds naar de foto's voor hem op tafel. 'Ik ken die motor van binnen en van buiten. Heb hem met mijn eigen blote handen in elkaar gezet. En nu is hij weg.'

In 1979 kocht Krijnen de motor van een bekende Harley-verzamelaar. Toen was het een onooglijke hoop schroot, maar de technische blik van automonteur Krijnen zei hem dat-ie een juweeltje had. 'Moet je voorstellen: een Harley! Ik was door het dolle heen. Alles was verrot, de banden, het zadel lag eraf. Maar toen ik startte, zoemde de verstofte en verroeste motor als een nijver bijtje. Typisch Harley Davidson', zegt hij liefkozend. Hij haalde de motorfiets tot het allerlaatste schroefje uit elkaar, smeerde de boel, poetste, polijstte en verfde. Liet een nieuw zadel maken, ontwierp zelf een authentiek windscherm met stoffen flap. Het resultaat was verbluffend. 'Zowat nieuwer als toen-ie in de oorlog van de fabrieksband rolde.'

De Harley stond zelfs een tijdje in de woonkamer, met een kleedje en een plantje erop, af en toe lag de poes op het zadel te snurken. Het voertuig maakte veel los bij mensen. 'Ik reed altijd mee met de herdenkingsritten, als het oorlogsmaterieel in al zijn glorie een parade rijdt.'

Als vrijwilliger repareert hij oorlogsvoertuigen bij Museumpark Bevrijdende Vleugels in Best. Vandaar dat hij zijn dierbare motorfiets graag uitleende aan het museum om de collectie te completeren. Het wrange is dat hij op zondag 25 april tegen een bekende zei dat hij de volgende dag zijn Harley op ging halen bij het museum. 'Het weer werd mooi, ik wilde weer lekker gaan toeren.' In de nacht van zondag 25 april knipten onbekenden het hekwerk om het museumpark door, gingen naar binnen en rolden het levenswerk van Krijnen door het gat in het hek het terrein af.

'Ik blijf zoeken tot ik er bij neerval', zegt Krijnen vastberaden. 'Ik sjouw alle beurzen af, vraag elke Harley-veramelaar. Ik herken mijn motor met mijn ogen dicht. Ik ga naar Normandië op 6 juni om te speuren tussen al het oorlogsmaterieel. Ik blijf zoeken, dat zweer ik.'
Afbeelding


Toen ik dit bericht las dacht ik meteen doodzonde! Welke *piep* jat er nu zoiets. Ben benieuwd wat die dieven er mee voor ogen hebben. Ik heb hem al op diverse Harley sites zien staan, als vermist opgegeven. Die kan dus nergens echt te koop aangeboden worden. Hopelijk vinden ze het ding gauw terug!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik hoop het ook, verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Hmm dan ben je gewoon ziek, zoeen motor lijkt mijn moeilijk te slijten !!!!!
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Dit vind ik toch ronduit triest, waarom doet men zoiets nou? Wat schieten de dieven hiermee op? Helemaal niks toch?
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Had Peter hier in een ander topic ook niks over verteld?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad zeer triest om zoiets te gaan stelen.

Wel een goede beveiliging van dat museum trouwens.(niet dus)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Die man heb ik nog ontmoet op de beurs van Antwerpen! Hij was echt gebroken door het verlies van zijn Harley! Ik neem het aan...
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Roel R. schreef:Ik hoop het ook, verschrikkelijk.
Ik ook...wie jat er idd nu zoiets:S ...Jat dan (bij wijze van) een dure Ducati ofzo:S....wat heb je nu aan zon ding?
Jurrie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Als er binnekort nog een nieuwsbrief aankomt? Is het een kleine moeite om een paar regeltjes en een foto aan hem te wijden? Je weet nooit wat het oplevert!!
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Ja echt heel erg. Hij heeft hem 25 jaar gehad en er zit dus ook veel emotionele waarde. Als ze iets van mij zouden stelen bijv. zo'n motor zou de emotionele waarde echt veel groter zijn en veel belangrijker dan hoeveel geld ik ervoor zou krijgen. ik zou er ook kapot van zijn.

Jan
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit soort voorwerpen verkocht worden. Het lijkt mij waarschijnlijker dat iemand hem voor zijn/haar persoonlijke collectie heeft gejat of heeft laten stelen. Het is gewoonweg onmogelijk om zo'n apparaat onopvallend te verkopen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Toch, een bevriend verzamelaar kent iemand wiens collectie volledig gestolen was. Compleet Duits generaalsuniform incl. Hij is op beurzen beginnen rondvragen naar een generaalskepie. En in Ciney haalde een handelaar zijn kepie van onder de toonbank. Huiszoeking gedaan bij die handelaar, en de man had zijn collectie terug.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

das freaky :?
Starting up again
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Volgens mij is dit niet het enigste museum waar dergelijke spullen gejat worden! Dit kan toch niet!
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

jah slecht beveiligt er laggen ook al geen wapens meer omdat die gestolen waren een deel ervan moest eerst beter beveileging
Starting up again
Plaats reactie