Kiezer tegen dubbele nationaliteit.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Wederom een flauwe opmerking over rijbewijzen :?
Geef nou eens gewoon antwoord op de vraag: wat is het probleem, als je dan 100% ingeburgerd bent, een Nederlands paspoort hebt en het je grote ambitie is om een dergelijk ambt in dienst van het Nederlandse volk te bekleden, om die oorspronkelijke nationaliteit te laten vallen?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Omdat je iemand iets ontneemt dat niet ontnomen hoeft te worden. Zoals een rijbewijs. Het ontnemen is een beperking van iemands vrijheid.

Bovendien heeft dat wat je wilt afnemen geen direct verband met de reden van het afnemen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Welke vrijheid? Klinkklare onzin! Je moet in dit land voor alles een vergunning/toestemming van de overheid hebben, of je nou een duivenhok wil timmeren of een sportveld wil aanleggen.
Voor een rijbewijs moet je lessen nemen en een examen afleggen. Als iemand in Amerika een rijbewijs haalt en zich permanent in Nederland vestigt dan kan dat niet eens 'zomaar' worden omgezet in een Nederlands rijbewijs, laat staan dat iemand er twee rijbewijzen op na mag houden. Maar genoeg gekletst over die rijbewijzen! Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument van je gehoord waarom iemand die pretendeert 100% Nederlander te zijn en een hoog ambt wenst te bekleden, er daarnaast een tweede nationaliteit op na zou moeten/mogen/willen houden.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Nederland loopt niet voorop met dubbele nationaliteiten en is ook niet het eerste land waar iemand met een dubbele nationaliteit een hoge positie bekleedt.

Hoe zeer beide bewindslieden zich ook Nederlander voelen, ze zijn geboren in een ander land. Een land met andere zeden, gewoonten en bovenal wetten. Een land waar ze, ondanks het feit dat ze Nederlander zijn en zich dat ook voelen, altijd een binding mee zullen hebben, omdat ze er geboren zijn. Dat zit in de natuur van de mens. Een Limburger kan naar Friesland verhuizen, er zijn hele verder leven wonen en zich Fries tussen de Friezen voelen, maar in zijn hart blijft hij ook Limburger. In Nederland hebben mensen de vrijheid, om naast hun Nederlanderschap, ook hun oorspronkelijke nationaliteit te behouden. En Nederland is daarin echt niet het enige land.

Wil je Nederlanders, wat dat zijn het, die vrijheid ontnemen? Die vrijheid, waarvoor ze al dan niet gekozen hebben, toen ze Nederlander werden? Noem je partij dan niet de Partij van de Vrijheid en doe niet alsof je liberaal bent. Thorbecke zou zich in zijn graf omdraaien, als hij deze discussie kon lezen.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

hendrik schreef: Wil je Nederlanders, wat dat zijn het, die vrijheid ontnemen? Die vrijheid, waarvoor ze al dan niet gekozen hebben, toen ze Nederlander werden? Noem je partij dan niet de Partij van de Vrijheid en doe niet alsof je liberaal bent. Thorbecke zou zich in zijn graf omdraaien, als hij deze discussie kon lezen.
en zo is het maar net :) Los van mijn persoonlijke mening, (voorbeeld bij wijze van spreke) Ik ben een Egyptenaar van geboorte , maar verhuisd naar Nederland. Ik ben wel nog trots op mijn afkomst en wens daarom nog steeds iets van mijn oorsprong te kunnen behouden in de vorm van een dubbel paspoort. Zou deze wens om op deze manier binding met mijn geboorteland te hebben, een barriere moeten zijn om een hoge openbare functie te kunnen hebben??
Nee zeg ik jullie, omdat ik slechts een extra titel in mijn paspoort met me meedraag, die deel uitmaakt van mijn persoonlijke levensgeschiedenis. Ik neem dus alleen nog die oude titel uit mijn verleden met me mee, niet de waarden en normen uit Egypte (of wat dan ook)
Oftewel, ware het niet dat dit voor eenieder te achterhalen is, had niemand ooit kunnen weten dat ik dat dubbele paspoort heb, omdat het mijn gedrag verder niet beïnvloedt.
Deze situatieschets is ook toepasbaar op beide staatssecretarissen.
Oftewel, je kunt ze wantrouwen als persoon qua karakter, maar niet op basis van hun dubbele paspoort
Rémy
----
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Rémy carré schreef:
hendrik schreef: Wil je Nederlanders, wat dat zijn het, die vrijheid ontnemen? Die vrijheid, waarvoor ze al dan niet gekozen hebben, toen ze Nederlander werden? Noem je partij dan niet de Partij van de Vrijheid en doe niet alsof je liberaal bent. Thorbecke zou zich in zijn graf omdraaien, als hij deze discussie kon lezen.
en zo is het maar net :) Los van mijn persoonlijke mening, (voorbeeld bij wijze van spreke) Ik ben een Egyptenaar van geboorte , maar verhuisd naar Nederland. Ik ben wel nog trots op mijn afkomst en wens daarom nog steeds iets van mijn oorsprong te kunnen behouden in de vorm van een dubbel paspoort. Zou deze wens om op deze manier binding met mijn geboorteland te hebben, een barriere moeten zijn om een hoge openbare functie te kunnen hebben??
Nee zeg ik jullie, omdat ik slechts een extra titel in mijn paspoort met me meedraag, die deel uitmaakt van mijn persoonlijke levensgeschiedenis. Ik neem dus alleen nog die oude titel uit mijn verleden met me mee, niet de waarden en normen uit Egypte (of wat dan ook)
Oftewel, ware het niet dat dit voor eenieder te achterhalen is, had niemand ooit kunnen weten dat ik dat dubbele paspoort heb, omdat het mijn gedrag verder niet beïnvloedt.
Deze situatieschets is ook toepasbaar op beide staatssecretarissen.
Oftewel, je kunt ze wantrouwen als persoon qua karakter, maar niet op basis van hun dubbele paspoort
Rémy
Daar heb je gelijk in. Maar anderen moeten maar aannemen dat je de Egyptische waarden en normen achter je hebt gelaten. In de burgermaatschappij zal dat niet zo'n groot probleem zijn, maar je komt in problemen als je een openbare functie gaat bekleden. En dat is nu de kern van de discussie.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Het verschil tussen Friezen en Limburgers is er natuurlijk, zij het gevoelsmatig, want het zijn beiden Nederlanders, dus dat gaat niet op.
Nederlanders die naar Australie, Nieuwzeeland, Canada en de VS zijn geëmigreerd, met de bedoeling daar dus te blijven, en genaturaliseerd zijn, zullen altijd wel een bepaalde binding met Nederland blijven houden, mét of zonder Nederlands paspoort, dat zij overigens wél hebben mogen inleveren. Hun nazaten zullen dat veel minder hebben omdat zij geboren en getogen zijn in die respectievelijke landen.

Waar wij hier met zijn allen mee bezig zijn geweest is het jarenlang aanmoedigen dat vreemdelingen toch vooral hun eigen culturen, zeden en gewoonten hier naar toe zouden nemen en in stand houden. Men hoefde geen Nederlands te leren, men werd allemaal 'gezellig' bij elkaar gehuisvest, kregen eigen scholen, eigen winkels, eigen moskeeën etc. etc. Allemaal leuk en aardig maar op een gegeven moment is men tot de conclusie gekomen dat er ingeburgerd moest worden en vreemdelingen zich dienden aan te passen aan de Nederlandse samenleving. Wanneer meneer Aboutaleb en mevrouw Albayrak kennelijk zo goed zijn ingeburgerd, zich 100% Nederlander voelen en zich voor Nederland inzetten, waarom weigeren ze dan toch die tweede nationaliteit af te leggen, terwijl Nederlanders in den vreemde dit 'offer' wel hebben moeten brengen. De vrijheid, die de partij van Wilders nastreeft, is iets anders dan de vrijheid waar jij het over hebt; want 'vrij' zijn we als Nederlanders allerminst op diverse punten.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Boeiend? heb de Engelse nationaliteit als 2e nationaliteit. Niet echt iets speciaals ofzo.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Rémy carré schreef: Ik ben wel nog trots op mijn afkomst en wens daarom nog steeds iets van mijn oorsprong te kunnen behouden in de vorm van een dubbel paspoort.


Fijn dat ik het nu eens aan een deskundige kan voorleggen in plaats van flauwe reacties over ministers met of zonder rijbewijzen te krijgen. :)
Dat Egyptische krijgen ze toch niet uit jou en dat hoeft natuurlijk ook niet. Waarom dan toch speciaal dat paspoort/die nationaliteit, Remy? Is het dan misschien toch iets in de trend van 'als ik weer eens in mijn geboorteland kom, zien ze me tenminste voor vol aan'? Geef jij er aub eens een helder antwoord op.
Rémy carré schreef: Zou deze wens om op deze manier binding met mijn geboorteland te hebben, een barriere moeten zijn om een hoge openbare functie te kunnen hebben?? Nee zeg ik jullie, omdat ik slechts een extra titel in mijn paspoort met me meedraag, die deel uitmaakt van mijn persoonlijke levensgeschiedenis. Ik neem dus alleen nog die oude titel uit mijn verleden met me mee, niet de waarden en normen uit Egypte (of wat dan ook)
Er is niemand die jou op grond van het feit dat je in Egypte geboren bent, het recht zou mogen ontzeggen om die functie te bekleden, maar het feit dat het überhaupt mogelijk is om twee nationaliteiten te bezitten is iets wat er bij mij niet ingaat. Als ik morgen besluit om naar Zwitserland te emigreren en mij tot Zwitser te laten naturaliseren omdat ik in dat land wil blijven wonen en mij Zwitser voel, dan ben ik mijn formele Nederlanderschap vanaf die datum gewoon kwijt, punt uit. Niks twee paspoorten of twee nationaliteiten, zegt men dan. Met sentimentele hang naar Nederland hebben ze daar niets te maken.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Seyffardt schreef:Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument van je gehoord waarom iemand die pretendeert 100% Nederlander te zijn en een hoog ambt wenst te bekleden, er daarnaast een tweede nationaliteit op na zou moeten/mogen/willen houden.
Waarom zou ik voor die paar Nederlanders die minister willen worden een steekhoudend argument moeten aandragen en voor de miljoen andere Nederlanders met een dubbele nationaliteit, zoals Mike H., niet. Een tweede nationaliteit is niet relevanter of minder relevant als lidmaatschap van de ANWB. Een steekhoudend argument is dat het een non-issue is.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:
Seyffardt schreef:Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument van je gehoord waarom iemand die pretendeert 100% Nederlander te zijn en een hoog ambt wenst te bekleden, er daarnaast een tweede nationaliteit op na zou moeten/mogen/willen houden.
Waarom zou ik voor die paar Nederlanders die minister willen worden een steekhoudend argument moeten aandragen en voor de miljoen andere Nederlanders met een dubbele nationaliteit, zoals Mike H., niet. Een tweede nationaliteit is niet relevanter of minder relevant als lidmaatschap van de ANWB. Een steekhoudend argument is dat het een non-issue is.
Misschien omdat hier een serieuze discussie plaatsvindt over een onderwerp dat in de Tweede Kamer behandeld wordt/is. Jij kan het dan allemaal lekker belangrijk en zelfs een non-issue vinden en met allerlei flauwe kul aankomen, maar houd je dan liever buiten de discussie, wat mij betreft, of je nou moderator bent of niet.


THOR schreef: Van de cda- kiezers vindt 58% dat de pvda`ers albayrak en aboutaleb geen staatssecretaris kunnen worden,omdat ze twee paspoorten hebben.
Van de pvda-stemmers is 30% het daarover eens met de pvv van wilders.
Noem dat maar gerust een non-issue. Struisvogelpolitiek heet zoiets.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Het CDA wil af van de mogelijkheid dat vreemdelingen die Nederlander worden een dubbele nationaliteit kunnen behouden. Iedereen die het Nederlanderschap verwerft moet zijn oorspronkelijke nationaliteit opgeven en zijn oude paspoort inleveren. Dat schrijft De Telegraaf donderdag.

"Het aanhouden van twee paspoorten belemmert de integratie van allochtonen. Je bent dan niet echt helemaal Nederlander, omdat je ook over een andere nationaliteit beschikt", zo verklaart CDA-Kamerlid Mirjam Sterk het voornemen van haar partij in de krant. Zij stelt bovendien dat er teveel misbruik wordt gemaakt van de dubbele nationaliteit: "Het Nederlandse staatsburgerschap geeft vaak meer rechten dan de nationaliteit van een ander land. Maar dat noem ik dus van twee walletjes eten."




Ja beste mensen,dit is helaas een oud bericht.
Dit stond in de telegraaf van 29-01-2004.
Wie was ook alweer een draaikont???
Het cda kan er ook wat van!!
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hoogleraar prof. mr. Gerard René de Groot is in de Volkskrant van vandaag aan het woord over dubbele nationaliteiten. De hoogleraar juicht zelf de meervoudige nationaliteiten toe. 'Ik zie die mensen als potentiële bruggenbouwers tussen culturen en tradities. Die begrip kunnen kweken en antipathie kunnen weghalen.' en 'In feite wordt er nu op voorhand aan loyaliteit getwijfeld. We hebben in Nederland nota bene een miljoen ingezetenen met een dubbele nationaliteit. Ik vind het nogal was dat je de loyaliteit van een miljoen mensen in twijfel trekt.

Ik sluit mij hierbij aan. Er staat meer in het artikel, maar daar moet je de Volkskrant maar voor kopen of lezen in de kroeg.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:Hoogleraar prof. mr. Gerard René de Groot is in de Volkskrant van vandaag aan het woord over dubbele nationaliteiten. De hoogleraar juicht zelf de meervoudige nationaliteiten toe. 'Ik zie die mensen als potentiële bruggenbouwers tussen culturen en tradities. Die begrip kunnen kweken en antipathie kunnen weghalen.' en 'In feite wordt er nu op voorhand aan loyaliteit getwijfeld. We hebben in Nederland nota bene een miljoen ingezetenen met een dubbele nationaliteit. Ik vind het nogal was dat je de loyaliteit van een miljoen mensen in twijfel trekt.

Ik sluit mij hierbij aan. Er staat meer in het artikel, maar daar moet je de Volkskrant maar voor kopen of lezen in de kroeg.
Ik vind het meer een ondermijning van het staatsbestel. Wat doen we over 5 jaar? Iedereen die langer dan een jaar in Nederland woont de mogelijhheid geven om zich verkiesbaar te stellen en niet eens meer praten over de noodzaak van een Nederlands paspoort?
De mensen die een dubbel paspoort hebben zal ik er persoonlijk niet op aankijken, maar de politici die dit allemaal goed hebben gekeurd zouden een flinke trap onder hun parlementaire zitvlak moeten krijgen.
Nederland, let op uw saeck!
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Seyffardt schreef:
Rémy carré schreef: Ik ben wel nog trots op mijn afkomst en wens daarom nog steeds iets van mijn oorsprong te kunnen behouden in de vorm van een dubbel paspoort.


Fijn dat ik het nu eens aan een deskundige kan voorleggen in plaats van flauwe reacties over ministers met of zonder rijbewijzen te krijgen. :)
Dat Egyptische krijgen ze toch niet uit jou en dat hoeft natuurlijk ook niet. Waarom dan toch speciaal dat paspoort/die nationaliteit, Remy? Is het dan misschien toch iets in de trend van 'als ik weer eens in mijn geboorteland kom, zien ze me tenminste voor vol aan'? Geef jij er aub eens een helder antwoord op.
Rémy carré schreef: Zou deze wens om op deze manier binding met mijn geboorteland te hebben, een barriere moeten zijn om een hoge openbare functie te kunnen hebben?? Nee zeg ik jullie, omdat ik slechts een extra titel in mijn paspoort met me meedraag, die deel uitmaakt van mijn persoonlijke levensgeschiedenis. Ik neem dus alleen nog die oude titel uit mijn verleden met me mee, niet de waarden en normen uit Egypte (of wat dan ook)
Er is niemand die jou op grond van het feit dat je in Egypte geboren bent, het recht zou mogen ontzeggen om die functie te bekleden, maar het feit dat het überhaupt mogelijk is om twee nationaliteiten te bezitten is iets wat er bij mij niet ingaat. Als ik morgen besluit om naar Zwitserland te emigreren en mij tot Zwitser te laten naturaliseren omdat ik in dat land wil blijven wonen en mij Zwitser voel, dan ben ik mijn formele Nederlanderschap vanaf die datum gewoon kwijt, punt uit. Niks twee paspoorten of twee nationaliteiten, zegt men dan. Met sentimentele hang naar Nederland hebben ze daar niets te maken.
Hallo seyffardt,
Bovenaan in mijn post, wat je zal zijn ontgaan staat dat ik dit slechts als voorbeeld aandraag.'' stel dat..''
Zelf ben ik een trotse Limburger met mijn familiewortels in België/Frankrijk. Maar wat ik duidelijk probeer te maken is, dat mocht ik(bijvoorbeeld) uit Egypte komen, zou ik zelf ook kiezen voor dat dubbel paspoort. Niet om bij een eventuele terugkeer voor vol te worden aangezien, maar omdat ik trots ben op mijn afkomst als Egyptenaar. Ik wil dan, puur voor mezelf, dat stukje feeling behouden met mijn land waar ik ben geboren, al zie ik dat dan wel duidelijk als een passage uit mijn leven die dan voorbij is.(En zo zien beide staatssecretarissen dat ook, omdat ze verklaren voor Nederland te kiezen ipv van Turkije/Marroko)
Ze willen hun tweede paspoort niet afstaan. Dit vind ik logisch, omdat ze niet hun verleden willen zien weggeveegd uit alle documentatie...
En daarbij, als hier de vrijheid is om twee paspoorten te kunnen hebben, waarom die dan niet nemen (omdat het bijvoorbeeld in Australië blijkbaar niet mag)
want je zegt toch ook niet ''je mag in China niet meer als 1 kind,.. dus hier ook niet'' enz.
Kortom; als ik dat tweede paspoort (om wat voor redenen dan ook) op prijs stel, en de regelgeving staat het toe,.. waarom zou ik dat dan moeten afstaan, want als (bijvoorbeeld) ik als moslim graag de sharia hier wil invoeren sta ik niet minder sterk/sterker op het moment dat ik nog een tweede papiertje heb dat stelt dat ik ook Marrokaan ben.
Oftewel de beschuldiging die is geuit van belangenverstrengeling is niet groter als ik, puur voor mezelf, dat tweede papiertje heb of gewoon een buitenlander ben met Nederlands paspoort
De enige beschuldiging die in dit geval nog enigsinds hard is te maken is dat je zou kunnen zeggen dat buitenlanders aan de top meer belangenverstrengeling zou kunnen worden toegeschreven als blanken, los ervan of dit in wat voor geval dan ook uberhaupt het geval is..
Rémy
----
Plaats reactie