Ereteken Eindhoven uitgereikt aan majoor Dick Winters

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Er is nog altijd een verschil tussen een Krijgsraad ('Court Martial') en een paar lastige vragen van een Regimentscommandant....
Er is geen enkel spoor in de Regtl History van enige Court Martial over het zogezegde incident in Normandië....
Natuurlijk kon niemand iets zeggen, want neimand had iets gezien...



FYI: The first industrial pasta factory in America was built in Brooklyn in 1848 by, of all people, a Frenchman, who spread his spaghetti strands on the roof to dry in the sunshine. (http://www.ilovepasta.org/faqs.html#Q3)
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Sobel was inderdaad zeer goed voor het trainen van mannen, maar miste karaktereigenschappen (of zo je wilt sociale vaardigheden) om het respect te verkrijgen dat je als leider nodig hebt. Daarnaast miste hij een aantal andere practische vaardigheden die hem ongeschikt maakten voor het veldwerk.

Natuurlijk is en blijft BoB een Hollywood gebeuren, hoe goed ze ook hun best doen. Maar je moet niet vergeten dat dit soort series en films goed zijn voor het wekken van de interesse van mensen. Om een beter beeld te krijgen is het dan ook noodzakelijk om met Vets te praten wanneer je daar de gelegenheid toe hebt en wanneer dat niet (meer) kan moet je dus meer lezen. Wanneer je bijv. Biggest Brother van Larry Alexander leest, over Dick Winters, dan wordt BoB genuanceerd en krijg je meer inzicht in de man Winters. Je komt ook tot de ontdekking dat hij gewetensvol zijn herinneringen naar buiten wil brengen en dat hij veel dossiers heeft bijgehouden die zijn "extended memmory" zijn.

Om op Sobel terug te komen. De man was incapabel om een team van mannen (of het er nu 6 of 600 zouden zijn, dat maakt niet uit) in het veld te leiden. Om het maar ongenuanceerd te zeggen, is het (bij wijze van spreken ) nog maar de vraag of hij de kanonnen had kunnen vinden en als hij ze gevonden had, dan is het niet ondenkbaar dat hij toch verkeerde tactische, zo niet catastrofale, beslissingen zou hebben gemaakt.

Natuurlijk waren er ook anderen die net zo goed, of beter waren dan Winters. Natuurlijk waren er ook anderen die net zo slecht of slechter waren in het veld als Sobel.

En doden? Die vallen er altijd in een oorlog, dat is onvermijdelijk, maar een leider die slachtoffers onder eigen gelederen weet te beperken tot een minimum door goed tactisch inzicht is nu eenmaal bijzonder.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik weiger pertinent om mij een dergelijk beeld van Sobel (of eender wie zelfs) te vormen aan de hand van een TV-serie en/of een boek.

Of hij het wel of niet had gekund, kan men niet weten, daar hij niet de kans heeft gekregen. De Regtl CO heeft daar anders over beslist en ook hij heeft nooit verteld waarom juist die beslissing genomen werd.

De man had zeker capaciteiten, anders was'm geen compagniescommandant geworden. En van een pak burgers van allerlei rang en stand een homogene groep maken is heel wat moeilijker dan een getrainde troep op het terrein leiden.... En hier spreek ik tevens uit eigen ervaring! Het is normaal dat de soldaten een hekel hadden aan de personen die hen een basisopleiding gaven! "Je bent pas een goede onderrichter als je naam in het WC staat!"

Dat Sobel de kanonnen niet zou gevonden hebben is natuurlijk larie. Het feit dat hij, opnieuw volgens de serie, de weg kwijt raakt tijdens een oefening in Engeland wordt hier aangegrepen om te concluderen dat hij niet kon kaartlezen.....

Ik kan me best vinden in het feit dat Winters een goede CO was, maar zoals gezegd was hij zeker niet de enige.... Hij is in de eerste plaats Compagniescommandant geworden, omdat hij als eerste in aanmerking kwam om Meehan te vervangen...
Had hij de nacht niet heelhuids overleefd, of was hij pas later op het RV aangekomen, had zowiezo iemand anders de aanval op Brecourt geleid.
Nogmaals is die aanval een simpel 'textbook' aanvalsmaneuver, recht uit het boekje.
Als je op die plaats staat, kan je dat makkelijk zien.

Ik gun die man de onderscheiding wel, maar ik vind het allemaal nogal overroepen......

BTW, iemand interesse??? Hoeveel duizenden van deze foto zou hij sedert 2001 uitgegeven hebben?

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

johan willaert schreef:Ik weiger pertinent om mij een dergelijk beeld van Sobel (of eender wie zelfs) te vormen aan de hand van een TV-serie en/of een boek.
Goed, een film, een serie, een televisieducumentaire, of een boek alleen is niet voldoende om een beeld te vormen. Toch moet je je beeld ergens op baseren. Er blijft dus weinig anders over. Alle bronnen die ik tot nu toe tegen ben gekomen geven mij het beeld van een man (Sobel) die door zijn eigen karakter, perfectionisme (ook in zijn latere leven), zijn na-oorlogs functioneren geven een bepaald beeld. Alle bronnen van het gedramatiseerde BoB dat ik als bron als minder betrouwbaar acht en meer zie als ruwe schets, tot aan andere zgn betrouwbare bronnen geven over de man hetzelfde beeld.
johan willaert schreef: Of hij het wel of niet had gekund, kan men niet weten, daar hij niet de kans heeft gekregen. De Regtl CO heeft daar anders over beslist en ook hij heeft nooit verteld waarom juist die beslissing genomen werd.

De man had zeker capaciteiten, anders was'm geen compagniescommandant geworden. En van een pak burgers van allerlei rang en stand een homogene groep maken is heel wat moeilijker dan een getrainde troep op het terrein leiden.... En hier spreek ik tevens uit eigen ervaring! Het is normaal dat de soldaten een hekel hadden aan de personen die hen een basisopleiding gaven! "Je bent pas een goede onderrichter als je naam in het WC staat!"
Helemaal mee eens dat de karaktereigenschappen zich zeer goed leende voor een uitmuntende opleidingsofficier. Het kan zijn dat het smeden van burgers tot een eenheid moeilijker is, dan een getrainde groep op het terrein leiden. Maar het incapabel zijn om op het veld te leiden, leidt automatisch tot een catastrophe, ook voor een getrainde groep.
johan willaert schreef: Dat Sobel de kanonnen niet zou gevonden hebben is natuurlijk larie. Het feit dat hij, opnieuw volgens de serie, de weg kwijt raakt tijdens een oefening in Engeland wordt hier aangegrepen om te concluderen dat hij niet kon kaartlezen.....
Ik vindt het jammer dat je op slakken zout legt, want ik gaf al aan dat ik dit schreef om iets duidelijk te maken.
ik schreef dus eerder schreef: Om het maar ongenuanceerd te zeggen, is het (bij wijze van spreken ) nog maar de vraag of hij de kanonnen had kunnen vinden en als hij ze gevonden had, dan is het niet ondenkbaar dat hij toch verkeerde tactische, zo niet catastrofale, beslissingen zou hebben gemaakt.
johan willaert schreef: Ik kan me best vinden in het feit dat Winters een goede CO was, maar zoals gezegd was hij zeker niet de enige.... Hij is in de eerste plaats Compagniescommandant geworden, omdat hij als eerste in aanmerking kwam om Meehan te vervangen...
Had hij de nacht niet heelhuids overleefd, of was hij pas later op het RV aangekomen, had zowiezo iemand anders de aanval op Brecourt geleid.
Nogmaals is die aanval een simpel 'textbook' aanvalsmaneuver, recht uit het boekje.
Als je op die plaats staat, kan je dat makkelijk zien.
Uiteindelijk maakt het niet uit hoe hij er gekomen was, want dan kunnen we bij iedereen ook zeggen:"als zijn vader zijn moeder niet had ontmoet, was ie er ook niet geweest".

Feit is, dat hij er op die plaats in die functie was en dat hij juiste inschattingen en beslissingen heeft genomen.
johan willaert schreef: Ik gun die man de onderscheiding wel, maar ik vind het allemaal nogal overroepen......
Ja, dat is zo. Maar dat is ook niet te voorkomen als zo'n verhaal op zo'n manier wordt verfimt en dat iedereen ineens een ander beeld over WO2 krijgt en de herinnering aan Erol Flin al Hollywood "oorlogsheld" wordt uitgegumt. Je hoort immers maar bar weinig over Megellas die ook is voorgedragen voor een MoH, long over due, nietwaar?

Gr.,
Too Tall
Laatst gewijzigd door To Tall op 12 mar 2007, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

To Tall schreef:Je hoort immers maar bar weinig over Megellas die ook is voorgedragen voor een MoH, long over due, nietwaar?
Toevallig heeft die ook een boek uit.....?...

Het zou mij trouwens HEEL erg verwonderen dat er nu nog MOH worden uitgereikt voor acties tijdens WW2... voor Winters, Magellas, of wie dan ook....

Ik zie het niet zo snel gebeuren....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Ja, All The Way To Berlin, of de Nederlandse versie De Weg Naar Berlijn.

Deze man is, zover ik weet, de meest onderscheiden 82nd paratrooper.

James "Maggie" Megellas zijn site http://allthewayto.wordpress.com/
Congressman Petri Calls for Medal of Honor for James Megellas schreef: Jim Megellas served with great distinction in World War II, especially during the Battle of the Bulge when he single-handedly took on a number of German soldiers and led his unit to success in their part of the battlefield,” Petri said. “All of his colleagues who served when he engaged in his World War II heroism have supported his getting the Medal of Honor, and - he has just about every other medal in the book, frankly. And this would be a great capstone to his career.”

Petri explained that on January 28, 1945, then Lt. Megellas led his platoon of the 82nd Airborne Division on a surprise and devastating attack on a much larger advancing German force, killing and capturing a large number of the enemy and causing others to flee. In an act of fearless courage, Megellas single-handedly destroyed an attacking German Mark V tank with two hand-held grenades. He then led the charge of his men and seized Herresbach, Belgium.

After serving four years as a rifle platoon leader during World War II, including many combat jumps into Italy and Holland, Megellas left the active Army and served for 16 years in the Army Reserve. He retired after 20 years of service as a lieutenant colonel.

His awards and decorations include the Distinguished Service Cross, two Silver Star Medals, two Bronze Star Medals, two Purple Hearts, and he is credited with being the 82nd Airborne Division’s most decorated officer. During World War II, General James Gavin selected one 82nd officer - Lt. James Megellas - to receive the Military Order of Willhelm Orange Lanyard from the Dutch Minister of War on behalf of his division.

To this day, James Megellas continues to inspire, Petri said. In February 2006, 61 years after that momentous battle, James “Maggie” Megellas set foot on a battlefield with fellow 82nd Airborne Division soldiers, this time in a current theater of war - Afghanistan. He was impressed with what he saw of the paratroopers and their work. He listened to their stories of the past year of deployment and shared with them his own experiences during World War II. “Maggie” continues to inspire by speaking to groups across the country about his experience and is planning to observe his 90th birtday in Iraq with the 82nd Airborne troops, Petri said
Hou het maar in de gaten of hij hem krijgt, hij verdient het in ieder geval wel.

En voordat je nu zegt dat je boeken e.d. niet als bron kunt gebruiken, ja ik ken de man persoonlijk, en als ik de man ook niet als bron kan gebruiken wil ik toch graag eens weten wat ik je dan wel als bron kan gebruiken??? Want dat begin ik me nu toch af te vragen.

Gr.,
Too Tall
Laatst gewijzigd door To Tall op 12 mar 2007, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Onafgezien van het feit of zowel Winters als Megellas het nu verdienen of niet, denk ik niet dat ze'm krijgen...

Het zou hoogst ongebruikelijk zijn en een precedent scheppen, waarvan nu niemand de omvang kan inschatten....
Hoeveel aanvragen zullen er ingediend worden indien de President (het congres) ingaan op het verzoek van mede-veteranen, familie of Congresleden...

Ik geloof er niet in....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Ik zou niet weten waarom niet. Ook voor de Vietnam oorlog word de Moh nog steeds toegekend.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Johan:
Sobel was ook wel een slechte leider, en daar staan volgens mij alle vets achter.
Hij heeft zeker weten wel de kans ervoor gehad, jij als "expert" moet weten dat zij ook echt wel trainingen hebben gehad om dingen te leren zoals dat.
Daar is al uit gebleken dat hij een slechte leider was anders had Sink hem nooit overgeplaatst.
De man had zeker capaciteiten, anders was'm geen compagniescommandant geworden
Waarom zou je dat denken, in die tijd kon je volgens mij ook veel doen met geld en vrienden, op die manier is Hitler toch ook duitser geworden, en hoe denk je dat Dike in Bastogne is gekomen!
Je bent pas een goede onderrichter als je naam in het WC staat
Daar ben ik het totaal niet mee eens, ik denk dat je juist een goede leider bent als je een goede trainer bent en een goede vriend voor de soldaten,
Ik denk dat, dat het logiste is en het beste is.
En je kan het ook niet verglijken met jou tijd en die van hun want dat waren toch mensen die moesten dus in die tijd was het wel logie's dat ze er niet heel erg prettig bij waren.
Nogmaals is die aanval een simpel 'textbook' aanvalsmaneuver, recht uit het boekje.
Als je op die plaats staat, kan je dat makkelijk zien
Nou ik denk dat je dat niet helemaal zeker kan weten, jij en ik waren niet in die aanval dus je weet nooit hoe hun aanval precies is gegaan en je kan daar dus ook niet over oordelen.
BTW, iemand interesse??? Hoeveel duizenden van deze foto zou hij sedert 2001 uitgegeven hebben?
en jij zegt dat ik met mijn spullen loop te pronken, kom jij ineens met je fototje aanzetten :?

Ik geloof dat hij nog steeds wel de MOH kan krijgen, zolang er maar genoeg mensen in geloven!

Gr
Nick
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

en wederom erger ik me aan een uitlating van Johan
Toevallig heeft die ook een boek uit.....?...
beetje respectloos allemaal, je kan wel expert zijn, je kan wel zo geweldig zijn, je hebt een staat van dienst, dat geef ik toe...maar doe alsjeblieft wat meer respectvol...geef anderen ook een keer een kans.

en stel dat iemand toevallig ergens iets meer over weet dan jij, omdat iemand één boekje uit heeft over wo2 (nee ik doel niet op jou Nick want ik weet dat je goed in de boeken, veteranen enz. zit, maar het is gewoon een voorbeeld), en voor de rest de ballen verstand heeft van wo2, dan is die op dat (hele) specifieke stukje gewoon beter geinformeerd!!!!!!!!!
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Nick Verbakel schreef:Ik geloof dat hij nog steeds wel de MOH kan krijgen, zolang er maar genoeg mensen in geloven!
Ik vind het ook jammer om te moeten zeggen, maar heeft Winters daar zelf nog wel de tijd voor? Het is een generatie die niet al te lang meer op de wereld zal zijn... Ik hoop van harte dat deze mensen nog even te leven hebben, maar ook Winters' conditie is niet meer je van het!

Ik mag hopen dat hij het mee mag maken, de MoH te ontvangen, maar ik denk dat dit er niet in zit... ik zeg nooit nooit maar om een beetje realistisch te blijven :wink:

Mvg
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
desertrat
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mar 2007, 19:02

Bericht door desertrat »

respect voor de man.
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Ik vind het goed,dat hij die onderscheiding heeft gekregen.En ik vind dat ze deze oude veteraan niet meer lastig moeten vallen met dingen.Als ik zo jong officier was,en nu nog een onderscheiding had gekregen,zou ik ook liever het verleden willen laten rusten,en dan nog iets van mijn oude dag maken.
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Stefan schreef:Als ik zo jong officier was,en nu nog een onderscheiding had gekregen,zou ik ook liever het verleden willen laten rusten,en dan nog iets van mijn oude dag maken.
Inderdaad! Het zou een beetje aandoen als: Achteraf krijg je toch nog een MoH, omdat zoveel mensen erom 'zeuren', maar dat doet er niet aan af dat hij het niet verdient... maar zie mijn standpunt in eerdere posts!

Mvg
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Bericht door battle of the Bulge »

ik vindt niet dat hij een MoH moet krijgen hij heeft gewoon zijn werk gedaan en als ie serie er niet was gekomen had hij deze onderscheiding ook niet gekregen als joachim Peiper een soort duitse MoH zal krijgen zijn jullie er ook allemaal tegen.Niet dat ik iets tegen BoB hebt een prachtige serie dat wel.
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Plaats reactie