een echt camillus WO II mes?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Rob M

een echt camillus WO II mes?

Bericht door Rob M »

van een kennis kreeg ik een mes met opschrift camillus USN mark 2
Volgens het verhaal zou dit een origineel mes uit Wo II zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan zien?
En wat zou de waarde van zoiets zijn?

Groeten, Rob
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

In het 'WW2 Infantry Weapons of World War 2' van Bruce Canfield wordt een mes besproken dat waarschijnlijk voldoet aan je beschrijving.

Een nieuw 'modern' gevechtsmes werd ontwikkeld voor het Marine Corps.

Ik citeer:

Mark 2 ("Kabar")

A design was finalized in late 1942 for a "Fighting & Utility Knife". The knife was approved for procurement by the Commandant of the Marine Corps in late 1942.

Het wapen werd in gebruik genomen maar:

The original Mark 2 design proved to have some weak points, and the knife was redesigned by the Camillus Cutlery Company to overcome these problems. A number of different firms produced the Mark 2 knife for both the Navy and Marine Corps during World War 2. Some variations will be noted between knives made by different contractors. As would be expected, the knives manufactured specifically under Navy contract were marked "USN" on the ricassa and the Marine Corps knives "USMC".

The Mark 2 knives were made during World War 2 by Camillus, Robeson, Ka-Bar an Pal.

Hopelijk heb je er wat aan. Als je misschien nog een foto zou kunnen plaatsen van het mes.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
-Twilight
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:50

Bericht door -Twilight »

Op Ebay heb ik ze voor zo'n $ 80,- gezien.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Voor verzamelaarsvragen verwijs ik verder naar het verzamelaarsgedeelte van het forum.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gesloten