Kiezer tegen dubbele nationaliteit.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Kiezer tegen dubbele nationaliteit.

Bericht door THOR »

Bij de statenverkiezingen op 7 maart is de kans behoorlijk dat de nieuwe regeringspartijen onvoldoende stemmen halen voor een meerderheid in de eerste kamer.
Dat zegt opiniepeiler maurice de hond.
Volgens zijn bedrijf peil.nl staan cda,pvda en cu samen op 46% van de stemmen.
Cda en pvda zijn door de discussie over de dubbele nationalteit weggezakt.
Van de cda- kiezers vindt 58% dat de pvda`ers albayrak en aboutaleb geen staatssecretaris kunnen worden,omdat ze twee paspoorten hebben.
Van de pvda-stemmers is 30% het daarover eens met de pvv van wilders.

Bron: nos-tt p110.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Over de betrouwbaarheid van de heer de Hond mag ieder zijn mening hebben. Wat er is gebeurd heb ik ervaren als een ongelooflijke politieke blunder van vooral de PvdA en vooral de voorzitter van de Tweede Kamer. Overigens had de heer Wilders wel een punt. Een minister kan geen onderdaan van een ander land zijn. Het is bekend dat Marokko weigert haar ex-inwoners uit te schrijven van hun nationaliteit. Hier kan Nederland niets doen. Maar de Amsterdamse wethouder kan wel besluiten geen paspoort meer aan te vragen. En mevrouw Albayrak kan gewoon van haar Turkse nationaliteit af.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Goof berichte:
Overigens had de heer Wilders wel een punt. Een minister kan geen onderdaan van een ander land zijn.

Conclusie:albayrak en aboutaleb zouden moeten aftreden.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Veel mensen zijn het met wilders eens,dat bewinslieden geen dubbele nationaliteit mogen hebben,zo bleek gisteren uit de reacties van lezers die binnenstroomden op de internetsite van deze krant (de telegraaf).
zolang je een dubbele nationaliteit aanhoudt,heb je niet echt gekozen voor nederland en kun je het land daarom niet op deze belangrijke wijze vertegenwoordigen.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hoezo kan een minister geen onderdaan van een ander land kunnen zijn?
Ik vind dat ministers geen belangen zouden mogen hebben in bedrijven, en als zij dat wel hebben, dat zij deze belangen zouden moeten opheffen.

Volksvertegenwoordigers die hun rol als volksvertegenwoordiger gelaakt hebben door verstrengeling van belangen met andere functies is regelmatig voorgekomen en komt nog steeds regelmatig voor. Belangenverstrengeling door belangen van land van herkomst, is zover ik weet nooit voorgekomen en is in ieder geval in significant mindere mate voorgekomen dan de door mij aangehaalde belangenverstrengelingen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

THOR schreef:Goof berichte:
Overigens had de heer Wilders wel een punt. Een minister kan geen onderdaan van een ander land zijn.

Conclusie:albayrak en aboutaleb zouden moeten aftreden.
Die conclusie heb ik niet getrokken. Maar bewindslieden worden afgerekend op echte of vermeende verstrengeling met zakelijke belangen (en dat is in het vorige kabinet meermalen voorgekomen). Hier is sprake van bewindslieden waarvan we zouden kunnen vermoeden dat ze andere belangen dienen dan dat van Nederland. En dat Wilders daar bezwaar tegen maakt lijkt me terecht.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Goof schreef:Maar bewindslieden worden afgerekend op echte of vermeende verstrengeling met zakelijke belangen (en dat is in het vorige kabinet meermalen voorgekomen). Hier is sprake van bewindslieden waarvan we zouden kunnen vermoeden dat ze andere belangen dienen dan dat van Nederland.
Dus je bent het met mij eens dat volksvertegenwoordigers afstand zouden moeten doen van hun aandelen en belangen in bedrijven en hun functies bij bedrijven en organisaties.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Mevr. Albayrak ontkende laatst nog de genocide die Turkije heeft gepleegd. Als ze dit blijft doen, dan gaat zij zich schuldigmaken aan belangenverstrekking. In ieder geval gaat zij het nog zwaar krijgen de komende 4 jaar door de oppositie :lol: En terecht...

779
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

779 schreef:Mevr. Albayrak ontkende laatst nog de genocide die Turkije heeft gepleegd. Als ze dit blijft doen, dan gaat zij zich schuldigmaken aan belangenverstrekking. In ieder geval gaat zij het nog zwaar krijgen de komende 4 jaar door de oppositie :lol: En terecht...

779
.. Je zult wel "belangenverstrengeling" bedoelen, als zie ik nog niet precies waar... Of Albayrak de Armeense Genocide/Kwestie heeft ontkent weet ik niet, maar het is wel zo dat deze kwestie lang niet door alle experts als Genocide wordt aangemerkt. We weten op dit forum als geen ander dat er vaker definitiekwesties zijn over het begrip Genocide.
Niemand ontkent trouwens dat er Armeniers zijn vermoord.

Over de Armeens kwestie: Op 24 april 1915 werden honderden tot enkele duizenden leden van de Armeense elite zonder enkele vorm van proces vermoord in Constantinopel (Istanbul). Deze dag wordt nog altijd herdacht door de Armeniërs als het begin van de volkerenmoord.

(Bron: Wikipedia)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_genocide
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

okke schreef:Hoezo kan een minister geen onderdaan van een ander land kunnen zijn?
Als Nederlander kan ik toch ook geen zitting nemen in het Noorse parlement, bijvoorbeeld.
Je moet volledig betrokken zijn bij het land wat je bestuurt.
Dat jij ook echt de problemen in dit land kan ondervinden.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Tja, toch vind ik het dubbel.

Hypothetische vraag: de betrekkingen met Trukije raken in het slob. Zowel NL als T gaat mobiliseren. Waar moet een man met dubbele nationaliteit zich dan melden?

Bovenstaand is misschien ver gezocht, maar niet ondenkbaar. Denk maar eens aan al dat gedoe rond Cyprus. Ik vind dit overigens net zo belangrijk als het feit dat een minister geen belangen bij een bedrijf mag hebben.

Ik denk overigens niet dat een dubbele nationaliteit altijd problemen geeft, zolang relaties tussen betreffende landen zeer goed zijn en onderwerpen die de minister behandeld, zaken betreffen die niets met het 2e land te maken hebben. Toch is die grens vaag te noemen.

Wel vind ik dat, net als bij belangenverstrengeling met bedrijven, dat een minister niet meer als onbetwist onpartijdig of juist partijdig te boek kan staat. Immers heeft hij/zij de schijn tegen.

Gr. To Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Als ik het nog goed voorheb dan is dat (of was :is al een tijdje geleden)
in het Groothertogdom Luxemburg goed geregeld.
Iedereen kan daar minister,eerste minister worden ongeacht nationaliteit.
Je moet echter het Letzebuergs zowel vloeiend spreken als schrijven.
Volgens ingewijden is daar zo goed als niet aan te beginnen als ge dat niet met de moedermelk heb binnengekregen. :lol: :lol:


Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Het hele principe "dubbele nationaliteit" deugt sowieso al niet, maar op het moment dat je nota bene op beslissingsniveau in Nederlandse overheidsdienst bent, is het al helemáál te gek voor woorden dat je dan op een legale manier in staat bent om twee petten op te hebben.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Seyffardt schreef:Het hele principe "dubbele nationaliteit" deugt sowieso al niet, maar op het moment dat je nota bene op beslissingsniveau in Nederlandse overheidsdienst bent, is het al helemáál te gek voor woorden dat je dan op een legale manier in staat bent om twee petten op te hebben.
Vind je dat dat ook geldt voor personen met belangen in bedrijven en volksvertegenwoordiging?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

In principe wel, ja. Hoe kan iemand, als je er goed over nadenkt, twee nationaliteiten bezitten? Je wordt geboren met één nationaliteit, die hangt van een aantal factoren af, en dan krijg je er zomaar eentje bij? Bezopen!
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Plaats reactie