krant : cda wil desnoods wet tegen gezichtssluier

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Dat mensen rare wezens zijn is al vaker geconstateerd, maar het komt pas echt goed tot uiting als je een individu in een groep plaatst. Groepen bezitten een soort aantrekkingskracht. Alleen stel je niet zo veel voor, maar als je bij de groep hoort kan je wat bereiken, zo denken veel mensen tenminste. Er zijn heel wat studie's gedaan naar het gedrag van mensen in groepen, en je staat echt versteld. Zo was er in de serie 'De Mensentuin' (dinsdag avond rond 23.00 uur op Belgie2) een aflevering van dit fenomeen gewijd aan een psychologisch expiriment.

Ze lieten een groepje acteurs en een persoon die nergens van af wist plaats nemen in een zaal. Voor een sollicitatie procedure. Ze moesten wat formulieren invullen, en terwijl ze dit deden lieten de psychologen die alles observeerden het brandalarm afgaan. De acteurs hadden opdracht gekregen om rustig door te gaan met het invullen van de formulieren, en ze wilden zien hoe die ene persoon zou reageren als de rest bleef zitten. Het resultaat was ronduit schokkend, pas na 15 mensen (het expiriment werd steeds opnieuw gedaan met steeds een andere persoon die nergens van af wist.) was er een (1) die opstond en weg liep terwijl de rest bleef zitten. De rest zou allemaal door de rook zijn gestikt simpelweg omdat ze niet weggingen omdat de rest bleef zitten. Toen na afloop werd gevraagd waarom ze bleven zitten, zeiden ze allemaal hetzelfde:'Ik wilde geen paniek schoppen, er zaten nog tien anderen en die bleven allemaal zitten, waarom zou ik dan wel weggaan?'

Ik denk dan ook, Benmaf, dat het niet zozeer met pure angst te maken heeft maar met onzekerheid. Mensen laten zich graag geruststellen door iemand anders, en als die persoon voldoende charisma heeft en zich als leider opwerpt vinden mensen dat prettig, dan hoeven ze zelf niet meer zo veel na te denken, alles komt goed want de leider zegt het. Dergelijk gedrag heeft ook een rol gespeeld bij de opkomst van de Nazi's in Duitsland: Het ging slecht met de economie, mensen waren bang, en toen was daar ineens een man (Hitler) die zei wat mensen dachten, hij sprak hun angst uit. Maar hij wist ook zogenaamd de bron van die angst:De Joden. En als mensen op hem zouden stemmen zou hij de Joden aanpakken en daardoor zou alles vanzelf weer goed komen. De reden dat hij aan populariteit won was dan ook dat hij mensen aan het werk zette (In een industrie die Duitsland niet eens mocht hebben. (de oorlogsindustrie)), en tegelijkertijd de Joden aanpakte. Hij heeft die mensen dus op een geweldige manier besodemieterd (Das niks nieuws), en de mensen pikte het omdat het met hun goed ging zo lang ze bij de groep hoorden. En als ze het niet met de groep eens waren werden ze verbannen. En dat zie je terug bij elke groep, als je de groep afvallig word dan wordt je verstoten. Dus mensen gaan bij een groep uit onzekerheid, en als ze eenmaal in die groep zitten komt de angst pas. Maar dat is niet zozeer de angst voor iets wat ze niet kennen, het is de angst om verstoten te worden, want als ze verstoten worden staan ze weer alleen, en dan gaat het vast weer net zo slecht als voordat ze bij de groep kwamen. Dat is de gedachte van veel mensen die zich bij een groep aansluiten, volgens een aantal psychologen.
Als je mensen bij de groep weg haalt, worden ze weer onzeker. Dat is ook de reden dat de ME bij relletjes probeert de groep uit elkaar te drijven. Dan hou je alleen de harde kern over, de meelopers gaan er dan meestal snel vandoor, omdat ze de leider uit het oog zijn verloren. Een groep staat of valt dus met de Leider, als je die weghaalt is de kans groot dat er binnen de groep een machtsstrijd uitbreekt, die de meeste leden wegjaagt. Trek zelf de paralel met de recente politieke geschiedenis in Nederland.

Zo denk ik er dus over. Ik ben weliswaar geen psycholoog maar van alles wat ik over groepen heb gehoord, gezien en gelezen was dit eigenlijk steeds de constatering. Het komt dus door onzekerheid van het individu over zichzelf. Niet zozeer doordat ze bang zijn voor een andere groep, met andere gewoontes.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

In dit licht bezien een filmtip, kijk eens naar The Wave,een waar gebeurd verhaal, een amerikaanse schoolklas vraagt aan hun leraar hoe het toch mogelijk was dat zoveel mensen Hitler bleven steunen, hij heeft hier niet echt een antwoord op en doet het volgende,

Hij pikt deze klas eruit en zegt dat ze beter zijn als de rest, dat als ze nog beter willen worden er offers gebracht moeten worden, dat i.p.v. de zwakken te beschermen je ze uit moet stoten, omdat ze het geheel verzwakken, hetzelfde geldt voor iedereen die hier niet aan meedoet, hij noemt deze beweging "The Wave"

Hij verteld ze dat er nog meer groepen in Amerika geselecteerd zijn en dat ze samen in de toekomst een elite zullen vormen, als ze maar bereid zijn om hun gevoelens van mededogen uit te bannen en keihard te worden en vooral deze gedachten in daden om te zetten.
Het wordt dan algauw duidelijk dat de grijze muizen onder ons meelopers worden, de mensen die onopgemerkt door het leven gingen lopen nu voorop en geven zichzelf allerlei hoogdravende titels.

De film eindigt als de Leraar zegt dat de Nationale Leider hun zal toespreken via een beeldscherm in de aula, met hooggespannen verwachtingen zitten ze voor het beeldscherm, ze krijgen eindelijk hun leider te zien, die ze bereid zijn om blind te volgen, waar ze hun leven voor omgegooid hebben, waar oude vriendschappen over gebroken zijn maar die ze tot dan nooit gezien hebben.
Dan gaat het licht uit en verschijnt op het beeldscherm een brullende Hitler, einde film.

Kort door de bocht, maar dit is allemaal echt gebeurd en bewijst dat als je er vroeg genoeg bij bent je nog steeds een Hitler-Jugend kunt vormen of jonge Hezbolla / Intifada strijders kunt werven, dit is dus geen exclusief Duits iets, dit kan altijd weer gebeuren, je enige weerstand is je gezond verstand.

Het omgedraaide kan ook, je kunt jezelf teveel wegcijferen om maar niet als racist uitgemaakt te worden, teveel willen doen om het een ander naar de zin te maken met als gevolg dat je eindigt met de kous op je kop, het is belangrijk dat je je gezond verstand blijft gebruiken en voor jezelf op blijft komen, en bepaal je eigen norm.

M<zzl Rick
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik heb het boek gelezen voor mijn leelijst Engels. Inderdaad interessant verhaal.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Sjoerd; mag ik jou deze vraag stellen?
onzekerheid is toch ook angst?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Jazeker Benmaf, helemaal mee eens. Maar ik maakte uit jouw eerdere post op dat jij dacht dat ze bang zijn voor een andere groep, ik stel dat ze bang zijn voor zichzelf; hun eigen tekortkomingen. Daar zit hem het verschil. Ik denk dus eendat het een ander soort angst is.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Tussen de lettertjes doorlezen he? gemenerik!
Nee je hebt gelijk hoor.
Dat suggereerde ik ook met als doel een punt te maken.
Want meestal wanneer in politiek of religie misbruik gemaakt wordt van een machtspositie dan gaat het om het verschil tussen.
Vandaar.
Ik ben overigens van mening dat het fout gaat wanneer je naar je eigen angst gaat luisteren.
Vooral voor de "schapen" is dit gevaarlijk..namelijk uit angst fouten te maken laten mensen een ander de baas spelen en zo geeft eenieder zijn of haar leven uit handen. En dat is altijd verkeerd; maar volgens mij weet je zo ondertussen wel hoe ik erover denk...of niet?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Inderdaan Benmaf, maar het belangrijkste is: Over de hoofdlijnen zijn we het bij deze discussie eens. :D
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja...dat begreep ik ook niet helemaal...zullen we overnieuw beginnen? :-P
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Tsjonge, jullie zijn het wel ééns zeg. Het is gewoon eng !

Natuurlijk wordt vaak uit angst niets gedaan en laat men het nemen van beslissingen aan anderen over ... 't is niet goed, maar iedereen doet dat wel eens denk ik.

... Maar wordt zo'n chador nou gedragen omdat men zich als groep wil laten herkennen of omdat men zich wil afzetten tegen een andere groep.

Dát heb ik niet uit de discussie kunnen halen (maar ik heb dan ook snel gelezen :wink: )
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nee uit angst voor klappen van de man...want geen enkel weldenkend wezen komt erop om zo rond te gaan lopen voor de lol.
En de man vind dat dit moet omdat...en daar is de discussie een beetje in verzand.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
tombo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2003, 19:30

Bericht door tombo »

ik vind het vreemd dat veel mensen nog steeds denken dat de hoofddoek iets is dat met de Islam te maken heeft. dat is dus niet zo. het is een stukje cultuur, en dan wel een heel vernederend stukje cultuur. in Turkije is die hele hoofddoek zelfs verboden op scholen en andere openbare ruimten. als de hoofddoek echt iets te maken zou hebben, dan was die nota bene in turkije, een duidelijk moslimland, heus niet verboden. de hoofddoek word alleen gedragen om krampachtig vast te blijven houden aan de niet-nederlandse cultuur. lekker goed voor de integratie...... :evil:
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Psies! Los daarvan gaat geloof toch over gevoel?
Alle andere rotzooi erom heen is dus af te doen als ceremonie en dus als onzin. De reden van het ontstaan van ceremonies en rituelen zijn houvast voor de mensen dat ze het "goed" doen.
En daar begint de heisa...de mensen laten zich dan namelik leiden door hun angst.
Maar goed..ik ben maf natuurlijk.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie