Hitler raakt mogelijk Duitse nationaliteit kwijt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Marcel
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:34

Hitler raakt mogelijk Duitse nationaliteit kwijt

Bericht door Marcel »

Hitler raakt mogelijk Duitse nationaliteit kwijt

Uitgegeven: 11 maart 2007 17:56

BERLIJN - Dictator Adolf Hitler raakt postuum wellicht zijn Duitse nationaliteit kwijt. Een Duitse sociaaldemocrate wil de naturalisatie van de Oostenrijker alsnog terugdraaien, meldden Duitse media zondag.

De afgevaardigde Isolde Saalmann uit de deelstaat Nedersaksen diende in het regionale parlement een voorstel in. Een speciale commissie van het parlement bekijkt welke mogelijkheden er zijn. Saalmann spreekt over een symbolische stap.


Hitler kreeg in 1932 het Duitse staatsburgerschap toegespeeld door invloedrijke vrienden. Nog geen jaar later kwan hij in Duitsland aan de macht.

Bron nu.nl


Wat heeft het nog voor nut?
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Dat is gewoon geld en tijd verklooien om het administratief te veranderen.
Het heeft volgens mij ook geen nut om dit nu nog even te gaan veranderen.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Nu kunnen ze zeggen dat Hitler geen Duitser was, nee, mischien vanaf binnen kort niet meer, maar in de periode 1932-2007 wel.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Nog even en dan komt uit dat Hitler twee paspoorten had :lol: :lol: :lol:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Toch denk ik wel dat het postuumterugdraaien van de Duitse nationaliteit voor veel mensen een definitieve punt is achter de Tweede Wereldoorlog. De 'Tweede Wereldoorlog generatie' sterft uit en de (nog steeds) lopende spanningen van mensen die de WOII hebben meegemaakt tegenover de Duitse bevolking is over tientallen jaren voorbij als zij allen de dood hebben gevonden.
Nogmaals: het postuumterugdraaien van de Duitse nationaliteit van Hitler zal voor veel mensen een definitieve punt zijn achter de Tweede Wereldoorlog.

Bjørn
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Een symbolisch nut. Hoeveel waarde iemand daaraan hecht mag deze zelf bepalen.

Daarnaast lijkt het erop dat het "Duitse staatsburgerschap" niet op een echt eerlijke manier tot stand is gekomen. Het zinsdeel "toegespeeld door invloedrijke vrienden" duidt hierop. Ik kan mij voorstellen dat ze dit foutje dan even willen terugdraaien.

Ik zie het zelf meer symbolisch. Gewoon jezelf distantiëren (of eerder, een poging tot) van een klootzak.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ik vraag me af of het überhaupt kan, iemand posthuum zijn nationaliteit afnemen, maar goed. Vergeet niet dat Hitler 4 jaar lang in het Duitse leger heeft gediend en namens de Keizer meerdere malen onderscheiden is. En stel dat het zou lukken, leren ze dan de kindertjes op school dat Duitsland 12 jaar lang is geregeerd door een Oostenrijker?
Ik twijfel al met enige regelmaat aan het IQ van politici in het algemeen en in het bijzonder degenen die zich bezighouden met zelfkastijding en geschiedsvervaging, maar aan deze SPDer is écht een steek los :shock:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Ze worden met de dag gekker...
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Seyffardt schreef:Ik vraag me af of het überhaupt kan, iemand posthuum zijn nationaliteit afnemen, maar goed. Vergeet niet dat Hitler 4 jaar lang in het Duitse leger heeft gediend en namens de Keizer meerdere malen onderscheiden is. En stel dat het zou lukken, leren ze dan de kindertjes op school dat Duitsland 12 jaar lang is geregeerd door een Oostenrijker?
Ik twijfel al met enige regelmaat aan het IQ van politici in het algemeen en in het bijzonder degenen die zich bezighouden met zelfkastijding en geschiedsvervaging, maar aan deze SPDer is écht een steek los :shock:

Ben het helemaal met je eens..............

Maar misschien klinkt het voor de Duitse bevolking gewoon beter als het 3e rijk en bijbehorende misdaden door een Oostenrijker is geleid.
De waarheid komt met de jaren
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Vind ik B.S. voor alle andere mensen blijft Adolf Hitler gewoon een Duitser, die gaan dat echt niet anders zien als hem nu nog de Duitse nationaliteit wordt afgenomen.

Geld en Tijdverspilling
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Carnyx
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2007, 23:04
Locatie: Sittard

Bericht door Carnyx »

Seyffardt schreef:Nog even en dan komt uit dat Hitler twee paspoorten had :lol: :lol: :lol:
Dan weet je meteen waarom het mis is gegaan :wink:


Wat vinden de Oostenrijkers hier eigenlijk van (tenminste, de mensen die zich hierover druk maken)?
"Wenn ich nur wüsste wo ich war in 1944"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

De gemiddelde Oostenrijker schikt zich al ruim zes decennia in zijn lot en lijkt de geschiedenis iets makkelijker te accepteren, al zijn daar ook bepaalde elementen met de doofpot actief.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Lijkt me inderdaad niet meer dan een symbolische actie.

Het maakt volgens mij voor niemand meer iets uit of AH nu wel of niet een officiele Duitser is/was.

Wat ik me wel kan voorstellen dat dit voorstel wordt gedaan om aan de wereld te laten zien dat Duitsland er alles aan doet om te laten zien dat ze niet trots zijn op het Nazi-verleden.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

dvaupell schreef:
Wat ik me wel kan voorstellen dat dit voorstel wordt gedaan om aan de wereld te laten zien dat Duitsland er alles aan doet om te laten zien dat ze niet trots zijn op het Nazi-verleden.
Duitsland slaat steeds verder door in dit krampachtig wegpoetsen van hun geschiedenis. Het moge duidelijk zijn dat niemand daar zit te wachten op een herhaling van het aan de macht komen van Nazi's. Dat kán ook niet, aangezien de Duitse grondwet elke mogelijkheid daartoe, overigens geheel terecht, heeft afgetimmerd. Maar om nou bijvoorbeeld na 50 jaar opeens namen van Bundeswehrkazernes te gaan wijzigen, zoals die van de Mölderskazerne, alleen omdat een of andere wijsneus heeft ontdekt dat jachtvlieger Mölders destijds partijlid was, slaat natuurlijk helemaal nérgens op. Alle Duitse bejaardentehuizen zitten er bij wijze van spreken vol mee :P
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Wat zou Duitsland er in vredesnaam mee opschieten als nu ineens Hitler de Duitse nationaliteit ontnomen werd? Wordt daar de geschiedenis anders van? Denk van niet. Hitler heeft zijn hele leven gedweept met alles wat Duits was. Hij meldde zich vrijwillig in het Duitse leger om aan het front te vechten. Hij vond het Duitse ras, waartoe volgens zijn visie ook de Oostenrijkers en alle andere Duitssprekenden toe behoorden, superieur boven alle andere rassen. Duitsland zal zich ongetwijfeld schamen voor dit monster, Oostenrijk niet minder. Maar of één van beide landen er beter of slechter door wordt is mij een groot raadsel. Het zal heel lang duren, voor Duitsland deze "erfzonde" echt kwijt is. Wat eigenlijk ook weer belachelijk is, want wat voor verantwoordelijkheid hebben de hedendaagse Duitsers nog aan het verloop van de oorlog? De jongste Duitsers, die de oorlog daadwerkelijk hebben meegemaakt zijn nu bijna 62 jaar, zij die in mei '45 werden geboren. De rest is ouder. Zij die de oorloog bewust hebben meegemaakt zijn minimaal 66 en waren nog maar 4 destijds. De nóg oudere generatie kan hooguit lid zijn geweest van de Hitlerjugend en zij zijn nu 74 jaar. De genaratie daarboven (en dat zijn er echt niet zo heel veel meer) zou eventueel lid geweest kunnen zijn van de NSDAP (al dan niet gedwongen) of gediend hebben in de Wehrmacht (zeker gedwongen).

Nee voor mij heeft de hedendagse Duitser geen schuld meer aan de 2e Wereldoorlog.

Overigens een saillant detail: mijn grootvader werd in 1899 in Duitsland geboren en verhuisde in 1914 met zijn ouders en broers naar Nederland. Hij heeft zich altijd diep geschaamd voor wat zijn volk onder leiding van "die Oostenrijker", zoals hij zelf zei, heeft aangericht.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Plaats reactie