Kar98 uit 1945

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Ik heb me wat af 'gegoogled' en vind ook wel veel. Maar het gaat het net elke keer over die extra dingen in een nieuw bouwjaar. De grote lijnen (die op google staan) ken ik wel. Heb ook wat boeken hier over kar's uit de oorlog. Maar die gaan natuurlijk niet in op een gestanst plaatje bij het voorhout in een later modeljaar...
(Begrijp me niet verkeerd aub. Ik doe geen beroep op je of zo. Je hoeft ook niets extra's meer te posten, weet op zich al genoeg. Het kan alleen nooit geen kwaad.)
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Als u details wil weten bent u beter dat u Backbone of the Wehrmacht: the German K98k rifle aanschaft
Momenteel één van de goede boeken van de K98 maar niet volledig betrouwbaar , zolang het niet met snipers en ss te maken heeft is het boek wel goed
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Hier alvast een foto, de rest zal binnenkort komen neem ik aan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Ik heb bericht terug gekregen en wat meer informatie over de Kar98.
Dit is wat de eigenaar schreef:

"Op de Kar98 staan:
De adelaar met swastika 3 keer
Soort vlinder achtig teken 2 keer
Dan een negen of een Grote g
Dan 8X57 is en cb in een halve cirkel
Boven op mod.98 en swp45 en serienummer 49877
"

Is dit nog wel oorlogs of toch net erna?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Om eerlijk te zijn (als pure k98 verzamelaar ) ik zou passen
Afgaand op de foto die u gepost hebt heeft de 45er een verkeerd stuk , de voorste band (de H) is van een vroeg model
De tekens die u hier beschrijft ruiken naar hergebruikt door een ander land
Staat er geen letter achter de snr ?
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Dit is de informatie die ik zo toegestuurd kreeg. En op de voorste band staat ook een inslagnummer, en deze zou (volgens de verkoper dan) nummergelijk zijn.

Welke tekens heb jij je vraagtekens dan bij, luc?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Mauserwerke schreef: Soort vlinder achtig teken 2 keer
Dan een negen of een Grote g
cb in een halve cirkel
Als u hem wil kopen vraag dan goede detail fotos van die kentekens en van het origineel snr die op de loop staat en het snr die op de H staat
Krijgt u geen fotos (ik heb geen goede camera en andere uitleg om geen fotos te sturen ) dat hij hem dan steekt waar het zonlicht niet schijnt
Hieronder ziet u een swp zoals hij er zou moeten uitzien
Afbeelding
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Als ze zijn zoals deze kentekens , doorgebruikt Israél

Afbeelding
Afbeelding
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Luc
Als u hem wil kopen vraag dan goede detail fotos van die kentekens en van het origineel snr die op de loop staat en het snr die op de H staat

Ik heb nog eens wat nagelezen over de laat oorlogse Kar's en aangezien deze een Semi-Kriegsmodel zou zijn weet ik niet of er overal wel serienummers in staan ivm de snelle productie van toen.

Ik kwam dit tegen, weet alleen niet of dit ook zo is bij Semi-kriegsmodellen:
Front and Rear Bands: Bands were blued, or will be silver grey-green phosphate finished, no waffenamts or serial, held by screws (no band spring)
Numbered Parts:
Full serial number w/suffix on left receiver, last 4 digits with suffix on bolt root, last 4 digits on bolt shroud, last 4 digits on cocking piece, Safety unnumbered
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

... en heeft er iemand misschien ook een link of lijst waar de 'post-war' stempels op staan die bijv. de oostblokkers of israël er later in hebben gezet?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Aha , u begint het te leren 8)
Eerst zoveel mogelijk kennis opdoen en dan kopen
Dat wat u schrijft klopt maar is al te zien welke maker het is , sommigste hebben nooit KM kolfen gebruikt
Voor die stempels is het eigenlijk niet moeilijk als u de duitse code en kentekens kent hebt u er weinig problemen mee voor hergebruikte te herkennen
Bijna elk apenland heeft na de oorlog de K98 herbruikt , te veel om op te noemen
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Ik ben er ondertussen wel uit hoe ik de overgestempelde enigsinds kan herkennen. Weet ook dathet snr van deze kar binnen de 45300 en de 90000 moet liggen (wat hij overigens wel is). Maar nu is mijn probleem de 'bands'. Deze zouden niet persé gestempeld hoeven te zijn om evengoed een 100% nummergelijk semi-kriegsmodel te vormen. Dus dit is in feite al nooit na te gaan. Ook al is de gebruikte H vormige 'front band' hier een vroeg oorlogse band. Ze zouden hem kunnen hebben gebruikt ivm een tekort aan materiaal en grondstoffen. (ze hergebruikte toen al best veel spullen) Of heb ik het hier mis?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Mauserwerke schreef:Ik ben er ondertussen wel uit hoe ik de overgestempelde enigsinds kan herkennen. Weet ook dathet snr van deze kar binnen de 45300 en de 90000 moet liggen (wat hij overigens wel is). Maar nu is mijn probleem de 'bands'. Deze zouden niet persé gestempeld hoeven te zijn om evengoed een 100% nummergelijk semi-kriegsmodel te vormen. Dus dit is in feite al nooit na te gaan. Ook al is de gebruikte H vormige 'front band' hier een vroeg oorlogse band. Ze zouden hem kunnen hebben gebruikt ivm een tekort aan materiaal en grondstoffen. (ze hergebruikte toen al best veel spullen) Of heb ik het hier mis?
Ok , ik zie op welke site u die informatie hebt , let wel op het snr moet wel eindigen met een a , 45300a en 90000a
Als de voorste band niet gestempeld is het geen probleem , maar een vroege H band kan niet , ik kan u ook een H verkopen zonder snr , gewoon oplassen en weer afslijpen , snr verdwenen
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Luc schreef:Ok , ik zie op welke site u die informatie hebt , let wel op het snr moet wel eindigen met een a , 45300a en 90000a
Als de voorste band niet gestempeld is het geen probleem , maar een vroege H band kan niet , ik kan u ook een H verkopen zonder snr , gewoon oplassen en weer afslijpen , snr verdwenen
Ik kwam op de '45 modellen inderdaad nergens meer zo'n band tegen. Maar mocht dit het enige zijn wat aan het wapen niet meer origineel is zou het wel mogelijk zijn om een '45'er frontband aan te schaffen op de beurs en die erop te plaatsen zodat hij wel weer 100% nummergelijk is (aangezien de frontbands van toen toch niet meer genummerd zijn).
Maar het is volgens jou dus werkelijk uitgesloten dat ze, ondanks dat tekort aan materiaal, een vroegere band hebben gebruikt?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Mocht je zo'n band vinden dan zit er altijd nog een sleuf in de kolf waar nu je bladveer in ligt.
Plaats reactie