Kiezer tegen dubbele nationaliteit.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Seyffardt schreef:
okke schreef:Ik las vandaag in de Volkskrant dat onze koningin ook een dubbele nationaliteit heeft; de Nederlandse en de Engelse.
Lijkt me sterk :?
Er was eens een Oranje die koning werd in Engeland, zoek het maar eens op.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

hendrik schreef:
To Tall schreef: Het aanhouden van een paspoort en dus de nationaliteit uit je geboorteland, betekend wel degelijk dat je alle rechten en verplichtingen uit dat land houd, je blijft daar immers burger van ook al ben je geen ingezetene van je geboorteland.
Dit is niet waar. Als iemand een dubbele nationaliteit heeft, heeft hij zich te allen tijde te houden aan de wetten van het land waarin hij verblijft.
Dat wel, maar je mag bijv. wel naar de ambassade om te gaan stemmen als er in je geboorteland verkiezingen zijn :idea: Sterker nog; in veel landen is er nog steeds stemplicht. Beetje raar toch als je hier het ambt van staatssecretaris of minister bekleedt?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Seyffardt schreef:
hendrik schreef:
To Tall schreef: Het aanhouden van een paspoort en dus de nationaliteit uit je geboorteland, betekend wel degelijk dat je alle rechten en verplichtingen uit dat land houd, je blijft daar immers burger van ook al ben je geen ingezetene van je geboorteland.
Dit is niet waar. Als iemand een dubbele nationaliteit heeft, heeft hij zich te allen tijde te houden aan de wetten van het land waarin hij verblijft.
Dat wel, maar je mag bijv. wel naar de ambassade om te gaan stemmen als er in je geboorteland verkiezingen zijn :idea: Sterker nog; in veel landen is er nog steeds stemplicht. Beetje raar toch als je hier het ambt van staatssecretaris of minister bekleedt?
Exactemundo
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

To Tall schreef:
Seyffardt schreef:
okke schreef:Ik las vandaag in de Volkskrant dat onze koningin ook een dubbele nationaliteit heeft; de Nederlandse en de Engelse.
Lijkt me sterk :?
Er was eens een Oranje die koning werd in Engeland, zoek het maar eens op.


Ja, in de 17e eeuw:
Willem II (27 mei 1626 - 6 november 1650), Prins van Oranje, was de zoon van stadhouder Frederik Hendrik. Hij trouwde op 15-jarige leeftijd met Mary Henrietta Stuart (dochter van koning Karel I van Engeland). Hij was tussen 1647-1650 Stadhouder van Holland, Zeeland, Utrecht, Overijssel, Groningen, Drenthe en Westerwolde.

En op grond daarvan zou onze koningin een Brits paspoort hebben? Kom op zeg.....
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Seyffardt schreef:
Roel R. schreef:De vraag is echter, ben je als volksvertegenwoordiger met een dubbel paspoort onafhankelijk genoeg?

Stel, een minister met als 2de nationaliteit de Turkse moet in Nederland een uitspraak doen over de Armeense Genocide. lastig, want in Turkije kan hij voor zijn uitlatingen opgepakt worden....
Goed voorbeeld!
Stel, dat diezelfde minister zijn Turkse paspoort ingeleverd zou hebben voordat hij minister werd, zou hij zich dan anders uitlaten?

Stel, dat er weer een dictatoriaal regime in Argentinië komt, zodra Maxima onze koningin is, zal zij dan de ideeën van dat dictatoriale regime in nederland uitdragen, omdat ze anders opgepakt kan worden als ze bij pa en ma op bezoek komt?

Stel, dat een eed afleggen in Nederland als iets waardeloos beschouwd zou worden.... Dan pas hebben we echt een probleem. Zolang meineed in Nederland een misdrijf is, zie ik nog steeds geen probleem in het hebben van twee nationaliteiten van een bewindsman of -vrouw.

Dit is overigens de letterlijke tekst, die een minister of staatssecretaris opzegt tijdens zijn beëdiging:

"Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de Staten-Generaal te worden benoemd, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof), dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning, aan het Statuut voor het Koninkrijk en aan de Grondwet.

Ik zweer (beloof) dat ik de plichten die mijn ambt mij oplegt getrouw zal vervullen.

Zo waarlijk helpe mij God almachtig!" (Dat verklaar en beloof ik!").
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Seyffardt schreef:Ja, in de 17e eeuw:
Willem II (27 mei 1626 - 6 november 1650), Prins van Oranje, was de zoon van stadhouder Frederik Hendrik. Hij trouwde op 15-jarige leeftijd met Mary Henrietta Stuart (dochter van koning Karel I van Engeland). Hij was tussen 1647-1650 Stadhouder van Holland, Zeeland, Utrecht, Overijssel, Groningen, Drenthe en Westerwolde.

En op grond daarvan zou onze koningin een Brits paspoort hebben? Kom op zeg.....
Citaat uit de Volkskrant van 28-2-2007:

Door haar afstamming van Sophia Keurvorstin van Hannover, is ze automatisch Brits staatsburger. Haar Britse nationaliteit is gebaseerd op The Act for the Naturalization of the Most Excellent Princess Sophia, Electress and Duchess Dowager of Hanover, and the Issue of her Body' van 1705.
Deze wet is sinds 1948 niet meer van kracht, maar Beatrix is geboren in 1938. De RVD ontkent dat Beatrix daadwerkelijk met een Brits paspoort rondloopt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Over die afstamming wil ik nog wel eens een apart topic opgooien en gegarandeerd dat je dan heel vreemd opkijkt :shock: . Maar goed, als die wet sinds 1948 niet meer van kracht is, c.q. vervallen is, dan heeft ze die Britse nationaliteit ook niet meer, lijkt mij. Misschien had ze stiekum toch ook nog een Duits paspoort; ik kijk nergens meer van op, zo langzamerhand.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Seyffardt schreef:Maar goed, als die wet sinds 1948 niet meer van kracht is, c.q. vervallen is, dan heeft ze die Britse nationaliteit ook niet meer, lijkt mij.
Het betekent dat afstammelingen van Sophia, geboren na de afschaffing van de wet, niet onder die wat vallen.

Leuke muggenzifterij...

Waar ging het ook weer over? Oh ja. Dubbele nationaliteiten...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Bericht door LoD »

THOR schreef:Het CDA wil af van de mogelijkheid dat vreemdelingen die Nederlander worden een dubbele nationaliteit kunnen behouden. Iedereen die het Nederlanderschap verwerft moet zijn oorspronkelijke nationaliteit opgeven en zijn oude paspoort inleveren. Dat schrijft De Telegraaf donderdag.

"Het aanhouden van twee paspoorten belemmert de integratie van allochtonen. Je bent dan niet echt helemaal Nederlander, omdat je ook over een andere nationaliteit beschikt", zo verklaart CDA-Kamerlid Mirjam Sterk het voornemen van haar partij in de krant. Zij stelt bovendien dat er teveel misbruik wordt gemaakt van de dubbele nationaliteit: "Het Nederlandse staatsburgerschap geeft vaak meer rechten dan de nationaliteit van een ander land. Maar dat noem ik dus van twee walletjes eten."

Ja beste mensen,dit is helaas een oud bericht.
Dit stond in de telegraaf van 29-01-2004.
Wie was ook alweer een draaikont???
Het cda kan er ook wat van!!
Waarom "helaas" Thor?
Enne, ben je nu zo door dit onderwerp geobsedeerd dat je 3 jaar oude berichten bewaard en op het moment vlak voor de Statenverkiezingen naar voren haalt? :roll:

Overigens blijkt het met dat het met je "Kiezer wil geen dubbele nationaliteit"wel meevalt, eigenlijk, getuige de uitslag van gisteravond...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Een stukje van het artikel 'De Wereld volgens Koster + Jojanneke' uit De Pers van 8 maart waarin Huub Oosterhuis wordt geïnterviewd:

Rita Verdonk diende eind 2006 een
aanklacht tegen u in, nadat u het
Nederlandse uitzetbeleid had ver-
geleken met het oppakken van jo-
den dor de Nederlandse politie.
Die zaak loopt nog steeds.

'Het OM heeft de klacht doorge-
stuurd naar het Landelijk Exertise
Centrum Discriminitatie. Ik hoop dat
er een zaak van komt. Ik, en ik niet
alleen, denk te kunnen aantonen dat
in de acties van de IND allerlei nazis-
tische en facistische aspecten na-
ijlen. Ook de motie van wantrouwen
van Geert Wilders tegen de staatsse-
cretarissen Aboutaleb en Albayrak
doet mij denken aan de discussie of er
Joodse wethouders mochten zijn in
de jaren dertig.'

Vanwaar uw nimmer tanende affini-
teit met de Joodse gemeenschap?

'Ik woonde als kleine jongen in Am-
sterdam-Zuid. Op zondag 20 juni
1943 werden er voor onze deur grote
razzia's gehouden. Dat raak je nooit
meer kwijt.'


Zet me toch even aan het denken...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Van de site van het NOS-journaal van vandaag
PvdA-staatssecretaris Aboutaleb heeft op de verkiezingsavond in een toespraak fel uitgehaald naar de Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders.

Aboutaleb zei dat de motie van wantrouwen die de PVV tegen hem had ingediend wegens zijn dubbele nationaliteit "een teken is dat je mensen niet wil vertrouwen".

"Als ik dat Marokkaanse paspoort weggooi, ben ik dan loyaler aan Nederland; is dat genoeg?" zei Aboutaleb in zijn toespraak. "Of moet ik daarna ook de koran verbranden?"

Onveilig
PVV-leider Wilders vindt dat Aboutaleb en zijn collega Nebahat Albayrak de schijn van belangenverstrengeling tegen hebben vanwege hun dubbele nationaliteit. De motie van wantrouwen die was ingediend tegen de verse bewindslieden werd verworpen.

De nieuwe staatssecretaris van Sociale Zaken zei dat hij zich nog nooit zo onveilig in Nederland heeft gevoeld als de afgelopen dagen. Hij is niet bang voor een aanslag op zijn persoon, maar hij doelt op de "onderstroom in de Nederlandse samenleving die me hier niet wil hebben".

Aboutaleb liet zich niet eerder zo fel uit over de motie van de PVV. "Ik heb er de afgelopen dagen nog eens over nagedacht en werd steeds bozer", aldus Aboutaleb.

Spoeddebat
In navolging van de discussie over de dubbele nationaliteit van Aboutaleb willen de PVV en de VVD vanmiddag een spoeddebat voeren over de nevenfunctie van PvdA-Kamerlid Khadija Arib.

Arib heeft een Nederlands en Marokkaans paspoort. Ze zit in een werkgroep die de Raad voor de Mensenrechten in Marokko adviseert over migratievraagstukken. De werkgroep zou onafhankelijk zijn, maar informeert koning Mohammed VI wel over de resultaten.

Volgens Wilders wordt met het advieswerk bevestigd dat met een dubbele nationaliteit de loyaliteit aan Nederland in het geding komt. Hij is bang dat de werkgroep de Marokkaanse regering adviseert hoe ze Marokkanen in Nederland in de greep kunnen houden. VVD-fractievoorzitter Rutte noemde de toelichting die Arib op haar advieswerk gaf "warrig".

De PvdA onderzoekt of het advieswerk van Arib in strijd is met haar werk voor de partij in de Kamer. PvdA-fractievoorzitter Jacques Tichelaar zei eerder deze week dat hij ervan uitgaat dat Arib haar advieswerk in Marokko kan blijven doen.
Dat is dus zo'n beetje wat rechts ervan denkt? Omdat een Marokkaanse de Marrokkaanse koning adviseert, zou ze loyaal zijn aan Marokko? Vreemde gedachtenkronkel. Aboutaleb heeft de Marokkaanse koning ook al eens geadviseerd. Zijn advies luidde kort samengevat: "Geef de Marokkaanse vrouw eens wat meer vrijheid." Lijkt me een nobel streven en niet getuigen van loyaliteit met de marokkaanse koning of regering.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

LoD schreef:
Overigens blijkt het met dat het met je "Kiezer wil geen dubbele nationaliteit"wel meevalt, eigenlijk, getuige de uitslag van gisteravond...
Logisch...de partij van Wilders deed niet mee en de opkomst was, zoals verwacht, beneden alle peil :roll:
Maar in de Kamer zijn over dit onderwerp harde woorden gevallen en ook de VVD heeft eens van zich doen spreken 8)
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

hendrik schreef: Dat is dus zo'n beetje wat rechts ervan denkt?
Ow jah, jij bent tegen het generaliseren waneer het je uitkomt.

okke schreef:Zet me toch even aan het denken...
Mij niet, deze man beledigt vreselijk.
Wat een achterlijke onzin!
Buiten dat dit stukje niet bijdraagt aan de discussie is het een grote belediging!

LoD schreef:Overigens blijkt het met dat het met je "Kiezer wil geen dubbele nationaliteit"wel meevalt, eigenlijk, getuige de uitslag van gisteravond...
En jij denkt da iedere SP-stemmer het hierover eens is met de SP?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

LoD berichte:
Overigens blijkt het met dat het met je "Kiezer wil geen dubbele nationaliteit"wel meevalt, eigenlijk, getuige de uitslag van gisteravond...


Het is maar net hoe je het bekijkt LoD.
De partij van wouter draaikont heeft wel weer/alweer verloren. :)
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

okke schreef:Een stukje van het artikel 'De Wereld volgens Koster + Jojanneke' uit De Pers van 8 maart waarin Huub Oosterhuis wordt geïnterviewd:

Rita Verdonk diende eind 2006 een
aanklacht tegen u in, nadat u het
Nederlandse uitzetbeleid had ver-
geleken met het oppakken van jo-
den dor de Nederlandse politie.
Die zaak loopt nog steeds.

'Het OM heeft de klacht doorge-
stuurd naar het Landelijk Exertise
Centrum Discriminitatie. Ik hoop dat
er een zaak van komt. Ik, en ik niet
alleen, denk te kunnen aantonen dat
in de acties van de IND allerlei nazis-
tische en facistische aspecten na-
ijlen. Ook de motie van wantrouwen
van Geert Wilders tegen de staatsse-
cretarissen Aboutaleb en Albayrak
doet mij denken aan de discussie of er
Joodse wethouders mochten zijn in
de jaren dertig.'

Vanwaar uw nimmer tanende affini-
teit met de Joodse gemeenschap?

'Ik woonde als kleine jongen in Am-
sterdam-Zuid. Op zondag 20 juni
1943 werden er voor onze deur grote
razzia's gehouden. Dat raak je nooit
meer kwijt.'


Zet me toch even aan het denken...
Mij niet okke.
Die huub oosterhuis,is dat niet de vader van trijntje oosterhuis?? (zangeres)
Yes? nou hoor liever trijntje dan der vader :)
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Plaats reactie