Wáárom Nederland neutraal?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Lennard
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2007, 16:25

Wáárom Nederland neutraal?

Bericht door Lennard »

Hallo,

Voor het vak geschiedenis moet ik aanstaande donderdag een presentatie geven over Nederland in de Tweede Wereldoorlog.
De onderdelen die ik moet behandelen zijn:
- Nederland neutraal
- 5 dagen bezet
- Anne Frank

Alleen heb ik meteen al een vraag. :)

Nederland was neutraal in WO II, dat weet (bijna) iedereen, alleen op de vraag waaróm Nederland nou precies neutraal was kan ik nergens een antwoord vinden.

Volgens mij dreef Nederland niet superveel handel met Duitsland, en we hadden de Geallieerden te vriend (volgens mij), dus waarom was Nederland neutraal?

BVD,

Lennard.

--- Edit:
En weet iemand toevallig een pagina / site / iets anders waar ik informatie kan vinden over de neutraliteit van Nederland?
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Re: Wáárom Nederland neutraal?

Bericht door Rednas »

Lennard schreef:
Volgens mij dreef Nederland niet superveel handel met Duitsland, en we hadden de Geallieerden te vriend (volgens mij), dus waarom was Nederland neutraal?
?
:roll: wel dus, en we hadden beide te vriend.

1 Van de redenen om neutraal te blijven was dat we al jaren profiteerde van de oorlogen tussen de verschillende landen om ons heen. In WO1 konden wij beide kampen wapens ed geven, wat niet kon als je aan 1 van de kanten stond.

en 5 dagen bezet? Maak daar maar jaren van :wink:
Lennard
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2007, 16:25

Re: Wáárom Nederland neutraal?

Bericht door Lennard »

Rednas schreef:
Lennard schreef:
Volgens mij dreef Nederland niet superveel handel met Duitsland, en we hadden de Geallieerden te vriend (volgens mij), dus waarom was Nederland neutraal?
?
:roll: wel dus, en we hadden beide te vriend.

1 Van de redenen om neutraal te blijven was dat we al jaren profiteerde van de oorlogen tussen de verschillende landen om ons heen. In WO1 konden wij beide kampen wapens ed geven, wat niet kon als je aan 1 van de kanten stond.

en 5 dagen bezet? Maak daar maar jaren van :wink:
Ik bedoelde dat Nederland 5 dagen in oorlog was, en zich toen overgaf.

Bedankt voor je antwoord.

Dat met die handel wist ik niet. :P
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Nederland gaf na 7 dagen op (Zeeland)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Re: Wáárom Nederland neutraal?

Bericht door Sjoerd »

Lennard schreef: Nederland in de Tweede Wereldoorlog.

Nederland was neutraal in WO II,
Volgens mij was Nederland toch echt bezet in WOII... En met een regering in ballingschap, die haar hoofdkwartier in een Geallieerd land had en met Geallieerde wapens terugvocht tegen die bezetting kan je na de meidagen van 1940 toch niet meer van echte neutraliteit spreken volgens mij.

Nederland wilde wel graag neutraal blijven. Het was ons ten tijde van de Eerste Wereldoorlog ook gelukt en de regering dacht dat het ook deze keer wel los zou lopen. De geschiedenis heeft uitgewezen dat dit een behoorlijke inschattingsfout was.

Over de vraag waarom ze neutraal wilde blijven: Ik weet het niet zeker maar een aantal redenen die ik nu zelf even verzin zouden kunnen zijn:

* Het leger was door bezuinigingen ernstig verzwakt.
* Financieel/economische motieven (Geen oorlog, is geen schade, is geen dure herstelwerkzaamheden.)
* De nederlandsche handelsgeest ('Die VOC mentaliteit' :wink: ) kennende is het niet geheel onwaarschijnlijk dat we gewoon wilde proberen om er een sla'tje uit te slaan, door met beide partijen handel te drijven.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Mike, Nederland gaf wel degelijk an 5 dagen over, alleen Zeeland niet. We gaven ons over m.u.v. Zeeland, omdat daar onze troepen met de Fransen waren ofzo.
Overigens geloofde onze regering rond 1939 al niet meer dat we echt neutraal zouden blijven (hoewel ze dit wel tegen het volk zeiden). Dat wordt vaak gezegd maar is fout.
Lennard
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2007, 16:25

Bericht door Lennard »

Daar heb ik wat aan! Bedankt allemaal. :)
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ik zou ook zeker noemen waarop de neutraliteitspolitiek is gebaseerd, namelijk het "machtsevenwicht". Hierbij werd er van uitgegaan dat er altijd een zekere balans was tussen bepaalde landen/bondgenootschappen. Als een land Nederland dan zou aanvallen zou(den) het andere land/bondgenootschap ons te hulp schieten, omdat het voor hen nadelig zou zijn als ons land werd veroverd. Als er geen balans was (zoals vlak na WOI) zou een land (als na WOI bijv. Frankrijk of Engeland) ons land kunnen binnenvallen zonder problemen, omdat het andere land/bondgenootschap (zoals Duitsland vlak na WOI) ons niet te hulp zou kunnen schieten, omdat ze zelf te zwak waren (ik schrijf het allemaal een beetje omslachtig op maar dat doe ik om verwarring te voorkomen).
Plaats reactie