Bomber Harris held of oorlogsmisdadiger?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Ik vind Bomber Harris een oorlogsmisdadiger

Ja, jammer dat hij niet voor het gerecht gebracht is.
61
47%
Nee, absoluut niet hij gaf de Duitsers "hun verdiende loon"
26
20%
Moeilijk, heb me er nog niet goed in verdiept
43
33%
 
Totaal aantal stemmen: 130

Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Bart M. schreef:In de Eerste Wereldoorlog gooiden Duitse zeppelins ook al bommen af boven Londen. Dit is echter na een korte tijd gestaakt omdat de zeppelins makkelijke doelwitten waren.
Ja maar dat was geen terreurbombardement, maar meer Moral Bombing dan..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Mike.H schreef:
Moengoman schreef:De eerste stad, die een terreurbombardement te verduren kreeg, was Warschau, september 1939. En dat was niet per ongeluk. De schuld van de Nazi's staat dus vast. De grote vraag is, of daarmee de reactie van de Geallieerden wordt gerechtvaardigd, met name Hamburg 1943 en Dresden 1945.
Volgens mij was dat Guernica?
Ik sta gecorrigeerd (I stand corrected). Maar de Nazi's waren nog steeds de daders.
Wat de plannen betreft: in de meeste landen is plannen maken in het algemeen niet strafbaar, alleen de uitvoering. Het feit, dat de Engelsen dergelijke plannen hadden, is dus geen enkele rechtvaardiging voor de Duitse terreurbombardementen. Maar ik geef toe, dat ik niet alle 26 pagina's heb doorgeworsteld.
Mijn vraag, of de bombardementen op Guernica, Warschau, Rotterdam, Coventry en Belgrado een rechtvaardiging betekenen van Hamburg 1943 en Dresden 1945 is hiermee nog niet beantwoord. Zelf zou ik het niet weten, vandaar dat ik (nog) niet gestemd heb.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Moengoman schreef:
Mike.H schreef:
Moengoman schreef:De eerste stad, die een terreurbombardement te verduren kreeg, was Warschau, september 1939. En dat was niet per ongeluk. De schuld van de Nazi's staat dus vast. De grote vraag is, of daarmee de reactie van de Geallieerden wordt gerechtvaardigd, met name Hamburg 1943 en Dresden 1945.
Volgens mij was dat Guernica?
Ik sta gecorrigeerd (I stand corrected). Maar de Nazi's waren nog steeds de daders.
Wat de plannen betreft: in de meeste landen is plannen maken in het algemeen niet strafbaar, alleen de uitvoering. Het feit, dat de Engelsen dergelijke plannen hadden, is dus geen enkele rechtvaardiging voor de Duitse terreurbombardementen. Maar ik geef toe, dat ik niet alle 26 pagina's heb doorgeworsteld.
Mijn vraag, of de bombardementen op Guernica, Warschau, Rotterdam, Coventry en Belgrado een rechtvaardiging betekenen van Hamburg 1943 en Dresden 1945 is hiermee nog niet beantwoord. Zelf zou ik het niet weten, vandaar dat ik (nog) niet gestemd heb.
Er zitten ook nog wel wat verschillen tussen bijvoorbeeld het zinloze bombardement op Dresden (een stad waar NIET werd gevochten) en Rotterdam waar het doel van het bombardement was het forceren van een doorbraak van de grondtroepen.
De waarheid komt met de jaren
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

We kunnen discussiëren over het doel van het bombardement op Rotterdam; het dreigement om met Utrecht, Amsterdam en Haarlem hetzelfde te doen plus de reputatie van de nazi's geeft mij zekerheid over hun kwade trouw. Hoe dan ook, dit argument geldt niet voor de bombardementen op de andere steden, die ik heb genoemd.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Moengoman schreef:We kunnen discussiëren over het doel van het bombardement op Rotterdam; het dreigement om met Utrecht, Amsterdam en Haarlem hetzelfde te doen plus de reputatie van de nazi's geeft mij zekerheid over hun kwade trouw. Hoe dan ook, dit argument geldt niet voor de bombardementen op de andere steden, die ik heb genoemd.
Amsterdam en Haarlem? Nu lees ik toch veel over de mei dagen 1940 maar een betrouwbare bron voor Amsterdam en Haarlem ben ik nooit tegengekomen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

MARKET GARDEN schreef: Er zitten ook nog wel wat verschillen tussen bijvoorbeeld het zinloze bombardement op Dresden (een stad waar NIET werd gevochten) en Rotterdam waar het doel van het bombardement was het forceren van een doorbraak van de grondtroepen.

De besprekingen voor de overgave met de Duitsers waren al aan de gang toen Rotterdam werd gebombardeerd.
De Duitse vliegtuigen zouden terug worden geroepen via rode lichtkogel signalen.
Een gedeelte van de Duitse toestellen heeft deze signalen gezien en zijn teruggekeerd een ander gedeelte heeft Rotterdam wel gebombardeerd. Aangenomen wordt dat deze toestelen de rode lichtsignalen aangezien heeft voor Nederlands luchtafweer.
Indertijd hebben de Duitsers deze fout natuurlijk niet toegegeven. En meteen gebruikt om de overgave te bespoedigen door te dreigen andere steden te bombarderen.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Jim schreef:
MARKET GARDEN schreef: Er zitten ook nog wel wat verschillen tussen bijvoorbeeld het zinloze bombardement op Dresden (een stad waar NIET werd gevochten) en Rotterdam waar het doel van het bombardement was het forceren van een doorbraak van de grondtroepen.

De besprekingen voor de overgave met de Duitsers waren al aan de gang toen Rotterdam werd gebombardeerd.
De Duitse vliegtuigen zouden terug worden geroepen via rode lichtkogel signalen.
Een gedeelte van de Duitse toestellen heeft deze signalen gezien en zijn teruggekeerd een ander gedeelte heeft Rotterdam wel gebombardeerd. Aangenomen wordt dat deze toestelen de rode lichtsignalen aangezien heeft voor Nederlands luchtafweer.
Indertijd hebben de Duitsers deze fout natuurlijk niet toegegeven. En meteen gebruikt om de overgave te bespoedigen door te dreigen andere steden te bombarderen.

Zo simpel ligt het niet, er is door een generaal gedreigd met een bombardement op Utrecht maar dit was een lokale aktie van deze generaal. Er zijn zelfs nooit serieuze plannen gemaakt voor zo'n bombardement. Andere steden dan Utrecht ben ik ook nooit tegen gekomen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie