davidster

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
esther

davidster

Bericht door esther »

hallo,

ik maak een werkstuk over de Tweede Wereldoorlog. Deze site is voor mij daarom een uitkomst. maar wat ik wou vragen was: waarom heet een jodenster nou davidster? en heeft het iets te maken met koning David uit de bijbel? :?: :?:
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Hoi,
Op wikipedia vond ik dit:
Volgens de overleveringen stamt de zespuntige ster uit de tijd van David en Salomo. Dus het komt uit die tijd.
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

De overleveringen komen voornamelijk uit de hoek van de laat 19e-eeuwse Zionistische beweging. De historiciteit ervan kan niet duidelijk worden angetoond. In feite heeft de davidsster (helaas) historisch gezien niet meer bestaansrecht dan een oud Hindoesymbool dat in de jaren 1920 door een antisemitische organisatie werd geadopteerd......
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Dit ging geloof ik over de naam en niet over het bestaansrecht ervan?

De Davidsster/Magen David (of ookwel schild van David genoemd) duidt op het nummer 7 (middelpunt en de zes punten), wat belangrijk is in het Jodendom en de Kabbalah en meedere betekenissen heeft.

De herkomst daarover zijn verschillende verklaringen, maar waarom het Davidsster heet, er wordt vertelt dat Koning David het symbool gebruikte maar daarvan is niets terug te vinden in de Rabbijnse teksten.

Het bevat wel de eerste en laatste letter van de naam David.
(twee x Dalet, in het vroege schrift werd de Dalet geschreven als een driehoek.)

Verder is er weinig echt over bekent.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Re: davidster

Bericht door LoD »

esther schreef:hallo,

ik maak een werkstuk over de Tweede Wereldoorlog. Deze site is voor mij daarom een uitkomst. maar wat ik wou vragen was: waarom heet een jodenster nou davidster? en heeft het iets te maken met koning David uit de bijbel? :?: :?:
Je zou bijvoorbeeld met deze vraag eens naar de lokale Joodse gemeenschap of Rabbijn kunnen stappen...
Dichter bij de bron kun je in deze niet komen, lijkt me :wink: .
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Goed idee LoD.

Wel even opbellen dan van te voren dat je graag wat wil komen bespreken ;-)
Want het is nu al zover dat er vaak bewaking buiten aan de poort staat bij de synagoge. Zomaar vrijdagavond binnenstappen gaat dan lastig denk ik.

Waar woon je?
023-5247204 is het nummer voor algemene info van de liberale BHC shul in Amsterdam. Bellen kan altijd.
Heel aardige mensen ;-)
Als je liever info uit orthodoxe bron hebt kan ik je daar ook een nummer voor geven. Of je kan Cheider (joodse school) bellen:
020-6465564 (bereikbaar van maandag t/m donderdag van 8.30-16.00 uur, en vrijdag van 8.30-14.30 uur)

Rabbijn Evers kun je mailen op

Code: Selecteer alles

nis-nis@planet.nl
Die is ook erg aardig en zal je vraag wel willen beantwoorden lijkt me.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Plaats reactie