Kiezer tegen dubbele nationaliteit.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Wat is het probleem? Ik zou niet weten waarom Marokko hem in eerste instantie als Marokkaans 'onderdaan' zou zien. Aboutaleb komt daar om als Nederlands volksvertegenwoordiger een kwestie te bespreken. Hij zal waarschijnlijk van zijn departement een opdracht hebben en de zaken voorbesproken. Als hij opeens niet meer namens zijn departement handelt, maar vanuit zijn Marokkaanse nationalistische gevoelens, dan heeft hij een probleem als hij zich moet verantwoorden bij terugkomst.

Ik zal nog een keer herhalen dat ik doorgaans geen voorstander ben van preventieve maatregelen. En het door jou (of Wilders) genoemde voorbeeld is voor mij totaal niet overtuigend om van deze gedachte af te wijken.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

‘Je moet kiezen voor een land. Als je wilt integreren, kun je niet van twee walletjes eten. Zeker als je een belangrijke, verantwoordelijke functie bekleedt in het landsbestuur, kan het niet zo zijn dat je twee verschillende petten ophebt.


Om de schijn van belangenverstrengeling te vermijden moeten ministers ook nevenfuncties opgeven. Een minister van economische zaken die tegelijkertijd in de raad van bestuur van Philips of KLM zit kan niet, ook al heeft hij of zij een eed van integriteit of loyaliteit afgelegd. Hetzelfde geldt voor Aboutaleb en Albayrak. In zaken waarbij Marokko, Turkije of hun onderdanen in het geding zijn bestaat altijd de schijn dat hun oordelen beinvloed zouden kunnen zijn geweest door hun dubbele nationaliteit en daarmee dubbele loyaliteit. Eenduidig kiezen voor Nederland en het afstand doen van de Marokkaanse of Turkse nationaliteit maakt duidelijk dat deze allochtone bewindslieden eenduidig voor Nederland kiezen en geen gedeelde loyaliteit kennen. Als ze zich inderdaad volledig Nederander voelen moet dat ook geen enkele moeite kosten (al kan dat in het geval van Aboutaleb niet omdat de Marokkaanse overheid dit nog steeds niet toestaat).
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

okke schreef:
THOR schreef:Als dit zo doorgaat kan het zijn dat we in tien jaar b.v. een marokkaan/turk als premier hebben??????????? :?
Het zou inderdaad kunnen dat een Nederlander met naast de Nederlandse ook een Marokkaanse of Turkse nationaliteit premier wordt. Geen probleem mee. Zolang hij of zij zijn of haar functie goed uitoefent.
Precies.
Ik kreeg op mijn sollicitatie gesprek bij Defensie de volgende vraag:
"Je hebt van je commandant een bepaald doel gekregen. Voor dit doel heb je de beschikking over een man en een vrouw. Welke van de twee kies je?"

Deze vraag was in mijn ogen verdomd makkelijk. Ik heb geantwoord dat ik diegene zou nemen die het beste voor de taak gekwalificiert is. Harstikke logisch lijkt mij.

Als er bij onderhandelingen is gebleken dat deze mensen het beste kwalificeren voor de genoemde overheidsfuncties, wat is dan precies het probleem? Als er gebleken is dat deze mensen hard werken voor ons vaderland en dit met volle overtuiging doen, waarom zouden we ze om zo iets sufs belemmeren hun werk te doen?

Ik lees meerdere malen dat er door deze mensen "van twee walletjes" gegeten word. Waar komt dat idee vandaan?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Een benoeming tot minister of staatssecretaris wil niet altijd zeggen dat diegene het beste is voor de functie. Het heeft vaak te maken met of bewezen diensten of iemand heeft ergens weer wat meer kruiwagens zitten als iemand anders.
Kijk maar naar de ministers die we hebben gehad van bijv. volksgezondheid. Daar wist het overgrote deel nog nieteens het verschil tussen een aspirine en peniciline. (als je dat dan 'het beste voor de functie wil noemen' :? )
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:Veronderstel dat we bijvoorbeeld een premier zouden hebben die Nederlander én Zeeuw is en Nederland moet beleid maken in verband met een mogelijke zeewaterstijging de komende jaren? Dat wordt dan toch een hele rare situatie op zijn zachtst gezegd?

Een volksvertegenwoordiger vertegenwoordigd de belangen van zijn partij en van zijn kiezers. Niet zijn eigen persoonlijke belangen.
Je bent nu appels met peren aan het vergelijken. Een Zeeuw is een Nederlander en de Zeeuwse nationaliteit bestaat niet.
Ik begrijp heel goed, of meen te begrijpen, wat je mij probeert te ontlokken, maar laat ik nog even heel duidelijk zijn: het gaat mij om élke tweede nationaliteit (omdat ik het hele principe niet vind kunnen) dus ook een Belgisch, Frans, Engels of een Amerikaans paspoort naast het Nederlandse is m.i.z. uit den boze en zeker voor iemand die ons land mede regeert! Als Prins Claus destijds zijn Duitse paspoort niet had ingeleverd, dan had de pl***** gegarandeerd uitgebroken :P

Over die persoonlijke belangen kan ik kort zijn; lees het regeeraccoord van Balkenende IV maar eens en met name de passage over het met 30% gestegen inkomen van de dames en heren ministers. Dit alles is slechts in het belang van de partij en de kiezers zeker? :?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Dodo schreef:
Precies.
Ik kreeg op mijn sollicitatie gesprek bij Defensie de volgende vraag:
"Je hebt van je commandant een bepaald doel gekregen. Voor dit doel heb je de beschikking over een man en een vrouw. Welke van de twee kies je?"
Aardig voorbeeld. :P Mannen én vrouwen kunnen uitstekende militairen zijn, doch hermafroditen (als ik het onjuist spel, excuus), tweeslachtigen dus, worden nooit en te nimmer goedgekeurd voor dienst in de krijgsmacht. :mrgreen:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Mauserwerke schreef:Een benoeming tot minister of staatssecretaris wil niet altijd zeggen dat diegene het beste is voor de functie. Het heeft vaak te maken met of bewezen diensten of iemand heeft ergens weer wat meer kruiwagens zitten als iemand anders.
Kijk maar naar de ministers die we hebben gehad van bijv. volksgezondheid. Daar wist het overgrote deel nog nieteens het verschil tussen een aspirine en peniciline. (als je dat dan 'het beste voor de functie wil noemen' :? )
Ah oke. Ik had al het idee dat ik een beetje een naieve post geplaatst had.

@Seyffardt
Hermafrodieten (je mistte een "e".. ;) ) kan je dan gewoon nooit in de juiste slaapkamer plaatsen.. :P
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Wim de Bie in Bieslog over twee paspoorten

Ook in Nederland kan je twee identiteitsbewijzen hebben.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Het Fries Paspoort is een toeristische informatieboekje in de vorm van een heus paspoort. Naast nuttige informatie over Friesland geeft het Fries Paspoort een reeks exclusieve kortingen en tips voor een aangenaam toeristisch verblijf in Friesland. Het Fries Paspoort is te koop bij alle Friese VVV's voor slechts € 2,75.


:) :) :)

Maar als het hebben van twee paspoorten/nationaliteiten geen probleem is, dan kunnen we ook lidmaatschappen van twee politieke partijen toestaan en waarom niet meteen twee trouwboekjes of zelfs twee identiteiten? :P

Het feit dat het in de hoogste regionen van de Nederlandse maatschappij kennelijk geen probleem is (dat is het natuurlijk wel, alleen weet men er geen weg meer mee en slaat zich stiekum voor het hoofd dat ze dit ooit hebben goed gevonden, zodat men dan maar snel gaat roepen dat het geen probleem is - conform het Poldermodel van Kok) zegt iets over het niveau qua nationaal besef dat we als Nederlands volk hebben. Mij zegt het hebben van een nationaliteit en een paspoort iets meer dan een 'boekie dat je nodig hebt om elk jaar naar de costa te kunnen vliegen' en daar zit hem het verschil van mening, denk ik. Het feit dat sommige landen het inleveren van een paspoort en het verruilen van nationaliteit wettelijk niet eens (er)kennen zegt ook wel iets over hoe men daar over het begrip nationaliteit denkt.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

By the way, met het onafhankelijk verklaren van enkele van onze koloniën moesten de inwoners destijds (voor het laatst in 1975) nog kiezen of ze hun Nederlands paspoort wilden behouden of niet. Twee nationaliteiten was geen optie.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Wat maken we ons in ons kleine landje eigenlijk druk om een dubbele nationaliteit? In de traditionele emigratielanden is dat eerder regel dan uitzondering. Er is in de VS zelfs een staat, die een gouverneur heeft met een dubble nationaliteit. Californië met Arnold Schwarzenegger, zowel Amerikaan als Oostenrijker.

Als Nederlands volksvertegenwoordiger (of dat nu Tweede Kamerlid of Minister is) moet je Nederlander zijn en leg je de eed af op de Nederlandse grondwet. Beide staatssecretarissen zijn Nederlander en daarnaast hebben ze een tweede nationaliteit. Houd je je vervolgens als volksvertegenwoordiger niet aan de eed, die je afgelegd hebt, pleeg je meineed. Meineed is in Nederland een misdaad, dus zou een volksvertegenwoordiger die meineed pleegt een misdadiger zijn. Met of zonder dubbele nationaliteit. Ik vind het ronduit belachelijk, dat de partij van Wilders al met een motie van wantrouwen komt, voordat beide bewindslieden ook nog maar iets gedaan hebben.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Premier Balkenende heeft vandaag een brief gestuurd aan de Tweede Kamer over Nevenfuncties en Belangen van Bewindslieden. De dubbele nationaliteit wordt hierin niet als mogelijk belang genoemd. Misschien dat meneer Wilders hier nog verandering in kan krijgen :roll: .
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

In de politiek werken dingen anders dan in de burgermaatschappij. Ik ben Nederlander en Brit. Ik zou een Brits paspoort kunnen aanvragen, maar daaraan heb ik geen behoefte.
Maar als ik ooit minister zou worden zou ik met een probleem zitten. Iedereen zou weten dat ik ook de Engelse nationaliteit bezit. Al mijn uitspraken en meningen zouden door de oppositie kunnen worden uitgelegd als bevooroordeeld, ook al zou dat niet zo zijn. Niet voor niets moeten bewindslieden alle maatschappelijke belangen vaarwel zeggen. Geen commissariaten, aanzienlijke belangen, aandelen, opties etc. Terecht. Men moet de schijn van belangentegenstelling vermijden.
Ik vind meneer Aboutaleb een geweldig democraat, en ik heb niets met Wilders. Maar dat is in deze discussie niet aan de orde. Bewindslieden horen onomstreden te zijn.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Wilders somde de volgende problemen op: „Nu Aboutaleb en Albayrak lid worden van het kabinet, zijn de Marokkaanse en Turkse overheden feitelijk in het hart van het Nederlandse machtscentrum geïnfiltreerd”. Volgens Wilders roept de dubbele nationaliteit de ’schijn van’ belangenverstrengeling op. Aboutaleb is immers ook loyaliteit aan de koning van Marokko verschuldigd. Volgens Wilders erkent Albayrak nog steeds de Armeense genocide niet en kan ze worden opgepakt in Turkije als ze dit wel zou doen. „En stel dat er ooit een oorlog uitbreekt, wiens belangen dien je dan?”
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Ongeacht welk doel Wilders voor ogen heeft, zijn vragen en opmerkingen komen voort uit het gegeven dat voor het eerst in een Nederlands kabinet twee bewindslieden met een dubbele nationaliteit zitten. Maar in plaats van inhoudelijk op zijn bezwaren te reageren, zijn de andere partijen vooral in een kramp geschoten
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Plaats reactie