werkelijkheid The longest day

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Inderdaad opmerkelijk die Brits/Amerkaanse omwisseling.

Toch is het niet zo raar dat dingen door elkaar lopen. Een vliegtuig kan van koers afgeraakt zijn, immers is in diverse literatuur te lezen dat de strakke formaties verbroken werden door de bewolking. Door de bewolking konden de piloten de uitlaten van de vliegtuigen voor hen niet meer zien, wat wel noodzakelijk was om de afstanden tussen de vliegtuigen in te schatten.

Dat van die Garant Belt, daar kan ik me bij deze film echt niet over verbazen. Wat ik al zij, van kledij en uitrusting klopt in deze film zowieso niet veel.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

van kleding en accesoires weet ik weinig vanaf...ik had het neit eens opgemerkt. er zullen ongetwijfeld fouten mee zijn gemaakt. maar je meot niet vergeten dat tijdens de oorlog ook niet alles was zoals het zou moeten! iemand kan een garandbelt preferen boven een thompsonbelt en deze ruilen met iemand. Zo werden veel dingen neit gebruikt waarvoor ze waren. Maar men moet overleven en vooral parachutisten hebben op het moment van dropping alleen die spullen bij hen die ze bij hadden vanaf het opstijgen. Ze moeten daarna roeien met de riemen die ze hebben(/ruilen/vinden/krijgen/of wat dan ook).

wat betreft de amerikaan in brits landingsgebied...de enige verklaring voor mij is inderdaad de bewolking en de chaos, vele parachutisten zijn vele kilometers van hun DZ geland.

het neit neerschieten van de officier? weet ik ook niet...maar als je net bent geland per parachuut en in een kas bent gevallen in vijandelijk gebied. In het dionker in de chaos en je ziet een duitser met de intentie die jou neer wilt schieten en je waat daarbij ook niet wat er allemaal aan vijandelijke eenheden in de buurt is, lijkt het me 1 van de mogelijke opties om deze niet neer te schieten. wat kies je liever: zelf een officier doden, heirvoor een medaille krijgen maar wel dood worden geschoten? of dan maar geen medaille en meer kans op overleving op dat moment?
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

karell schreef:van kleding en accesoires weet ik weinig vanaf...ik had het neit eens opgemerkt. er zullen ongetwijfeld fouten mee zijn gemaakt. maar je meot niet vergeten dat tijdens de oorlog ook niet alles was zoals het zou moeten! iemand kan een garandbelt preferen boven een thompsonbelt en deze ruilen met iemand. Zo werden veel dingen neit gebruikt waarvoor ze waren. Maar men moet overleven en vooral parachutisten hebben op het moment van dropping alleen die spullen bij hen die ze bij hadden vanaf het opstijgen. Ze moeten daarna roeien met de riemen die ze hebben(/ruilen/vinden/krijgen/of wat dan ook).
Je hebt helemaal gelijk over dat ruilen/vinden/krijgen/of wat dan ook.
Maar geloof me als ik zeg dat er weinig aandacht (of budget) in deze film geweest voor het correct aankleden van de eenheden. (nogmaals John Wayne in M42, dat is goed. Zo'n beetje iedereen om hem heen in M43 en dat is fout). Deze film gaat dan ook alleen over de verhalen en niet zo zeer over het correct weergeven van alles.

Ook later met het inkleuren van deze zwart/wit film, hebben ze zo'n beetje alle uniformen maar Oliv gekleurd ipv Khaki.

Met BoB zijn we dan ook zeer verwend.
karell schreef: wat betreft de amerikaan in brits landingsgebied...de enige verklaring voor mij is inderdaad de bewolking en de chaos, vele parachutisten zijn vele kilometers van hun DZ geland.

het neit neerschieten van de officier? weet ik ook niet...maar als je net bent geland per parachuut en in een kas bent gevallen in vijandelijk gebied. In het dionker in de chaos en je ziet een duitser met de intentie die jou neer wilt schieten en je waat daarbij ook niet wat er allemaal aan vijandelijke eenheden in de buurt is, lijkt het me 1 van de mogelijke opties om deze niet neer te schieten. wat kies je liever: zelf een officier doden, heirvoor een medaille krijgen maar wel dood worden geschoten? of dan maar geen medaille en meer kans op overleving op dat moment?
Ik ben het boek "Het begin: D-Day & de weg naar Arnhyem" aan het lezen van en over Donald R. Burgett. Hij beschrijft hoe hij en vele anderen méér dan 20km van hun dropzone landen. Zij zitten dan zelfs in een gebied waar géén enkele paratrooper zou moeten zijn, omdat het gebied was aangewezen om door de marine te worden beschoten.
Om te voorkomen dat de marine hen platschieten moesten ze dan ook oranje rookgranaten laten ontploffen ten teken van hun aanwezigheid.

Gr.,

Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

hee to tall,

ik geloof je betreft the longest day hoor!hehe

en wat betreft Donald Burgett, GEWELDIG! heb vorige maand de laatste van de serie van zijn vier boeken gelezen!(ja en de drie voorgaande delen heb ik ook gelezen hoor:))

maar zoals ik opmaak uit jou post, lees jij boek 1 en boek 2 samen. Is dat bij de Nederlandse versie samengetrokken? bij de engels namelijk niet.

groetjes
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Die twee boeken zijn inderdaad in een boek gebundeld. Ik moet enkel nog het 4de kopen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Jim1 schreef:Later in de film komt een Amerikaanse parachutist een Britse piloot tegen op dezelfde plaats. De officier is nu dood geschoten door de piloot.
Wel ongeloofwaardig dat een Amerikaanse parachutist in een Brits landingsgebied is terecht gekomen of andersom! Gezien de afstand tussen de twee uiterste landings gebieden is dit zelfs met verkeerd droppen niet te verklaren.


Dit hoeft niet met landingsgebieden te maken te hebben, de betreffende piloot is een jager piloot, eerder in de film blijkt dit doordat hij iets zegt: 'de oude garde die het in 1940 in de Battle of Brittain tegen de Duitsers opnam' o.i.d... ik weet niet of de R.A.F ook ingezet is rond Omaha of Utah Beach, maar mocht dit niet zo zijn, dan kan het ook zijn dat zijn toestel geraakt is, van zijn koers afgeweken, en boven Amerikaanse landingsgebieden werd de piloot gedwongen te springen :)
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Plaats reactie