Duitse adelaar

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Duitse adelaar

Bericht door Dodo »

Ik heb vandaag een duits vogeltje gekregen. Van Duitse militaria heb ik totaal geen verstand, dus ik zou graag van jullie willen weten of deze adelaar origineel is en van welk dienstvak (als er verschil in zit) dit vogeltje komt.

Hier zijn de foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het idee dat de bevestiging kapot is, en misschien wel gerepareerd. Op de linkervleugel zit een kleine beschadiging. Ziet er duidelijk niet uit als een fout in de productie.

De bovenkant is behoorlijk geoxideerd, althans dat denk ik. Er zit een soort witte uitslag op. Hoe kan ik dit er trouwens afkrijgen?

Ik heb deze adelaar gekregen van een vriend van mijn oom. Hij heeft deze weer gekregen omdat hij een luger heeft laten repareren. De man van de luger heeft deze adelaar icm de luger in de Tweede Wereldoorlog gejat van een Duitse officier.

Alvast bedankt voor de hulp!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Volgens mij kan dat verhaal kloppen...is van eenofficier geweest.
Ik zal eens effe zoeken.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

mannerheim schreef:Volgens mij kan dat verhaal kloppen...is van eenofficier geweest.
Ik zal eens effe zoeken.
Oké, heel erg bedankt!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Yup is inderdaad van een officier van de Luftwaffe geweest als ik het goed zie! :)

Afbeelding
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Oke, mits origineel, wat is de waarde van dit dingetje? Als het namelijk teveel is, dan wil ik dat toch wel even eerlijk vertellen aan de gever.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Bericht door Fahnenjunker »

Het is een LW petadelaar, en wel van het eerste model met de 'hangende' staart. Niet per definitie officier trouwens. Die witte troep is er goed af te krijgen met vaseline. Gewoon erop smeren, 1 a 2 uur laten inwerken en dan eraf vegen met een doekje.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Jaap van der Laan schreef:Het is een LW petadelaar, en wel van het eerste model met de 'hangende' staart. Niet per definitie officier trouwens. Die witte troep is er goed af te krijgen met vaseline. Gewoon erop smeren, 1 a 2 uur laten inwerken en dan eraf vegen met een doekje.
Oke, bedankt voor de informatie! Maar even een potje vaseline gaan zoeken zometeen. :)

//edit:
Ik heb zelf nog even zitten zoeken. Als je op deze site kijkt dan zie je een paar documenten. Mijn vogeltje lijkt meer op de tweede tekening. Géén hangende staart dan, toch?
Verder heb ik geen afbeeldingen kunnen vinden over verschillende modellen, dus ik weet het ook niet zeker. Ook geen afbeeldingen van metalen cap-badges. Enkel de stoffen voor op het schuitje..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

http://www.germanmilitaria.com/Luftwaff ... 08956.html

Deze lijkt er vrij veel op,alhoewel dat wel het 2de model is. Waarde ligt denk ik rond de 25-30 euro.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Bericht door Fahnenjunker »

Hoewel tekeningen anders zijn dan metalen emblemen, kun je goed het verschil zien tussen een vroeg (1e model) en een later (2e model) type adelaar. De term hangende staart is misschien wat ongelukkig gekozen. De belangrijkste verschillen tussen de twee zijn de langere vleugels van het 2e type en vooral de kromming in het lijf van de adelaar, deze is bij het 1e type veel duidelijker dan het 2e type. Vergelijk de tekeningen maar. Ook het door Edgar geposte exemplaar is een 1e type.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Ja...luftwaffe-officier...bij Wehrmacht en SS waren die Adelaars toch een stuk rechter???
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Jongens, heel erg bedankt voor de hulp, de uitleg en de informatie! Ik weet zo wel genoeg!

Mijn dank is groot.
_/-\o_
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie