Ereteken Eindhoven uitgereikt aan majoor Dick Winters

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Het innemen van het artillerie- batterij bij Brecourt Manor wordt aangedragen als het voorbeeld waarom Dick Winters een MoH moet ontvangen (en daarbij zijn hele staat van dienst)...

Beetje overdreven die MoH, maar het Ereteken van Eindhoven lijkt me zeker niet misplaatst :lol:
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Vond net een verslag op de site van Peter van der Wal, enjoy!

http://members.chello.nl/~p.vandewal/3a ... %20ned.htm
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Jullie zijn echt wel hilarisch....

Heeft iemand van jullie hier echt wel enige militaire ervaring in het leiden van een groepje mensen, laat staan een Compagnie of Bn??
Waarop baseren jullie je om te zeggen dat een bepaalde persoon of actie veel beter was dan een andere?

Er is in 1944 beslist dat de actie geen MoH waard was.... Er zijn DSC, SS en andere onderscheidingen uitgedeeld.... Denken jullie nu nog steeds dat een TV-serie daar verandering in zal brengen?
"Hij heeft veel mensenlevens gered...."
Hij heeft er ook veel de dood in gejaagd.... Dat hoort nu eenmaal bij het oorlog voeren....

De aanval op Brecourt is gewoon een standaard aanval met een vuurbasis, een overvleugeling en stormloop.... Wow, als iedere leider van dergelijke actie een MoH moet krijgen, dan kun je ze maar beter in serie gaan maken....

Jullie schijnen echt te denken dat Compagnie- of Bataljonscommandanten supermensen zijn....
29th Let's Go!!!!!
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

johan willaert schreef:Denken jullie nu nog steeds dat een TV-serie daar verandering in zal brengen?

De aanval op Brecourt is gewoon een standaard aanval met een vuurbasis, een overvleugeling en stormloop.... Wow, als iedere leider van dergelijke actie een MoH moet krijgen, dan kun je ze maar beter in serie gaan maken....
Ik vind dat je een beetje doorslaat Johan, een tv-serie zal nooit de doorslag geven of iemand een MoH krijgt, Winters is indertijd onderscheiden met een DSC, goed en daarmee af...

Allereerst, deze actie om Winters het MoH te laten krijgen is opgezet door zijn eigen buddy's de veteranen van E506, dus het is voor iedereen zijn eigen keus het daarmee eens te zijn of niet...
"Hij heeft veel mensenlevens gered...."
Dat is een beeld, geschapen in het boek Band of Brothers, er word gesugereerd dat de aanval op het batterij bij Brecourt zeer belangrijk is voor het slagen van de landing op Utah Beach, misschien wel mogelijk omdat het batterij strategisch perfect op een van de Causeways gericht stond, dan krijg je dit soort beelden, maar bedenk dan wel... hij was niet alleen!
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Hey,

Brian ik vind wel dat je een beetje gelijk hebt:
Ik vind dat je een beetje doorslaat Johan
Tijdens de Vietnam oorlog was er ook iemand die voor zijn buddy op een granaat dook, deze man heeft ook een MOH gekregen terwijl hij 1 leven heeft gered.
Winters heeft er veel meer gered, en volgens mij staat hij al langeraangemeld voor de MOH.
Brecourt was Winters eerste bevel vanwege de crash van het vliegtuig van de leider.
En als die dan 1 man verliest en dingen zoals dat opblaast vind ik dat hij iets goeds heeft gedaan.
Over die MoH weet ik niet zeker of hij die moet krijgen in mijn ogen.

Gr
Nick
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Nick Verbakel schreef:Tijdens de Vietnam oorlog was er ook iemand die voor zijn buddy op een granaat dook, deze man heeft ook een MOH gekregen terwijl hij 1 leven heeft gered.
Joe Mann ook.... zelfs in 1944.... Je mag drie keer raden in welke Divisie die kerel zat.... 8)


Jullie hebben blijkbaar echt wel enige ervaring met bevelvoering en militaire operaties....

Daarbij, was Winters' eerste bevel niet het op de menu zetten van spaghetti? :lol:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

johan willaert schreef:
Nick Verbakel schreef:Tijdens de Vietnam oorlog was er ook iemand die voor zijn buddy op een granaat dook, deze man heeft ook een MOH gekregen terwijl hij 1 leven heeft gered.
Joe Mann ook.... zelfs in 1944.... Je mag drie keer raden in welke Divisie die kerel zat.... 8)


Jullie hebben blijkbaar echt wel enige ervaring met bevelvoering en militaire operaties....

Daarbij, was Winters' eerste bevel niet het op de menu zetten van spaghetti? :lol:
Sorry maar die opmerking is wel erg goed _/-\o_ Afbeelding
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

johan willaert schreef:Joe Mann ook.... zelfs in 1944.... Je mag drie keer raden in welke Divisie die kerel zat.... 8)

Daarbij, was Winters' eerste bevel niet het op de menu zetten van spaghetti? :lol:
Joe Mann zat (goh toeval) ook in de 101st A/B, maar ik denk dat je dit niet mag mee laten wegen, hij gáf zijn leven om zijn buddy's te redden, Winters niet, hij voerde de actie gewoon goed uit... Daarom verdient Mann 'm wat mij part alleen al meer.

Heel gevatte opmerking Johan :wink: _/-\o-

Mvg
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Brian schreef:
johan willaert schreef: "Hij heeft veel mensenlevens gered...."
Dat is een beeld, geschapen in het boek Band of Brothers, er word gesugereerd dat de aanval op het batterij bij Brecourt zeer belangrijk is voor het slagen van de landing op Utah Beach, misschien wel mogelijk omdat het batterij strategisch perfect op een van de Causeways gericht stond, dan krijg je dit soort beelden, maar bedenk dan wel... hij was niet alleen!
Winters kan dan wel niet alleen zijn geweest, maar hij was wel degene die het commando had en het strategisch inzicht had. Stel je nou eens voor dat een man als Sobel het had moeten doen (en zeg nou niet dat die man verkeerd is afgeschilderd in BoB), dan had Sobel mogelijk de aanval niet overleefd en dat lot zou dan ook niet alleen Sobel zijn toebedeeld.

Overigens vindt ik het tekenend dat de MoH vnl is aangevraagd door zijn ondergeschikten. Het wordt door Vets ervaren dat niet alleen hun leider maar dat alle ondergeschikten van die leider worden onderscheiden als zo een onderscheiding wordt toegekend. Vergeet niet dat strategisch inzicht, besluitvaardigheid en het lef om een besluit uit te voeren, zeer belangrijk is voor de ondergeschikte, deze moet daar immers blind op kunnen vertrouwen in een gevechtsituatie. Net zo goed als dat hij erop moeten kunnen vertrouwen dat elke man die betrokken is zijn deel doet.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

To Tall schreef:Stel je nou eens voor dat een man als Sobel het had moeten doen (en zeg nou niet dat die man verkeerd is afgeschilderd in BoB), dan had Sobel mogelijk de aanval niet overleefd en dat lot zou dan ook niet alleen Sobel zijn toebedeeld.
Dat is pure speculatie, wederom gebaseerd op een imago dat de TV-Serie gecreëerd heeft..... misschien wel, misschien niet....?

Misschien hadden ze Speirs de opdracht moeten geven.... Dan had mogelijks geen enkele Duitser de aanval overleefd...., maar die was waarschijnlijk te druk bezig met krijgsgevangenen te vermoorden.... :roll:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

johan willaert schreef:
To Tall schreef:Stel je nou eens voor dat een man als Sobel het had moeten doen (en zeg nou niet dat die man verkeerd is afgeschilderd in BoB), dan had Sobel mogelijk de aanval niet overleefd en dat lot zou dan ook niet alleen Sobel zijn toebedeeld.
Dat is pure speculatie, wederom gebaseerd op een imago dat de TV-Serie gecreëerd heeft..... misschien wel, misschien niet....?

Misschien hadden ze Speirs de opdracht moeten geven.... Dan had mogelijks geen enkele Duitser de aanval overleefd...., maar die was waarschijnlijk te druk bezig met krijgsgevangenen te vermoorden.... :roll:
Dag Johan,

Dit is geen speculatie, je mist gewoon het hele punt wat ik maak, lees het boek over Winters en zijn bevindingen er maar op na. Het gaat erom dat er op dat moment iemand was die het commando had over een x aantal manschappen en dat hij het was die de tactische inschatting had gemaakt die tot een succes leidde.

Het voorbeeld van Sobel dient ter illustratie van de afhankelijkheid van manschappen aan de kwaliteiten van hun leider. Niet meer en niet minder.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Zo hehe eindelijk kom ik van pas!

Johan: Dit is waarom ik contact heb gezocht want ik wilde dingen zoals dat weten.
Dat is pure speculatie, wederom gebaseerd op een imago dat de TV-Serie gecreëerd heeft..... misschien wel, misschien niet....?

Misschien hadden ze Speirs de opdracht moeten geven.... Dan had mogelijks geen enkele Duitser de aanval overleefd...., maar die was waarschijnlijk te druk bezig met krijgsgevangenen te vermoorden....
En dat geld ook voor dat verhaaltje over spagetti, dat aten ze toen nieteens, dat was later pas.

Sobel was gehaat, dat weet ik zeer zeker en dat valt door niemand te verdedigen, hij was wel een goede leider maar niet in de strijd, een hoop mensen zien hem wel verkeerd, Een hoop mensen uit E Co zouden doodgegaan zijn al was Sobel er niet geweest, maar al was hij met hun in Normandie gesprongen dan waren er wel doden gevallen.

Over dat van Speirs, Ik zal er niet teveel over ingaan maar dat zijn GERUCHTEN, hij heeft voor de krijgsraad gestaan de soldaten die erbij stonden hebben niets verteld dus het kan waar zijn maar het kan ook gelogen zijn, daardoor is de zaak geschrapt.
Een aantal jaren geleden hebben mensen hem wel geprobeerd voor een of andere raad proberen te krijgen om hem alsnog schuldig te bevinden maar dat is ook nooit gelukt.

Ik vind dat To Tall een zeer zeker goede punt heeft.

Winters heeft/had een zeer goede leidersschap in zich en ook een kalmte(wat natuurlijk heel belangrijk is voor belangrijke beslissingen)tijdens de strijd.

En Johan, je kan zeiken wat je wilt maar dit zijn onderandere dingen die ik graag wilde weten, dit is een van de redenen waarom ik contact met de Vets heb gezocht.
En je kan me niet vertellen dat het soms niet handig is.

Gr
Nick
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Nick Verbakel schreef:.... maar al was hij met hun in Normandie gesprongen dan waren er wel doden gevallen..
En nu niet?
Nick Verbakel schreef:Hij heeft voor de krijgsraad gestaan de soldaten die erbij stonden hebben niets verteld dus het kan waar zijn maar het kan ook gelogen zijn, daardoor is de zaak geschrapt.
Weer iets nieuws....Bron?

En dat van die spaghetti was een grapje.... Ik ga er nu van uit dat je dat niet door had...... :roll:

En ik zou het appreciëren dat je mij het woord 'zeiken' niet in de mond legt.... Ik hou het deftig en verwacht van anderen hetzelfde...
29th Let's Go!!!!!
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Nou mijn bron is Speirs zelf.
Nick Verbakel schreef:
.... maar al was hij met hun in Normandie gesprongen dan waren er wel doden gevallen..


En nu niet?
Nu zijn er zeker doden gevallen, maar je kan me niet vertellen dat er anders minder doden waren gevallen want Sobel was koppig en volgens mij is het nooit goed als je eigen leider koppig is en niet naar zijn eigen soldaten luistert.

Gr
Nick
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Wat ik zo dom vind is dat Speirs nu als een held wordt gezien terwijl tig anderen die voor nog minder al geëxecuteerd werden. En ook dat heeft met de film te maken.
Plaats reactie