Pertrix zaklamp, origineel WO2?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Pertrix zaklamp, origineel WO2?

Bericht door Auke J. »

Deze zaklamp staat op ebay aangeboden, ik heb echter geen verstand van deze dingen, denken jullie dat deze oorlogs is? Ik meen te herinneren dat ze zo wel voorkwamen. Zo nee, kan iemand dan een foto posten van een zaklamp die hierop lijkt maar wel oorlogs is?

Alvast bedankt!

( ik heb geen foto's van de binnenkant helaas)

Afbeelding
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Beste Auke,

Deze zaklamp is geen militaire lamp deze is gemaakt in (W) Germany bij ''CFN Neuner'' vanaf 1950 /1968 was bedoelt voor overheidstaken zoals politie en spoorwegen.De Wehrmacht gebruikte doorgaans Daimon zaklampen en de luftwaffe SS & SA gebruikten veelal Pertrix lampen de officieren gebruikten meestal de bakelieten modellen van Zeiler.Bijgaand twee lampen die het meest gebruik zijn bij de Wehrmacht de Daimon nr 604 in feldgrau en de Daimon Telko nr 2218mG de aller bekendste voor de manschappen.Ik verzamel 40 j Duits waaronder zaklampen en heb alle zaklampen in mij verzameling die door de Wehrmacht vanaf 1938 1945 gebruikt zijn.

NB:tijdens de (WO2) was Daimon de grootste zaklampen fabriek met pertrix maar deze laatste maakte dan ook weer vooral accu's voor de U-boten en de luftwaffen maar ook wel zaklampen,is trouwens geen fraaie historie onder welke omstandigheden vooral in de pertrix fabrieken hoe deze draaiende werd gehouden in 1943 nadat de fabrieken in Bremen, Dresden,Duisburg ...ect allen gebombardeerd waren door de geallieerden.

Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest, en als je nog meer vragen heb over zaklampen gewoon laten horen.

Groetjes,



Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 24 feb 2007, 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Mijn dank!!!

Ik had het verschil niet gezien, nu ik deze twee voorbeelden heb, zal ik proberen zo een gelijksoortige zaklamp aan te schaffen. Ik vond het al erg vaag welke modellen er allemaal waren, ze lijken in principe ook sprekend op elkaar als je er geen verstand van hebt.
Ik had al gehoopt dat jij het antwoord zou weten en ben daarin niet teleurgesteld!

Ik post de zaklamp op het forum wanneer ik er 1tje gevonden heb ;)
Heb je enig idee wat de richtprijs is van beide modellen tegenwoordig?
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Laatst gewijzigd door custom op 23 feb 2007, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

De prijzen verschillen soms enorm als je bv kijkt op e-bay worden deze lampen soms aangeboden vanaf 1,99 bieden.maar daar bieden dan ook bieders uit Italie ,spanje,frankrijk.. ect op en in die landen zijn deze lampen bijna niet te verkrijgen. Dus die betalen daar vaak grof voor en de prijs word opgedreven door de bieders zelf en door het fraaie verhaal wat dan meestal niet klopt,en zodoende jagen de bieders elkaar ook op,,wie het meeste geld er voor over heeft,, uitendelijk soms tot wel 80-90-100 Euro .De neppers met nep stempels ect gaan vaak naar dezelfde bieders omdat ze geen kennis hebben kijken enkel naar Wehrmacht (IIWK)de bekenste nep Wehrmacht lamp hiervan is de Pertrix nr 667. Als voorbeeld hiervan kijk maar eens op e-bay onder dit nummer Pertrix zaklamp uit 1950 met een verzamelwaarde van ca 5,00 - 9,00 E lees het leuke verkoop verhaaltje maar eens van deze e-bay verkoper. 220082318141


Voor een mooie Daimon Telko zoals hier afgebeeld betaal je zo 30,00 euro voor en de andere in feldgrau is ietsje goedkoper maar maakt niet veel uit.Pertrix lampen zijn net zo duur als ze tenminste uit de WO2 komen deze laatste pertrix 667 dus niet. :oops:
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Dat is waar, als je er niet veel vanaf weet is het moeilijk om ze te onderscheiden. Hoe zit het trouwens met het merk ZEILER en dan de niet bakelieten versies? Zijn die ook WO2 en heb je daar toevallig een voorbeeld van?

Ik heb een leuke zaklamp gevonden, kijken of ik die voor een redelijke prijs kan kopen, is identiek aan de feldgrauwe van jouw foto.

180086719926

De andere zaklamp heb ik inmiddels uit mijn favorieten verwijderd. Naoorlogs laat ik voor de Italianen liggen ;)
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Die Daimon is goed dezelfde als hier afgebeeld nr 604,staat nu nog wel op 1,99 maar zal wellicht niet zo blijven,ik hoop dat je hem krijgt.Wat de Zeiler betreft deze zijn zowel in Bakeliet als blikken uitvoering gemaakt de blikken is een goedkopere uitvoering van destijds maar is nu zeldzaam en onbetaalbaar geworden,bijgaand beiden modellen uit 1938 met DRP- nr 4350 HRS gestempeld.




Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Dankje voor de foto's, weer wat geleerd over zaklampen ;)

Misschien is het leuk om een topic te openen waarin je alle soorten zaklampen per categorie behandelt? Dus officiers, manschappen, politie, civiel enz? Of heb je dat al gedaan? Ik denk dat dit zeer informatief zal zijn!
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie
Contacteer:

Bericht door marf »

Auke J. schreef:Dankje voor de foto's, weer wat geleerd over zaklampen ;)

Misschien is het leuk om een topic te openen waarin je alle soorten zaklampen per categorie behandelt? Dus officiers, manschappen, politie, civiel enz? Of heb je dat al gedaan? Ik denk dat dit zeer informatief zal zijn!
Ben het mee eens.
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Go! Je hebt er al 409! :cheer:
Laatst gewijzigd door Wouter op 23 feb 2007, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Auke, Dat zou ik zeker eens kunnen doen maar de tijd is het probleem.Als je weet dat enkel Daimon bv al meer dan 150 verschillende modellen zaklampen heeft gemaakt vanaf 1936/1942 en dan nog maar niet eens hebben over alle andere Duitse merken bv Pertrix, zeiler, Hawe,Chrone,Balux...ect dat zou een boekwerk worden wat je niet wil weten. Ik heb hier enkel over munitie en zaklampen uit de (WO2) 3 meter naslagwerk op de plank staan.en ik wil dat graag doorgeven zowel aan de jongen als de oudere generatie....maar soms lijkt het of sommige verzamelaars al alles weten....Maar als je vragen heb over Wehrmacht zaklampen of Duitse munitie vanuit handvuurwapens dan wil ik die graag beantwoorden.
Laatst gewijzigd door custom op 24 feb 2007, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie
Contacteer:

Bericht door marf »

Wouter schreef:Go! Je hebt er al 409! :cheer:
Wat heb jij tegen mij.
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Je post zo af en toe een beetje overbodige/onzinnige/domme dingen :roll:
Na een tijdje begint dat toch wel eens te vervelen...
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie
Contacteer:

Bericht door marf »

Ik zal er op letten maar wil jij dan niet zo van die posts tegen mij gebuiken.
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

marf schreef:Ik zal er op letten maar wil jij dan niet zo van die posts tegen mij gebuiken.
Mag ik het wel?
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie