Kiezer tegen dubbele nationaliteit.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ik heb er inderdaad in de hectiek (nou ja, hectiek) overheen gelezen :oops:

Je mening en motivatie zijn me overigens wel duidelijk. Ik schreef al dat ik het de mensen die een dubbel paspoort bezitten niet zo zeer kwalijk neem als wel het feit dat die mogelijkheid destijds (geen idee wanneer dit ingesteld is) is goedgekeurd. Volgens mij geldt de mogelijkheid tot het voeren van twee nationaliteiten niet eens in alle landen van de EU en sowieso niet bij alle NATO partners en de lidstaten van de VN om maar eens iets te noemen.

Op zich nog tot daaraan toe, maar nu praten we over landsbestuurders die beslissingen op hoog niveau moeten nemen. Er zijn zat voorbeelden te bedenken binnen de politiek waarbij een besluit van internationaal belang genomen moet worden. Hoe betrouwbaar achten bijvoorbeeld andere staten een minister of staatssecretaris die niet alleen Nederlander maar ook nog eens [.....vul maar in.....] blijkt te zijn als die belangrijke beslissing het voormalige vaderland van die minister aangaat? Wanneer daarover internationaal ook maar een fractie van wantrouwen ontstaat, dan staan we met zijn allen mooi te kijk met onze zogenaamd vrije opvattingen. Zou een Nederlands/Turkse minister van Buitenlandse Zaken de Kamer werkelijk volledig informeren, wanneer er een debat zou plaatsvinden om tot een Nederlands standpunt te komen over het al dan niet toelaten van Turkije tot de EU, over de binnenlandse problematiek die Turkije heeft m.b.t. de grote hoeveelheid illegale vreemdelingen uit o.a. Albanie, om maar eens iets te noemen? Als daar maar de geringste twijfel over ontstaat, dan heb je al een probleem.
Er zijn wel meer dingen die een minister of staatssecretaris in zijn/haar positie niet kan doen, dingen die mensen zoals jij en ik wel gewoon kunnen doen, zonder dat daar ook maar iemand van wakker ligt. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind en om die wind af te zwakken zal men consessies moeten doen. Kiezen of kabelen dus.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Sorry Remy,

Maar dat je je oude paspoort nodig hebt om te voorkomen dat een stukje geschiedenis wordt gewist is gewoon echt onzinnig. Immers staat er op zijn minst in de gemeentelijke basisadministratie waar je geboren bent en bestaat er ook nog zoiets als een geboorte akte.

Bovendien kun je altijd een ongeldig verklaard paspoort houden. Hier worden dan 3 gaten in gestanst, waarmee deze ongeldig is geworden. Zo houd je dus je persoonlijk archief op orde.

Het aanhouden van een paspoort en dus de nationaliteit uit je geboorteland, betekend wel degelijk dat je alle rechten en verplichtingen uit dat land houd, je blijft daar immers burger van ook al ben je geen ingezetene van je geboorteland.

Er is dan ook geen discussie over het feit of iemand van een bepaalde afkomst (verleden) overheidsfuncties mag bekleden. De discussie gaat er alleen over of dat met een dubbele nationaliteit mag.

Gr.,

Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De vraag is echter, ben je als volksvertegenwoordiger met een dubbel paspoort onafhankelijk genoeg?

Stel, een minister met als 2de nationaliteit de Turkse moet in Nederland een uitspraak doen over de Armeense Genocide. lastig, want in Turkije kan hij voor zijn uitlatingen opgepakt worden....
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik las vandaag in de Volkskrant dat onze koningin ook een dubbele nationaliteit heeft; de Nederlandse en de Engelse.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Roel R. schreef:De vraag is echter, ben je als volksvertegenwoordiger met een dubbel paspoort onafhankelijk genoeg?
Ja, dat bedoelde ik dus ook. Maar ik zie eigenlijk geen verschil tussen of deze vraag een volksvertegenwoordiger of een andere overheidsfunctie betreft.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

okke schreef:Ik las vandaag in de Volkskrant dat onze koningin ook een dubbele nationaliteit heeft; de Nederlandse en de Engelse.
Afzetten die hap.. :mrgreen:
Dan vraag ik mij toch echt af waarom het pas een probleem wordt als er 2 mensen met een Turks en Marokkaans paspoort een hoge overheidsfunctie innemen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Ik kan tot op zekere hoogte de bezorgdheid, die Seyffardt uitspreekt wel begrijpen, maar vraag me tegelijkertijd iets af. Stel, dat Albayrak en Aboutaleb nu hun Turkse en Marokkaanse nationaliteit op zouden (kunnen) geven. Zou dat symbool, want dat is het in feite, ook maar íets afdoen aan de loyaliteit met Nederland of hun geboorteland? Ik denk het niet. Ik heb gisteravond naar het interview met Aboutaleb gekeken bij Pauw en Witteman en die maakten het hem niet gemakkelijk. Zo werd hem plotseling gevraagd wat voor verantwoording hij had aan de Marokkaanse koning en de Marokkaanse wet. Hij antwoordde, zonder er maar een moment over na te denken: "Niets." Ook werd hem plotseling gevraagd, dat wanneer de mogelijkheid nu zou bestaan, zijn Marokkaanse paspoort in te leveren of hij dat dan ook zou doen. Waarop hij antwoordde, dat hij zich niet onder druk van de PVV liet dwingen. Deze man heeft de koning van Marokko persoonlijk verweten, dat hij een land bestuurde, waarvan de helft van de bevolking onderdrukt wordt, nl. de vrouwelijke helft. Deze man heeft 15 jaar in Marokko geleefd en gezien, dat het systeem daar niet deugt. Hij leeft nu in Nederland, is bewust Nederlander geworden (ik had die keus niet ;)) en mag zijn Marokkaanse nationaliteit niet afzweren.

Nogmaals: elke politicus in Nederland legt voor zijn benoeming de eed af op de Nederlandse grondwet. Daar moet hij/zij loyaal aan zijn, Nederlander of dubbele nationaliteit. Is hij of zij dat niet, pleegt de persoon mijneed en dat is in Nederland nog altijd een misdaad. Het is niet voor niets, dat direct na de bevrijding de NSB werd verboden en de meeste partijleden wegens landverraad werden berecht. Zeker de leden van de Tweede Kamer, die voor de oorlog op democratische wijze in die Kamer terecht waren gekomen en dus ook de eed op de grondwet hadden afgelegd. Dat waren 100% Nederlanders die loyaal waren aan Duitsland. Denk daar maar eens over na.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Misschien een leuk detail: Oud bondskanselier van toenmalig West-Duitsland, Willy Brandt, had ook een dubbele nationaliteit: Duits en Noors. Ik geloof niet, dat zich destijds ook maar één Duitser zich druk heeftgemaakt of Brandt wel loyaal zou zijn met West-Duitsland. We lopen dus niet voorop met bewindslieden met een dubbele nationaliteit. Brandt was bondskanselier van 1969 tot 1974 en heeft een groot stempel gedrukt op de Duitse geschiedenis door zijn "Ostpolitik"; een betere toenadering van West- naar Oost-Duitsland en kreeg daarmee in 1971 de Nobelprijs voor de Vrede.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

To Tall schreef:Sorry Remy,

Maar dat je je oude paspoort nodig hebt om te voorkomen dat een stukje geschiedenis wordt gewist is gewoon echt onzinnig. Immers staat er op zijn minst in de gemeentelijke basisadministratie waar je geboren bent en bestaat er ook nog zoiets als een geboorte akte.

Bovendien kun je altijd een ongeldig verklaard paspoort houden. Hier worden dan 3 gaten in gestanst, waarmee deze ongeldig is geworden. Zo houd je dus je persoonlijk archief op orde.

Het aanhouden van een paspoort en dus de nationaliteit uit je geboorteland, betekend wel degelijk dat je alle rechten en verplichtingen uit dat land houd, je blijft daar immers burger van ook al ben je geen ingezetene van je geboorteland.

Er is dan ook geen discussie over het feit of iemand van een bepaalde afkomst (verleden) overheidsfuncties mag bekleden. De discussie gaat er alleen over of dat met een dubbele nationaliteit mag.

Gr.,

Too Tall
Ik heb het over de gevoelswaarde,.. dus ik zit niet fout
Voor het gevoel wordt je verleden dan weggepoetst
Natuurlijk heb je dat tweede paspoort niet letterlijk nodig om een stukje geschiedenis te behouden die anders helemaal niet meer zou bestaan!
Ik ben geen ''ei'', zoals jullie hopelijk wel hebben gemerkt...
want je hebt dat tweede paspoort eigenlijk helemaal niet nodig (nergens voor), dat beide staatssecretarissen hun tweede paspoort toch wensen te behouden bewijst dat dit blijkbaar voor hun een gevoelswaarde heeft, en die moet gerespecteerd worden vind ik..
----
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Ik heb het over de gevoelswaarde,.. dus ik zit niet fout
Voor het gevoel wordt je verleden dan weggepoetst
Over gevoel kun ik inderdaad niets zeggen. Dat is persoonlijk.
Ik heb je overigens geen ei genoemd en vind je er ook geen.

Maar voor de discussie mbt de schijn tegen hebben is dat toch dubbel. Juist wanneer iemand die drang heeft, bevestigd dat voor veel mensen die schijn waar we het steeds over hebben.

Overigens, van Nederlanders geëmigreerd naar bijv. US of Canada is bekend dat zij dat gevoel ook hebben.

Weet trouwens iemand of je je Nederlandse paspoort moet inleveren wanneer je emigreerd? En maakt het dan nog uit of je binnen of buiten de EU emigreerd? (ik bedoel dus niet de mensen die voor een paar jaar worden uitgezonden voor hun werk)

Ik weet alleen dat wanneer je zonder toestemming van de Kroon, in een buitenlands leger ging dienen je je Nederlanderschap verloor. Dat zal vast nog zo zijn. De manager van Elvis, beter bekend als de kolonel was ook een NLer die op die manier stateloos was geworden.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

To Tall schreef: Het aanhouden van een paspoort en dus de nationaliteit uit je geboorteland, betekend wel degelijk dat je alle rechten en verplichtingen uit dat land houd, je blijft daar immers burger van ook al ben je geen ingezetene van je geboorteland.
Dit is niet waar. Als iemand een dubbele nationaliteit heeft, heeft hij zich te allen tijde te houden aan de wetten van het land waarin hij verblijft. Daar is hij of zij burger van en niet van het geboorteland of andersom. Een Nedermarokkaan zal bijvoorbeeld geen belasting hoeven te betalen aan Marokko, zolang hij in Nederland woont. Ook zal een Nedermarokkaanse vrouw niet door de Marokkaanse wet bestraft kunnen worden, als zij in Nederland geen hoofddoek draagt. Een Engelsman hoeft in Nederland toch ook niet links te rijden? Dit geldt overigens voor iedereen. Eén, geen, twee of drie nationaliteiten; iedereen moet zich houden aan de wetten en regels van het land waarin hij zich bevindt. Wel is het zo, dat wanneer ik bijvoorbeeld in het buitenland in strijd met de Nederlandse grondwet zou handelen, ik daar wanneer ik weer in Nederland ben, daarvoor bestraft word. Een Duitser mag bijvoorbeeld volgens de Nederlandse wet lid zijn van een neonazistische groepering, zolang hij zich in Nederland bevindt. Als hij één stap op Duitse bodem zet, kan hij daarvoor berecht worden.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

To Tall schreef:
Ik heb het over de gevoelswaarde,.. dus ik zit niet fout
Voor het gevoel wordt je verleden dan weggepoetst
Over gevoel kun ik inderdaad niets zeggen. Dat is persoonlijk.
Ik heb je overigens geen ei genoemd en vind je er ook geen.

Maar voor de discussie mbt de schijn tegen hebben is dat toch dubbel. Juist wanneer iemand die drang heeft, bevestigd dat voor veel mensen die schijn waar we het steeds over hebben.
Nee dat je me geen ei hebt genoemd weet ik, maar zo zou ik mensen hebben genoemd die daadwerkelijk zouden hebben gedacht dat je letterlijk een stuk van je geschiedenis kwijt raakt.
Mij lijkt niet dat het hebben van een dubbel paspoort bij veel mensen de schijn vergroot, want Beatrix heeft nooit maar dan ook nooit bij iemand (denk ik zeker te weten) voor twijfel gezorgd door haar tweede paspoort, en zoals ik al zei doet het er eigenlijk geeneens toe of je dat dubbel paspoort hebt omdat je daar hier toch niks mee kunt aanvangen en je er dus ook niks van merkt in het gedrag van die persoon
Dat Wilders hier nu zo werk van maakt is alleen een publiciteitsstunt van hem om weer in de aandacht te komen.
En om weer verder te gaan op de metafoor,...
mocht ik in mijn politiek als Nederlands-Egyptische staatssecretaris van plan zijn mijn besluiten te nemen op basis van wat Egypte goed uitkomt, zal het hebben van slechts één paspoort, nl. het Nederlandse mij (en ieder ander) niet meer of minder beletten van het maken van juist die keuzes dan wanneer ik een dubbel paspoort heb
Rémy
----
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

hendrik schreef:
To Tall schreef: Het aanhouden van een paspoort en dus de nationaliteit uit je geboorteland, betekend wel degelijk dat je alle rechten en verplichtingen uit dat land houd, je blijft daar immers burger van ook al ben je geen ingezetene van je geboorteland.
Dit is niet waar. Als iemand een dubbele nationaliteit heeft, heeft hij zich te allen tijde te houden aan de wetten van het land waarin hij verblijft. Daar is hij of zij burger van en niet van het geboorteland of andersom. Een Nedermarokkaan zal bijvoorbeeld geen belasting hoeven te betalen aan Marokko, zolang hij in Nederland woont. Ook zal een Nedermarokkaanse vrouw niet door de Marokkaanse wet bestraft kunnen worden, als zij in Nederland geen hoofddoek draagt. Een Engelsman hoeft in Nederland toch ook niet links te rijden? Dit geldt overigens voor iedereen. Eén, geen, twee of drie nationaliteiten; iedereen moet zich houden aan de wetten en regels van het land waarin hij zich bevindt. Wel is het zo, dat wanneer ik bijvoorbeeld in het buitenland in strijd met de Nederlandse grondwet zou handelen, ik daar wanneer ik weer in Nederland ben, daarvoor bestraft word. Een Duitser mag bijvoorbeeld volgens de Nederlandse wet lid zijn van een neonazistische groepering, zolang hij zich in Nederland bevindt. Als hij één stap op Duitse bodem zet, kan hij daarvoor berecht worden.
Ja het is waar dat je je aan de wetten van een land moet houden waar je je verblijft. Dan praat je over het feit of iemand wel of niet ingezetene is van Nederland. Een ingezetene van Nederland kan gebruik maken van bijvoorbeeld het sociale systeem van Nederland en bouwt bijv. AOW rechten op (2% voor elk jaar dat ie in NL is, tussen zijn 15e en 65e jaar), deze persoon hoeft daar nieteens het Nederlands staatsburgerschap voor te hebben.

Feit blijft dat een Nedermarrokkaan, zoals jij dat noemt, toch Marrokkaans staatsburger blijft en dus gebruik kan maken van zijn Marrokkaanse rechten.

Overigens moet iedereen, ook een toerist zich aan de grondwet houden van het land waarin men zich bevind. Dat geld ook voor een Limburger die even via Belgie naar Brabant rijdt.


Gr.,
Anton
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

okke schreef:Ik las vandaag in de Volkskrant dat onze koningin ook een dubbele nationaliteit heeft; de Nederlandse en de Engelse.
Lijkt me sterk :?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Roel R. schreef:De vraag is echter, ben je als volksvertegenwoordiger met een dubbel paspoort onafhankelijk genoeg?

Stel, een minister met als 2de nationaliteit de Turkse moet in Nederland een uitspraak doen over de Armeense Genocide. lastig, want in Turkije kan hij voor zijn uitlatingen opgepakt worden....
Goed voorbeeld!
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Plaats reactie